پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱
مرتضی مفیدنژاد، کارشناس مسایل سیاسی گفت: دین اسلام ذاتا یک دین مردم سالار است به طوری که واژه‌ «جمهوری اسلامی» حامل تمامی معانی دینی و توجه به مردم است.

شعار سال: برنامه‌ «گفت وگوی سیاسی» با حضور حجت‌السلام یحیی صالح‌نیا (رییس مرکز مطالعات فقه حکومتی) و مرتضی مفید نژاد (کارشناس مسایل سیاسی و معاون پژوهشیِ مرکز مطالعات راهبردی، فرهنگی ژرفا) با موضوع نقش و جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی و تبیین مردم سالاریِ دینی، از رادیو گفت وگو پخش شد.

در این برنامه‌ رادیویی حجت‌السلام یحیی صالح‌نیا، ضمن تبریک ایام دهه فجر با اشاره به این که بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران با سیاست‌های خود، مردم ایران را همه‌ ارکان حکومت شریک کردند؛ گفت: در این شیوه‌ حکومت، مردم از بالاترین نهاد که رهبری باشد تا پایین‌ترین نهاد مانند شوراهای اسلامی شهر و روستا دخالت‌ مستقیم یا غیر مستقیم دارند.

وی با طرح این سوال که آیا ما معتقد به حضور واقعی مردم در سرنوشت سیاسی کشور هستیم یا حضور زینتی، گفت: بدون شک حضرت امام خمینی (ره) همواره معتقد بودند، که مردم در سرنوشت سیاسی کشور باید حضور واقعی داشته باشند و از این‌رو، بدون حضور مردم، نظام را در معرض آسیب‌های دشمنان می دیدند. و نکته مهم‌تر، این بود که امام هرگز تشنه قدرت نبودند و حضور مردم را بسیار مهم و ارزشمند می دانستند.

رییس مرکز مطالعات فقه حکومتی با بیان این که در فقه اسلامی و بر اساس آیات قرآن کریم اصل بر عدم ولایت کسی بر دیگری است و هیچ‌کس بر دیگری غلبه و حکومت ندارد، اظهار داشت: خداوند متعال به عنوان تنها ولیِ انسان ها، در آیات قرآن کریم، وظیفه‌ ولایت و هدایت را بر اشخاص خاص تنفیذ کرده است که این حکم، ولایت آنها را مشروع می سازد،

وی در ادامه تصریح کرد: در زمان نبود معصومین و پیامبر که بر اساس حکم خدا ولایت می کردند، جامعه به فقیه واجد شرایط خاص واگذار می شود که حکم آن بر اساس آیات و عبارات و دلایل عقلانی گرفته شده است.

مرتضی مفیدنژاد با اشاره به تفاوت مردم سالاری دینی و دموکراسی در نظام‌های مختلف، گفت: در مردم سالاری خواست و آرای عمومی مبنای تعیین حق و انتخاب مجریان کشور و شیوه اداره جامعه است. اما وقتی می‌گوییم مردم سالاریِ دینی، یعنی این خاستگاه و آرای عمومی باید در چهارچوب دین و مولفه های تفکر شیعی و اسلامی قرار بگیرد. در طرف دیگر، در دموکراسیِ لیبرال غرب چهارچوب و خط قرمز دینی وجود ندارد و بر مبنای این گونه مردم سالاری فقط بر مباحث انسان گرایی پایه گذار شده و ریشه‌ای در مبانی الهی و فطرت الهی انسان ندارد.

وی همچنین تصریح کرد: دین اسلام ذاتا یک دین مردم سالار است و به طوری که واژه‌ی «جمهوری اسلامی» حامل تمامی معانی دینی و توجه به مردم است.

معاون پژهشیِ مرکز مطالعات راهبردی، فرهنگی ژرفا، در بخش دیگر این برنامه با اشاره به نظریه مردم سالاری دینی و اندیشه رهبر انقلاب نسبت به این نظریه، خاطر نشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی، مردم را همیشه صاحبان و ولی‌نعمتان نظام جمهوری اسلامی می دانستند و در تمام سخنرانی ها و سیاست های خویش از مردم به عنوان شریکِ نظام نام می بردند و این امر، بیش از هر چیز دیگر نشان دهنده پیوند عمیق امام خمینی (ره) با مردم و امت ایران بوده است.

وی با تاکید به نقش اساسی حکم‌رانیِ مطلوب و صحیح در اندیشه نظام اسلامی، عنوان کرد: در چهارچوب اندیشه اسلامی وظایف و تکالیفی مشخص برای حکم‌ران تعریف و تدوین شده است. از این‌رو مفاهیمی چون عدالت، تدبیر، مدیریت آگاه، شجاعت و برخورداری از عقل در اداره جامعه و احاطه به امور زمان و تقوا موضوعاتی هستنند که از مولفه های یک حکم‌ران مطلوب در دین اسلام تعریف شده است.

وی همچنین اضافه کرد: سیاست و رهبری امام خمینی (ره) در نظام جمهوری اسلامی ایران همراه باتوجه به مولفه های یک حکم‌ران اسلامی بوده است.

در بخش دیگر این برنامه دکتر اصلانی از طریق تماس تلفنی با اشاره به جایگاه ویژه مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: همانظور می دانید، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، عنصر اسلام و مردم از صنحه سیاسی و حکومت اجتماع حدف شده بود و مردم به هیچ وجه در عرصه‌های سیاسی نظام و کشور نقشی نداشتند.

وی افزود: از این رو امام خمینی (ره) با وارد کردن مردم به عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی انقلاب اسلامی را به ثمر رساند و بعد از آن، مردم با توجه به قانون اساسی تدوین شده در نظامی تحت عنوانی «جمهوری اسلامی» نقش بسزا و پر رنگی در نظام داشتند.

وی ادامه داد: هنر و درایت امام در این بود که مردم و اسلام را در کنارهم، به عرصه سیاسی و اجتماعی کشور ورود دادند.

صوت «گفت وگوی سیاسی» از طریق وب سایت رادیو گفت وگو قابل دریافت است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر,تاریخ انتشار 14 بهمن1394,کد مطلب : 3041327, www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین