میرجعفریان، معاون عمرانی استانداری تهران:
اغلب ایام سال در برخی از محورهای دماوند از مسیر گیلاوند به سمت به تهران در دو لاین رفت و برگشت در همه ساعات شبانگاهی با وجود حضور پلیس و نیز مدیریت حوزه ترافیکی اما شاهد ترافیک بسیار سنگین با صفهای طولانی هستیم، این بار ترافیک در ایام تعطیلات و مناسبتهای مختلف گاهی به چندین کیلومتر نیز میرسد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران از احداث کریدور ویژه برای کاهش بار ترافیک جاده دماوند به تهران خبر داد و گفت: به زودی این کریدور به طول ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر ایجاد خواهد شد.
ورامین استان میشود؟
معاون وزیر کشور با بیان اینکه بخشی از کارهای استان تهران شرقی پیش رفته است افزود: این تقسیمات فرآیندی دارد که در حال پیگیری است و تاکنون در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده و بر اساس قانون باید در دولت و مجلس بررسی شود.
اسامی و کد نامزدهای مجلس:
فهرست کامل سه هزار و ۵۴۵ نامزد انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس منتشر شد.فرمانداری تهران شامگاه چهارشنبه با انتشار این فهرست از همه نامزدها خواست کد انتخاباتی خود را بشناسند و در تبلیغات انتخاباتی از آن استفاده کنند.
لایحه بودجه ۱۷۰ همتی شهرداری تهران (یک سی ام کل بودجه کشور):
براساس آمارهای ارائه شده در لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران، رقم ناخالص حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر پرداختی به کارکنان شهرداری تهران در سال آینده در بخش کارمندان رسمی به ازای هر نفر ۶۱.۵ میلیون تومان خواهد بود. این رقم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۴۱ کارگران رسمی هستند که سرانه حقوق و مزایای ناخالص هر نفر در سال آینده ۴۴ میلیون تومان خواهد بود. این رقم در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۸.۳ میلیون تومان ذکر شده است که رقم ناخالص حقوق و مزایای آنها ۱۵ درصد رشد داشته است. توجه به این نکته ضروری است که این مبالغ پیش از کسر کسور قانونی شامل مالیات، بیمه و سایر کسور قانونی شامل سهم کارفرما و کارکنان بوده و پس از کسر این مبالغ متوسط حقوق و مزایای دریافتی کارکنان به ازای هر نفر احتمالا ۴۰ درصد از این ارقام کمتر خواهد بود.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا:
جواد تاجیک مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) به تسهیل تردد، افزایش نظافت و سرعت تدفین اموات به عنوان مزایای الگوی جدید قبور اشاره کرد و گفت: الگوی جدید قبور در قطعه ۲۰۷ بهشت زهرا (س) اجرایی و نخستین تدفین در الگوی جدید قبور نیز در روز گذشته انجام شده است.آرامستان بهشت زهرا (س) ۵۳ سال تجربه دفن اموات را دارد اما یکی از مشکلات سنتی که در قطعات وجود داشته، معضلات تردد خانواده متوفیان است که دلیل اصلی آن نیز نبود ضابطه مشخصی برای قطعات و قبور بود که نابهسامانیها و مشکلاتی را در تردد ایجاد کرده است.
پایش و نظارتهای میدانی محیط زیست از منابع الوده کننده هوای تهران:
همزمان با تشدید آلودگی هوای تهران، گشت و پایش ویژه شبانه محیط زیست استان تهران بمنظور کنترل منابع آلودهکننده هوا، با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از واحدهای دارای ظرفیت آلودگی و کانونهای آلاینده جنوب تهران، منطقه خلازیر، کهریزک، باقرشهر و حاشیههای شهرستان ری انجام شد.
درخواست توضیح از زاکانی:
علیرضا زاکانی که اخیرا در سفر به چین برای شرکت در اجلاس «یک کمربند، یک جاده» حضور یافته بود و قرارداد واگنهای مترو را نیز نهایی کرد با حضور در صحن شورای شهر تهران دستاوردهای سفر خود به چین به ویژه در حوزه حمل و نقل را در قالب گزارشی برای اعضای شورای شهر تهران تشریح کرد و از نقش مدیرعامل بانک شهر در کمک به حمل و نقل عمومی قدردانی کرد و ... . ما متوجه نقش بانک شهر نشدیم، ای کاش شهردار یا مدیرعامل بانک شهر، اندکی شفاف تر توضیح بدهند که چی به چیه؟
دعوای اشرفی اصفهانی با پناهیان؛
منطقه مرزداران تهران چند وقتی است که در بحث مسجد امیرالمومنین، دچار چالشهای جدی شده است. از یکطرف، فرزند شهید محراب آیتالله اشرفی اصفهانی مسجد و مجتمع فرهنگی جامع امیر المؤمنین را تحت تولیت خود میداند و از طرف دیگر، آقای پناهیان با ثبت موسسه دارالحکمه و کمک اوقاف، ادعاهای دیگری را مطرح میکند. گفتگوی زیر با محمد اشرفی اصفهانی تولیت مجموعه امیرالومنین جهت روشنتر شدن ابعاد این اختلاف صورت گرفته است.
داستان زمینهای نصیرآباد شهریار؛
بیش از ۵۰ سال از وقف منطقه نصیرآباد شهریار میگذرد؛ زمینهایی که شاید چند نسل از یک خانواده روی آن علاوه بر زراعت، زندگی کرده و به قول زمیندارهای همین منطقه، آنجا را آباد کردند. اما حالا طبق آنچه خودشان میگویند، حدود سه سالی است که گروهی به شکل مرتب زمین و باغ آنها را تخریب میکنند، راه آب را میبندند یا با تخلیه نخاله ساختمانی جادههای منتهی به زمینها را مسدود میکنند. با وجود توضیحات مطرح در گزارش حاضر، باید با دقت نظر بیشتری وارد موضوع شد و بررسی شود که حق با چه کسانی است؟ از کلیه ذی نفعان و ذی مدحلان مرتبط، درخواست ارایه نظر با رویکرد شفاف سازی داریم.
ناصر امانی عضو شورای شهر:
در جریان بررسی طرح «اصلاح تبصره ماده واحده مصوبه روز تهران، روز پایتخت ایران اسلامی» ناصر امانی، در تذکری عنوان کرد که سال ۹۵ این موضوع به تصویب شورا درآمده و به شهرداری تهران ابلاغ شد اما در نهایت دبیر شورای فرهنگ عمومی با نامگذاری روز تهران مخالفت کرده است.
حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران:
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت، باتوجه به ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهر تهران تمامی ساختمانها در زمان صدور پروانه و پایان کار ملزم به تأمین پارکینگ در همان ساختمان و یا در پارکینگهای دارای اسناد حقوقی در شعاع ۲۵۰ متری آن ملک از محل پارکینگهای اختصاصی محلی یا پارکینگهای مازاد سایر املاک هستند. این در حالی است که قانون درباره اجاره پارکینگ آپارتمان ذکر میکند، اجاره پارکینگ به مالکان همان ساختمان ایرادی ندارد، اما اجاره دادن پارکینگ آپارتمان به افراد غریبه و غیر ساکن ممنوعیت قانونی دارد، حتی ممکن است امنیت ساختمان را تهدید کند. در مورد خرید پارکینگ هم طبق همین روال باید پیش رفت.
«حلیا سادات حسینی»، مدیرکل محیطزیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛
مدیرکل محیطزیست شهرداری تهران با بیان اینکه در مناطق ۲۱ و ۲۲ شبکه فاضلاب شهری پیشرفت بسیار کمی داشته است، گفت: در مناطق جنوبی پایتخت بخصوص مناطق ۱۸ و ۱۹ شبکه فاضلاب و به تبع آن پذیرندگی پساب در بالادست وجود دارد، اما به دلیل عدم اتصال قسمتهایی از شبکه به تصفیهخانهها و باز بودن پایان خط، بخشی از فاضلاب وارد معابر شهر میشود.
تصمیم به حل مشکل با تغذیه دستی چشمه علی؛
قدیر افروند مدیر پایگاه میراث ملی ری درباره دلایل احتمالی خشک شدن چشمه علی و اقداماتی که تاکنون برای رفع آن انجام شده است، توضیحاتی داد. طبق نقشه توپوگرافی کوهک چشمه علی ادامه کوه بیبی شهربانوست و در فاصله بین کوهک چشمه علی و کوه تبرک و دژ رشکان شیبی وجود دارد که از طریق آن تمام آبهای بالادست به سمت دشت ری کانالیزه میشود. در واقع پهنه بالادست تهران به جز این شیب راه خروجی برای آب ندارد؛ چرا که کوه بیبی شهربانو جلو آن را گرفته و حالا در همان دهانه آب بالا زده است. به نظر میرسد تونلی که مترو به عمق ٢٠٠ متر حفر کرده، شرایط طبیعی سفرههای زیرزمینی را مختل کرده است و موجب شده آب در محله صفاییه و چاهها بالا بزند که موضوع عجیبی است.
نقد طرح ترافیک شهر تهران؛
هر روز قانونی و سازی و رقصی و حاشیه ای؟ انگار نه انگار که اینجا پایتخت جمهوری اسلامی است و کرامت و عزت شهروندان باید در اولویت باشد. درد و داستان، ایجاد نوعی دکان دو نبش برای کاسبی و خالی کردن جیب خلق الله است گویا. نه گزارشی، نه عملکردی، نه اصلاحی و.. هر کس رئیس میشود، مشتی ایده پخته و ناپخته را به اسم مصوبه، روی سر مردم آوار میکند. اف بر این حجم نافهمی و مرگ بر غیرت نداشته بعضی ها. خبر میرسد که مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران از تصویب طرح ترافیک جدیدی گفته است که در آن طول و مدت سفر ملاک عمل محاسبه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک جدید است. یک سوال از آقایان حلال خور و برج عاج نشین. اگر فردی وارد طرح ترافیک شد و ماشین را در پارگینگ گذاشت و تا عصر که قصد خروج از طرح را دارد، تکانی به خودرو نداد، شما از کجا و بر اساس کدام عقل و شرع قضاوت میکنید که چقدر باید بپردازد؟ حرام تان باد، دریافتیهای غیر شرعی. ما که حلال نمیکنیم و امیدواریم به اذن الله، مدیران نالایق به بدترین مرگها دچار شوند که این طور به خودشان اجازه میدهند با زندگی مردم بازی کنند و بر مردم فشار و استرس وارد نمایند.
ساماندهی مشاغل شهر تهران:
خدا رحمت کند رفتگان شما را، ما یک ننه غرغرو در کوچه محل سکونت مان داشتیم که اصلا معلوم نبود از کجا آمده و اصل و نسبش کیست. میگفتند که دو فرزند داشت که در بچگی فوت کردند و ننه تنها شد. ننه از عالم و آدم طلبکار بود و غر زدن، طلبکاری و توجیه، بخش جدا نشدنی از شخصیت ننه بود. در قیاس مع الفارق، حکایت ننه، حکایت برخی از مدیران ما است. میگوید فردی را میشناسد که ۸۰ پاتوق دستفروشی دارد. خوب، به ما چه؟ تو که فهمیدی جلویش را بر طبق وظیفه قانونی ات بگیر. چرا متوجه نمیشوی که داری وظایفت را انجام میدهی و در قبال آن حقوق میگیری؟ اگر کل شهر هم خدای ناکرده مجبور به دستفروشی شوند، موظف و ناچار هستی که برنامه ساماندهی داشته باشی.
شهردار منطقه در تشریح حادثه خلازیر:
فرهادی شهردار منطقه ۱۹، با تاخیری ۴۸ ساعته اقدام به ارایه توضیحات درباره واقعه مرگبار خلازیر کرد. گروهی از منتقدین بیان میدارند که این توضیحات، همه واقعیت نبوده و با طرح مسائل کلان، قصد انحراف در افکار عمومی نسبت به حادثه وجود دارد. پروهی دیگر با رویکردی سیاه به شهردار تاخته و اقدام به ردیف کردن سوانح و حوادث مربوط به دوره مدیریتی فرهادی در مناطق مختلف تهران و سازمانهای تخصصی کرده اند.
وعده مدیرکل حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران:
مدیرکل حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از رایگان شدن وسایل حمل و نقل برای دانشآموزان و دانشجویان خبر داد. وی افزود: شناور سازی ساعت کاری بر کاهش فشار بر حمل و نقل عمومی هم تاثیر گذار بوده است و شاهد ۱۰ درصد حجم مسافر در ساعات پیک مصرف بودیم.
سخنگوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران:
اتفاق هولناک و ریزش ساختمان در منطقه 19 تهران.ریزش ساختمان در حال ساخت که دراحمدیه تهران قرار دارد کمی عجیب است.ریزش ساختمان آن مصدومان و متاسفانه کشته داشته است.جزییات ریزش ساختمان ۱۰ طبقه را ببینید. این حادثه در 15 مرداد اتفاق افتاده است.
منصوری، استاد دانشگاه تهران:
سید امیرمنصوری، رئیس پژوهشکده نظر و استاد شهرسازی دانشگاه تهران میگوید: «۵۵ درصد جمعیت تهران در خانههای ناپایدار زندگی میکنند و با احتساب جمعیت تهران باید گفت نزدیک به پنج میلیون تهرانی در معرض خطرات زلزله احتمالی هستند، اما با تقلیل مساحت بافت فرسوده تهران به ۴۵ کیلومتر مربع، در واقع خطر زلزله را تنها برای جان یکونیم میلیون نفر کوچک کردهاند. این در حالی است که یک زلزله ششریشتری میتواند بیشتر از نیمی از جمعیت تهران را در معرض صدمات جدی قرار دهد». این در حالی است که زاکانی شهردار تهران مدعی است که نباید مردم را از زلزله ترساند و مشکل خاصی نیست؟ دست عدالت علی برای پاکسازی کجاست؟
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران:
شادی مالکی مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با اعلام اینکه تعداد مراکز سیار معاینه فنی در تهران به ۱۵ مرکز افزایش خواهد یافت، افزود: با بهرهبرداری از این هشت مرکز جدید، نزدیک به ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو به ظرفیت مراکز سیار افزوده میشود.