پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۴۱۴۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
منطقه امیریه به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین نواحی شهریار با معضلی جدی در مدیریت ترافیک و تسهیل تردد خودروها مواجه بوده ،چالشی که مدت‌ها به‌عنوان یک مطالبه جدی مطرح است.

شعار سال: رشد جمعیت در نواحی مهاجرپذیر و حاشیه‌نشین یکی از ویژگی‌ها و اقتضائات لاینفک در فرآیند شکل‌گیری چنین مناطقی محسوب می‌شود.

این روال و قاعده در بسیاری از مناطق مهاجرپذیر، مسبب و عامل رشد نامتوازن و ناهمسان به شمار می‌رود، به‌این‌ترتیب که به دلیل عدم ناهمخوانی ارتقای سطح زیرساخت‌ها با میزان ورودی جمعیت، روند پیشرفت و توسعه با کندی و نارسایی‌هایی مواجه می‌شود که تبعات و عوارض آن به‌تدریج در حوزه‌های متعدد فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، شهری و رفاهی ظهور و بروز پیدا می‌کند.

در چنین شرایطی، نظم و انتظام شهری اصلی حائز اهمیت به شمار می‌رود که می‌تواند با حصول مؤثر خود، بخشی از کاستی‌های موجود در اداره عادی شهر را پوشش دهد و بالعکس نقصان و نارسایی در این حوزه، بار مشکلات و نابسامانی‌های شهری را سنگین‌تر می‌سازد.

شهرستان شهریار به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مناطق غرب استان تهران نیز از این قاعده نانوشته مستثنی نیست، موقعیت جغرافیایی این خطه و قرار گرفتن در مسیر شاهراه‌های ارتباطی و مواصلاتی، این منطقه را به محدوده و شهرستانی جذاب برای مهاجرت تبدیل ساخته است.

آب‌وهوای مناسب و دسترسی آسان به اطراف‌واکناف غرب استان و حتی پایتخت، میل و رغبت بسیاری را برای سکونت در این شهرستان ایجاد کرده است، در این میان منطقه امیریه به‌عنوان یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر شهریار در طول سالیان اخیر با رشد فزاینده جمعیتی قابل‌توجهی همراه شد، سیر صعودی رشد و تراکم جمعیت با چنان سرعت و شتابی توأم شد که روند فراهم‌سازی و تأمین امکانات از میزان سرعت پذیرش جمعیت در این خطه بازماند.

عدم همخوانی میزان تکثر جمعیتی با تأمین زیرساخت‌ها و امکانات، امیریه را به منطقه‌ای با مشکلات خاص به خود تبدیل کرده و در حال حاضر یکی از دغدغه‌های جدی مدیران و مسئولان بخش مرکزی و شهرستانی شهریار به این خطه متمرکزشده است، محدوده‌ای آکنده از مطالبات متعدد و متنوع مردمی که در لابه‌لای انتظارات موجود ساکنان این منطقه، تأمین نظم و انتظام شهری در تردد و عبور و مرور وسایل نقلیه از موارد برجسته به شمار می‌رود که در ذیل این گزارش به فرازهایی از آن اشاره خواهد شد.

مسئولان شهریار، امیریه را دریابند

عظیم فرخ زاده محبی یکی از ساکنان منطقه امیریه با اشاره به برخی از کاستی‌ها و کمبودهای این ناحیه عنوان کرد:با یک ارزیابی کلی متوجه می‌شویم میزان امکانات موجود در امیریه با مناطق و نواحی مرکزی شهریار به‌هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه نبوده و متأسفانه توزیع امکانات در این منطقه به‌عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین نواحی شهر شهریار، رضایت‌بخش نیست و بدون تردید وضعیت موجود تأمین‌کننده و پاسخگوی نیازهای عادی و نسبی ساکنان این محدوده نبوده و به نظر می‌رسد با شرایط موجود در آینده نیز نخواهد بود.

وی افزود:یکی از نارسایی‌های جدی این منطقه به‌دشواری تردد و عبور و مرور خودروها در برخی از محورها و جاده‌های مواصلاتی و درون منطقه‌ای بازمی‌گردد که بعد از گذشت مدت‌ها، چاره‌اندیشی خاصی برای رفع آن پیش‌بینی‌نشده و می‌توان گفت در مقام عمل شاهد اتفاق و اقدام خاصی در این حوزه نبوده‌ایم.

فرخ زاده محبی عنوان کرد:در برخی اوقات روز تردد با اختلالاتی جدی مواجه می‌شود اما ظاهراً مسئولان ازلحاظ کردن اقدامی سازنده و عاجل، عاجز هستند و انتظار می‌رود به نحوی جدی‌تر به این مطالبه جدی مردمی بپردازند.

وعده‌ای که اجرایی نشد

مجید روزبهانی یکی از ساکنان و فرهنگیان ساکن امیریه با اشاره به‌ضرورت استقرار دائمی پلیس راهور و عوامل انتظامی برای برقراری نظم و انضباط هرچه مطلوب‌تر در تردد و عبور و مرور خودروها گفت:باوجود انعکاس مشکلات این حوزه به مسئولان، هیچ اقدام مؤثری در این خصوص اجرایی نشده است.

وی افزود:قریب به چهار ماه پیش، یکی از مسئولان ارشد شهرستان شهریار وعده داد نسبت به افتتاح پاسگاه امیریه برای تسهیل تردد خودروها در این منطقه اقدامات لازم عملیاتی می‌شود و به‌نوعی نوید افتتاح آن را داد، اما شاهد اتفاق خاصی در این خصوص نبوده‌ایم و همچنان مردم امیریه با این معضل و مشکل جدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

روزبهانی عنوان کرد:ظاهراً علاوه بر برخی از مسئولان شهرستانی همچون فرماندار، شورای اسلامی شهر شهریار نیز پیگیر این موضوع بوده‌اند اما در مقام عمل همچنان شاهد اقدامی اساسی در این عرصه نبوده‌ایم و انتظار می‌رود پلیس راهور و شورای شهر و دیگر دستگاه‌های مسئول با علم به مشکلات مردم این خطه، نسبت به رفع این معضل تدابیر لازم را مدنظر قرار دهند.

در صورت تأمین زمین از سوی شهرداری پاسگاه امیریه راه‌اندازی می‌شود

سرهنگ محمدصادق صادقی رئیس پلیس راهور غرب استان تهران در تشریح دلایل عدم راه‌اندازی پاسگاه امیریه اظهار داشت:شهرداری متعهد شده، زمینی را در اختیار پلیس راهور قرار دهد تا بستر و زمینه احداث پاسگاه در ساختمانی مطلوب‌تر برای استقرار عوامل پلیس راهور فراهم شود.

وی افزود:در حال حاضر زمین موردنظر واگذار نشده و در صورت تأمین زمین برای راه‌اندازی پاسگاه امیریه اقدامات لازم در دستور کار قرار می‌گیرد.

صادقی گفت:در حال حاضر ساختمانی برای استقرار عوامل راهور در این منطقه تعیین‌شده تا به‌صورت موقت اسکان داده شوند و در صورت تأمین زمین از سوی شهرداری، فعالیت پلیس راهور به‌صورت رسمی آغاز می‌شود تا با عنایت پروردگار به‌تدریج ساختمان پلیس راهور در زمین واگذاری شده، احداث و بنا و پس از ساخت و تعبیه تأسیسات لازم، جابجایی عوامل راهور در ساختمان جدید محقق گردد.

انتظارات دنباله‌دار پلیس راهور از مدیریت شهری شهریار

علیرضا صفر زاده عضو شورای اسلامی شهر شهریار در خصوص تعهدات و همکاری شهرداری با پلیس راهور غرب استان تهران برای آغاز به کار و بهره‌برداری از پاسگاه امیریه عنوان کرد:در ابتدای امر، مجموعه راهور درخواست اختصاص فضایی برای استقرار عوامل و نیروهای پلیس راهور مطرح کرد که متعاقباً شهرداری، بخشی از ساختمان خود را به این موضوع اختصاص داد.

عضو شورای شهر شهریار گفت:ساختمانی که برای استقرار پلیس راهور در امیریه تعیین گردید، با همکاری شهرداری به امکانات لازم اعم از میز، صندلی، یخچال وتجهیز شد.

وی افزود:بعد از مدتی از تابلوی نصب‌شده ایراد گرفته‌شده و راه‌اندازی پاسگاه امیریه منوط به تعویض و تغییر تابلو شد که مدیریت شهری با صرف هزینه ۵۰ میلیون ریالی، نسبت به تغییر و تعویض تابلو اقدام کرد.

صفر زاده گفت:بعد از نصب تابلو نیز متأسفانه پاسگاه امیریه افتتاح نشد و انتظارات و مطالبات دیگری از سوی پلیس راهور مطرح شد که تهیه و واگذاری خودروی صفر وگردان از نمونه‌های آن به شمار می‌رود.

عضو شورای اسلامی شهر شهریار عنوان کرد:بر اساس وعده عوامل انتظامی و پلیس راهور غرب استان تهران، مقرر شد بعد از تهیه خودروی صفر و تحویل آن به پلیس راهور نسبت به راه‌اندازی پاسگاه امیریه اقدام شود، اما بازهم اقدام خاصی در این خصوص عملیاتی و اجرایی نشد.

صفر زاده گفت:سپس موضوع تهیه ۲۰ دستگاه موتورسیکلت مطرح شد که اقدامات لازم برای تهیه آن نیز انجام گرفت.

وی افزود:بعد از مدتی، مطالبه‌ای دیگر از سوی عوامل راهور مطرح شد با این مضمون که در صورت اختصاص یک هزار متر زمین، نسبت به راه‌اندازی پاسگاه مذکور اقدام خواهد شد.

صفر زاده گفت:بر اساس تعهد شهرداری، مقررشده تا واگذاری زمین در نیمه نخست سال جاری انجام پذیرد و ظرف شش‌ماهه نخست، این امر نیز محقق خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر شهریار عنوان کرد:بر اساس تعهد داده‌شده، زمینی در جوار پارک شاهد تعیین شد که واگذاری آن منوط به سیر و طی مراحل اداری خاص به خود اعم از تهیه و تنظیم لایحه، نقشه‌برداری، تأیید فرمانداری واست.

وی افزود:متأسفانه باوجود طرح انتظارات متعدد از سوی پلیس راهور، مدیریت شهری نسبت به تأمین خواست‌ها و اعلام نیاز مجموعه راهور، اقدامات لازم را انجام داده، اما اخیراً از سوی راهور عنوان‌شده افتتاح پاسگاه امیریه منوط به تحویل زمین به این مجموعه(پلیس راهور) است.

هرگونه هزینه کرد و کمک مدیریت شهری به دستگاه‌های اجرایی تخلف است

صفر زاده گفت:بر اساس بند ذ ماده ۱۷۴، هرگونه هزینه کرد و کمک به دستگاه‌های اجرایی برخلاف قوانین است اما با وجود چنین تأکید مصرحی، برای تأمین مطالبات مردم این محدوده تسهیلات لازم به پلیس راهور ارائه داده‌شده تا کار زمین نماند.

وی افزود:واگذاری زمین طبق تعهد مدیریت شهری عملیاتی می‌شود اما این به معنای مالکیت قطعی پلیس راهور به زمین نیست، بلکه زمین واگذارشده صرفاً برای فعالیت و استقرار پلیس راهور واگذار می‌شود و موضوع مالکیت آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

عضو شورای اسلامی شهر شهریار عنوان کرد:تا زمانی که مجموعه انتظامی یا پلیس راهور در این مکان ارائه خدمات کند زمین نیز در اختیار آن‌ها خواهد بود، اما مجموعه راهور امکان فروش آن‌ها را نخواهد داشت و زمین واگذارشده تنها برای ارائه خدمات و تسهیل روند تردد خودروها به‌عنوان مطالبه جدی ساکنان این منطقه اختصاص داده‌شده و امکان تملک مجموعه انتظامی یا پلیس راهور به این زمین وجود ندارد.

خدمات‌رسانی به مردم امیریه در اولویت قرار گیرد

امید است دستگاه‌های ذی‌ربط با در اولویت قرار دادن مطالبات و انتظارات مردم ساکن در این خطه از شهرستان شهریار با همگرایی و همسویی منطقی و اصولی بستر رفع مشکلات این منطقه را فراهم کنند.

بدون تردید رفع مشکلات تردد خودروها و برخی گره‌های ترافیکی در امیریه با حضور مؤثر مأموران خدوم پلیس راهور تا حدود بسیاری مرتفع خواهد شد، مطالبه‌ای که برآورد شدن آن از بروز نارسای هایی هرچه بیشتر در این منطقه پیشگیری خواهد کرد و ثمره آن در بهبود وضعیت حمل و نقل، تردد و حصول آرامش خاطر مضاعف مردم ساکن در این محدوده متجلی خواهد شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی افروز نیوز، تاریخ انتشار 11 خرداد 95، کد مطلب:: www.afroznews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین