پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۵۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴
خیابان‌های کرمانشاه برای آفوردها و ماشین‌های مسابقه مناسب‌تر است؛ مقایسه خیابان‌های سطح شهر و زمین مسابقه آفوردها ترکیبی از طنز تلخی است که این روزها به واقعیت شباهت بیشتری دارد.
شعارسال: اگر در طول روز چند دقیقه‌ای در خیابان‌های سطح شهر کرمانشاه قدم زده باشید و یا با ماشین شخصی و وسایل نقلیه برای انجام کاری در شهر عبور و مرور کرده باشید محال و ممکن است که دغدغه زیبایی شهر و محله زندگی‌تان، شما را به خود مشغول نکند، شاید هم با خود سخن بگوئید که ای کاش جای فلان مسؤول شهر بودم و اوضاع شهر را تغییر می‌دادم تا شهری زیبا و شبیه رویاهایم می‌ساختم.

دیدن کوچه‌ها و خیابان‌های شهر با پستی و بلندی‌های عجیب و غریب اولین تصویر زشتی است که شهروندان کرمانشاهی هر روز صبح قبل از رفتن به سرکار با آن مواجه می‌شوند؛ چاله‌ چوله‌های متعدد و دریچه فاضلاب‌هایی که هیچگونه حصاری ندارند این روزها به یک میدان ماشین‌های مسابقه تبدیل شده و هر کدام از ماشین که بتوانند آن را با زیرکی رد کنند جواز حضور در مرحله بعدی مسابقات را کسب می‌کنند.

*ماشین‌ها زیر تیغ تعمیرگاه‌ها

شاید بتوان بهتر و دقیق‌تر گفت که خیابان‌های اینجا برای آفوردها و ماشین‌های مسابقه مناسب‌تر هستند؛ مقایسه خیابان‌های سطح شهر و زمین مسابقه آفوردها اندکی طنزآمیز و شاید هم برای برخی مسؤولان بالاخص شهرداری و شورای شهر تلخ به نظر بیاید، اما ترکیبی از طنز تلخ است که این روزها به واقعیت شباهت بیشتری دارد، با تردد از سطح خیابان‌های شهر کرمانشاه قطعا شاهد برجستگی‌ها، اختلاف سطح‌ها و چاله چوله‌های خیابان شده‌اید، این وضعیت نامطلوب و کیفیت نامناسب خیابان‌ها در برخی موارد خسارت‌های مالی برای مردم و شهروندان به همراه داشته است. جلوبندی وسایل نقلیه عمومی و شخصی هر چند وقت یک‌بار به خاطر وجود چاله چوله‌های شهر دست خوش تغییر شده و مدام زیر تیغ تعمیرگاه‌ها جا خوش می‌کنند.

به راستی چنین وضعیتی در خور کلان شهری چون کرمانشاه نبوده و نیست، شهری که به تعبیر مقام معظم رهبری «چهره زیبای جمهوری اسلامی است»، قطعا و باید به معنای واقعی کلمه زیبا شود.

علاوه بر این‌ها کرمانشاه، از پتانسیل گردشگری مناسب و ویژگی توریستم‌پذیری فوق‌العاده‌ای برخوردار است از طرف دیگر شهر کرمانشاه این روزها قرار است محل اقامت و عبور زائران اربعین حسینی باشد و باید مسؤولان شهر آنچه که شایسته و بایسته شهر کرمانشاه است را برای آن و شهروندانش فراهم کنند.

حسین کرمی، یکی از رانندگان تاکسی در خصوص خیابان‌های شهر، می‌گوید: کار کردن در چنین وضعیتی کلافه‌گی و دل‌زدگی به همراه دارد، چراکه عدم زیرساخت درست و وجود چاله چوله‌ها سبب شده هزینه تعمیرات زیادی بپردازیم و دخل و خرج زندگی بهم نخورد.

وی ادامه داد: وضعیت اسف‌بار خیابان‌های سطح شهر به یک بخش و یا یک منطقه خاص خلاصه نمی‌شود، بلکه تمام خیابان‌ها از عدم زیرساخت مناسب برخوردارند.

محمدی یکی از شهروندان شهرک تکاور در خصوص آسفالت شهرک‌ها و خیابان‌های سطح شهر به خبرنگار فارس، گفت: شهرداری بارها و بارها به ما وعده داده که شهرک را آسفالت و زیر ساخت‌های آن را ایجاد می‌کند، اما هر بار با وعده توخالی آن‌ها مواجه شده‌ایم و متاسفانه کسی رسیدگی نمی‌کند.

وی افزود: خیابان‌های شهر و مرکز شهر هم پر از چاله چوله و برجستگی شده که متاسفانه چهره زشتی به شهر داده است.

راننده تاکسی که پشت چراغ قرمز نرسیده به میدان سنجابی ایستاده است، می‌گوید: این بی‌توجهی به خیابان‌ها و زیرساخت‌ها سبب شده زیبایی از این شهر گرفته شود، من نمی‌دانم مسؤولان چرا این همه شعار می‌دهند اما به آن عمل نمی‌کنند؟!

وی افزود: اگر مسؤولان از همین خیابان‌ها عبور می‌کنند پس چرا کاری نمی‌کنند؟ این شرایط در شان کلان شهری مثل کرمانشاه نیست.

شهروند دیگری با اشاره به خسارت‌هایی که به ماشین‌ها و وسایل نقلیه وارد می‌شود، گفت: هرچند وقت یک‌بار هزینه‌های اضافی و زیادی صرف تعمیر خودرو و جلوبندی خودروهایمان می‌کنیم.

دیگر مسافر این تاکسی که در مناطق دور از مرکز شهر زندگی می‌کرد، گفت: متاسفانه مسؤولان، مناطق دور از مرکز شهر را هم فراموش کردند و وضعیت زیر ساخت در این مناطق هم نامناسب و در حالت اسفباری قرار دارد.

استاد محمد، یک تعمیرکار جلوبندی خودرو در شهر کرمانشاه است او در خصوص وضعیت آسفالت خیابان‌های این شهر و مراجعه کنندگان تعمیر ماشین، می‌گوید: باتوجه به چاله چوله‌های زیاد شهر، مراجعه کنندگان زیادی برای تعمیر و عوض کردن جلوبندی خودروها به ما مراجعه می‌کنند.

وی تاکید کرد: با تعمیر و عوض کردن جلوبندی خودروها مشکل شهروندان حل می‌شود، اما بعد از مدت کوتاهی مجدد برای تعمیر جلوبندی به ما مراجعه می‌کنند و همه این‌ها تنها یک دلیل دارد و آن هم وضعیت نامناسب خیابان‌هاست.

البته این تمام ماجرا نیست، با توجه به اینکه درخواست مردم برای زیبایی شهر درخواستی منطقی است، اما برخی مسؤولان شهری در افاضاتشان اینگونه عنوان کرده‌اند که مردم کرمانشاه کم توقع هستند.

*دیزنی‌لند نمی‌خواهیم، خیابان‌ها را آسفالت کنید

شهردار کرمانشاه در گردهمایی شهرداران استان که با حضور معاون عمرانی وزیر کشور برگزار شد گفته بود:«در شهرهای دیگر از شهرداری درخواست‌هایی مانند احداث شهربازی و دیزنی‌لند و پروژه‌های بسیار بزرگ دارند ولی مردم ما آنقدر کم توقع هستند که درخواستشان آسفالت معابر است».

آقای شهردار به نظر می‌رسد که این درخواست نشانگر توقع پایین مردم نیست، چه بسا عملکرد اعضای شورای شهر و شهرداری مردم را به چنین درخواست‌هایی وا می‌دارد چراکه وقتی مردم می‌بینند که شهرداری و شورای شهر توانایی آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌های آن‌ها را ندارند، بنابراین از درخواست چنین پروژه‌های بزرگی چون دیزنی‌لند منصرف می‌شوند.

در گفت‌وگویی که خبرنگار خبرگزاری فارس با مسؤولان شورای شهر گرفته بود آنان کمبود بودجه را مانعی برای تسریع در آسفالت‌کشی خیابان‌ها و کوچه عنوان کرده بودند.

کامران ملکی عضو شورای شهر کرمانشاه از کمبود بودجه شهرداری خبر داد و گفت: خیابان‌های اصلی شهر چندان مشکلی ندارند، اما در خیابان‌های فرعی شاهد پستی بلندی‌هایی هستیم که در تلاش برای رفع آن‌ها هستیم، البته مقداری در روند سرعت آسفالت‌کشی با مشکل مواجه شدیم و آن هم دلیلی جزو کمبود بودجه و کبود قیر نبود.

عضو شورای شهر کرمانشاه افزود: در اوایل سال بیش از هزار تن آسفالت در سطح شهر ریخته می‌شد و به اصلاح خیابان‌های، سطح شهر می‌پرداختیم، اما در حال حاضر با کمبود بودجه مواجه شدیم و امیدواریم این مساله به حالت اولیه خودش برگردد.

ملکی علت اصلی کمبود قیر را عدم نقدینگی شهرداری عنوان کرد و گفت: اوایل سال ۱۲ میلیارد تومان قیر خریداری شد و در سطح شهر آسفالت‌کشی انجام دادیم در حال حاضر هم با رایزنی‌هایی که با شهردار انجام دادیم امیدواریم ۲ هزار تن قیر دیگر به دست ما برسد تا ادامه آسفالت‌کشی را شروع کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص عدم رسیدگی به شهرک‌ها و مشخصا شهرک تکاور‌، تصریح کرد: سیاست‌های شهرداری بر این است که ابتدا معابر اصلی سرو سامان بگیرند و در مرحله بعدی معابر خاکی و فرعی مثل شهرک تکاور آسفالت‌کشی بشوند.

آنچه که از گفت‌وگوی عضو شورای شهر بر می‌آید عدم نقدینگی شهرداری و توازن درست بودجه است این درحالی است که سخنگوی شورای شهر کرمانشاه در نشست خبری که در بهمن‌ماه سال ۹۷ در جمع اصحاب رسانه برگزار شده بود از بودجه مناسب شهرداری رسیدگی به بخش عمرانی خبر داد بود و گفت: بودجه سال 98 شهرداری کرمانشاه در شورای شهر 880 میلیارد تومان تصویب شده که این رقم نسبت به بودجه پیشنهادی شهرداری 40 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به محل منابع بودجه سال ۹۸، افزود: 774 میلیارد و 900 میلیون تومان از بودجه سال ۹۸ از محل منابع مختلف درآمدهای شهردای مانند توافقات، صدور پروانه و ماده صد و... پیش‌بینی شده است.

موسوی‌اجاق با اشاره به هزینه‌های بخش عمرانی شهرداری کرمانشاه، گفت: 561 میلیارد و 57 میلیون تومان هزینه‌های تخصیص یافته به بخش عمرانی است که عمدتا به پروژه‌های زیرسازهای شهری مانند آسفالت محلات حاشیه‌نشینی، بازگشایی معابر و احداث تقاطع‌ها بر می‌گردد.

سخنگوی شورای شهر افزود: با اختصاص 44 میلیارد و 700 میلیون تومان در بودجه 98، تمام محلات حاشیه شهر کرمانشاه آسفالت، تعمیر و بازسازی و همچنین معبر 45 متری کیانشهر به کمربندی شرقی نیز بازگشایی می‌شود.

وی ادامه داد: 60 میلیارد تومان بودجه از محل کمک عمرانی وزارت کشور به شهرداری، 40 میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت، 5 میلیارد تومان مشارکت عمومی به ویژه برای بافت فرسوده پیش‌بینی شده است.

باتوجه به سخنان دوگانه دو عضو شورای شهر امیدواریم مساله نقدینگی شهرداری هم حل و فصل شود با درخواست‌های مکرر مردم به خبرگزاری فارس و پیگیری‌های این خبرگزاری برای حل مشکلات عمرانی و زیرسازی مردم شهر امید است شهرداری کرمانشاه با توان و تلاشی مضاعف کرمانشاه را به شهری زیبا و بدون چاله و چوله تبدیل کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 21 شهریور 1398 ، کدخبر: 13980621000395 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین