پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۴۱۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
لایحه راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی ورامین در حالی در دولت قبل در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید که دولت یازدهم لایحه‌ راه‌اندازی ۳۵ مناطق ویژه اقتصادی از جمله این منطقه را پس گرفته است.

شعار سال:


شهرستان ورامین از دیرباز دارای پتانسیل و ظرفیت‌های ویژه و بالقوه‌ای در حوزه‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه کشاورزی و صنعتی بوده، به همین خاطر همواره راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی برای استفاده درست و مطلوب از این ظرفیت‌ها مورد تأکید مردم و مسئولان دیار ۱۵ خرداد قرار داشته است.

هم‌جواری با پایتخت، برخورداری از پتانسیل و ظرفیت‌های مهم اقتصادی و دارا بودن جمعیت جوان و جویای کار از جمله مواردی است که راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی در ورامین را به موضوعی با اهمیت تبدیل می‌کند.


*وعده‌ای که پس از گذشت چند سال فراموش‌شده است

درصد قابل‌توجهی از جمعیت چند صدهزارنفری ورامین را جوانان و افراد جویای کار تشکیل می‌دهند و راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی و استقرار صنایع کوچک و بزرگ می‌تواند علاوه بر تحول اقتصادی در منطقه، بحران اشتغال در جنوب شرق استان تهران را حل کند.

در دولت گذشته و همزمان با سفر محمود احمدی‌نژاد به ورامین، موضوع راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی مورد توجه و مطالبه قرار گرفت که مسئولان دولتی نیز پس از بحث و بررسی‌های متعدد، آن را به تصویب رساندند.


علیرغم تصویب راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی در ورامین توسط دولت، پس از گذشت چند سال از این موضوع، هنوز خبری از تحقق این وعده مهم در شهرستان ورامین نیست، به همین خاطر مسئولان و مردم ورامین خواستار عمل کردن مدیران به وعده‌های داده‌شده هستند.


*به وعده‌های داده‌شده به مردم ورامین عمل شود

حجت‌الاسلام سید محسن محمودی امام‌جمعه موقت ورامین اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی ورامین در دولت گذشته تصویب شد، به همین خاطر مردم ورامین انتظار دارند که به وعده‌های داده‌شده عمل شود.

وی افزود: در طول سال‌های اخیر وعده‌های متعددی از جمله راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی و ابلاغ فرمانداری ویژه ورامین داده شد اما در مقام عمل هیچ‌گاه شاهد عملیاتی شدن آن نبودیم.

محمودی ادامه داد: با تغییر دولت‌ها نباید برخی تصمیمات که منجر به رشد و شکوفایی یک منطقه می‌شود به فراموشی سپرده شود و امروز نیز مردم ورامین انتظار دارند که منطقه ویژه اقتصادی راه‌اندازی شود.

وی اضافه کرد: شهرستان ورامین از ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوانی در حوزه‌های مختلف اقتصادی برخوردار است که در صورت فراهم شدن امکانات و شرایط لازم، می‌توان شاهد رونق اقتصادی و ارزآوری قابل‌توجه برای کشور و منطقه بود.


*جهش اقتصادی ورامین با راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی

علی میرزایی کارشناس مسائل اقتصادی نیز اظهار داشت: در جنوب شرق استان تهران حدود ۹ شهرک صنعتی فعالیت می‌کنند و راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی قطعاً نقش غیرقابل‌انکاری را در تحول این منطقه ایفا خواهد کرد.

وی افزود: نزدیکی شهرستان ورامین به آزادراه قم-گرمسار، مجاورت با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و خط آهن تهران-مشهد ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار این شهرستان قرار می‌دهد که در صورت استفاده شاهد جهش اقتصادی این منطقه خواهیم بود.

نعمت‌الله ترکی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در ۱۷ خردادماه سال اظهار داشت: منطقه ورامین می‌تواند در توسعه صادرات غیرنفتی، ایجاد تحرك در اقتصاد منطقه‌ای، محلی و ملی، انتقال فناوری مراكز و واحدهای تولیدی و مهم‌تر از همه در موضوع اشتغال‌زایی اثرگذار باشد.


*راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی مصوبه دولت را دارد

سید حسین نقوی حسینی رییس مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به آخرین وضعیت راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی ورامین اظهار داشت: راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی مصوبه دولت گذشته را دارد، به همین خاطر پشتوانه قانونی آن محکم است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود: در دولت قبل، لایحه راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی در ورامین به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارجاع و در این کمیسیون به تصویب رسید.

نقوی حسینی اضافه کرد: بنده در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شرکت کردم و استدلال‌های لازم برای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی در ورامین را بیان کردم و پس‌ازآن اعضای کمیسیون رأی مثبت به لایحه دولت دادند و حتی مصوبات کمیسیون نیز چاپ شد.


منطقه ویژه اقتصادی ورامین در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد

وی ادامه داد: پس از تصویب این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی ورامین برای بررسی نهایی در صحن علنی مجلس آماده شد.

نقوی حسینی با اشاره به تأخیر طرح موضوع منطقه ویژه اقتصادی ورامین در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه دستور کارهای مجلس شورای اسلامی بسیار زیاد بود، به همین خاطر این موضوع به تأخیر افتاد تا اینکه دولت یازدهم بر سرکار آمد.

دولت یازدهم لایحه راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی ورامین را از مجلس پس گرفت

رییس مجمع نمایندگان استان تهران متذکر شد: دولت یازدهم پس از روی کار آمدن طی نامه‌ای لایحه های دولت گذشته مبنی بر راه‌اندازی مناطق ویژه اقتصادی ازجمله منطقه ویژه اقتصادی ورامین را پس گرفت.

نقوی یادآور شد: دولت کنونی استدلال می‌کند که باید کار کارشناسی و مطالعه دقیقی را در این زمینه انجام دهد، به همین خاطر لایحه راه‌اندازی ۳۵ منطقه ویژه اقتصادی در کشور ازجمله منطقه ویژه اقتصادی ورامین را پس گرفت.


وی با انتقاد از عملکرد کند و آهسته دولت در این زمینه عنوان کرد: متأسفانه دولت پس از پس گرفتن لایحه دولت قبل، بسیار کند و آهسته عمل کرده است.

دولت لایحه جدیدی برای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی ورامین ارائه نکرده است

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این راستا دو بار جلسه و ملاقات با ترکان مسئول مستقیم این موضوع برگزار کردیم و استدلال‌های لازم نیز برای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی در ورامین بیان‌ و وی نیز از این دلایل قانع شده است ولی متأسفانه لایحه‌ای در این زمینه ارائه نمی‌شود.

نقوی حسینی با اشاره به‌ضرورت پیگیری جدی استاندار تهران و فرماندار ورامین برای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی در ورامین گفت: از استاندار تهران و فرماندار ورامین می‌خواهیم که با پیگیری‌های مستمر این حق مردم شهرستان ورامین را احیا کنند.



با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار ۲۱ مهر ۱۳۹۴ ، کد مطلب: 2939058 : www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین