پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
ترافیک به یکی از مشکلات بزرگ شهر کرمانشاه تبدیل شده که وجود خیابان‌های نامتناسب با حجم ترافیکی موجود، تردد زیاد خودروهای تک سرنشین و فرهنگ غلط رانندگی برخی رانندگان از مهم‌ترین عوامل ایجاد ترافیک در شهر کرمانشاه است.

شعار سال:

افزایش روزافزون جمعیت شهرها و به‌ویژه کلان‌شهرها بدون فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب، مشکلات فراوانی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

روانه کردن خودروهای فراوان به‌سمت خیابان‌هایی که ظرفیت بار ترافیکی موجود را ندارند و ایجاد ازدحام در آن‌ها منجر به ایجاد گره کوری به‌نام «ترافیک» می‌شود.

امروزه ترافیک به یکی از مشکلات بزرگ شهرهای پرجمعیت تبدیل شده است. شهر کرمانشاه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و خیابان‌های این کلان‌شهر در برخی از ساعات شاهد ترافیک سرسام‌آوری است.

وجود خیابان‌هایی که بحث تعریض آن‌ها به بیش از نیم قرن می‌رسد، تردد بیش از حد خودروهای تک سرنشین و رعایت نکردن فرهنگ صحیح رانندگی از سوی عده‌ای از رانندگان از مهم‌ترین عوامل ایجاد ترافیک در شهر کرمانشاه است.

با توجه به اینکه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی توسط شهروندان در کاهش بار ترافیکی بسیار موثر بوده، اما کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در شهر کرمانشاه که در حد استاندارد یک کلان‌شهر نیست نیز مزید بر علت شده است.

پلیس راهنمایی و رانندگی متولی روان‌سازی ترافیک
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه اظهار داشت: پلیس راهنمایی و رانندگی متولی روان‌سازی ترافیک است.

غلامرضا امیدی با بیان اینکه پلیس راهور مسئول امور اجرایی نیست، ابراز داشت: پلیس راهنمایی و رانندگی نقاطی از سطح شهر که منجر به ایجاد ترافیک می‌شوند را به نهادهای متولی اجرایی از جمله راه‌ و شهرسازی منعکس می‌کند.

وی با انتقاد از فرهنگ ترافیکی موجود در شهر کرمانشاه، تصریح کرد: عابران پیاده نیز با عبور از خیابان و عدم استفاده از پل‌ها و خطوط عابر پیاده سهم به‌سزایی در ایجاد و تشدید ترافیک دارند.

کرمانشاه مرجع مشخصی برای ترافیک ندارد
رئیس کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر کرمانشاه اظهار داشت: مرجع مشخصی برای بحث مشکل ترافیک در شهر کرمانشاه وجود ندارد.

سیداحسان احسانی با بیان اینکه هیچ نهادی در شهر کرمانشاه خود را متولی بحث ترافیک نمی‌داند، گفت: شورای ترافیک، پلیس راهنمایی و رانندگی، اتوبوس‌رانی و... هر کدام در این امر دخیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: تا به امروز که کماکان شاهد ترافیک در سطح کرمانشاه هستیم، اما هیچ یک از این مراجع راهکاری برای مشکلات ترافیکی ارائه نداده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه افزود: هرگاه راه‌کاری مبنی بر احداث روگذر یا زیرگذری ارائه شده، به‌ جای اینکه گرهی از مشکلات ترافیکی باز کند مشکلات آن‌جا را دو چندان کرده است.

احسانی معتقد است، اگر مراجع متصدی و ذی‌ربط ترافیک مشخص شوند، افراد و نهادهای درگیر در این امر نیز راه‌کارهای خود را ارائه داده و این مراجع باید پاسخ‌گو باشند.

نصب دوربین‌های ثبت تخلف در برخی معابر کرمانشاه
دبیر شورای ترافیک استان کرمانشاه اظهار داشت: شهرداری متولی بحث ترافیک در حوزه اجرا است.

محسن زاهدی با بیان اینکه شورای ترافیک در این میان یک نقش ستادی دارد، گفت: برنامه‌ریزی، تعیین خط و مشی‌ها و پیش‌بینی راه‌کارها از جمله مهم‌ترین وظایف این ستاد به‌شمار می‌رود.

این مسئول معتقد است، معضل ترافیک به این دلیل ایجاد می‌شود که رشد تولید خودروها با شیب تندتری نسبت به رشد حمل و نقل عمومی رخ می‌دهد.

وی بیان داشت: بسیاری از دستگاه‌ها از جمله معاونت حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری، تاکسی‌رانی، اتوبوس‌رانی و راهنمایی و رانندگی به‌طور مستقیم در حوزه ترافیک نقش پررنگ‌تری دارند.

به گفته زاهدی، پی‌گیری قراردادها و مباحث نرم‌افزاری در حوزه حمل و نقل و روکش کردن معابر و ساخت تقاطع‌های غیرهم‌سطح در حوزه اجرایی بر عهده شهرداری است.

دبیر شورای ترافیک استان کرمانشاه کنترل و مدیریت ترافیک را از وظایف پلیس راهنمایی و رانندگی برشمرد و تصریح کرد: تاکسی‌رانی، اتوبوس‌رانی و قطار شهری نیز عهده‌دار وظیفه حمل و نقل عمومی هستند.

وی تاکید کرد: هماهنگ کردن تمام سازمان‌های مرتبط در امر ترافیک با یکدیگر و تعیین سیاست‌ها و خط مشی‌ها از وظایف شورای ترافیک است.

این مسئول با اشاره به اینکه حمل و نقل عوارض دارد، بیان داشت: سازمان‌های دیگری در این بین وجود دارند که در حوزه ترافیک دخیل نبوده و به مانیتورینگ و سنجش مسائل حمل و نقل می‌پردازند تا این عوارض خارج از عرف و قاعده نباشد.

زاهدی خاطرنشان کرد: طی چند سال گذشته هیچ تغییری در ناوگان حمل و نقل عمومی استان کرمانشاه ایجاد نشده و در دو سال اخیر حتی یک اتوبوس نیز به این ناوگان افزوده نشده است.

وی به استفاده بهینه از معابر موجود به‌عنوان یکی از راه‌کارهای کوتاه‌مدت حل مشکل ترافیک شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: با حذف توقف‌های غیرمجاز در برخی از معابر می‌توان مشکلات ترافیکی آن‌ها را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت مرتفع کرد.

دبیر شورای ترافیک استان کرمانشاه تصریح کرد: برای تهیه دوربین‌های ثبت تخلف در قالب برنامه‌های میان‌مدت، اعتبار مناسب اختصاص داده شده است.

به گفته این مسئول، بحث آموزش و نظارت در حوزه ترافیک در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اصلاح خواهد شد و به سطح مناسبی افزایش می‌یابد.

شایسته است هر یک از مسئولان و دستگاه‌های دخیل در امر ترافیک با توجه شرح وظایف مشخصی که در قانون که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، بدون شانه خالی کردن از وظایف و کار را به دوش دیگری انداختن، در کاهش بار ترافیک کلان‌شهر کرمانشاه به‌درستی وظایف خود را انجام بدهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی تین نیوز، تاریخ انتشار ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ، کد مطلب:7200 : www.tinn.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین