پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۷۵۹۱
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، از ابهاماتی در قراردادهای میلیاردی شهرداری با چین سخن گفت و بیان داشت که برخلاف ادعای برقی بودن ناوگان جدید، اتوبوس‌های خریداری‌شده دارای موتور دیزلی برای گرمایش در زمستان هستند، موضوعی که با هدف کاهش آلودگی هوا در تضاد است.وی گفت،ما یک اتوبوس برقی خریداری کرده ایم، اما اگر یک موتور دیزلی برای گرمایش آن استفاده شود و از طرفی برای شارژ کردن آن هم از سوخت فسیلی استفاده کنیم، دیگر چه دلیلی دارد که به سمت اتوبوس برقی برویم؟ این همان اتوبوس دیزلی است! اگر قرار باشد در فصل زمستان، یعنی زمانی که با آلودگی هوا مواجه هستیم، موتور دیزلی روشن شود، پس چرا دو و نیم برابر قیمت پرداخت شده است؟.او همچنین به هزینه ۱۰ میلیارد تومانی هر جایگاه شارژ و واردات کامل این ناوگان بدون حمایت از تولید داخلی اشاره و تاکید کرد که برخلاف ادعای آلودگی صفر، این اتوبوس‌ها همچنان آلایندگی دارند.در مثابل نیز، شرکت واحد اتوبوسرانی درباره انتشار خبری مبنی بر دیزلی بودن اتوبوس های برقی تهران که به تازگی رونمایی و وارد خطوط اتوبوسرانی شده اند، توضیحاتی ارائه کرد. ورای این مباحث، سوال افکار عمومی این است که چنین وارداتی نیاز به قرارداد محرمانه داشت؟ کجای داستان محرمانه، منافع چه کسانی را تامین می کند؟

شعارسال: بعد از رونمایی بسته حمل و نقل عمومی برقی تهران در هفته گذشته که با حضور رئیس جمهور، شهردار تهران و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری برگزار شد، اظهاراتی درباره دیزلی بودن اتوبوس‌های برقی در فضای مجازی و به نقل از یکی از اعضای شورای شهر تهران مطرح شد.

واکنش سازمان اتوبوس رانی به ماجرای دیزلی بودن اتوبوس‌های برقی تهران و دودزا بودن ناوگان وارداتی از چین

در این گفت وگوی خبری اعلام شد: «ما اتوبوسی می‌خریم که دو برابر یک اتوبوس دیزلی قیمت دارد، اما در فصل زمستان موتور دیزلی آن را روشن می‌کنیم! اگر این اطلاعات درست باشد، حتماً باید تحقیق بیشتری انجام دهیم و ببینیم که داستان این موتور دیزلی چیست».

شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با صدور اطلاعیه‌ای به این اظهارات پاسخ داد و اعلام کرد:

مردم تهران دیگر توان تحمل آلودگی هوا را ندارند. اینگونه اظهارات غیر مستند و خلاف کارشناسی خللی در حرکت پرشتاب برقی‌سازی حمل و نقل عمومی تهران وارد نخواهد کرد.

۱. اتوبوس‌های برقی تهران پس از تأیید متخصصین شهرداری تهران، کمیته فنی اتوبوسرانی تهران، بازرسان سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت و ناظران گمرک به تهران وارد شده‌اند. همچنین این اتوبوس‌ها دارای استاندارد CCC چین و E-Mark اروپا به‌عنوان اتوبوس‌های برقی هستند. یعنی همه‌ی آن‌ها متوجه این موضوع نشده‌اند که این اتوبوس‌ها گازوئیلی است؟

۲. اتوبوس‌های تمام برقی تهران دوگانه سوز نیست! فقط یک موتور الکتریکی مجهز به باتری CATL LFP با ظرفیت ۴۲۲.۸۷ کیلووات ساعت دارد که امکان پیمایش بیش از ٢٨۵ کیلومتر را تنها با استفاده از موتور الکتریکی برقی فراهم می‌کند؛ چه در تابستان و چه در زمستان!

۳. سیستم گرمایش این اتوبوس‌ها طبق مدل‌های جهانی و جهت افزایش بهره‌وری موتور الکتریکی آن، هم از طریق برق کار می‌کند و هم از طریق سوخت دیزل؛ مجدداً دقت کنید: تنها سیستم گرمایشی آن، نه موتور اتوبوس برقی! آب از طریق یک مشعل گرم شده و در فضای داخلی اتوبوس به چرخش در می‌آید. این سیستم گرمایش صرفاً یک آپشن برای دما‌های زیر صفر بوده و جهت افزایش میزان پیمایش اتوبوس‌ها در شرایط خاص پیش‌بینی شده و در اکثر اوقات در شرایط دمایی شهر تهران کاربردی ندارد.

۴. ظرفیت باک سیستم گرمایش اضطراری این اتوبوس‌ها ۴۰ لیتر است؛ به اندازه باک یک پراید! کدام عقل سلیمی باور می‌کند که اتوبوس برقی با یک باک ۴۰ لیتری حرکت می‌کند؟ ظرفیت باک اتوبوس‌های دیزلی تهران ۲۰۰ تا ۲۴۰ لیتر گنجایش دارد.

بدیهی است که این حجم گازوئیل نه جهت نیروی محرکه که صرفاً بابت گرمایش مسافرین در شرایط خاص و نادر که قبلاً به آن اشاره شد کاربرد دارد.

۵. سیستم‌های گرمایشی اتوبوس‌های برقی در سه ماه سرد سال، با این فرض که در تمام طول روز نیاز به گرمایش باشد، کمتر از ۱۰۰۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند.

حال مقایسه کنید با یک اتوبوس دیزلی که در سال ۵۵.۰۰۰ لیتر گازوئیل می‌سوزاند! یعنی میزان مصرف یک اتوبوس برقی برای گرمایش حدود ۲ درصد یک اتوبوس گازوئیلی برای پیمایش است. همین ۲ درصد هم با توجه به اثری که در افزایش پیمایش به ازای هربار شارژ دارد باز هم قابل تعدیل است.

۶. ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران به سرعت در حال برقی شدن است. مردم تهران دیگر توان تحمل آلودگی هوا را ندارند. اینگونه اظهارات غیر مستند و خلاف کارشناسی خللی در حرکت پرشتاب برقی‌سازی حمل و نقل عمومی تهران وارد نخواهد کرد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 7اسفند1403، کدخبر:4158162، donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین