سهشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۴ - 2025 November 11
شعار سال: ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: نشست کمیسیون، طرح مقابله با نفوذ سرویسهای اطلاعاتی و دولتها یا نهادهای بیگانه در کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با ارائه پیشنهادهایی و اصلاحاتی بخشهایی از این طرح به تصویب رسید.

نماینده مردم دشتستان در قوه مقننه با اشاره به برخی گمانه زنیها راجع به طرح مقابله با نفوذ، تصریح کرد: در مراحل ابتدایی بررسی این طرح هستیم لذا به نظر میرسد نباید قضاوت زود هنگامی داشت زیرا تصویب بخشهای اصلی طرح به تصویب کمیسیون نرسیده و زود است که بخواهیم درباره محتوا اظهار نظر کنیم.
طرح مقابله با نفوذ سرویس های اطلاعاتی و دولتها یا نهادهای بیگانه در کشور
توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:
برخی از منتقدین معتقدند که تصویب این طرح بدون اصلاحات لازم، شالوده حقوق اساسی و حقوق خصوصی و اجتماعی، سطح مجاز مداخلات امنتیتی در امور علمی-رسانه ای-آموزشی-پژوهشی- اقتصادی و مواردی همانند را زیر سوال می برد. بعضی از نقدهای قابل ارایه در این خصوص بشرح زیر می باشند:
*** بندهای ۱۹ گانه این طرح بشدت تفسیر پذیر هستند.
*** تناسب مجازات بین جرم و مجازات و اصول سه گانه موثر بر وقوع جرم ( بعد مادی، معنوی و قانونی) برای نرتکبین دارای شرایط بی اطلاعی و عدم عمد با تصویب این مصوبه زیر سوال رفته و حداقل، مجازات درجه پنج برای مرتکبین در نظر گرفته شده است.
*** همکاری با هرگونه سازمان های بین المللی یا گروه ها یا موسسات یا نهادهای غیر ایرانی و یا افراد خارج از کشور، بطور طبیعی جرم انگاری شده است که جای سوال دارد.
*** پائین ترین سطح برخورد با خاطیان، تعریف جرم شماره پنج بوده و بنظر می رسد که جرم با مجازات هماهنگی ندارد.
*** عبارت ، هرگونه ارائه اطلاعات و گزارش یا آمار به موارد مندرج در ماده ۱ یا گروه یا نهادهای غیرایرانی یا اتباع خارجی بدون اخذ مجوز از وزارت اطلاعات ممنوع بوده ، عبارتی کاملا تفسیر پذیر و سلیقه محور است. در واقع ، پیشنهاد دهنده طرح با نوعی نگاه مجرم سازی به طرح نگاه نموده و از هدف اصلی و ذاتی ارایه چنین طرح های ، بشدت فاصله گرفته است.
*** ماده پنج بدشت تفسیر پذیر بوده و همکاری ها و تبادلات علمی کشور را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.
*** ماده هفت، ضمن درست بودن، امکان اجرایی و عملیاتی نداشته و در عمل باعث ایجاد برخورد گزینشی با خاطیان و مرتکبین می گردد.
***ماده ده این طرح ، تمامی افرادی که در حوزه رمزارز فعال هستند را شامل شده و بشکل بالقوه بین یک تا سه میلیون مجرم بالفعل دارد.
*** ماده دوازده، بطور غیرمستقیم می تواند جلوی برخی از اقدامات مطرح در حوزه فساد ستیزی و همچنین افشاگری های رسانه ای را گرفته و با قوانین موجود در تعارض قرار گیرد.
*** .......
پسندیده است که کمیسیون امنیت ملی با دقت عمل زیاد و حساسیت فوق العاده، اقدام به بررسی بندهای طرح حاضر نموده تا خدای ناکرده ، سبب فاصله گرفتن از رویکرد امنیت مشارکتی و گرایش به سمت تامین امنیت دستوری- جزیره ای نباشیم.
نفوذ امنیتی و اطلاعاتی عمدتاً در لایههای پنهان و توسط سرویسهای اطلاعاتی کشورهای متخاصم و رقیب اتفاق میافتاد، مجموعه اقدامات پنهان از کسب خبر تا تاثیرگذاری بر ذهنیت حریف، تمرکز عامل نفوذی (مامور تاثیرگذار) بر تصمیمات و سیاست گذاری ها، ترور، سرقت اسناد، جاسوسی و جاسوسی پروری، نفوذ در مراکز امنیتی و حساس را در بر میگیرد.
بررسی فرمایشات امام خامنهای (مدظله) پیرامون نفوذ امنیتی - اطلاعاتی نشان میدهد، آگاهی و هوشیاری، کشف نفوذ امنیتی، هم افزایی دستگاههای مسئول، عدم ماذونیت مسئولین نظامی برای اجازه دادن بیگانگان به حریم و حصار امنیتی و دفاعی به بهانه نظارت وبازرسی، ﻋﺪم اﺟﺎزه ﻧﻔﻮذ درﻧﻴﺮو، ﻟﺰوم ﺧﺎﻛﺮﻳﺰ ﻣﺤﻜﻢ و دژ ﻣﺴﺘﺤﻜﻢ درﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﻔﻮذ دﺷﻤﻦ، ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎزی وﺳﺎﻳﻞ ﻣﺼﻮن ﺳﺎزی در ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎﻧﻔﻮذ دﺷﻤﻦ، ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﻧﻔﻮذ و رﺧﻨﻪ دﺷﻤﻨﺎن، ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨی وﺷﻨﺎﺧﺖ راههای ورود دشمن، ﻋﺪم رﺧﻨﻪ درﺣﺼﺎر ﻧﻴﺮوﻫﺎی مسلح و....، از جمله مهمترین شیوههای مقابله با نفوذ امنیتی از دیدگاه ایشان است .
برای بهره برداری بیشتر، توجه خوانندگان عزیز را به مطالعه مقاله زیر جلب می کنیم:
طرح راهبردی مقابله با نفوذ امنیتی – اطلاعاتی آمریکا در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر آراء و اندیشه امام خامنه ای
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون
رویکرد مشارکتی تامین امنیت ،تخصص گرایی در تامین امنیت و غیر امنیتی کردن مسائل در شرایط عادی، از اصول اساسی برپایی ، اقتدار امنیتی در یک کشور است. خداوند را شاکریم که نیروهای متعهدی چون شعار سال حضور دارند که نقدهای کارشناسی خود را برای تقویت نظام امنیتی جامعه ، ارایه می دهند.