سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
فارسی، بهترین زبان شعر و ادبیات جهان و عامل گسترش عرفان در سرزمین‌های اسلامی است
نقش اندیشمندان ایرانی در شکل‌گیری تمدن اسلامی؛

فارسی، بهترین زبان شعر و ادبیات جهان و عامل گسترش عرفان در سرزمین‌های اسلامی است

استاد ادبیات فارسی دانشگاه آتاتورک در ارزروم ترکیه، فارسی را بهترین زبان شعر و ادبیات در جهان دانست و بر نقش اندیشمندان و ادبای ایرانی در گسترش ادبیات عرفانی و شکل‌گیری تمدن اسلامی تأکید کرد. ادبیات فارسی تنها به ایرانی‌ها متعلق نیست بلکه ترک‌ها، هندی‌ها و دیگر ملت‌ها هم در ساخت این زبان و ادبیات سهم دارند.
سیستم آموزش عالی طوری است که کیفیت آموزش علوم انسانی، سطح نازلی دارد
ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی؛

سیستم آموزش عالی طوری است که کیفیت آموزش علوم انسانی، سطح نازلی دارد

حجت‌الاسلام رضا غلامی با تقدیر از زحمات اساتید دانشگاه‌ها گفت: سیستم آموزش عالی طوری است که کیفیت آموزش علوم انسانی، سطح نازلی دارد و با دانشگاه‌های دیگر در کشور‌های مختلف به خصوص کشور‌های غربی، تفاوت قابل توجهی از حیث کیفی وجود دارد.
علوم انسانی و بحران مترجمان حرفه‌ای!
بایدها و نبایدهای ترجمه‌های پروژه‌محور؛

علوم انسانی و بحران مترجمان حرفه‌ای!

ما در حال حاضر در یک دوران فترت به سر می‌بریم. من در دوره‌ای از زندگی‌ام ادبیات انگلیسی خوانده‌ام، در آن دوران ما استادی داشتیم که به درستی می‌گفت شما تا زمانی که هنوز ۵‌هزار صفحه برای خودتان ترجمه نکرده‌اید، حق ندارید چیزی را منتشر کنید! اما اکنون با معضلی روبه‌رو هستیم که هر فرد یک مقدار زبان انگلیسی می‌داند، سریع می‌خواهد ترجمه کند!
پژوهشگاه می‌تواند حوزه‌هایی را در علوم انسانی که نیاز به تقویت دارد مشخص کند
آخرین دستاورد‌های پژوهشگاه علوم انسانی؛

پژوهشگاه می‌تواند حوزه‌هایی را در علوم انسانی که نیاز به تقویت دارد مشخص کند

غلامحسین رحیمی گفت: ما باید بدانیم ۵ سال دیگر رشته‌های علوم انسانی چه سرنوشتی خواهند داشت؟ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می‌تواند حوزه‌هایی را در علوم انسانی که نیاز به سرمایه گذاری و تقویت دارد مشخص کند.
سرمایه سالاری در اسلام نداریم اما مالکیت خصوصی دارم
ناصر جهانیان درباره تفاوت مالکیت خصوصی و سرمایه سالاری گفت:

سرمایه سالاری در اسلام نداریم اما مالکیت خصوصی دارم

خیلی از متفکرین اسلام از شهید صدر و شهید مطهری و مقام معظم رهبری توجه کرده‌اند که [سرمایه‌سالاری یا به اصطلاح نادرست، سرمایه‌داری] بحثش بحث سلطه ثروت و سرمایه و مالکیت خصوصی بر کار و نیروی کار و مردم است. این نکته مهمی است که به آن سرمایه‌سالاری می‌گویند. ما در اسلام سرمایه‌سالاری نداریم ا
ترویج کرسی‌‌‌‌های آزاداندیشی در راستای توسعه معماری اسلامی
رئیس دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی کرمان:

ترویج کرسی‌‌‌‌های آزاداندیشی در راستای توسعه معماری اسلامی

رئیس دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان گفت: عدم توجه به معماری اسلامی و گفتمان‌‌‌‌‌سازی در این خصوص، یکی از بزرگترین چالش‌‌‌‌های پیش روی ما در توسعه معماری اسلامی است. برای توسعه این سبک باید به ترویج کرسی‌‌‌‌های آزاداندیشی در این رشته بپردازیم.
چالش‌های کاربرد علم با وجود علوم قرآنی و سنت
ارتباط علوم انسانی و علوم مهندسی؛

چالش‌های کاربرد علم با وجود علوم قرآنی و سنت

پایه‌های نظری فلسفة علم ما نیز دچار کاستی است و چه در حوزة علم‌الاجتماع چه در حوزة فرهنگ، این بحران را داریم. به نظر می‌رسد در آن بخش نیز غرب مسئلة خویش را حل کرده است.
چیستی، چرایی و چگونگی کاربردی ‏سازی
در باب علوم انسانی ؛

چیستی، چرایی و چگونگی کاربردی ‏سازی

کتاب درآمدی بر کاربردی سازی علوم انسانی در ایران (1395)، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، که به کوشش خانم زهرا حیاتی تهیه و تدوین شده، شامل گزارشی از نشست ها، سخنرانی ها و گفتگوهای مرتبط با موضوع کاربردی سازی علوم انسانی است. فصل اول کتاب، گزارشی از سخنرانی من در رابطه با همین موضوع است.
قامت خمیده علوم‌انسانی از کمبود بودجه
در باب کاربردی‌سازی؛

قامت خمیده علوم‌انسانی از کمبود بودجه

علوم انسانی که قرار بود روح تازه‌ای به جانش دمیده شود همچنان با مشکلاتی چون کمبود بودجه، عدم حمایت، نبود پژوهش‌های کاربردی و ده‌ها موضوع دیگر دست و پنجه نرم می‌کند.
موانع و راهکارهای کاربردی‌سازی مطالعات علوم قرآنی در جامعه
با سخنرانی احمد پاکتچی؛

موانع و راهکارهای کاربردی‌سازی مطالعات علوم قرآنی در جامعه

ششمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی نمایشگاه بین‌المللی قرآن با عنوان «کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی» شامگاه روز یکشنبه، ۶ خرداد با سخنرانی احمد پاکتچی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد. پیش از برگزاری نشست معتمد دزفولی، نگارنده کتاب «خوانش‌ پدیدارشناسانه سوره‌های مکی قرآن» در خصوص آثار خود ارائه داد.
موانع و راهکارهای کاربردی‌سازی قرآنی در جامعه
گزارش تصویری؛

موانع و راهکارهای کاربردی‌سازی قرآنی در جامعه

پاکتچی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در مطالعات قرآنی و آموزش‌های دانشگاهی در این حوزه آن است که هدف ما نفس علم است و این مهم‌ترین سد هر نوع کاربردی‌سازی است، عنوان کرد: معنای اصلی کاربردی‌سازی علوم قرآنی یعنی حل مسائل جامعه.
امکان کاربردی سازی علوم انسانی
دکتر بیژن عبدالکریمی؛

امکان کاربردی سازی علوم انسانی

علوم انسانی جدید امری است که در یکی دو قرن اخیر شکل گرفته است. این علوم انسانی تنها در غرب متولد شد. در هیچ جای دیگری از جهان علوم انسانی شکل نگرفته است و اگر شکل گرفته از غرب رفته است. همه سنن تاریخی و همه فرهنگ‌ها -نمی‌گویم که انسان‌شناسی نداشته‌اند، انسان‌شناسی اسطوره‌ای داشته‌اند، انسان‌شناسی دینی داشته‌اند، علم النفس داشته‌اند، انسان‌شناسی عرفانی داشته‌اند- اما انسان‌شناسی به معنای علوم عمدتاً تجربی جدید بخشی از نظام اپیستمیک علمی جدید است. این نظام اپیستمیک یعنی تفکر علمی فقط و فقط در غرب شکل گرفته است به بیان دیگر این نظام علمی جدید به تبع ظهور عقلانیت جدید بوده است.
تکنوکراسی در کاربردی‎سازی علوم انسانی
علیرضا منصوری؛

تکنوکراسی در کاربردی‎سازی علوم انسانی

فایل حاضر سخنرانی «علیرضا منصوری» در نشست «تکنوکراسی در کاربردی‎سازی علوم انسانی» است که به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوشنبه ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۴ در این مرکز برگزار شد.
چرایی کاربردی‌سازی علوم انسانی
نعمت الله فاضلی؛

چرایی کاربردی‌سازی علوم انسانی

گفتمان غالب درباره علوم انسانی در ایران این است که این علوم سودمند، کارآمد و کاربردی نیستند. استدلال این گفتمان این است که این همه مشکلات و بحران درجامعه داریم. بنیان های متافیزیکی این علوم غربی است. این علوم سکولار و از دل جامعه ما بیرون نیامده است.
علوم انسانی به عرصه تجاری سازی وارد می شود
دکتر حسینعلی قبادی؛

علوم انسانی به عرصه تجاری سازی وارد می شود

با حمایت دستگاه های اجرایی و عزم پژوهشگاه، به سمت کاربردی شدن علوم انسانی می رویم و دستاوردهاییکه داشته ایم، بارقه های امید فراوانی را ایجاد کرده تا علوم انسانی به عرصه تجاری سازی و کاربردی سازی وارد شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: این جشنواره چند خوش اقبالی داشت، نخست آنکه برای اولین بار در کشور مجله علمی پژوهشی تماما به بحث اقتصاد مقاومتی اختصاص یافت. همچنین، چند اثر نیز ارایه شد که امروز رونمایی می شوند و عبارتند از: کتاب مجموعه مقالات، همایش اقتصاد مقاومتی، نقدنامه اقتصاد مقاومتی (شامل 55 مقاله)، کتاب دانشگاه، متن و آینده. گفتنی است، بخش پایانی این مراسم اختصاص به ارایه مقالات تنی چند از پژوهشگران عرصه اقتصاد داشت.
مدل نهایی کاربردی سازی علوم انسانی اسلامی در حوزه مدیریت مدلی بومی
علی رضائیان؛

مدل نهایی کاربردی سازی علوم انسانی اسلامی در حوزه مدیریت مدلی بومی

کاربردی ســازی در حوزه علوم انسانی اسلامی از جمله دغدغه های اساسی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و سایر مسئولین و نخبگان جامعه است. اصولا تولید نظریات و مبانی و ارکان بومی و به اقتضای جمهوری اســلامی ایران، بدون ورود به حوزه کاربردی سازی نمی تواند موجبات تولید منفعت را برای جامعه فراهم آورد. این مقاله به دنبال آن اســت تا با بهره گیری از مبانی اســلام ناب محمدی(صلّی الله علیه وآله) و براســاس شرایط زمانی و مکانی متناســب جمهوری اســلامی ایران زمینه های لازم برای کاربردی سازی را فراهم آورد. بســیاری از صاحب نظران معتقدند همه اقدامات فکری، اندیشه ای و حتی عملیاتی نیازمند الگوها یا مدل هایی هستند که بستر و زمینه لازم برای پیاده سازی نظریات را فراهم آورد.
راهکار کاربردی کردن علوم انسانی، تأسیس رشته‌های میان‌رشته‌ای است
عضو گروه جامعه‌شناسی مؤسسه امام خمینی(ره)؛

راهکار کاربردی کردن علوم انسانی، تأسیس رشته‌های میان‌رشته‌ای است

عضو گروه جامعه‌شناسی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: راهکار منطقی کاربردی‌سازی علوم انسانی، تأسیس رشته‌های میان رشته‌ای است که عناوین و سرفصل‌های لازم از علوم مختلف را به نحو منطقی در کنار هم جمع نموده باشد.
سرآغازی در جستجوی کاربردسازی علوم انسانی
امین بوستانچی؛

سرآغازی در جستجوی کاربردسازی علوم انسانی

مدتی ست علوم انسانی از جهاتی مختلف در معرضِ وضعیت نابسامانی قرار گرفته است. بویژه جامعه ی دانشگاهیِ علوم انسانی در نوع خود از وضعیت بغرنجی برخوردار است.ضعف و کسالتی که امروزه حیاتِ علوم انسانی را در برگرفته است.علوم انسانی در سایه ی تحولاتی که برای جامعه ی انسانی انسانی ایجاد شده است، از قبیل مکانیسم های تکنولوژی و اقتصادی و به تبع آنها در تاثیرات ناشی از حاکمیت نظام سرمایه داری، منفعل و منزوی عمل کرده است. راه برون رفت از این انزوا می تواند این شاخصه ی معرفتی را به نُمود عینی و کارآمد ارتقاء دهد.
۱
نظرات و گلایه ها