پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
مجتمع پرورش ماهی "دوآب" سال ۹۴ سلسله پس از ۱۰ سال بلاتکلیفی توسط معاون اجرایی رئیس‌جمهور در هفته دولت به بهره‌برداری رسید اما پس از گذشت ۲ سال همچنان شروع فعالیت آن در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد.

شعارسال: آب‌ و هوای فوق‌العاده، جوشش چشمه‌ها و سراب‌های فراوان سبب شده که شهرستان سلسله در زمینهٔ تولید و تکثیر ماهیان سردآبی دارای ظرفیت‌های مطلوبی در استان لرستان باشد این شهرستان با دارا بودن 45 مزرعه فعال پرورش ماهیان سردآبی و تولید سالیانه سه هزار و 500 تن ماهی رتبه سوم استان لرستان را در زمینهٔ تولید ماهی قزل‌آلا به خود اختصاص داده است.

شهرستان سلسله همچنین با ظرفیت تولید بیش از 57 میلیون قطعه بچه ماهی در سال توانسته است رتبه اول استان لرستان را در زمینهٔ تولید بچه ماهی به خود اختصاص دهد که تولیدات دلیلی بر ظرفیت بالای شهرستان در زمینهٔ تولید و تکثیر ماهیان سردآبی و رونق‌ بخش شیلات در این شهرستان است.

آغاز عملیات اجرایی بزرگ‌ترین طرح شیلاتی سلسله در سال 85

سال 81 عملیات احداث بزرگ‌ترین مجتمع پرورش ماهیان سرد آبی شهرستان سلسله در منطقه "دوآب" مطالعه و در سال 85 عملیات اجرایی آن در زمینی به مساحت پنج هکتار آغاز شد.

این پروژه در غالب 70 مزرعه 20 تنی ساخته‌ شده و دارای 140 سهام 10 تنی است که در صورت واگذاری و آغاز به‌کار یک هزار و 400 تن در سال به ظرفیت تولید شهرستان افزوده می‌شود و می‌تواند زمینه اشتغال 140 نفر را به‌صورت مستقیم و 280 نفر را به‌صورت غیرمستقیم فراهم کند.

صرف هزینه 37 میلیارد ریالی برای پرورش ماهی سلسله

برای احداث مجتمع پرورش ماهی دوآب سلسله که بزرگ‌ترین طرح شیلاتی شهرستان سلسله نیز محسوب می‌شود 37 میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی استان صرف شده است و گر چه در ششم تیرماه سال 94 و در هفته دولت توسط معاون اجرایی رئیس‌ جمهوری به بهره‌برداری رسیده اما هنوز آغاز به‌کار نکرده و خبری از تولید ماهی در آن نیست.

قدرت‌الله فلاح‌نژاد فرماندار سلسله در این‌ رابطه اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح سال 85 و در راستای افزایش تولید با هدف اشتغال‌زایی آغاز شد و به‌طور یقین آغاز به‌کار و فعالیت این پروژه می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال و تولید شهرستان سلسله داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم برای فعالیت احداث مجتمع پرورش ماهی فراهم‌ شده است عنوان کرد: شهرستان سلسله دارای ظرفیت‌های خوبی در زمینهٔ کشاورزی و شیلات است که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها، می‌تواند دارای توانمندی‌های بسیاری در این زمینه‌ها باشد.

فلاح نژاد عنوان کرد: مجتمع پرورش ماهیان سرد آبی دوآب ظرفیتی است که در راستای ظرفیت و استعدادهای شهرستان احداث‌ شده و دارای مزیت نسبی است.

فرماندار سلسله تصریح کرد: این پروژه به‌صورت 70 مزرعه 20 تنی ساخته‌ شده که در صورت فعالیت با توجه به شرایط اقلیمی منحصر به‌فرد شهرستان می‌تواند نقش مهمی در افزایش تولید و همچنین اشتغال شهرستان ایفا کند.

لزوم تعیین تکلیف مجتمع پرورش ماهی دوآب

وی با اشاره به بلااستفاده ماندن ظرفیتی کم‌نظیر در شهرستان سلسله گفت: از شیلات استان انتظار می‌رود که پیگیر برطرف کردن مشکلات این پروژه باشند چرا که مجتمع پرورش ماهی دوآب به‌عنوان یکی از مطالبات به‌حق مردم شهرستان سلسله است و امیدواریم مدیرکل شیلات لرستان هر چه سریع‌تر این مجتمع تولیدی ضروری را تعیین تکلیف کند.

امید است بزرگ‌ترین طرح شیلاتی شهرستان سلسله بیش از این معطل نمانده و در کمترین زمان ممکن تعیین تکلیف و آغاز به‌کار کرده تا منجر به ایجاد اشتغال برای جوانان این شهرستان و افزایش تولید شود.

گزارش از مصطفی مطلوبی

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 10تیر1396، کدخبر: 1449836: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین