پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۹۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
وزارت جهاد کشاورزی و برخی از مسئولان، اخلالگران و فرصت طلبان را عامل بالا رفتن قیمت گوشت می دانند اما دامداران صادرات بی رویه و کمبود دام را عامل گرانی گوشت می دانند.
شعارسال: قیمت گوشت گوسفندی طی دو ماه گذشته تا مرز 50 هزار تومان در برخی مناطق شیراز رسید تا مشتریان برای خرید گوشت مردد شوند. با وجود اینکه استان فارس جزء استان های صادرکننده گوشت به شمار می رود اما افزایش قیمت گوشت در سایر استان های کشور قیمت این کالای اساسی را در استان فارس نیز افزایش داده است. افزایش قیمت گوشت و عدم توان خرید مردم بازار مصرف این کالا تا حدودی کاهش داده است.

کارشناسان جهاد کشاورزی و فعالان حوزه دام در مورد بالا رفتن قیمت گوشت نظرات متفاوتی دارند. وزارت جهاد کشاورزی و برخی از مسئولان، اخلالگران و فرصت طلبان را عامل بالا رفتن قیمت گوشت می دانند اما دامداران صادرات بی رویه و کمبود دام را عامل گرانی گوشت می دانند.

نماینده شیراز در مجلس افزایش قیمت گوشت در بازار را ایجاد فضای روانی توسط عده ای سود جو می داند و از دولت می خواهد با توجه به نزدیک شدن شب عید، بازار مرغ و گوشت را مدیریت کند.

اکبری می گوید: یکی از دلایل گرانی گوشت به وضعیت طبیعی دام بر می گردد چرا که در حال حاضر دام عشایر عرضه نمی شود و فصل زایش و پلوار بندی آن هاست اما تا دو سه ماه آینده که دام عشایر وارد بازار شود تاثیر خود را بر قیمت ها در بازار خواهد گذاشت.

مدیر ستاد تنظیم بازار جهاد کشاورزی فارس در گفتگو با شیرازه بیان داشت: همه ساله در فصل زمستان با افزایش قیمت گوشت روبرو هستیم زیرا هزینه نگهداری دام بالا می رود.

هدایت الله رحیمی گفت: افزایش قیمت گوشت در فارس دلایل دیگری نیز دارد که می توان به خروج غیر مجاز دام از استان و عدم اجازه ورود گوشت گوساله به دلایل شیوع بیماری ها، اشاره کرد.

وی در مورد چرایی تفاوت قیمت در سطح شیراز اظهار داشت: قیمت گوشت به کیفیت آن بستگی دارد گوشت گوسفند جوان و سبک گرانتر از گوسفند پیر یا بزرگسال است و همچنین باید سود خرده فروشان هم در بالا شهر و پایین شهر مد نظر قرار دهیم.

رحیمی قیمت هرکیلو گوشت گوسفندی را 37هزارتومان، هرکیلو گوشت گوساله را 31هزارتومان و مرغ 6700 تومان عنوان کرد.

کلاهی رئیس اتحادیه دامداران نیز در گفتگو با شیرازه بیان داشت: وقتی در مدیریت بازار به زنجیره تولید و مصرف توجهی نشود تغییرات قیمت امری اجتناب ناپذیر است. زنجیره تولید یعنی از اولین نفر تا آخرین نفر با در نظر گرفتن عوامل میانی، از طرفی زمانی که قیمت برخی فراورده های دامی پایین است دامدار متضرر می شود و وقتی قیمت بالا می رود مصرف کننده با مشکل مواجه می شود.

وی دلیل افزایش قیمت در بازار را دو عامل دانست و گفت: وقتی قیمت تمام شده تولید بالا رود به تبع آن قیمت در بازار مصرف نیز بالا خواهد رفت. از طرفی باید در بازار به عوامل میانی نیز توجه داشت. یعنی درصد سود خریدار از تولید کننده و توزیع کننده مشخص و تعریف شده است اما بعضا از فضای تلاطم بازار نیز استفاده می کنند.

هزینه بالا تولید، سرمای هوا، سوء استفاده واسطه ها، صادرات بی رویه و کمبود دام از جمله موارد افزایش قیمت گوشت طی چند ماه اخیر ذکر شد، که دولت با توجه فضای روانی ایجاد شده در بازار، اقدام به توزیع گوشت قرمز دولتی در بازار کرده است. معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام صبح امروز با بیان اینکه آغاز توزیع گوشت گرم دولتی در بازار روند افزایش قیمت این کالا را کاملا کنترل کرده گفته است که عرضه گوشت دولتی به بازار در حدود ۳ هفته‌ای که آغاز شده و علاوه بر کنترل روند افزایش نرخ، قیمت گوشت را حدود ۲ هزارتومان هم کاهش داده است.

اما مشاهدات میدانی شیرازه حاکی از آن است که در برخی نقاط شیراز قیمتها یا ثابت مانده یا افزایش پیدا کرده، در برخی از نقاط شهر نیز قیمت ها فقط 500 تومان کاهش داشته است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، تاریخ انتشار: 3 بهمن 1395، کدخبر: ۱۰۴۹۳۲، www.shiraze.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
0
0
با مسکن درمانی نمی شود بازار را تنظیم کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین