پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۴۱۳۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
تداخل حریم شهری میان شهرستان‌های ورامین و پیشوا یکی از موضوعات مهمی است که طی سال‌های اخیر مشکلات بسیاری به وجود آورده است.
شعار سال:

اصلاح حوزه‌های شهرستانی یکی از مطالبات و درخواست‌های مردم و مسئولان شهرستان‌های ورامین و پیشوا بوده، موضوعی که به رغم پیگیری‌های انجام‌گرفته به نتیجه نرسیده است.

در دولت گذشته و بر اساس تصمیمی که بسیاری آن را غیر کارشناسی می‌دانستند، شهرستان پیشوا از ورامین جدا شد و در این میان تقسیمات نادرست روستاها و مناطق مختلف این دو شهرستان، مشکلات متعددی را برای مردم به وجود آورد.

روستاهایی که در سایه تقسیمات نادرست کشوری متضرر شدند


هم‌اکنون برخی روستاهای نزدیک به ورامین نظیر سرگل، گلعباس، رودبارک، پلنگ دره، عسگرآباد، دهماسین، قلعه سین و ... در حوزه تقسیمات کشوری شهرستان پیشوا قرارگرفته‌اند و باید با طی کردن مسافت طولانی‌تر برای انجام کارهای اداری خود به پیشوا مراجعه کنند.

در مقابل برخی روستاها نظیر قلعه بلند، سلمان آباد، حسن‌آباد کوه گچ، محمدآباد و علی‌آباد که به پیشوا نزدیک هستند، در حوزه استحفاظی ورامین قرارگرفته و برای اهالی این روستاها نیز مشکلات متعددی به وجود آمده است.

طی سال‌های اخیر و پس از تقسیمات صورت گرفته توسط دولت گذشته، بارها اصلاح حوزه‌های شهرستان‌های ورامین و پیشوا از سوی مردم و مسئولان این دو شهرستان مطرح شد اما پیگیری‌های انجام‌گرفته، نتیجه نداد.

موضوعی که قرار بود ظرف یک ماه حل شود

در خردادماه سال ۹۳، خبرگزاری هشدار نیوز در گزارشی با عنوان «حریم‌هایی که برای مردم دردسرساز شد/ اختلاف ورامین و پیشوا بر سر تقسیمات شهری» نوشت که پس از جدا شدن شهرستان پیشوا از ورامین، برخی روستاهای این دو شهرستان به‌صورت نامتوازن به شهرستان دیگر انتقال پیدا کردند که این مسأله دردسرهای بسیاری را برای مردم به وجود آورد.

مدیرکل وقت امور شهری و روستایی استانداری تهران خردادماه ۹۳ در گفت‌وگو با هشدار نیوز اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در جلسه شورای عالی استان‌ها در ورامین موردبررسی قرار گرفت، اختلافاتی است که میان حریم شهرستان‌های ورامین و پیشوا به وجود آمده که این بحث زمانی قابلیت اجرا دارد که تقسیمات کشوری، این مشکل را حل کند.

سید مرتضی سلیم‌آبادی افزود: رسیدگی به این موضوع با برگزاری جلسات مشترک میان استاندار تهران و معاونین در دستور کار قرارگرفته و در حال بررسی این موضوع هستیم که چه روستاهایی از ورامین و پیشوا منتزع شود تا بتوانیم حریم جدیدی برای این دو شهر ترسیم کنیم.


وی گفت: موضوع حریم جدید شهرستان‌های ورامین و پیشوا در دست اقدام است و قابلیت اجرا دارد و تا یک ماه آینده این جدایی انجام خواهد شد.

باگذشت دو سال از آن گزارش و وعده‌های داده‌شده مسئولان استانداری، هنوز اقدام خاصی برای حل تداخل حریم شهری و اصلاح حوزه‌های شهرستانی ورامین و پیشوا نشده است.

مدیریت شهری گرفتار تداخل شهری در ورامین و پیشوا شده است

علی حیدریان شهردار ورامین با اشاره به مشکلات مدیریت شهری براثر تداخل حوزه‌های شهری ورامین و پیشوا اظهار داشت: تداخل حریم شهری در شهرستان‌های ورامین و پیشوا، مشکلات متعددی را برای مدیریت شهری به وجود آورده است.

وی افزود:نمونه مشکلات تداخل حریم شهری ورامین و پیشوا را می‌توان در سرنوشت پایانه مسافربری ورامین مشاهده کرد.

حیدریان ادامه داد: قبل از انجام تقسیمات کشوری و استقلال پیشوا از ورامین، شهرداری ورامین زمینی را برای احداث پایانه مسافربری در نظر گرفت و روند قانونی آن طی شد و اکنون‌که مراحل پایانی خود را می‌گذراند، تداخل حریم شهری و قرار گرفتن این ساختمان در حوزه پیشوا، اجازه بهره‌برداری سریع‌تر را به شهرداری ورامین نداده است.


وی اضافه کرد: موضوع تداخل حریم شهری ازجمله موضوعاتی است که باید باهمت مسئولان هر چه سریع‌تر مرتفع شود تا مشکلات مدیریت شهری دو شهرستان کاهش یابد.

تداخل حریم شهری باید مرتفع شود

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با هشدار نیوز با اشاره به مشکلات موجود در حوزه حریم شهرستانی ورامین و پیشوا اظهار داشت: تداخل حریم شهری در ورامین و پیشوا ازجمله موضوعاتی است که مشکلاتی را به وجود آورده و باید هر چه زودتر مرتفع شود.

وی با اشاره به این نکته که امروز برخی روستاهای شهرستان‌های ورامین و پیشوا براثر تقسیمات نادرست با مشکل مواجه هستند، ادامه داد: روستاهایی نظیر سرگل، گلعباس، رودبارک، پلنگ دره، عسگرآباد، دهماسین، قلعه سین باوجود نزدیک بودن به شهرستان ورامین در حوزه تقسیمات کشوری شهرستان پیشوا قرارگرفته‌اند و برخی روستاها ازجمله قلعه بلند، سلمان آباد، حسن‌آباد کوه گچ، محمدآباد و علی آباد باوجود نزدیکی به پیشوا در حوزه استحفاظی ورامین هستند.

نقوی حسینی با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای اصلاح حریم شهرستانی ورامین و پیشوا و برطرف شدن تداخل شهری گفت: طی سال‌های اخیر پیگیری‌های متعددی در این زمینه انجام‌شده و قطعاً این موضوع تا حصول نتیجه ادامه پیدا می‌کند.

به هر ترتیب عدم دقت و کار کارشناسی در تقسیمات شهرستان‌های ورامین و پیشوا مشکلاتی را برای مردم و مسئولان این دو شهرستان به وجود آورده و مردم این مناطق خواستار حل این معضل در آینده نزدیک هستند.

مردم ورامین و پیشوا امیدوارند که دولت یازدهم به‌ویژه وزارت کشور، تقسیمات کشوری این دو شهرستان را اصلاح کند تا قدم مؤثری برای حل مشکلات و دغدغه های مردم این منطقه برداشته شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی هشدار، تاریخ 27 خرداد 95، کد مطلب: 53277: www. hoshdarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین