سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
اشتباه ابتدای انقلاب و بریدن از سنت علمی یک قرن اخیر را تکرار نکنیم
« انسداد فکری ایرانیان»؛ گفت و گو با امیرحسین ساکت:

اشتباه ابتدای انقلاب و بریدن از سنت علمی یک قرن اخیر را تکرار نکنیم

غرب هیچ‌گاه از گذشتۀ خود غافل نبوده و به خصوص سیر علوم غربی کاملاً پیوسته است. سنت‌های علمی غرب حتی در سیاه‌ترین اعصار تاریخ حفظ شده و استمرار یافته است. فلسفۀ غرب از تالس تا هایدگر تداوم داشته و همین موجب غنای آن شده است. اما آیا بزرگ‌ترین اتفاقات تاریخی ایران معاصر انعکاسی در آثار علامه یا دیگران داشته است؟ آیا آثار ایشان قبل و بعد از کودتای ۲۸ مرداد یا انقلاب اسلامی تفاوت محسوسی دارد؟
معاویه سلوک اجتماعی را شرطی نمود و چنان امنیتی سازی کرد که همسایه از همسایه می‌ترسید
محمدحسین شریفی نیا:

معاویه سلوک اجتماعی را شرطی نمود و چنان امنیتی سازی کرد که همسایه از همسایه می‌ترسید

حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی در ویژه برنامه ماه محرم در خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: در حوزه فلسفه اخلاق باید تعقل کنیم بعد حرفی برنیم. باید حرفی بزنیم که بعد به لحاظ عقلی، از آن دفاع کنیم. ما باید استنباط درست از متن و سیره ائمه داشته باشیم. باید امری را اخلاقی پیش ببریم و استدلال عقلی داشته باشیم و به دین هم نسبت بدهیم نه اینکه همه چیز را به دین نسبت بدهیم آن وقت است که درست پیش رفتیم. برخی یک آیه را می‌بینند و فوری استنباط میکنند که این ناقص است و اجتهاد ناقص انجام میدهند و چهره دین را تخریب می‌کنند.
اگر اطرز نگاه به عقل عملی عوض نشود، ما در ایجاد تمدن اسلامی ناکام خواهیم ماند
رضا غلامی؛

اگر اطرز نگاه به عقل عملی عوض نشود، ما در ایجاد تمدن اسلامی ناکام خواهیم ماند

رضا غلامی در در اجلاسیه «رویکردی تازه به عقلانیت سیاسی در اسلام» گفت: یکی از دلایل اصلی ناتوانی اسلام در شکوفایی اسلام در قرن ۴ و ۵ هجری قمری به جایگاه عقل عملی بر می‌گردد و اگر این طرز نگاه به عقل عملی عوض نشود و در حد حکمت عملی به آن نگاه شود، ما در ایجاد تمدن اسلامی ناکام خواهیم ماند.
با وجود آنکه تمایل دارند دانشگاه را یکدست کنند، باید به گفتگو امیدوار بود
تقی آزاد ارمکی؛

با وجود آنکه تمایل دارند دانشگاه را یکدست کنند، باید به گفتگو امیدوار بود

دکتر تقی آزاد ارمکی گفت: هیچ وقت نباید زمین بازی را ترک و میدان را خالی کرد من معتقدم راه رسیدن به جامعه‌ی مدنی درست، شکیبایی و ماندن در میدان است. ما باید حضور داشته باشیم و حتی اگر بار‌ها شکست بخوریم هیچ گاه نباید عرصه را خالی کنیم. برای نمونه شخص بنده را بار‌ها خواستند از دانشگاه بیرون کنند، اما من هیچ وقت زمین بازی را ترک نکردم.
رابطه عقلانیت سیاسی در اسلام و علوم انسانی اسلامی
حجت‌الاسلام غلامی؛

رابطه عقلانیت سیاسی در اسلام و علوم انسانی اسلامی

رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: بخش مهمی از عقلانیت اسلامی تجویزی یا دستوری است، اما پیوند عقلانیت سیاسی اسلام با علوم انسانی، رمز شکل‌گیری علوم انسانی اسلامی است؛ در اسلام، عقل عملی و نظری جدا نیستند و هرچند در مقام مطالعه تفکیک می‌شوند، اما دو وجه از عقل هستند که بر یکدیگر مترتب می‌شوند.
با اداره مزخرف کشور، تمدن سازی نابود می‌شود
کاش گوش شنوایی باشد؛

با اداره مزخرف کشور، تمدن سازی نابود می‌شود

افزایش قیمت‌ها با اسم رمز مسخره مصرف بهینه، خود شیرینی پیش کارگران از جیب کارفرما و اقتصاد ملی و زرنگ بازی در حذف یارانه‌های کالا‌های اساسی برای جبران کسری بودجه با اسم تقویت هدفمندسازی و داستان‌هایی از این جنس، می‌شود روش اداره یک کشور؟ آقای رئیسی صد‌ها بار گفتیم و مجددا می‌گوییم که کوتوله‌های سیاسی و مدیریتی را از اقتصاد کنار بگذارید، گوش تان به حرف ما مشفق نیست چرا؟ اگر کشور را بتوان با این روش‌های مزحرف اداره هم کرد، پایه‌های تمدنی مان در حال نابود سازی است، بشنو سید. بشنو و درک کن که برای خودمان داد نمی‌زنیم، برای تقویت این آب و خاک، دین و شریعت، این نظام و این جمهوری، فریادمان بلند است. بسیاری از کارهایتان را به راحتی می‌توان راهبری کرد. اتاق‌های فکر مجموعه شعار سال، آماده مشاوره داوطلبانه است.
فراهم نشدن عقلانیت کنش ارتباطی بین استاد و دانشجو در آموزش عالی ایران
مسئله‌ی فقدان کنش ارتباطی؛

فراهم نشدن عقلانیت کنش ارتباطی بین استاد و دانشجو در آموزش عالی ایران

دانشگاه از آن‌جا که درگیر مراتب ایدئولوژی آموزشی‌ست و گفتمان مسلط قدرت را در خود بازتولید می‌کند؛ مبدل به فضایی شده که آکنده از «ارتباطات تحریف‌شده» است و مناسبات آزادانه‌ای که درنهایت بتواند عقلانیت کنش ارتباطی را در محیط آکادمیک بین استاد و دانشجو فراهم سازد، در آموزش عالی ایران میسر نمی‌شود.
چهار جمله زندگی دکتر داریوش فرهود
خدمت کنید تا ابدی شوید؛

چهار جمله زندگی دکتر داریوش فرهود

دکتر داریوش فرهود پدر علم ژنتیک معتقد است که ثروت موجب قدرت است. دانش موجب شهرت است. اخلاق موجب محبوبیت است. خدمتگذاری موجب ابدیت است. اگر خدمتگذار ، اخلاق و دانش داشته باشد، جاودانه می ماند. این چهار جمله زندگی من است. سواد و دانش قوی بدرد می خورد که انسان بخواهد خدمت کند ، نه اینکه من پول در بیاورم.
«محمدرضا حکیمی» بیش از هر کسی گستره تمدن اسلامی را می‌شناخت
حجت‌الاسلام مهدوی‌راد بیان کرد:

«محمدرضا حکیمی» بیش از هر کسی گستره تمدن اسلامی را می‌شناخت

مهدوی‌راد ضمن اشاره به اینکه آقای حکیمی بیش از هر کسی گستره تمدنی اسلامی را می‌شناخت تصریح کرد: تاکید و تشدید بر معارف ثقلین توسط ایشان به جهت سعادت‌آفرینی و رهایی از ضلالت است نه به خاطر دانش‌گستری.
برداشت نادرست اهمیت علوم کاربردی و کم اهمیتی علوم نظری در ایران
جمیله علم الهدی؛

برداشت نادرست اهمیت علوم کاربردی و کم اهمیتی علوم نظری در ایران

علم الهدی گفت: ما می‌خواهیم ژاپن اسلامی باشیم، ما می‌خواهیم چین اسلامی باشیم. ما می‌خواهیم کشور توسعه‌یافته باشیم اما در عین حال اسلامی باشیم. عجله هم داریم چرا که انقلاب شده و همیشه در همین حالت شتاب هستیم و نوعی نظر گریزی در ما وجود دارد. این فلسفه در ایران هژمونی دارد که علوم کاربردی مهم است و علوم نظری مهم نیست.
آیا ادبیات کهن فارسی می‌تواند پایه‌های فهم درست در امر آموزش بسازد؟
از ادبیات تا توسعه؛

آیا ادبیات کهن فارسی می‌تواند پایه‌های فهم درست در امر آموزش بسازد؟

ادبیات کهن ما انتزاعی و آن‌جهانی است و به موضوعات زمینی و این‌جهانی کم‌تر می‌پردازد. اساسا ذهنیت‌گرایی در ادبیات فارسی بین ادراک و تجربه حسی و واقعیت بیرونی فاصله انداخته است. آن‌طورکه نیما می‌گوید: شعر قدیم ما سوبژکتیو است یعنی با باطن و حالات باطنی سروکار دارد. در آن مناظر ظاهری نمونه فعل و انفعالی است که در باطن گوینده صورت گرفته، نمی‌خواهد چندان متوجه آن چیز‌هایی باشد که در خارج وجود دارد. قرن پنجم و ششم پر است از این نوع مضمون‌آفرینی‌ها که فارغ از وضوح شی و جزییات پیرامونی زندگی است.
بحران معنا و زندگی نازیبای همه ما!
معنا بخشی به زندگی؛

بحران معنا و زندگی نازیبای همه ما!

انسان موجودی است که برای موفقیت نیازمند میراث بری تربیت، آموزش و فرهنگ می‌باشد. جوامع کم توجه به سه مولفه تربیت، آموزش و فرهنگ (به هر دلیل ممکن در طیفی از شرایط گذار جامعه تا تهاجم فرهنگی تا اهمال منجر به عقب ماندگی)، جامعه دارای گم گشتگی همگانی معنا شده و هویت پذیری و شخصیت یابی موثری را دنباله گیری ننموده و در کل برای معنابخشی به زندگی، دچار حال و مستغرق در لذت گرایی و درد گریزی می‌شود. انیمیشن زیر، ممکن است طنز باشد و فکاهی، اما معنای بالایی برای انتقال دارد. قضاوت با شما.
فارابی و قله‌ای باشکوه در تمدن اسلامی
وزیر فرهنگ تشریح کرد:

فارابی و قله‌ای باشکوه در تمدن اسلامی

یکی از مشکلات جوامع در حال گذار، کم توجهی به حوزه‌های میراثی و انکار ان است. جمهوری اسلامی ایران در حالی تمایل به طرح تمدن سازی اسلامی- ایرانی دارد که توجه لازم به منظومه فکری مفاخر خود نظیر فارابی، ابن سینا، شیخ شهاب الدین سهروردی، ملاصدرا، دیگر بزرگتنی، چون شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، شیخ اعظم و مواردی همانند ننموده و بنوعی در حد نام از آن‌ها یاد می‌شود. فارابی یا معلم ثانی را می‌توان بعنوان واسط انتقال فلسفه یونانی (ارسطویی و افلاطونی) به جهان اسلام، مبدا فلسفه اسلامی، تبیین گر سیرتحول جوامع و علم سیاست مناسب آن‌ها و مواردی همانند دانست. وزیر ارشاد در ۳۰ آبان ماه به مناسبت روز جهانی فلسفه و در آئین بزرگداشت ابونصر فارابی، بیانات نسبتا جالبی را ارایه نموده است.
تمدن با بخشنامه ایجاد نمی‌شود
مهدی مولائی:

تمدن با بخشنامه ایجاد نمی‌شود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اگر بتوانیم زیست خودمان را درست تعریف کنیم، به آینده مطلوبی می‌رسیم وگرنه با اینکه دستور و ابلاغیه بزنیم و نام تمدن را بیاوریم تمدنی نمی‌شویم، بلکه رویکرد تمدنی باید معنای مناسبات انسانی را بهتر تعریف و تأمین کند.
مردم را چگونه در طول انقلاب حذف کردیم آقای قالیباف؟
حذف تدریجی مردم؛

مردم را چگونه در طول انقلاب حذف کردیم آقای قالیباف؟

قالیباف در صحبت صورت داده در جمع اعضای سازمان نظام پزشکی گفته است که از مشکلات تاکتیکی و راهبردی نظام، حذف تدریجی مردم در عرصه‌های مختلف و دولت گرایی حداکثری بوده است. مردمی که انقلاب را مدیون آن‌ها هستیم و جنگ به پشتوانه آن‌ها جلو رفت. ایشان می‌گویند که در هر موضوعی که امروز در آن موفقیت کسب شده، رد پای مردم وجود دارد. اما سوال ما اینجاست که چه شد که این شد جناب قالیباف؟
الگوی مواجهه با پدیده‌های تمدنی، ازجمله کرونا
آیت‌الله میرباقری؛

الگوی مواجهه با پدیده‌های تمدنی، ازجمله کرونا

آیت‌الله میرباقری در دیدار تعدادی از فعالان طب سنتی اظهار داشتنید:این پدیده در مقیاس تغییر نظم جهانی است؛ می‌خواهند نظم جدید و نظام جدیدی ایجاد کنند؛ شاید بتوان گفت که این نظم جدید، سه متغیر اصلی دارد؛ یکی اینکه می‌خواهند محور را از غرب به شرق ببرند و دوم این‌که فرهنگ حاکم بر جهان را به یک فرهنگ ترکیبی تبدیل کنند و یک نوع معنویت مبهم نظیر معنویت کنفوسیوسی و... را تقویت کنند و سوم اینکه این نظم جدید را از جهان حقیقی به جهان مجازی انتقال دهند و رؤیای امریکایی را به رؤیای حکمرانی مجازی تبدیل کنند. شاید بتوان گفت که این سه تحول، متغیر‌های اساسیِ نظم جدیدی است که می‌خواهند ایجاد کنند.
جامعه معتقدانه یا جامعه متفکرانه؟
جامعه در سایه حقیقت؛

جامعه معتقدانه یا جامعه متفکرانه؟

آیت الله سیدمصطفی محقق داماد در نقد جامعه معتقدانه بیان می‌دارد که ریشه اعتقاد از عقد به معنای گره زدن به چیزی است. وی می‌گوید، اعتقاد یکی از آفات پیشرفت بشر است. به هیچ وجه من پیشنهاد نمی‌کنم که جامعه معتقدانه زندگی کند بلکه باید متفکرانه زندگی کند. شاید در برداشت آسیب شناسانه وضع فعلی جامعه دینی و حتی وجود آفاتی نظیر تشدید اخبارگری، صحبت آقای محقق داماد تا حدی قابل پذیرش باشد، اما از نگاه توسعه‌ای بر این گفتمان نقد‌های چندی وارد است. چرا که نظرات استاد محقق داماد، بنوعی تاکید حداکثری بر حلقه عقلانیت داشته و این توانمندی هرچند فهم را ارتقا می‌دهد، اما انسانی تربیت شده و انسان دارای قدرت جهش، ایجاد نمی‌کند.
نظرات و گلایه ها