پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۹۰۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۴ - ۲۰:۰۰

تصویب موادی از طرح مقابله با نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی و دولت‌ها یا نهادهای بیگانه در کشور + هشدار به مجلس درخصوص عواقب کم دقتی و عدم نظر داشت به تحفظات در تصویب چنین طرح حساسی

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تصویب بخش هایی از طرح مقابله با نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی و دولت‌ها یا نهادهای بیگانه در کشور خبر داد. این طرح در جلسه علنی مورخ ۱۴۰۴/۰۴/۲۵ مجلس شورای اسلامی اعلام وصول گردیده بود. لازم به توضیح است که طرح پیشنهادی یاد شده، ضمن داشتن اهمیت بالا در تامین امنیت ملی، متاسفانه بشدت قابل تفسیر بوده و می تواند سطح مداخلات غیر ضروری امنیتی در زندگی عادی شهروندان را افزایش داده و سلیقه گرایی های منجر به ایجاد بحران و نارضایتی عمومی را سبب شود. این طرح دارای تعارضاتی آشکار با برخی از فعالیت های علمی، فسادستیزی، رسانه ای، اقتصادی بوده و بنظر می رسد که سطح مجازات پیشنهادی برای افراد کم اطلاع و بی اطلاع منجر به وقوع خدشه امنیتی، تناسبی با شرایط وقوع جرم ندارد ( عناصر سه گانه تحقق جرم یعنی عنصر مادی، معنوی و قانونی). بر اساس توضیحات ارایه شده در انتهای متن، بازنگری در عبارات مطرح در متن، رفع تضادها بین هدف ذاتی تصویب طرح با حقوق اساسی و روند عرفی و اجتماعی زندگی شهروندان، تناسب بخشی بین جرم و مجازات ، هدایت بندها و منویات طرح به سمت هدف اصلی از ارایه چنین طرح های، ضروری خواهد بود.

شعار سال: ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت:  نشست کمیسیون، طرح مقابله با نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی و دولت‌ها یا نهادهای بیگانه در کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با ارائه پیشنهادهایی و اصلاحاتی بخش‌هایی از این طرح به تصویب رسید.

تصویب موادی از طرح مقابله با نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی و دولت‌ها یا نهادهای بیگانه در کشور

نماینده مردم دشتستان در قوه مقننه با اشاره به برخی گمانه زنی‌ها راجع به طرح مقابله با نفوذ، تصریح کرد: در مراحل ابتدایی بررسی این طرح هستیم لذا به نظر می‌رسد نباید قضاوت زود هنگامی داشت زیرا تصویب بخش‌های اصلی طرح به تصویب کمیسیون نرسیده و زود است که بخواهیم درباره محتوا اظهار نظر کنیم.

طرح مقابله با نفوذ سرویس های اطلاعاتی و دولتها یا نهادهای بیگانه در کشور 

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

برخی از منتقدین معتقدند که تصویب این طرح بدون اصلاحات لازم، شالوده حقوق اساسی و حقوق خصوصی و اجتماعی، سطح مجاز مداخلات امنتیتی در امور علمی-رسانه ای-آموزشی-پژوهشی- اقتصادی و مواردی همانند را زیر سوال می برد. بعضی از نقدهای قابل ارایه در این خصوص بشرح زیر می باشند:

*** بندهای ۱۹ گانه این طرح بشدت تفسیر پذیر هستند. 

*** تناسب مجازات بین جرم و مجازات و اصول سه گانه موثر بر وقوع جرم ( بعد مادی، معنوی و قانونی) برای نرتکبین دارای شرایط بی اطلاعی و عدم عمد با تصویب این مصوبه زیر سوال رفته و حداقل، مجازات درجه پنج برای مرتکبین در نظر گرفته شده است. 

*** همکاری با هرگونه سازمان های بین المللی یا گروه ها یا موسسات یا نهادهای غیر ایرانی و یا افراد خارج از کشور، بطور طبیعی جرم انگاری شده است که جای سوال دارد. 
*** پائین ترین سطح برخورد با خاطیان، تعریف جرم شماره پنج بوده و بنظر می رسد که جرم با مجازات هماهنگی ندارد. 
*** عبارت ، هرگونه ارائه اطلاعات و گزارش یا آمار به  موارد مندرج در ماده ۱ یا گروه یا نهادهای غیرایرانی یا اتباع خارجی بدون اخذ مجوز از وزارت اطلاعات ممنوع بوده ، عبارتی کاملا تفسیر پذیر و سلیقه محور است. در واقع ، پیشنهاد دهنده طرح با نوعی نگاه مجرم سازی به طرح نگاه نموده و از هدف اصلی و ذاتی ارایه چنین طرح های ، بشدت فاصله گرفته است. 
*** ماده پنج بدشت تفسیر پذیر بوده و همکاری ها و تبادلات علمی کشور را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.
*** ماده هفت، ضمن درست بودن، امکان اجرایی و عملیاتی نداشته و در عمل باعث ایجاد برخورد گزینشی با خاطیان و مرتکبین می گردد. 
***ماده ده این طرح ، تمامی افرادی که در حوزه رمزارز فعال هستند را شامل شده و بشکل بالقوه بین یک تا سه میلیون مجرم بالفعل دارد. 
*** ماده دوازده، بطور غیرمستقیم می تواند جلوی برخی از اقدامات مطرح در حوزه فساد ستیزی و همچنین افشاگری های رسانه ای را گرفته و با قوانین موجود در تعارض قرار گیرد. 
*** ....... 
پسندیده است که کمیسیون امنیت ملی با دقت عمل زیاد و حساسیت فوق العاده، اقدام به بررسی بندهای طرح حاضر نموده تا خدای ناکرده ، سبب فاصله گرفتن از رویکرد امنیت مشارکتی و گرایش به سمت تامین امنیت دستوری- جزیره ای نباشیم.

نفوذ امنیتی و اطلاعاتی عمدتاً در لایه‌های پنهان و توسط سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های متخاصم و رقیب اتفاق می‌افتاد، مجموعه اقدامات پنهان از کسب خبر تا تاثیرگذاری بر ذهنیت حریف، تمرکز عامل نفوذی (مامور تاثیرگذار) بر تصمیمات و سیاست گذاری ها، ترور، سرقت اسناد، جاسوسی و جاسوسی پروری، نفوذ در مراکز امنیتی و حساس را در بر می‌گیرد.

بررسی فرمایشات امام خامنه‌ای (مدظله) پیرامون نفوذ امنیتی - اطلاعاتی نشان می‌دهد، آگاهی و هوشیاری، کشف نفوذ امنیتی، هم افزایی دستگاه‌های مسئول، عدم ماذونیت مسئولین نظامی برای اجازه دادن بیگانگان به حریم و حصار امنیتی و دفاعی به بهانه نظارت وبازرسی، ﻋﺪم اﺟﺎزه ﻧﻔﻮذ درﻧﻴﺮو، ﻟﺰوم ﺧﺎﻛﺮﻳﺰ ﻣﺤﻜﻢ و دژ ﻣﺴﺘﺤﻜﻢ درﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﻔﻮذ دﺷﻤﻦ، ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎزی وﺳﺎﻳﻞ ﻣﺼﻮن ﺳﺎزی در ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎﻧﻔﻮذ دﺷﻤﻦ، ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی از ﻧﻔﻮذ و رﺧﻨﻪ دﺷﻤﻨﺎن، ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨی وﺷﻨﺎﺧﺖ راه‌های ورود دشمن، ﻋﺪم رﺧﻨﻪ درﺣﺼﺎر ﻧﻴﺮوﻫﺎی مسلح و....، از جمله مهم‌ترین شیوه‌های مقابله با نفوذ امنیتی از دیدگاه ایشان است .

برای بهره برداری بیشتر، توجه خوانندگان عزیز را به مطالعه مقاله زیر جلب می کنیم:
طرح راهبردی مقابله با نفوذ امنیتی – اطلاعاتی آمریکا در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر آراء و اندیشه امام خامنه ای 

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

خبرهای مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۹
0
0
رویکرد مشارکتی تامین امنیت ،تخصص گرایی در تامین امنیت و غیر امنیتی کردن مسائل در شرایط عادی، از اصول اساسی برپایی ، اقتدار امنیتی در یک کشور است. خداوند را شاکریم که نیروهای متعهدی چون شعار سال حضور دارند که نقدهای کارشناسی خود را برای تقویت نظام امنیتی جامعه ، ارایه می دهند.
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین