پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۸۵۰۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
شاید در خصوص مدیریت بحران با رویکرد فنی در زمان تاسیس ایستگاه ها و خطوط مترو، حساسیت لازم صورت پذیرفته باشد، اما بنظر می رسد که مترو توانمندی لازم برای مدیریت بحران با ترکیب ابعاد طبیعی با رفتارهای انسانی ( جمعی) را نداشته باشد. قطعی برق، زلزله، آتش سوزی، سیل ، برخورد احتمالی قطارها، خودکشی، شورش و ناآرامی در فضای مترو یا واگن ، حمله تروریستی و گروگان گیری ، درگیری های شدید فیزیکی گروهی احتمالی و مواردی همانند، مصادیقی از این گونه حوادث هستند. از طرف دیگر، بنظر می رسد که برخورد امنیتی و حتی انتظامی در محیط مترو، دارای پیامدهای جانبی احتمالی باشد و الزاما باید به فکر تقویت مدیریت بحران در این حوزه بود. مواردی که توسط علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مورد تاکید خاص است.

شعار سال: در یکی دو ماه اخیر بار‌ها در شبکه‌های مجازی فیلم‌هایی از ازدحام مسافران در ایستگاه‌های مترو منتشر شد. دریکی از این فیلم ها ، ثانیه هایی شاهد برخورد و مداخله نیروی‌های لباس شخصی در واکنش به ناآرامی‌های داخل ایستگاه با هدف مدیریت این ناآرامی‌ها بودیم. سوابق گذشته نشان می‌دهد تقریبا در دوره‌های گذشته در حوادث مشابه چنین اتفاقی نیفتاده و معمولا قطار در ایستگاه‌های شلوغ توقف نکرده و در ایستگاه‌هایی که فضای باز بیشتری دارند مسافران تخلیه می‌شدند. هرچند که در دوره اخیر، برخی از مدیران شهری معتقدند برای کنترل فضای امنیتی ایجاد شده طبعا نیاز به مدیریت اضطراری بوده و برخی از اقدامات اجتناب ناپذیر است.

مترو و غفلت از پیش بینی سناریو های مواجه با بحران های مختلف

برخی از کارشناسان به ریسک این اتفاقات در ایستگاه‌های مترو اشاره می‌کنند. این که با وجود خرابی تهویه برخی واگن‌ها افرادی که دچار عارضه تنفسی هستند دچار مشکل شده یا در تراکم جمعیتی و جنب و جوش حادثه برخی از مسافران کم توان مانند کودکان یا سالمند به حریم ریلی سقوط کنند. مداخله انتظامی در ایستگاه‌های مترو ریسک بالایی دارد و می‌تواند پیامد‌های تلخی به دنبال داشته و الزاما باید بفکر راهکارهای جایگزین بود(در طیفی از دوربین های چهره نگار منجر به برخورد در محیط بیرونی ایستگاه تا تعریف قوانین تشدید شده برخورد با جرایم و تخلفات در محیط حملو نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس).

علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این خصوص می‌گوید: وضعیتی که دراین چند وقت در برخی از ایستگاه‌های مترو وجود دارد یکی از شقوق متنوع ایجاد بحران است. ممکن است در مترو سیل یا زلزله بیاید یا آتش سوزی شود و یا هزاران اتفاق دیگر بی افتد و این هم یکی از شرایط بحران است.در گذشته تکلیف شرکت بهره برداری مترو بوده که سناریو‌های مواجهه با بحران‌های گوناگون را پیش بینی و تدوین کند؛ به این معنا که خطراتی مانند آن چه گفته شد در ایستگاهی رخ داد وظیفه شرکت مترو روشن باشد، به طور مثال برای حفظ جان مردم راه‌های خروج و یا راه‌های تزریق هوای بیشترمشخص باشد.

این عضو شورای شهر تهران یادآور شد، شرکت بهره برداری مترو یکی از وظایفش که ممکن است یک وظیفه نانوشته باشد، ولی یک وظیفه عقلایی این است که سناریو‌های مواجهه با بحران‌های مختلف را برای حفظ جان مردم تمهید کند که می‌تواند سیل، زلزله، آشوب، تصادف دو قطار در ایستگاه، آتش سوزی، قطع برق و... باشد. برای برخی از این موضوعات پیش بینی‌های لازم انجام شده؛ مثلا برای قطع برق، شرکت بهره برداری مترو پیش بینی اتصال یکپارچه و بلادرنگ برق را کرده، ولی راجع به سایر مسائل پیشنهاد این است که همکاران در مترو به فکر باشند.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از اکو ایران. منتشره در یازدهم آذر ماه 1401. کد خبر: 24502 . https://ecoiran.com .

اخبار مرتبط
برچسب ها: سناریوهای پیش بینی بحران در مترو تهران ، بحران های احتمالی در مترو ، سیل و آبگرفتگی مترو ، حملات تروریسیتی گروگان گیری و نزاع جمعی در مترو ، کمبود هوا و دود گرفتگی مترو ، برخورد قطارها در مترو ، خودکشی در مترو ، پروتکل برخورد با حوادث غیر مترقبه در مترو ، آمادگی فنی برخورد با حوادث غیر مترقبه در مترو ، ضعف مدیریت بحران در خصوص رفتار جمعی مسافران مترو در زمان حوادث ، هشدار به حضور نیروهای لباس شخصی و انتظامی در مترو ، هشدار به پیامدهای حضور نیروهای لباس شخصی و انتظامی در مترو ، تقویت دوربین های چهره نگاری در مترو ، تقویت قوانین برخورد با مجرمان و وقوع جرم در حوزه حمل و نقل عمومی ، تصویب قوانین تشدید شده برخورد با مجرمان و متخلفان در مترو ، تامین امنیت مترو ، روش های تامین امنیت در مترو ، عدم توقف قطار در ایستگاه های شلوغ مترو ، سقوط به حریم ریلی مترو ، علی اصغر قائمی ، علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ، طراحی سناریوهای مواجهه با بحران در مترو
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
0
0
ما در خصوص اورژانس در مترو هم مشکل داریم، شما دل تان خوش است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین