پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۶۸۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
عزت زمانی گفت: حرکت دسته‌های عزای محلی و کوچک بلامانع است، اما جابجایی خیل عظیمی از جمعیت و تجمعات در خیابان‎ها ممنوع است و نباید دسته‌های عزاداری عظیم از محله‌ای به محله دیگر بروند، اما اگر دسته‌ای با جمعیت محدود آن هم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک انجام شود ایرادی ندارد.
شعار سال: جهت نحوه دستورالعمل‌های ابلاغ شده به هیات‌ها، پروتکل‌هایی که باید رعایت کنند و همچنین مسئله سخنرانی و مداحی مداحان به سراغ حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی رفتیم.
او در ابتدای این گفتگو ضمن تاکید براینکه نظارت اصلی بر هیات‌های عزاداری با وزارت بهداشت است، گفت: وزارت بهداشت و درمان شبکه‌های نظارتی دارد که می‌تواند به خوبی بر مراسم‌های عزاداری و هیات‌ها نظارت کند، اما وظیفه ما به عنوان سازمان تبلیغات اسلامی این بود که تذکرات، آموزش‌ها، جزئیات و توضیحات کامل پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغ شده را به هیات‌ها و مداحان و سخنرانان ارائه دهیم که پیرو این موضوع چندین جلسه توجیهی در تهران و استان‌ها برگزار کردیم.

عزت زمانی افزود: نظارت‌ها از چندین محل صورت می‌گیرد یکی اینکه وزارت بهداشت در استان‌ها مسئولان نظارتی بهداشت محیط خود را برای بازدید‌های دوره‌ای اعزام می‌کند و این افراد از هیات‌ها بازدید به عمل می‌آورند تا اگر تخلفی مشاهده شد برخورد کنند ضمن اینکه مردم نیز می‌توانند به ادارات بهداشت شهرستان خود گزارش دهند همچنین در سازمان تبلیغات اسلامی، سامانه صدای هیات را راه اندازی کردیم تا مردم با ارسال عدد ۱ به شماره ۱۰۰۰۴۶۱۵ موارد تخلف را گزارش دهند؛ در این سامانه پرسشنامه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد که هم می‌توانند موارد تخلف را به اطلاع ما برسانند هم اینکه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در اختیار ما قرار دهند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور با تاکید بر ممنوعیت برپایی ایستگاه‌های صلواتی تصریح کرد: از آنجایی که تجمع جمعیت در ایستگاه‌های صلواتی نگران کننده بود براساس دستورالعمل‌ها قرار است موکب‌های فرهنگی سلامت فعال شوند تا نذوراتی، چون ماسک و الکل در اخیتار مردم قرار دهند.

او در این گفتگو تاکید کرد که تمام نذورات باید به صورت غیرمتمرکز و بسته بندی شده باشد و بهتر است از نذورات سلامت جهت کمک به مردم استفاده کرد.

عزت زمانی درباره نحوه برگزاری روضه‌های خانگی نیز گفت: برگزاری روضه‌های خانگی بلامانع است و ما نمی‌توانیم از برپایی روضه داخل خانه جلوگیری کنیم، اما نکته حائز اهمیت این است که نباید تجمعی صورت گیرد و افراد داخل خانه حتما محدود و با فاصله گذاری اجتماعی بنشینند. در راستای این امر مداحان و سخنرانان تلفنی درنظر گرفتیم تا مردم روز و ساعتی را با آن‌ها هماهنگ کنند و در خانه که دور یکدیگر جمع می‌شوند تا عرض ادب به سیدالشهدا داشته باشند به صورت تلفنی از مداحی بهره‌مند شوند.

او درخصوص راه افتادن دسته‌های عزاداری نیز بیان کرد: حرکت دسته‌های عزای محلی و کوچک بلامانع است، اما جابجایی خیل عظیمی از جمعیت و تجمعات در خیابان‎ها ممنوع است و نباید دسته‌های عزاداری عظیم از محله‌ای به محله دیگر بروند، اما اگر دسته‌ای با جمعیت محدود آن هم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک انجام شود ایرادی ندارد ضمن اینکه تاکید کردیم مردم از طبل و سنج شخصی استفاده کنند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور در پاسخ به این سوال که امسال به لحاظ محتوایی چه توصیه‌ای برای سخنرانان و مداحان داشتید؟ گفت: امسال هم مانند سال‌های گذشته محتوای مناسب، کتاب‌های آموزشی، محتوای سخنرانی‌ها و مداحی‌هایی که باید سخنرانان و مداحان رعایت کنند را در اختیار این عزیزان قرار دادیم و در سایت نیز بارگذاری کردیم تا بتوانند استفاده کنند همچنین جلسا توجیهی در شهرستان‌ها در این راستا برگزار کردیم.

از عزت زمانی درباره نحوه برخورد با هیات‌های متخلف پرسیدیم و او گفت که انجام این کار ساز و کار مشخصی دارد. در قدم اول به هیات متخلف تذکر داده می‌شود و تلاش می‌کنند تا اصلاح شود، اما اگر خدایی نکرده تخلف دوباره تکرار شود منجر به ممانعت از برگزاری جلسات عزاداری و لغو مجوز‌های هیات خواهد شد.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور در این گفتگو تاکید فراوانی بر اهمیت رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم داشت. او می‌گوید: مهم‌ترین افرادی که می‌توانند شرایط را کنترل کنند، خودِ مردم هستند درواقع ما هرچقدر هم ضوابط را رعایت کنیم، تا مردم رعایت نکنند فایده‌ای ندارد، چون ماهیت هیات‌ها با حضور مردم شکل می‌گیرد لذا از آن‌ها خواهش می‌کنیم اگر شرایط رعایت کردن سخت است در مراسم‌ها شرکت نکنند درعوض از فضای مجازی برای عزاداری استفاده کنند. آن‌هایی هم که در مراسم‌ها شرکت می‌کنند حتما از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا خدایی نکرده سلامت خودشان و دیگران به خطر نیفتد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۲۱۸۳۰۹، www.borna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین