پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۸۹۷۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۶

آغاز پروازهای آزمایشی هواپیمای ایرانی "سیمرغ" + طراحی بر پایه هواپیمای ایران-۱۴۰

طی مراسمی با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری پرواز‌های آزمایشی هواپیمای باری «سیمرغ» آغاز شد. این هواپیمای ایرانی با دو موتور ۲۵۰۰ اسب‌بخاری، بیشینه وزن برخاست ۲۱ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم و توانایی حمل ۶ هزار کیلوگرم بار در مسافت ۳۹۰۰ کیلومتر در منطقه ویژه صنایع هوایی شاهین‌شهر و در مدت ۱۵ سال طراحی و ساخته شده است. «سیمرغ» از امروز با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری، انجام حدود ۱۰۰ ساعت پرواز آزمایشی را برای احراز الزامات صلاحیت پروازی آغاز می‌کند تا پس از دریافت گواهینامه STC، به‌عنوان یک هواپیمای ترابری به چرخه حمل‌ونقل هوایی کشور اضافه شود.

شعارسال: حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این مراسم اظهار کرد: تعداد کشور‌هایی که در جهان توانایی طراحی و تولید هواپیما دارند کمتر از ۲۰ کشور است و ایران یکی از این کشورهاست که با اتکا به توان داخلی جوانان و نخبگان ایرانی به دانش فنی طراحی و ساخت هواپیمای ترابری دست یافته است.

آغاز پروازهای آزمایشی هواپیمای ایرانی

این هواپیمای ایرانی با دو موتور ۲۵۰۰ اسب‌بخاری، بیشینه وزن برخاست ۲۱ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم و توانایی حمل ۶ هزار کیلوگرم بار در مسافت ۳۹۰۰ کیلومتر در منطقه ویژه صنایع هوایی شاهین‌شهر و در مدت ۱۵ سال طراحی و ساخته شده است.

«سیمرغ» از امروز با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری، انجام حدود ۱۰۰ ساعت پرواز آزمایشی را برای احراز الزامات صلاحیت پروازی آغاز می‌کند تا پس از دریافت گواهینامه STC، به‌عنوان یک هواپیمای ترابری به چرخه حمل‌ونقل هوایی کشور اضافه شود.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

هسا سیمرغ (HESA Simorgh) یک هواپیمای ترابری سبک ایرانی است که توسط متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران طراحی و ساخته شده‌است. این هواپیما در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در اصفهان رونمایی شد. این هواپیما نسخه ترابری و توسعه‌یافته هواپیمای توربوپراپ هسا ایران-۱۴۰ است.

این پرنده بر پایه هواپیمای ایران-۱۴۰ طراحی شده‌است. مهمترین تغییر در آن اضافه شدن درب رمپ عقب بوده و نسبت به هواپیمای پایه (هسا ایران-۱۴۰) در حوزه‌های پیکربندی، سازه و سیستم‌های هیدرومکانیکی از جمله مکانیسم‌های سطوح کنترل، سیستم هیدرولیک، موتور کمکی، سیستم تهویه مطبوع، اینتریور و تجهیزات باربری و سیستم الکترونیک ارتقا یافته و تغییرات گسترده‌ای انجام شده‌است. طول بدنه در این پرنده بیش از ۲ متر افزایش یافته و دم‌های عمودی و افقی نیز کاملا تغییر یافته است و سازه و فضای داخلی جدید طراحی شده‌است. اولین نمونه اولیه این هواپیما برای اولین بار در ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ رونمایی شد. به گفته مقامات نظامی ایران این هواپیما در مرحله آزمایش تاکسی سریع بود. در ۳۱ فروردین ۱۴۰۲، تصویری منتشر شد که نسخه اولیه آزمایش تاکسی سریع را در باند فرودگاه نشان می‌داد. این هواپیما توانایی حمل ۶ تا ۸ تن بار با برد حدود ۳۶۰۰ تا ۳۹۰۰ کیلومتر با حداکثر سرعت ۵۳۰ کیلومتر در ساعت را داراست. در تاریخ ۳ خرداد ۱۴۰۲ هواپیمای ترابری سیمرغ اولین تست پروازی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. سیمرغ همچنین در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۳ در نمایشگاه بین‌المللی هوایی و فضایی ایران در کیش به پرواز درآمد.

هسا سیمرغ دارای دو موتور توربوپراپ Klimov TV۳-۱۱۷ است و طبق گفته مدیر عامل سازمان صنایع دفاعی، موتور این پرنده نسبت به پلتفرم قبلی در بخش سوخت رسانی و کنترل الکترونیکی موتور یعنی سیستم فدک با اجرای سرویس‌های بولتن ارتقا پیدا کرده است و تمهیداتی برای ارتقاء بعضی از پارامتر‌های عملکردی هواپیما در شرایط گرم و مرتفع اندیشه شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از تسنیم، 6آبان1404، 3434360، www.tasnimnews.com

خبرهای مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین