پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 April 26
امید باغ گیاه‌شناسی پیکان شهر ، به دیوان عدالت
همه بلاهایی که سر باغ گیاه شناسی آوردیم:
pic
باز هم تهدید افکار عمومی به احتمال جیره‌بندی آب در تهران + چرا کسی به اتمام ساخت تونل ۲۸ کیلومتری ممانعت کننده از فرار آب در سد لار فشار نمی آورد ؟
معاون بهره برداری و توسعه آب گفت: جیره بندی آب در دو حالت اتفاق می‌افتد یکی شرایط بسیار دشوار و نبود نزولات آسمانی و دیگری عدم همکاری مردم؛ بنابراین احتمال جیره بندی آب در تهران وجود دارد. سوال اینجاست که چرا مدیران با شناسنامه و بی شناسنامه اجرایی، در برخورد با هر چالشی ،آسان ترین راه یا فشار به مردم را انتخاب می کنند؟ بعنوان نمونه درباره تامین آب شرب تهران، چرا کسی نمی پرسد که وضعیت اتمام ساخت تونل 28 کیلومتری ممانعت کننده از فرار آب در سد لار به کجا رسید؟ مگر ادعا نمی شد که این تونل می تواند تا یک سوم ظرفیت سد، از آب دزدی جلوگیری کند؟ چرا کسی نمی پرسد که با وجود آنکه حکمرانی در معنای تعامل سیاستگذاری دولتیف تامین منافع بخش خصوصی و ایفاد حقوق عامه است ، فقط فشار به مردم و دستور دادن به آنها ،محور اقدامات مدیریت دولتی را تشکیل می دهد؟ چرا کسی نمی پرسد که برنامه آبفا برای بازچرخاندن آب در تهران و ترمیم آب دزدی ناشی از پوسیدگی لوله ها چیست؟ آقای مهندس حسام خسروی ، معاوم محترم بهره برداری آبفا، منتظر دریافت توضیحات شما هستیم.
دور زدن قانون با ترامواهای سه کابینه؛ از تست‌های شبانه تا وعده واردات غیرقانونی۶۴ دستگاه!
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران طی اظهارات عجیبی از واردات غیرقانونی۶۴ دستگاه تراموا در سال آینده خبر داده است. طبق قانون، هر مد جدید حمل و نقلی که قرار است وارد پایتخت شود باید مجوز شورای شهر را اخذ کند قانونی که البته شهرداری تهران برای تراموا دور زده و هنوز هیچ مجوزی از شورای شهر برای آن اخذ نکرد، البته شهرداری به مختصر اجازه‌هایی که شورا درخصوص مطالعات آن داده استناد می‌کند و با وجودعدم اخذ مجوز از شورا، این اتوبوس‌های سه کابین یا همان تراموا وارد شهر شدند و تست‌های شبانه خود را آغاز کردند.
واکنش سازمان اتوبوس رانی به ماجرای دیزلی بودن اتوبوس‌های برقی تهران و دودزا بودن ناوگان وارداتی از چین
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، از ابهاماتی در قراردادهای میلیاردی شهرداری با چین سخن گفت و بیان داشت که برخلاف ادعای برقی بودن ناوگان جدید، اتوبوس‌های خریداری‌شده دارای موتور دیزلی برای گرمایش در زمستان هستند، موضوعی که با هدف کاهش آلودگی هوا در تضاد است.وی گفت،ما یک اتوبوس برقی خریداری کرده ایم، اما اگر یک موتور دیزلی برای گرمایش آن استفاده شود و از طرفی برای شارژ کردن آن هم از سوخت فسیلی استفاده کنیم، دیگر چه دلیلی دارد که به سمت اتوبوس برقی برویم؟ این همان اتوبوس دیزلی است! اگر قرار باشد در فصل زمستان، یعنی زمانی که با آلودگی هوا مواجه هستیم، موتور دیزلی روشن شود، پس چرا دو و نیم برابر قیمت پرداخت شده است؟.او همچنین به هزینه ۱۰ میلیارد تومانی هر جایگاه شارژ و واردات کامل این ناوگان بدون حمایت از تولید داخلی اشاره و تاکید کرد که برخلاف ادعای آلودگی صفر، این اتوبوس‌ها همچنان آلایندگی دارند.در مثابل نیز، شرکت واحد اتوبوسرانی درباره انتشار خبری مبنی بر دیزلی بودن اتوبوس های برقی تهران که به تازگی رونمایی و وارد خطوط اتوبوسرانی شده اند، توضیحاتی ارائه کرد. ورای این مباحث، سوال افکار عمومی این است که چنین وارداتی نیاز به قرارداد محرمانه داشت؟ کجای داستان محرمانه، منافع چه کسانی را تامین می کند؟
آمادگی شهرداری تهران جهت مقابله با زلزله احتمالی و لیست کمبودها و نیازمندی ها
تهران، شهری که بیش از چهار هزار هکتار بافت ناپایدار داشته و در اثر وقوع زلزله اتفاقاتی رخ خواهد داد که اعلام اثرات آن نگران کننده است. اعضای شورای شهر تهران نسبت به وقوع زلزله احتمالی در پایتخت و اقدامات ایمنی پس از آن هشدار داده و بیان داشتند که در پایتخت بیش از چهار هزار هکتار بافت ناپایدار و ۶۸ پل ناایمن در تهران داریم. آنان بر لزوم نصب ۵۰۰ مخزن آب اضطراری در سطح شهر و ضرورت پیش بینی محل دفن در زمان وقوع زلزله تأکید کردند. با وجود اینکه سامانه هشدار سریع زلزله شهرداری تهران آماده شده است، اتصال این سامانه به تلفن همراه شهروندان پروسه‌ای جداگانه ای بوده که باید با همت ملی شکل بگیرد و در تلفن‌های همراه نصب شود.
ادعاهای نرگس معدنی پور : تابلوهای موزه امام علی گم نشده اند؟ + سرکار خانم معدنی پور، لطفا راه راست برو و حرف های چپکی هم نزن
حاشیه های موزه امام علی شهرداری تهران تمامی ندارد. مثل همه چیزها و سمت هایی که دست افرادی با منظومه فکری خاص است. فریاد بزن، تصرف کن و توجیه بنما . خداوند شر و وجود انسان های کم عقل منافق صفت پرمدعا را از سر این آب و خاک ریشه کن کند ان شاالله. خبر می رسد که خانم نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران به موزه امام علی تشریف برده اند و بیان داشته اند که براساس اسناد موجود مشخص شد که آثار با موافقت هیئت امنا سازمان از موزه و در رویداد خارجی شرکت داده شده اند و این کار جزو اختیارات سازمان فرهنگی هنری است. زن محترم، واقعا به تو چه می توان گفت که شایسته آن باشی؟ تقصیر از تو نیست . تقصیر از آن باندی است که در مهندسی انتخابات شورای شهر فعال است . همان باندی که یک روز ورزشکار به شورا می فرستد و یک روز آوازه خان و یک روز هم .... . تقصیر از آن سازمان به اصطلاح بازرسی کل کشور است که جسارت لازم برای برخورد قانونی و احقاق حقوق حقه را از دست داده است. تقصیر تو نیست بانو . امثال شما هم زیاد هستند که به قاعده راست می روند و چپ می گویند.
نقد اولویت اقدامات در طرح
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی متمم بودجه به افزایش ۱۵۰ میلیارد تومانی قرارگاه شهرداری تحت عنوان طرح آرمان شهید علی‌وردی اعتراض کرد و این بودجه را غیراولویت دار دانست و پیشنهاد استفاده از آن را برای بازسازی مدارس ضروری دانست. این عضو شورای شهربیان داشت که، «در بودجه سال ۱۴۰۳، مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان برای قرارگاه تعلیم و تربیت شهرداری تهران تحت عنوان طرح آرمان شهید علی‌وردی تصویب شده است. در این طرح، شهرداری با حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش هماهنگ کرد تا طلاب و دانشجویان به عنوان مربی در طرح شرکت کنند. مخاطب آن نیز عمدتا دانش‌آموزان منطقه هستند. در هر منطقه چند مسجد انتخاب شده و به مدارس وصل‌شان کرده اند و برای دانش‌آموزان برنامه‌های تربیتی، ورزشی و... در نظر گرفته‌اند. ما با اصل این کار مخالف نبودیم. ما با افزایش ۱۵۰ میلیارد تومانی در متمم بودجه مخالف بودیم.». بجای چنین کاری، پیشنهاد می‌دهیم که این بودجه صرف تعمیرات مدارسی شود که سقف شان در حال ریزش است.
از عدد سازی در طرح من شهردارم تا ادامه خاموشی بزرگراه‌های پایتخت
اعضای شورای شهر تهران امروز 5 تذکر در صحن شورای شهر تهران مطرح کردند.طرح «‌من شهردارم ۳» مدتی است که در تهران درحال اجرایی ‌شدن است‌. براساس این طرح، اهالی هر محله با شرکت در نظرسنجی، اولویت‌ پروژه‌های محل زندگی خود را مشخص می‌کنند. شهرداری تهران هم مدتی است، بودجه اختصاصی برای اجرای این پروژه‌ها در نظر گرفته است. مجید باقری معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران از مشارکت نیم میلیونی شهروندان در «من شهردارم ۳» طی ۱۰ روز ابتدایی اجرای طرح خبر داده است؟ امانی عضو شورای شهربیان داشته است که براساس چه پروتکلی آن کارها را می‌کنند، بودجه‌اش چقدر است و چشم‌انداز عمرانی‌اش چیست، حتی اگر از ۸ میلیون نفر که در تهران هستند،‌ پرسیده شود و در طرح شرکت کنند، چه فایده‌ای دارد؟ چه ‌کسی می‌خواهد اینها را رده‌بندی کند و چه ‌کسی خیر عمومی را در نظر می‌گیرد؟ هر کس براساس چیزی که فکر کرده‌ نظر داده ولی در‌ نهایت تحلیل و جمع‌بندی نظرات و قدرت ساکنان شهر است که می‌تواند پایه‌ساز مشارکت باشد. این قدرت اول از آگاهی و بعد از نظارت و شفافیت می‌آید سپس از مشارکتی می‌آید که متضمن بالا بردن آن آگاهی باشد و در مرحله بعدی، قدرتی که بتواند نظارت کند. حالا همه اینها را بگذارید کنار اینکه از اساس آمارها اشتباه است!
زاکانی از اول هم به درد شهرداری تهران نمی خورد+ تیم همراه زاکانی بیشتر تجربه و سابقه سیاسی با جهت گیری خاص دارند تا توان مدیریت شهری
فعالیت‌های انتخاباتی علیرضا زاکانی، شهردار تهران با وجود انصراف از این رقابت‌ها هنوز دامن‌گیر او است. روز گذشته مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران از چاپ پوستر‌های انتخاباتی او در چاپخانه همشهری خبر داد و سیاسی شدن رسانه شهرداری را به دلیل انتخاب اشتباه زاکانی برای شهرداری دانست که تجربه مدیریت شهری نداشته است. مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران، در این مورد بیان داشت که از سوی مجموعه گزارشگرانی که با کمیته نظارت همکاری دارند گزارشی به دست من رسید دال بر اینکه در ایام انتخابات پوستر‌های آقای زاکانی در چاپخانه همشهری چاپ شده است. من این موضوع را با یکی از معاونان آقای زاکانی در میان گذاشتم و ایشان گفت که مبالغ مربوط به این چاپ‌ها پرداخت شده است. درخواست من ارسال مستندات بود، اما هیچ‌گونه مستنداتی برای من ارسال نشد. نقد من این است که بخشی از رفتار‌هایی که در دوره آقای زاکانی اتفاق می‌افتد، بسیار رنگ و بوی سیاسی دارد و این به دلیل وجود تیم همراه آقای زاکانی است که بیشتر تجربه و سابقه سیاسی دارند تا تجربه شهری. واقعیت موجود این است که آقای زاکانی قبل از اینکه به شهرداری بیاید هیچ تجربه مدیریت شهری نداشته و به صراحت می‌توانیم بگوییم که انتخاب آقای زاکانی به عنوان شهردار تهران یک انتخاب اشتباه برای شهر تهران بود.
آغاز ثبت‌نام برای مجوز دستفروشی توسط شهرداری تهران +ساماندهی دستفروشان تئاتر شهر در بازارچه سرمد
سخنگوی شهرداری تهران گفت، «در راستای طرح ساماندهی دستفروشان، با همکاری وزارت اقتصاد و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل، ثبت‌نام دستفروشان در درگاه ملی مجوز‌ها آغاز شده است.». با استفاده از این مجوز دستفروشان می‌توانند به صورت رسمی اجازه فعالیت داشته باشند. بازارچه‌های متنوعی برای استقرار دستفروشان در نقاط مختلف شهر در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال بازارچه سرمد در محدوده منطقه ۱۱ به وسعت ۲ هزار متر برای دستفروشان محله چهارراه ولیعصر تا سه‌راه جمهوری تعبیه شده و پیش‌بینی می‌شود به زودی محور انقلاب و خیابان ولیعصر از چهارراه ولیعصر تا خیابان فاطمی نیز ساماندهی شود. در سال‌های اخیر پدیده دستفروشی سرعت روبه رشدی داشته و بسیاری از افراد از همین مسیر امرار معاش کرده و خرج خانواده‌شان را تأمین می‌کنند. مدیریت شهری تلاش می‌کند تا با فراهم کردن فضایی امن برای آن‌ها در فرآیند توانمندسازی به آن‌ها کمک کند.
حذف پدیده زباله‌گردی از پایتخت باید به مطالبه عمومی تبدیل شود + یک خاطره برای مطالعه
عسگر جلالیان معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری در جلسه جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی بیان داشت که باید یکی از مطالبات مهم احزاب، ارائه برنامه مقابله با پدیده زشت زباله گردی توسط کاندیدهای خود باشد و .... . غافل از اینکه راه مقابله با این مشکل از طراحی سیستم در شهرداری و قیمتگذاری بسته بندی پلاستیکی مواد غذایی می گذرد. برای روش تر شدن موضوع اقدام به تعریف یک خاطره واقعی از نظام احمقانه طراحی شده برای جمع آوری پسماند در شهرداری تهران شده است. خاطره ای که پیشنهاد می کنیم آقایان "عسگر جلالیان" ، "حبیب الله بور بور" و "علیرضا زاکانی" ،آن را بخوانند. برایمان بشدت جای سوال دارد که وقتی فردی صلاحیت کافی برای عهده داری امری را ندارد، مگر مجبور است دین و دنیای خود و دیگران را بسوزاند؟
نظرات منتشره: ۳ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
انتخاب شهردارها بر اساس رای گیری عمومی یا انتخاب توسط شورا + وضعیت هفت شهر دارای شورای منحل شده در استان تهران
فساد مستقیم یا فساد غیرمستقیم بدلیل ضعف نظارت‌های موثر در شورا‌های شهر به حدی است که نیاز به توضیح نبوده و ضمن وقوف عامه، تائید نهاد‌های نظارتی و قضایی نیز بر داستان وجود دارد. سوال اینجاست که آیا صرف تغییر در روش انتخاب شهردار می‌تواند منجر به تقویت کارآمدی مدیریت شهری شود؟ وزیر کشور در نشست با استانداران سراسر کشور بیان داشت که، در استان تهران، ۷ شهر داریم که شورای شهر آن‌ها منحل شده است. دو ایده داریم یکی انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم و ایده دیگر این است که مثل انتخاب شهردار در شورای شهر و صدور حکم او در وزارت کشور، عزل شهردار هم اینگونه باشد که اگر استیضاح شهردار در شورای شهر، در وزارت کشور تایید شد، او عزل شود، نه اینکه شورای شهر، شهردار را مستقیم عزل کند. در حال حاضر میانگین عمر شهرداران دو سال است، ولی ما دنبال ثبات مدیران شهری هستیم.
واکنش اضطرابی چمران به ورود دیوان محاسبات به بودجه شهرداری + مهدی چمران از چه چیز نگران است؟
رئیس شورای شهر تهران درباره بحث ورود دیوان محاسبات به بودجه شهرداری نیز گفت: با دیوان محاسبات قبلا هم بحث شد. حسابرسی شهرداری با شورای شهر است و همیشه در این رابطه حسابرس‌های قانونی انتخاب می‌شوند. در دوره چهارم هم این مسئله مطرح شد و جلسه مستقلی هم در شهرداری تهران برگزار و اثبات شد که فقط در مواردی می‌توانند وارد شوند که دولت بودجه داده است. بودجه‌های ما از عوارض مردمی است. فقط بودجه‌های دولتی باید گزارش شود و .... این در حالی است که در نوعی تفسیر بسیط، دیوان محاسبات می‌تواند برای کلیه بودجه‌های نهاد‌های عمومی ورود نموده و سرفصل بودجه مبنای ورود یا عدم ورود دیوان تلقی نشده و ماهیت نهادی است (دولتی، نهاد عمومی) که به دیوان اجازه ورود می‌دهد. همچنین بای از مهدی چمران بالغ بر ۸۰ ساله پرسید که از چه چیز ناراحت و نگران است؟ با بدون یا نبودن شما، با بودن یا نبودن زاکانی، ما کار‌های نظارتی- بازرسی- امنیتی- قضایی زیادی با شهرداری تهران داریم که ان شاالله بتدریج دنباله گیر خواهیم کرد. شهرداری باید به سمت رسالت واقعی خود که مدیریت شهری است هدایت شود نه اینکه در بعضی از حوزه‌ها تبدیل به قوطی رانت برای بعضی‌ها باشد. مهدی چمران خوب می‌داند از چه چیز‌هایی حرف می‌زنیم.
کلید خوردن پنجمین سوال از شهردار تهران: ابهامات مربوط به تاکسی ون‌های واگذار شده (از واگذاری تا بهره برداری)
وزارت کشور در سال ۱۴۰۱ اقدام به توزیع سهمیه ۵۰۰۰ دستگاه ون بین شهرداری‌های کشور کرد که میزان مشارکت شهرداری‌ها ۳۰ درصد و سهم مشارکت وزارت کشور ۷۰ درصد در نظر گرفته شده بود. سهمیه برای شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بود که با وجود گذشت حدود ۲ سال از زمان واگذاری ون‌ها و رونمایی آن‌ها توسط شهردار تهران در سیزدهمین شنبه امید و افتخار مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۸ و علی رغم واریز کامل و حتی بیش از حد نیاز سهم شهرداری تهران در موعد مقرر، تنها ۲۵۲ دستگاه ون به شهرداری تهران تحویل شده و خودرو‌های تحویل شده نیز در شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت مورد بهره برداری قرار نگرفته و یا مورد بهره برداری غیر اصولی قرار گرفته اند. با توجه به اینکه قیمت هر دستگاه ون بر اساس ماده ۴ قرارداد بین وزارت شرکت خودروساز برابر با یک میلیارد و بیست میلیون تومان بوده است و بر همین اساس سهم ۳۰ درصدی شهرداری تهران برای ۶۳۰ دستگاه حدود ۱۹۳ میلیارد تومان می‌شود توجیه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای درخواست واریز مبلغ ۲۷۷ میلیارد تومان و دلیل پذیرش این موضوع از طرف شهرداری چه بوده است؟ دلیل عدم تحویل کامل ناوگان تخصیص یافته در طی ۲ سال گذشته چیست و شهرداری تهران چه اقدامات مؤثری برای تسریع دریافت این ناوگان به انجام رسانده است؟
کنایه چمران به آلودگی هوای پایتخت؛ دلتان را به کاهش آلودگی هوا خوش نکنید!
بار‌ها و بار‌ها درخصوص شیوه برگزاری انتخابات شورا در شهر تهران و چالش مهندسی رای صحبت کرده ایم و مجال پرداختن بدان در این جا نیست. یک روز با ورزشکار شورا را بزک می‌کنیم و یک روز دیگر با هنرمند. یک روز از جماعت پیرمرد‌ها دعوت می‌کنیم و یک روز هم از جمع بانوان. دوستان پشت پرده خوب می‌دانند از چه چیزی حرف می‌زنیم و صد‌ها بار گفتیم که این شیوه، شیوه درستی برای اداره تخصصی یک پایتخت نیست. وقتی رئیس مسن شورای شهر می‌گوید دلتان را برای کاهش آلودگی هوا خوش نکنید، باید فقط و فقط، خجالت کشید. چه چیز می‌توانیم بگوییم در شرایطی که شاهد فرار از تکلیف با توصیه درمانی هستیم. آقای مهدی چمران ان شاالله ۱۲۰ سال عمر باعزت داشته باشند، اما حتما بنا بر منظومه اعتقادی و ارزشی مشترک ما و ایشان، باید پاسخگو به همه کم کاری‌های خودشان در آینده نزدیک باشند. عمر دست خداست و قضاوت در خصوص جایگاه معنوی و دینی افراد هم کار ما نیست.
ده درصد برج‌های بالای ۱۲ طبقه تهران بر روی گسل فعال + آیا بعد از سال ۱۳۹۶ و ابلاغ رسمی نقشه گسل‌ها به شهرداری، اقدام به صدور مجوز شده است؟
علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و مسکن با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده از حدود هزار برج بالای ۱۲ طبقه در تهران نزدیک به ۱۰۰ برج بلند مرتبه دقیقا بر روی گسل فعال ساخته شده است، گفت، این ساخت و ساز‌ها عمدتا در منطقه یک انجام شده و مابقی مربوط به منطقه ۲۲ است. سوال اینجاست که مگر شهر تهران، نقشه پهنه‌های گسلی ندارد (ابلاغیه اواخر سال ۱۳۹۶ به شهرداری تهران)؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا اجازه ساخت و ساز برج بالای ۱۲ طبقه روی گسل فعال از سال ۱۳۹۷ داده شده است یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت باشد، با نادان مواجه هستیم یا خائن و رشوه گیر؟ طبق قانون حرایم گسل، حداکثر مجاز برج‌سازی در حریم این نقشه‌ها ۱۲ طبقه و حداکثر مجاز ساخت بر روی نقشه‌های گسل‌های فعال ۶، طبقه است. لازم به توضیح است که اخیرا اجازه ساخت برج ۲۴ طبقه کوی فرشته بر روی گسل نیاوران، هتل ولنجک و برج نیاوران بر روی گسل داده نشد (سخنگوی قوه قضایی هم اعلام کرد که ساخت هتل ولنجک را متوقف کرده‌است. هرچند مهدی چمران، اما و اگر‌هایی را در این خصوص مطرح نموده است که قضاوت درباره ایشان را به افکار عمومی می‌سپاریم).
شرکت مشاور طرف قرارداد با شهرداری برای ساماندهی طرح ترافیک کیست؟ مبلغ قرارداد چقدر است؟ + چرا یافته ها بشکل دوره ای برای عموم پرزنت نمی شوند؟
شهرداری تهران بعد از سال‌ها مقاومت و با پیگیری مستمر رسانه‌های مستقل و تخصصی، چون شعار سال فهمید که آنچه که در حال حاضر اجرا می‌شود، طرح ترافیک نبوده و در قیاسی مع الفارق، چون دکانی سه نبش برای چاپیدن جیب شهروندان است. شهرداری گویا در سال گذشته، مطالعات سامان دهی طرح ترافیک را به شرکت مهندسین مشاور واگذار کرده است. خبر می‌رسد که مشاور طرح ترافیک جدید تهران تا پایان آذرماه طرح نهایی را به مسئولین ارائه خواهد داد. سوال اینجاست که چرا این فرآیند در خفا و بدور از ارزیابی و قضاوت افکار عمومی و شهروندان باید صورت پذیرد؟ شرکت طرف قرارداد کیست؟ مبلغ قرارداد چقدر است؟ شرح خدمات قرارداد چرا به اطلاع عموم نرسیده است؟ چرا نشست‌های تخصصی با دعوت از عموم برای ارزیابی و پرسش و پاسخ درباره یافته‌ها و خروجی‌های طرح برگزار نشده است؟ وقتی می‌گوییم زاکانی شهردار نیست و فاقد صلاحیت جامع و مانع برای این کار است، با چنین مصادیقی صحبت می‌کنیم. پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، درخواست دسترسی به خروجی‌های طرح جهت نقد و بررسی داوطلبانه آن را از شهرداری تهران دارد.
مرگ ۳۰ هزار ایرانی در سال براثر آلودگی هوا: شهرداری‌ها و نهاد‌های تخصصی متولی چه غلطی می‌کنند؟
خسارات ناشی از آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۵۹۷ همت بوده است که این میزان زنگ خطری برای مسوولان مربوطه بخصوص سازمان‌های متولی حفاظت از محیط زیست و سلامت در کشور است. متاسفانه عملاً قانون هوای پاک نیز در دولت به اشکال مختلف دور خورده است. در این بین باید از شهرداری‌ها خصوصا شهرداری پایتخت (حدود هفت هزار مرگ شهروندان تهرانی در سال بدلیل آلودگی هواست)، سازمان محیط زیست و وزارت جهادکشاورزی پرسید که واقعا دارید چه غلطی می‌کنید؟ آیا مالیات می‌دهیم که جماعت حقوق بگیر، حقوق سر ماه شان را بگیرند؟ زاکانی درباره حمل و نقل عمومی در شهر تهران چکار کرده است (واقعی نه شعار‌های مغز پوک و پوچ)؟ شورای شهر چرا نظارت کافیه ندارد؟ پول طرح سرتا به پا مسئله دار و بعضا مسخره‌ای بنام طرح ترافیک کجا می‌رود؟ تا کی باید با شهر فروشی و ایجاد منابع ناپایدار به چرخه ترافیک-فرسودگی-ناوگان و آلودگی هوا دامن بزنیم؟ دو سازمان محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع چکار می‌کنند؟
درآمد شش میلیارد تومانی روزانه شهرداری تهران از فروش طرح ترافیک + میزان جرایم چقدر است؟ محل مصرف کجاست؟
سال‌های سال است که پایگاه تحلیلی خبری شعار سال درباره دکان سه نبش فروش طرح ترافیک و درآمد ناشی از جرایم آن در حال هشدار دادن است و متاسفانه هیچ نهاد نظارتی و بازرسی هم زنده نیست که پیگیر اصولی ماجرا باشد. تشکری هاشمی عضو شورای شهر از درآمد شش میلیارد تومانی روزانه شهرداری تهران از فروش طرح ترافیک سخن می‌گوید. اما درباره درآمد ناشی از جرایم ورود و خروج و تردد بدون مجوز حرفی نمی‌زند (شاید مبلغی در همین حد و یا بیشتر باشد). می‌گوید این مبلغ صرف حمل و نقل عمومی می‌شود؟ کدام پروژه، کدام عملکرد، کدام شفاف سازی، کدام آش و پشم؟ اگر اسم این نوع برخورد در نظام اداری، قصور، تقصیر، ترک فعل و اهمال مدیریتی نیست، چه نام دارد؟ اگر قرار است سازمان بازرسی کل کشور و سایر نهاد‌های نظارتی و بازرسی و قضایی (دادستان) سکوت کنند، چرا اصلا تاسیس شده اند؟
تغییرات گسترده در شهرداری تهران در آخرین سال از حضور زاکانی
شهردار تهران در آخرین سال از حضور خود در شهرداری تهران، تغییرات گسترده‌ای در بخش‌های مختلف مدیریتی انجام داد. عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران بیان داشت که، داوود گودرزی، شهردار منطقه ۵، به‌عنوان معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منصوب شد. حسین نظری به‌عنوان مشاور شهردار و رئیس هیئت‌مدیره شرکت مترو انتخاب شد. علی شمسی‌پور به‌عنوان رئیس مرکز مطالعات منصوب شد و دکتر رفیعی آتانی به‌عنوان مشاور شهردار معرفی شد. نصرالله آبادیان، شهردار منطقه ۷، به‌عنوان مدیرکل امور شهرسازی منصوب شد. علی‌احمدی به‌عنوان شهردار جدید منطقه ۷، نوری به‌عنوان شهردار جدید منطقه ۱۳ و کاشانی‌پور به‌عنوان شهردار جدید منطقه ۱۶ منصوب شدند.
ادعای فروش پنهانی ۳۰ تابلوی فاخر موزه امام علی در دوبی! + افکار عمومی منتظر دریافت توضیحات بدور از توجیهات شهرداری است
براساس اعلام ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران سازندگی، ۳۰ تابلوی ارزشمند از موزه امام علی (ع) (وابسته به شهرداری تهران) خارج شده و به کشور امارات منتقل شده‌اند. آن‌طور که سایت World art Dubai نشان می‌دهد ۱۴ اثر فاخر هنرمندان ایرانی متاسفانه فروخته شده‌اند. وقتی ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در تازه‌ترین جلسه شورا درباره این اتفاق حرف زد و خبر داد که این آثار از موزه خارج شده و برنگردانده شده‌اند و حتی ارزش یکی از آن‌ها به تنهایی ۳۰ میلیارد تومان است، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد بخشی از تابلوها- که البته ردی از آن‌ها پیدا شده- چند ماه قبل به فروش رسیده باشند. امانی روز یک‌شنبه در دویست‌وشصت‌ونهمین جلسه شورای شهر تهران به این موضوع پرداخت و طبق بند ۸ ماده ۸۰ قانون اختیارات و وظایف شورا و شهرداری‌- که درباره وظیفه شورای اسلامی شهر در نظارت بر اداره و حفظ دارایی‌های شهرداری‌هاست- خواستار پیگیری موضوع در شورا و ارائه توضیح از جانب شهرداری شد. او همچنین گفت، آثاری از موزه خارج شده که یک مورد از آن‌ها ۳۰ میلیارد تومان ارزش مادی داشته است.
اطلاعات اشتباه سخنگوی قوه قضائیه؛ ساخت هتل۳۰ طبقه متوقف نشد!+برخورد مومنانه پنهانی یا برخورد قانونی آشکار؟
ساخت و ساز هتل ولنجک تهران با وجود اظهارات سخنگوی قوه قضاییه همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است. این پروژه به صورت سه‌شیفت در حال ساخت است و علیرغم اعلام ابطال قوه‌قضائیه و حتی تشکیل پرونده کیفری برای افرادی که در این خصوص قصور داشتند، صاحب این هتل از موضع خود کوتاه نیامده و به ساخت و ساز ادامه می‌دهد. اینطور به نظر می‌رسد که اطلاعات دقیقی درباره این پروژه جنجالی به سخنگوی قوه‌قضائیه ارائه نشده است. حالا باید منتظر ماند و دید در مقابل نادیده‌گرفتن و دهن‌کجی به حکم توقف ساخت و ساز این هتل در محله ولنجک، قوه‌قضائیه با شهرداری، سازنده و دیگر عوامل دخیل در این پروژه برخورد مومنانه پنهانی را در پیش می‌گیرد یا با در دستور کار قراردادن برخورد قانونی و آشکار نشان دهد که همه شهروندان در مقابل قانون برابرند.
برخی برج‌های تهران سند مالکیت ندارند + بسترها برای تشدید کلاهبرداری ها
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان این‌ که قوانین دقیقی در خصوص اسناد رسمی داریم اما چون الزامی برای اجرا ندارند، اجرایی نمی شوند. بعنوان نمونه می توان به قانون الزام به تنظیم سند برای اموال غیر منقول اشاره کرد. در تهران با برخی املاک همچون برج‌هایی مواجه هستیم که سند مالکیت ندارند و مشکلات جدی برای مردم و شهرداری ایجاد کرده اند. در منطقه ۲۲ تهران‌پارس، مرتضی گرد، اسلامشهر و غیره املاک فاقد سند مالکیت داریم.
قرارگاه سازی و قرارگاه بازی و لفاظی های بی ریشه بعضی ها:
قرارگاه مسکن شهرداری تهران بدون خروجی!+ از ۲۶ شهرک زاکانی خبری نیست!
بسیاری از منتقدین با توجه به تجارب حاصل و حادث شده، به الفاظ و پسوند‌ها و پیشوند‌های مورد استفاده در ادبیات مدیریتی و مدیران اجرایی کشور به دیده شک نگریسته و ضمن تائید فقر شدید فکری و برنامه ای، بهره برداری از این الفاظ را بهانه و مفری برای نظارت گریزی و توجیه ناکارآمدی‌ها می‌دانند. الفاظی نظیر قرارگاه سازی (وام گرفته از بخش نظامی و ادبیات حوزه دیپلماسی در پیگیری اقدامات فراملی و بین المللی)، مدیریت جهادی، طرح جامع، کارگروه تخصصی، شورای راهبردی و ..، از این گونه هستند. در شهرداری تهران، چند اصطلاح قرارگاه سازی، مدیریت جهادی، شورای تخصصی، کاربرد زیاد دارد. قرارگاه مسکن شهرداری تهران که با هدف مقابله با بحران مسکن در بهمن ۱۴۰۰ تشکیل شد، با گذشت بیش از دو سال از تاسیس آن، هنوز نتوانسته به اهداف تعیین‌شده برسد و عملکرد آن با انتقادات بسیاری از جمله از سوی اعضای شورای شهر تهران روبه‌روست. حتی با پیگیری و جمع‌بندی صداوسیما مشخص شده که هیچ اثری از این ۲۶ شهرک نیست و صرفاً یک زمین در منطقه ۱۹ است که حدود یک متر هم گودبرداری شده است. حتی اصرار و پیگیری خبرنگار از شهرداری هم برای ارائه یک آدرس از این شهرک‌ها بی‌نتیجه بوده و جز زمین منطقه ۱۹ آدرس دیگری داده نشده است.
سکونت ۳۶ درصد جمعیت استان تهران در بناهای لرزان + آیا دل زاکانی برای آبادانی تهران می سوزد؟ زرشک
حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از زندگی ۳۶ درصد جمعیت استان تهران در سکونتگاه‌ها و بافت‌های ناکارآمد (بنا‌های لرزان) خبر داد. این در حالی است که شورای شهر تهران پیگیر وضعیت ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن ملی توسط راکانی شهردار تهران می‌باشد؟ سوال اینجاست که آیا واقعا باید باور کنیم که دل امثال زاکانی برای آبادانی شهر تهران می‌سوزد؟ فردی که فاقد منظومه فکری لازم و کافی برای مدیریت شهری پایتخت بود و با هزاران سفارش و فشار وارد بهشت شهرداری شد، الان چه دفاعیه‌ای برای عملکرد حدودا سه ساله خود دارد. از شهروندان عزیز تهرانی می‌پرسیم که چند دقیقه طول می‌کشد تا دسترسی به دستشویی داشته باشند؟ چند دقیقه طول می‌کشد تا بتوانند خودروی خود را در جای مناسب پارک کنند؟ چند دقیقه طول می‌کشد تا به ایستگاه اتوبوس و مترو برسند و چقدر معطل می‌شوند؟ چرا اثری از آبادانی‌های ادعا شده توسط زاکانی و تابلو‌های چندین و چند متری تبلیغاتی نمی‌بینیم؟ جا دارد سلامی بکنیم به سازمان بازرسی، شورای عالی شهرداری ها، وزارت کشور، دیوان عدالت و حقوق عامه، شورای شهر تهران، نمایندگان محترم تهران در مجلس یازدهم و دوازدهم. سلام به یوم الحساب و عذاب قبر، البته اگر بعضی‌ها باور داشته باشند و توهم دورو بازی کردن با قادر متعال را در ذهن‌های بادکنکی و پر از خالی خود، پرورش نداده باشند.
یادداشت و دیدگاه ها
مسجدسازی در پارک قیطریه: از حصار تا تخریب،از تکذیب تا ماجرای وقف
سیدآرش حسینی‌میلانی، عضو سابق شورای شهر سابق تهران:
آقای مدیر مترو! رئیس‌تان گفته بود مشکلات به خاطر بی‌عرضگی است نه تحریم
ترکش های خرابی چندباره مترو تهران در هفته گذشته:
طنز و کاریکاتور
گفتگو و گزارش
نقد و بررسی
زاکانی و شب زنده‌داری مردگان!
اقدامات عجیب زاکانی؛
وبلاگستان
خواندنیها و دانستنیها
نظرسنجی در شعار سال
سطح رضایتمندی شما از عملکرد استاندار به چه میزان می باشد (لطفا بدون گرایشات سیاسی و با در نظر گرفتن اصول اخلاقی، پاسخ دهید)؟
نظری ندارم
کم
متوسط
زیاد
نظرات وگلایه ها
نکته ها و گاف ها
فیروزکوه،دماوند،پردیس
ورامین،قرچک،پیشوا
ملارد،بهارستان
شهریار،اندیشه،قدس
پیگیری های ویژه
تهران،شمیران،ری،پاکدشت