پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
یکی از پیشگامان انقلاب اسلامی در اصفهان گفت: وقتی که نوجوان بودم در جلسات روضه خوانی شرکت می‌کردم و با قطع کنتور برق اعلامیه‌های امام را پخش می‌کردیم و شعار می‌دادیم.

شعار سالسید بهاءالدین صدر از پیشگامان انقلاب اسلامی در شهر اصفهان است که سال 1342 نوجوان شانزده ساله‌ای بود که عشق به امام خمینی (ره) و شجاعت و مبارزات ایشان را در سر می‌پروراند و با ورود به مسائل سیاسی آن زمان به حمایت از نهضت امام(ره) پرداخته و در کنار توده مردم به فعالیت پرداخت.

وقتی خواستار گفت‌وگو با وی در مورد انقلاب و همچنین قیام 15 خرداد شدیم، به شدت از این موضوع استقبال کرد و از اقدامات خود و همکلاسی شهیدش برایمان گفت.

15 خرداد در اصفهان

او درباره قیام 15 خرداد گفت: من آن روزها محصل بودم و سال دهم را می‌گذراندم، با شهید جعفرزاده که بعدها توسط منافقان ترور شد، همکلاس بودیم. ما دو نفر شب‌ها در مراسم روضه خوانی که در مسجد الهادی اصفهان برگزار می‌شد شرکت می‌کردیم و به محض اینکه روضه تمام می‌شد و مردم از جایشان بلند می‌شدند یکی از ما کنار کنتور برق می‌ایستاد، برق را قطع می‌کردیم، یکی از وسط جمعیت می‌گفت:" برای سلامتی آیت‌الله خمینی صلوات" و صدای همه مردم بلند می‌شد و صلوات میظفرستادند. در میان جمعیت همهمه‌ای به پا میظخاست و مردم شعار می‌دادند و از امام حمایت می‌کردند.

دعوت از نوجوانان به حمایت از امام(ره)

وی افزود: بعضی شب‌ها هم به روضه‌خوانی‌های دیگر می‌رفتیم و باز هم کنتور برق را قطع کرده و فوری اعلامیه‌های امام را پخش می‌کردیم. در جلساتی که در مساجد برگزار می‌شد حضور پیدا می‌کردیم و در آنجا نیز نوجوانان همسن و سال خودمان را به راه امام(ره) دعوت می‌کردیم البته آنها نیز بسیار مشتاق بودند و به محض دعوت قبول می‌کردند و حتی گاهی در پخش اعلامیه‌های امام(ره) به ما کمک می‌کردند. پس از آن بود که وارد فعالیت‌های سیاسی شدم و از امام خمینی (ره) حمایت کردم و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز راه ایشان را ادامه داده و خواهم داد.

قیام 15 خرداد منجر به شناخت امام خمینی (ره) شد

این پیشگام انقلابی اصفهان تصریح کرد: مردم آن زمان از کارهایی که حکومت شاه انجام می‌داد و فشارهایی که ساواک به مردم وارد می‌کرد و همچنین مشاهده لاابالیگری‌های آن نظام به تنگ آمده بودند و به دنبال یک منجی می‌گشتند تا از آن دوران رهایی یابند.

وی با بیان اینکه آن زمان امام(ره) هنوز چهره کاملاً شناخته شده‌ای نبودند، تصریح کرد: ایشان بعد از آیت‌‌لله بروجردی از مراجع بودند اما توده مردم هنوز شناختی از ایشان نداشتند. با این حال، وضعیت خفقان آور آن دوران و اینکه مردم منتظر یک راه نجات بودند، باعث شد تا وقتی امام خمینی (ره) در برابر حکومت ظالم آن زمان بایستد و مردم هم حرف‌های ایشان را در هوا استنشاق کنند و پیرو راه ایشان شوند.

صدر با بیان اینکه قیام 15 خرداد باعث شد که امام خمینی(ره) در کل جامعه شناخته و مطرح شوند، تصریح کرد: حکومت به خیال خودش می‌خواست امام را سرکوب و از صحنه خارج کند اما این قیام باعث شد تا کاری که امام انجام داد و با روش‌هایی که در برابر حکومت و همچنین آمریکا و اسرائیل ایستاد یک مرتبه بروز و ظهور کند و شناخته شود و مردم به او بپیوندند.

مردم از سراسر ایران به میدان آمدند

وی ادامه داد: مردم با بی‌باکی و شجاعت و با امید به پیروزی از تمام شهرهای ایران به میدان آمدند، تهران، قم، ورامین، تبریز، اصفهان و دیگر شهرهای ایران در روز 15 خرداد به اعتصاب و اعتراض پرداختند و در این راه بزرگ و سخت امام را یاری کردند.

امام(ره) به مردم راه ایستادگی در برابر ستم را آموخت

این پیشگام انقلابی اصفهان تصریح کرد: امام خمینی (ره) در قیام 15 خرداد به مردم یاد داد که راه خود را بشناسند، ایشان به ما یاد دادند که چگونه می‌توانیم در برابر ظلم ایستادگی کنیم و مسائل فرعی و اصلی انقلاب را نیز برای ما شرح دادند، قیام 15 خرداد اولین تأثیرش را بر جامعه گذاشت و در همین قیام بود که توده مردم امام را شناختند.

وی افزود: امام(ره) به مردم فهماندند که چگونه دشمن خود را بشناسیم و مسئله اصلی ما ابتدا اسرائیل و آمریکاست و بعد خود شاه، در واقع شاه مسئله فرعی برای ما بود چرا که او دستنشانده آمریکا و اسرائیل بود.

قیام 15 خرداد زمینه ساز مسائل بعدی

صدر با اشاره به وقایع پیش از انقلاب اسلامی تصریح کرد: مسائل سال 53 ، مسئله تبعید امام و قیام سال 57 و مسائلی که بعد از آن حتی در سال‌های بعد پیش آمد، همه نشأت گرفته از قیام 15 خرداد بود، راه را قیام 15 خرداد برای ما باز کرد و از آن زمان به بعد مردم منتظر پیروزی بودند.

وی بیان کرد: امام(ره) به عنوان یک سیاستمدار نخبه و پخته بهترین استفاده را از قیام 15 خرداد کردند، به علت اینکه مسیر انتخاب شده مسیر خدا بود، دشمن هر کاری می‌کرد به ضرر خودش تمام می‌شد، این مسائل باعث شد که امام در کل جامعه بزرگ و شناخته شوند.

نقش مردم اصفهان در قیام 15 خرداد

این پیشگام انقلابی اصفهان افزود: پس از اینکه خبر دستگیری امام(ره) به اصفهان رسید، اولین حرکت در بازار اصفهان به‌وجود آمد بازار تعطیل شد، مغازه‌ها همه بسته شدند و مردم اعتصاب کردند، حکومت نیمه نظامی اعلام شد به طوری که خیابان چهارباغ که همیشه بسیار شلوغ بود اجتماع بیش از دو نفر در آن ممنوع بود و کسی نمی‌توانست در این خیابان با دیگران بایستد و حرف بزند.

نوجوانان و جوانان اصفهانی

وی ادامه داد: برنامه‌ای که به حمایت از امام خمینی (ره) در اصفهان شک گرفت از طریق نوجوانان و جوانان این شهر به وجود آمد، از قیام 15 خرداد و حتی پیش از آن نیز تشکل‌های جوانان اصفهان در مساجد شکل گرفت، آنها جلسات تفسیر قرآن برگزار می‌کردند و اعتقادات مذهبی خود را تقویت می‌کردند.

صدر خاطرنشان کرد: در آن جلسات روی اعتقادات مذهبی جوانان کار می‌کردند و به آنها آموزش می‌دادند که چگونه سخنرانی کنند و بررسی‌های سیاسی را چطور انجام دهند و همین باعث شد تا در بهمن 57 یک مرتبه سیل عظیم جوانان به میدان آمدند.

ساواک ریشه‌های فساد را در جوانان تقویت می‌کرد

وی بیان کرد: در مساجد جلسات قرآن برگزار می‌شد و نیروهای ساواک هم نمی‌توانستند جلوی این مجالس را به صورت علنی بگیرند، اما ریشه‌های فساد را در جوانان ایجاد می‌کرد تا آنها از مذهب دور شوند و در جلسات مذهبی شرکت نکنند و جوانان هوشیار ما در جلسات خود به تفسیر قرآن می‌پرداختند و جلسات سیاسی خود را پنهانی و در مکان‌های دیگری برگزار می‌کردند.

انقلاب را حفظ کنیم

این پیشگام انقلابی اصفهان با بیان اینکه ما باید دوران قبل از انقلاب را بشناسیم و بدانیم که آن زمان چه وضعیتی داشتیم، کجا بودیم و چه چیزی را بدست آوردیم، افزود: مشکل جوانان امروز ما این است که نمی‌دانند ما در آن زمان چه جایگاه اسفناکی داشتیم و مستعمره و مطیع محض بودن چه معنایی داشت، اینکه مستشاران خارجی حق هر کاری داشتند در کشور ما و کاپیتولاسیونی که تعیین شد به بیگانگان اجازه می‌داد در کشور ما هر چقدر بخواهند جولان بدهند و این حق را مردم خودمان نداشتند.

وی اضافه کرد: ما باید دشمن را به جوانان خود بشناسانیم و به آنها بگوییم که امروز چه جایگاهی در کشور خود دارند و قدر انقلاب و کسانی که برای این انقلاب تلاش کردند را بدانند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 15 خرداد 96، کدمطلب:1427697، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین