زاکانی ، شهردار تهران:
زاکانی در جواب این سوال که چرا پناهگاه خوب و مطمئن نداریم، خاطرنشان کرد: اینها غفلتهایی است که در گذشته صورت گرفته و ما الان به شدت دنبال طراحی مجددی هستیم که بتوانیم ایمنی را برای شهر به عنوان یک اصل و اساس داشته باشیم. ایجاد و توسعه پناهگاههای زیرساختی که مجوزش را به عنوان پارکینگهای زیرسطحی داریم، در دست اقدام است. مسلما اقای زاکانی می دانند که کلیه وعده ها و برنامه های بیان شده توسط ایشان از فردای روز کنار رفتن شان قابل راست آزمایی و مطالبه گری از طربق مراجع قانونی خواهد بود و وعده درمانی امروز، نمی تواند مدت زمان زیادی ایشان را از مواخذه قضایی به دور بدارد. همچنین متذکر می گردیم که چنانچه قصد ساخت پناهگاه با استقرار طولانی مدت و استفاده در شرایط بحران وجود دارد، الزاما باید با رویکرد چند منظوره و چند کارکردی، اقدام به طراحی و ساخت شود. بعنوان نمونه، سازه دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز، طوری ساخته شده است که قابلیت تبدیل بسیار فوری به بیمارستان ر ا دارد. ساخت پناهگاه در تهران هم باید رویکرد جنگ، جان پناه در حوادث غیر مترقبه نظیر زلزله و غیره ساخته شود. علاوه بر این نباید بعنوان فضای مرده در زمان غیرجنگی و غیر بحرانی بدان نگریست و باید بتوان با قید فوریت و حداکثر در سه مرحله، قابلیت تبدیل به جان پناه جنگی را داشته باشد. البته خیلی جای خوشحالی خواهد داشت که آقای زاکانی بفهمند که ما چه می گوییم و از چه حرف می زنیم.
مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهر تهران:
مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهر تهران گفت: اواخر سال ۱۴۰۲، حدود ۵۶ درصد از پلهای مکانیزه خاموش بودند اما اکنون این عدد به ۲۰ درصد کاهش یافته است و برنامهریزی ما این است که تا پایان سال خاموشیهای دائمی را به صفر برسانیم.از آقای مجید امانی باید پرسید که تضمین صحبت های ایشان چیست؟ مگر همین حرف ها در سنوات پیش زده نشد؟ آیا شهر داری و مدیریت بر شهر می بایست بر اساس نیازهای شهروندان صورت پذیرد یا سلیقه مدیران؟ آیا تخصیص 300-400 میلیارد تومان برای اینکار در بودجه فوق نجومی شهرداری تهران، جایگاه خاصی دارد؟
اتفاق عجیب در شهرداری زاکانی؛
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران گفت: بندهای گزارش حسابرسی شهرداری تهران در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تقریباً شبیه یکدیگر هستند.من میدانم که خیلی از این بندها شکلی است و با یک اصلاح حساب برطرف میشود. بسیاری از این بندها انتقالی از سنوات قبل است.دو مورد از بندها مربوط به پروژههای مشارکت و سرمایهگذاری بود، پروژه شروع نشده درحالیکه در دفاتر یکی از آنها ۱۰۰ درصد و دیگری ۸۵ درصد پیشرفت پروژه ثبت شده است، این خندهدار است که پروژه کلنگ نخورده پیشرفت فیزیکی ثبت شده است. منبع: خبرآنلاین
اعضای شورای اسلامی شهر یا خود حاکم پنداری در شهر؟
رئیس شورای شهر تهران در مورد نامگذاری خیابان بیستون به نام شهید یحیی سنوار گفت: این موضوع منتفی شد و از ابتدا ابلاغ نشد و بررسی حقوقی کردیم و این موضوع را ابلاغ نکردیم وسر و صداها بیجا بود و ... . نکته جالب توجه در صحبت های این پیرمرد بالای هشتاد سال ، شورا حاکم پنداری بر سرنوشت شهری بجای خود انطباق دهی با اصول حکمرانی در شهر است. وقتی جماعتی به هر دلیلی تصمیم می گیرند که اسم شهرک اکباتان را تغییر دهند و با کمترین انتقاد، برچسب می چسبانند و به دنبال پرونده سازی برای منتقدین به اتهام صحبت درباره خط چهارم آدیداس هستند، حزفی برای گفتن نمی ماند. وقتی بارها و بارها درخصوص پیامدهای نامناسب تغییر اسامی خیابان ها هشدار می دهیم و تاکید بر المان سازی فاخر می کنیم و طرف اصلا فهمی از موضوع ندارد، حرفی برای گفتن نمی ماند. دوره شما هم تمام می شود آقای رئیس شورای شهر. تو می مانی و یک پرونده قطور از عملکرد دنیوی و اخرویت. وقتی که توان و تمایل شنیدن مشفقانه ها را نداشته باشی، منتظر پیاده شدن سنت های الهی باشد. البته که سربسته عرض شد.
محمد علیخانی، عضو شورای پنجم تهران:
نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران گفت در صحن شورا اعلام کرد با وجود مشکلاتی که موسسه همشهری دارد، دو ملک در لواسان که متعلق به روزنامه همشهری است توسط شهرداری تهران به قیمت ۳ میلیارد تومان فروخته شده است. مهدی اقراریان، عضو دیگر شورای شهر نیز گفت: گزارش حسابرسی نشان میدهد که حال روزنامه همشهری خوب نیست. اقراریان در ادامه سخنان خود گفت: "آیا روزنامه همشهری پول چاپ پوسترهای تبلیغاتی آقای زاکانی را از ایشان گرفته است؟ وقتی فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در معاونت این وزارت حضور داشت. نامههایی از جانب وی به رسانهها درز کرد که در آنها تخلفات گسترده علیرضا زاکانی در کمیسیون ماده ۵ مطرح شده بود. این نامهها نه تنها به پیگیری تخلفات شهردار تهران منجر نشد بلکه کار را به جایی رساند که خانم صادق توسط مهرداد بذرپاش از سمت خود کنار گذاشته شد.
چرا نباید موسسه همشهری ماده ۱۴۱ شود؟
نرگس سلیمانی در بررسی عملکرد موسسه همشهری بیان داشت که این شرکت چرا باید دو ملک در لواسان را به قیمت سه میلیارد تومان بفروشد؟ چرا موسسهای که تا این حد امکانات دارد باید اینقدر دست خالی باشد و سرفصلهای درآمدی اش ضعیف باشد؟ چرا این موسسه ماده ۱۴۱ نمیشود؟ در سال ۱۴۰۲ سی و چند نفر در این موسسه جذب شده اند، فرآیند جذب آنها به چه صورتی بوده است و کدام مکانیزم اصلح گزینی را طی کرده اند؟ مدیریت روزنامه همشهری نیازمند بازنگری جدی است و.. جای دارد کلیه موسسات و شرکتهای ذیل شهرداری تهران مورد چنین واکاوی قرار گیرند.
در شهرداری تهران چه خبر است:
شهردار تهران در سال ۱۴۰۲ در سفر به چین، ادعای انعقاد قراردادی برای واردات ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تمام برقی و ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی داشت. اما خبر میرسد که رئیس شورای شهر تهران درحاشیه دویست و هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره سرانجام اتوبوسهای وارداتی بیان نموده است که ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی از کشتی پیاده شده و به ایران رسیده است. مهدی چمران افزود، از سرنوشت بقیه اتوبوسهای خریداری شده، اطلاعی ندارم.
بازهم تذکر شورا به زاکانی:
نرجس سلیمانی در تذکری جدید به زاکانی درخصوص وضعیت بانک زمین و دریافت قدرالسهم شهرداری از زمینهای خارج از بافت و حریم شهری، بیان داشت که، «دریافت زمین خارج از حریم برای شهرداری وجود ندارد و اساساً خلاف و غیرقابل توجیه است. درخواست من است آییننامه تعیین تکلیف بانک زمین را سریعتر ارائه دهد و زمینها تعیین کاربری شوند. از همه مهمتر فرایند شهرفروشی که دهههاست قابل مهار نبوده، کنترل شود.». برخی از تحلیل گران معتقدند که زاکانی حتی از نظر فنی هم به پایان خود نزدیک شده است. شهرداری که از نظر سطح کفایت، لیاقت و توانمندی، به هیچ وجه در حد تهران نبود و حتی با سه سال سابقه و تجربه، در حد تهران نیست. راستی زاکانیف چه خبر از دستشویی ها، پارکینگها، حمل و نقل عمومی، پلههای برقی و ...، در تهران. تو که عرضه پرداختن و رفع نیاز عادی شهروندان تهرانی را نداشتی و نداری، بی خود کردی که پست شهرداری پایتخت را قبول کردی.
شهرداری تهران یا قوطی تناقضات:
اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری تهران با انبوهی از تناقضات همراه است. اولویت ها فراموش شده اند و سلیقه ها ، بعنوان اولویت مطرح شده و مبنای دعوا قرار گرفته اند. مهدی چمران درباره ساخت فرهنگسرا در پارک لاله می گوید که «ما اجازه نخواهیم داد درختی قطع شود، باید منتظر باشیم طرح ارایه شود.». باید از مهدی چمران پرسید که تاسیس فرهنگسرا در پارک لاله با ان حجم شکایت شهروندان مهمتر است یا تعمیر فوری پله برقی های پل های عابرپیاده تهران؟ قضاوت در این خصوص با کلیه شهروندان تهرانی.
ترکش های خرابی چندباره مترو تهران در هفته گذشته:
مدیرعامل مترو تهران ضمن عذرخواهی ضمنی از شهروندان بخاطر خرابی های مکرر مترو گفته است که عقبماندگیهای مترو به خاطر تحریمهاست که حرف درستی است، اما مخالف اظهار نظر شهردار تهران است که فکر میکند مشکلات به خاطر بیعرضگی مسئولان است نه تحریمها.شهرداری که مدعی است پول به حد کافی وجود دارد.کاش یکی از خبرنگارهای حوزه شهری که شهردار تهران را در خیابان بهشت تهران میبینند از او در مورد این اظهار نظر مدیر مترو سوال کنند تا ببیند پاسخ امروز زاکانی به تحریم و بیعرضگی چیست.
علت سکوت شورای شهر و شهرداری در برابر افکار عمومی چیست؟
چند روز است که قسمت غربی پارک قیطریه در محاصره یک حصار بزرگ درآمده و شایعه شده است که قرار است در آنجا مسجد و مغازه بسازند؟ این در حالی است که در منطقه مورد اشاره، بدون اغراق بیش از ۱۰ مکان مذهبی بسیار مهم وجود دارد: از امامزاده علیاکبر، امامزاده اسماعیل، حسینیه چیذر، چند مسجد و چند حوزه علمیه و… خود پارک قیطریه نیز دارای یک نمازخانه بزرگ است. بر این قاعده، بنظر میرسد که به نظر میرسد ساختن مسجد بهانهای بیشتر برای خلق فضاهای تجاری و… است و کمتر برای خلق محیطی معنوی و اجتماعی برای مردم محل. نکته جالب توجه درباره این موضوع، سکوت معنادار مثلث زاکانی- چمران- سروری است. مثلثی که برای ورود با پای چپ و راست در پیاده روهای تهران هم تمایل به ارایه توضیحات (شما بخوانید توجیهات) دارند. راستی ثلاثه مدیریت شهری تهران، تا به کی قصد تداوم سکوت را دارند؟
بودجه شهرداری تهران یا جوی آب؟
یکی از سربستهترین و قانونیترین فسادها را میتوان در قالب سند بودجه تنظیم کرد و اجرایی نمود. ادعا میشود که بودجه حوزه دفتر شهردار تهران را رقمی بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده اند؟! گزارش بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران کجاست؟ ناظر بر مصرف بودجه در شهرداری تهران کیست؟ شورای شهر چقدر از بودجه شهرداری سر در میآورد؟ ما با خدمت مواجه هستیم یا خیانت؟
اعتراض عضو شورای شهر به برخی عدم شفافیت ها در شهرداری تهران :
مهدی اقراریان، درباره بررسی تبصره ششم لایحه بودجه کمک و حمایت از موسسات عام المنفعه، اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات خصوصی از نامه محرمانه خود به علیرضا زاکانی با موضوع «پرداخت وجوهی به معاونان» خبر داد.او در این باره عنوان کرد: من یک نامه محرمانهای به دفتر شهردار زدم، راجع به وجوهی که دوستان به معاونین شهردار پرداخت کردند؛ و مبالغی از این دست به شهردارها، درخواست توضیحات کردم. تا الآن پاسخی به رغم چندین پیگیری، داده نشده.عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مساله بعدی که ما با آن مواجه هستیم، بنهای شهروندی است که ما بر آنها هیچ نظارتی نداریم که به چه صورت چاپ و توزیع میشود و همچنین به دست چه کسانی میرسد.
توضیحات «سید محمد آقامیری»، نایبرئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران:
نایبرئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر با اشاره به واگذاری یک ملک توسط شهرداری تهران به یک شرکت ایرانی برای تامین ارز مورد نیاز خرید ۲ هزار اتوبوس برقی از چین، گفت: پایبند نبودن اتوبوسسازان داخلی به تعهدات خود، عامل اصلی محقق نشدن وعده شهردار پایتخت در زمینه اضافه شدن حداقل یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در طول سال ۱۴۰۲ به ناوگان حملونقل عمومی پایتخت بوده است.، شهرداری یکی از املاک خود را بشکل تهاتر به یک شرکت ایرانی واگذار کرده تا بهجای آن، ارز مورد نیاز برای هزینه پیشپرداخت خرید این اتوبوسها از طرف آن شرکت به طرفهای چینی پرداخت شود و ... . سوال اینجاست که اسناد شفاف سازی این تهاتر کجاست؟ اتفاقا تهاتر یکی از شیرین ترین روش های دارای پتانسیل مبادرت به فسادهای احتمالی می باشد.
شعبده های جدید و ادعاهای عجیب زاکانی؛
اینکه به حد بالایی از صلاحیت ها، توانمندی های فکری و تیم سازی بعنوان الزامات موثر بر توسعه بخشی و ملی حرف می زنیم، نابجا نیست. فردی با منظومه فکری نسبتا تندرو و غیرمتوازن در سه رکن جمهوریت، اسلامیت و انقلابی گری، با توانایی های فکری- تحلیلی غیرکافی برای پستی همانند شهرداری تهران و تیمی غیر جامع، با توسل به هزار روش و وسیله، شهردار تهران شده است. در جلسات می نشیند و چند نکته و حرف خوب می شنود و فکر می کند که می توان بشکل جامع ،پیاده سازی هم کرد؟ یک روز از طرح جامع حرف می زند و یک روز از معماری شهری و روز دیگر از اثرات کوانتوم و گردش کواکب بر مدیریت شهری تهران. هیچ جای گلایه و تعجب هم وجود ندارد. زیرا این فرد صرفا با همین سطح و الگوی فکری ، توان ورود به مسائل را دارد . آقای شهردار عزیز ، با یک نم باران شهر را آب می برد و تو عاجز از مدیریت شهری، طرح بی خاصیت و مسخره ای بنام طرح ترافیک از جیب مردم می چاپد و شهر غرق در نکبت آلودگی هواست و تو لبخند بر گوشه لب داری. تو حتی توان مدیریت بر پیمانکاران برای تمیز نگاه داشتن سرویس های بهداشتی این شهر را هم نداری( اگر مخالفی، دستت را بده به ما تا اثبات کنیم). ترافیک عصر و شب تهران ، ساعت ها از وقت شهروندان دارای پتانسیل اثرگذاری بر توسعه ملی می کاهد( شما بخوانید ، می کشد) و تو هنوز اندر خم یک کوچه ای و افتخار می کنی به رفتن به چین و ماچین. برادر عزیز ، خودت را گول نزن و فریفته جماعت بادمجان دور قاب چین و اطرافیان متملق هم نشو. حضرتعالی نه توانایی و تفکر لازم برای برچیدن و خداحافظی شهر از تراقیک و الودگی را داری و نه همت و اراده ورود به این کار را . اختیارات زیاده از حد و دسترسی به منابع وافر بیت المال ، حتی پای انقلابی گری تو را هم شل کرده است. خودت قاضی خودت.
کنایه سنگین زیدآبادی به زاکانی:
احمد زیدآبادی در یادداشتی نوشت؛ علیرضا زاکانی از آمادگی شهرداری تهران برای بازسازی غزه خبر داده است! اگر جنگ در غزه به سرانجامی برسد، طبعاً قطر و امارات و عربستان برای بازسازی آن پول و امکانات بیشتری در اختیار دارند و بعید است نقشی برای جمهوری اسلامی در این باره در نظر بگیرند.آقای زاکانی اما اگر واقعاً توانایی بازسازی و سازندگی جایی را دارد، اول برای ترافیک جانکاه، تراکم خفهکننده، آلودگی کُشنده و مستمر، مصائب اجارهنشینی، رشد فزایندهٔ حضور کودکان و زنان مستمند بر سر چهارراهها، نابودی باغها، فرسودگی محلات، گسترش خطرناک حاشیهنشینی و فقر، بوی گند اطراف فرودگاه و دیگر دردهای بیدرمان پایتختی که شهردار آن شده است، چارهای بیاندیشد بعد لاف بازسازی غزه را به میان آورد!
« باغ ۳۰۰۰ متری در منطقه یک پروانه ساخت گرفته است»؛
عضو شورای شهر تهران میگوید: «در منطقه یک، سه هزار متر زمین پروانه گرفته است، این پرونده به صورت قطعی باغ است؛ درباره این پرونده نامهای با امضای رئیس شورای شهر هم به شهرداری ارسال شده است .این پرونده از گذشته رای باغ داشته و از دادگاه هم رای گرفته است . اما در رای دادگاه نوشته نشده که تراکم بدهید بسازند بلکه در رای صادر شده تاکید شده منطبق بر ضوابط و مقرارت به آن پروانه بدهید.»
گفتگو با تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۹:
بعد از ماجراهای خلازیر و فوت چند شهروند و کادر شهرداری و نیروی انتظامی و برقراری آرامش تدریجی در منطقه، تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۹ در مقابل تریبون رسانهها قرار گرفته و در خصوص بعضی از ابعاد این رویداد و اقدامات اصلاحی منجر به ساماندهی صحبت میکند. گفتگو حول ابعاد مختلف ساخت و ساز و ساماندهیهای انجام شده در ناحیه سه منطقه ۱۹ است.
تشکری رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران:
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: مبالغ کرایه تاکسیهای اینترنتی در ساعات اوج به هیچ عنوان منصفانه نیست و مصوبه شورای شهر تهران را ندارند.
وقتی بودجه دست اهلش نیست:
بحث برقی سازی حوزه حمل و نقل تهران، بحثی جدی در شهرداری است. قرار است حدود ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی نو وارد شهر شده و بعنوان موتور کار مورد استفاده شهروندان قرار گیرد و از طرف دیگر، ۳۰۰ هزار موتور دست دوم بنزینی هم برقی سازی شود. سوال اینجاست که با این حجم از پروژه، چرا فکری به حال انتقال فناوری و بومی سازی آن نشده است؟ بحث واردات مزه دارد و یا سختی بومی سازی، به تن بعضی از مدیران شهرداری تهران سازگار نیست؟