شعار سال: سید جعفر تشکری هاشمی به مناسبت تبریک روز حمل و نقل بیان داشته است که، واقعیت این است که شبکه حملونقل کشور اعم از بار و مسافر، با معضلات فراوانی روبهرو است و کمبود و فرسودگی ناوگان بهویژه در بخش مسافری، نهتنها کار را برای رانندگان این بخش دشوار، بلکه مسافران آن را نیز با مشقت مواجه کرده است. بیش از یک دهه غفلت، دولتهای مختلف نسبت به شهر تهران و عدمحمایت از ناوگان حملونقل عمومی که روزبهروز با مسائل و مشکلات بیشتری دستوپنجه نرم میکرد، باعث شده است که امروز ناوگانهای ریلی و اتوبوسی این شهر، از فقر شدید قطار و اتوبوس موردنیاز در رنج باشند؛ رنجی که مسافران این دو بخش، آن را هر روز با تمام وجود احساس میکنند. ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر ۹ میلیون نفری تهران، حداکثر برای جمعیت یک شهر ۳ میلیون نفری کفایت میکند و افزایش دهها برابری نرخ اتوبوس در یکی، دو دهه اخیر و محدودیتهای ناشی از کاهش درآمدهای دولت و شهرداری تهران و آثار تحریمها در بحث واردات و تولید داخل، از دلایل عمدهای هستند که شرایط حال حاضر را برای ناوگان اتوبوسرانی تهران رقمزده است، ازاینرو ضمن اورهال اتوبوسهای موجود بهصورت اساسی، خرید اتوبوسهای جدید از سازندگان داخلی که خوشبختانه با حمایت قابلتقدیر دولت، شاهد آغاز فرآیند ورود آنها به تهران و سایر شهرها و کلانشهرهای کشور هستیم و نیز تامین اتوبوسهای نو از سازندگان خارجی، راهکارهایی هستند که در صورت وجود اراده جدی، میتوان آن را با کمترین زمان ممکن، اجرایی و عملیاتی کرد.
شبکه مترو بهعنوان سامانه پاک و انبوه بر نیز بهدلیل کمبود ناوگان موردنیاز باوجود ظرفیت مناسبی که از آن برخوردار است، شرایط بهتری از اتوبوسرانی ندارد. بر این اساس، ضمن تمرکز بر توسعه و تکمیل ایستگاهها و خطوط موجود و اجتناب جدی از اقدام به احداث خطوط جدید، تجهیز و تقویت ناوگان ریلی از طریق اورهال واگنهای موجود و خریداری واگنهای جدید از سازندگان داخلی و خارجی با حمایت دولت و استفاده از تسهیلات دولتی، باید با جدیت و بهفوریت در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد.
آلودگی هوا که این روزها باتوجه به پدیده وارونگی دما، جریان زندگی را در تهران دچار اختلال کرده و سلامت شهروندان را در معرض تهدید قرار داده است، ناشی از عوارض کاملا قابلپیشگیری است که محصول بیتوجهی دولتهایی بوده که اهمیت توسعه ناوگان حملونقل عمومی و ضرورت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و موتورسیکلتهای آلاینده را جدی نگرفتند و البته تا وقتی بهجای انجام اقدامات بنیادین مانند حمایت همهجانبه از توسعه مترو و اتوبوسرانی به اقدامات نمادین مانند تعطیلی مدارس بسنده کنیم، در به روی همین پاشنه خواهد چرخید. در شورای اسلامی شهر تهران، تمام توان را برای غلبه بر چالشهایی که تهران و مردم آن روزانه با آنها سر و کار دارند و کاستیها و کمبودهای حوزه حملونقل عمومی به کار خواهند گرفت و سعی بر این است تا با انجام پیشبینیهای لازم در برنامه چهارم توسعه شهر تهران، تدابیر و تمهیدات موردنظر را در قالب ماموریتهایی که تحقق آنها بااراده جدی و عزم جزم امکانپذیر است، اتخاذ کنیم و به اجرای آن با همت شهرداری تهران و حمایت دولت امیدوار باشیم.
امید است با گشایش در گرههای چندین و چندساله حملونقل، شاهد تحقق مطالبات بحق مردم عزیزمان بهموازات پاسخگویی به خواستههای بجای رانندگان پرتلاشی باشیم که با تمام وجود، در شهرها و جادههای کشور تلاش میکنند و میراث رانندگانی هستند که در دوران دفاع مقدس برای خدمت به هموطنان خود، از جان خویش مایه گذاشتند.
سوال از آقای تشکری هاشمی:
نمی خواهیم بپرسیم که با کدام ترفند وارد شورا شده اند ( فاجعه ای بنام انتخابات لیستی و درهم ) و از زمان ورود تا حالا، چه نقش و عملکرد قابل دفاعی داشته اند. اما مطالبه می کنیم که در شرایط کمبود منابع، پرداختن به طرح هایی مثل مسیر دوچرخه و بی دود برای چه بود و منافع چه کسانی را تامین می کرد؟ صراحا باید پاسخ دهید چون خوب می دانید از چه چیزی حرف می زنیم. بشکل شفاف بگویید که خودروهای شخصی چند درصد آلودگی شهر تهران را رقم می زنند و چرا باید بالغ بر 90 درصد جرایم طرح ترافیک را پرداخت کنند؟ جواب بدهید آقای محترم.
بفرمائید دکه ای بنام طرح ترافیک و جرایم آن، چندمین منبع تامین مالی شهرداری تهران است و عایدات و درآمدهای آن کجا صرف می شود؟ بفرمائید چرا وقتی پول ندارید ، لاف در غربت می زنید و بفکر چاره نیستید. چرا در همین طرح ترافیک با تعریف انواع کریدور و غیره، تغییر ایجاد نمی کنید تا بخشی از فشار وارده بر حمل و نقل عمومی کاسته شود و ضمنا با معضل انباشت شدید و ترافیک بالای منجر به نابودی عمر و سرمایه شهروندان در ساعات بعد از اتمام طرح مواجه نباشیم؟راستی خودتان و خانواده محترم، طرح ترافیک دارند، چرا؟ ما بدلیل پولی که ماهانه یا حق الجلسه ای به شما می دهیم ، پاسخ می خواهیم آقای هاشمی. دوره تعارف و مماشات با مدیران دولتی و مدیران نهادهای عمومی تمام شده است اخوی.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از گسترش نیوز. منتشره در 28 آذرماه 1401. کد خبر: 282252 . https://www.gostaresh.news / سایر منابع.