پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۷۴۱۵
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۷
شورای شهر تهران اخیراً مصوبه‌ای برای اعمال عوارض تردد خودروهای پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک به تصویب رسانده که با مخالفت وزیر کشور روبه‌رو شده است. بر اساس این مصوبه، «از سال آینده، خودروهای پلاک شهرستان برای ورود مکرر به تهران باید عوارض بیشتری نسبت به خودروهای پلاک تهران پرداخت کنند.» هدف شورای شهر تهران از تصویب این طرح، کاهش بار ترافیکی و کاهش آلودگی هوا عنوان شده است( شعار سال: زرشک با دسته طلایی). طبق آمار حدود ۱۰ میلیون، جابجایی مسافر در روز و در پایتخت انجام می شود که بسیاری از این مسافرها، حتی نمی دانند که مسافرکش ها، چه شغل، چه مدرک تحصیلی و حتی ساکن کدام شهر از کشور هستند. مسافرکشی، یکی از نمادهای فقر و بیکاری در جامعه ایرانی است، اینکه یک کارمند یا کارگر حقوقش کفاف زندگی را نمی‌دهد و در ساعات شبانه روز که وقت آزاد دارد مجبور به مسافرکشی و تامین بخشی از هزینه ها است، به یک امر متداول تبدیل شده، همچنین در سال‌های گذشته نیز شاهد بودیم که بسیاری از شهرستان های دور و نزدیک برای مسافرکشی به تهران می آیند و شاید در طول ماه، چند روز می توانند به خانواده شان در شهرستان سر بزنند.در هر روز، حدود ۴ میلیون خودرو از شهرستان‌ها و شهرک‌های اطراف تهران وارد پایتخت شده و شب‌ها از شهر خارج می‌شوند. این افراد اگر می‌توانستند در شهر تهران منزل بگیرند، این رفت و آمد را به خودشان تحمیل نمی‌کردند. واقعا شایسته است که بعد از جماعت منافق و نفوذی ،در صورت کیسه کش های بی دغدغه به زندگی مردم و مترسک های اداری کم توجه به جیب و زندگی خانوادگی مردم ، تف انداخت.

شعارسال: مسافرکشی، یکی از نماد‌های فقر و بیکاری در جامعه ایرانی است، اینکه یک کارمند یا کارگر حقوقش کفاف زندگی را نمی‌دهد و در ساعات شبانه روز که وقت آزاد دارد مجبور به مسافرکشی و تامین بخشی از هزینه‌ها است، به یک امر متداول تبدیل شده، همچنین در سال‌های گذشته نیز شاهد بودیم که بسیاری از شهرستان‌های دور و نزدیک برای مسافرکشی به تهران می‌آیند و شاید در طول ماه، چند روز می‌توانند به خانواده شان در شهرستان سر بزنند. طبق آمار حدود ۱۰ میلیون، جابجایی مسافر در روز و در پایتخت انجام می‌شود که بسیاری از این مسافرها، حتی نمی‌دانند که مسافرکش ها، چه شغل، چه مدرک تحصیلی و حتی ساکن کدام شهر از کشور هستند.

دعوا بر سر گرفتن پول از نماد «فقر» و «بیکاری» :گزارشی از مصوبه مضحک شورای شهر درخصوص طرح ترافیک و چاپیدن جیب صاحبان پلاک های غیرتهرانی؟ + اف بر حماقت

همه کسانی که مسیرشان به محدوده میرداماد و ایستگاه مترو افتاده، شاید بسیاری از مسافرکش‌ها را دیده که لهجه شهرستانی دارند. برکسی پوشیده نیست که آن‌ها از شهری می‌آیند که بیشترین آمار بیکاری را در کل کشور دارد. درواقع، کوهدشت، کرمانشاه و لرستان که بیشترین آمار بیکاری را در ایران دارد؛ شهری که به گفته فرماندارش، هر روز به شمار بیکارهایش اضافه می‌شوند و همین موضوع، رکود اقتصادی و فقر را در این شهر را دامن می‌زند. یکی از این راننده‌ها می‌گوید: «۳ فرزند دارد که بزرگترینشان یک پسر ۲۰ ساله است» و می‌گوید: «۴۰ روز یکبار به خانه می‌رویم و زن و بچه‌مان را می‌بینیم. شب‌ها در تاکسی می‌خوابیم و همه وسایل زندگی مان، پشت ماشین است.»، اما مسئولان به جای اینکه فکری به حال آن‌ها کنند تا به خانه و در جمع خانواده شان بگردند، قرار است به قول معروف نانشان آجر شود. شورای شهر تهران اخیراً مصوبه‌ای برای اعمال عوارض تردد خودرو‌های پلاک شهرستان در محدوده طرح ترافیک به تصویب رسانده که با مخالفت وزیر کشور روبه‌رو شده است. بر اساس این مصوبه، «از سال آینده، خودرو‌های پلاک شهرستان برای ورود مکرر به تهران باید عوارض بیشتری نسبت به خودرو‌های پلاک تهران پرداخت کنند.» هدف شورای شهر تهران از تصویب این طرح، کاهش بار ترافیکی و کاهش آلودگی هوا عنوان شده است. طبق گزارش‌ها، ۲۸.۷ درصد از خودرو‌های عبوری در تهران پلاک شهرستان دارند که سهم بالایی در حجم ترافیک پایتخت محسوب می‌شود. حتی یکی از روزنامه‌ها روز گذشته با احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی مصاحبه‌ای انجام داده و او گفته است: «دلیل دیگری که باید به عنوان عامل تداوم آلودگی هوای تهران مورد توجه قرار بگیرد، فقر جامعه است. گفته می‌شود که در هر روز، حدود ۴ میلیون خودرو از شهرستان‌ها و شهرک‌های اطراف تهران وارد پایتخت شده و شب‌ها از شهر خارج می‌شوند. این افراد اگر می‌توانستند در شهر تهران منزل بگیرند، این رفت و آمد را به خودشان تحمیل نمی‌کردند. مهم‌ترین راه‌حل آلودگی هوای تهران، تدابیری برای کاهش مصرف سوخت است، چون قطعا از بین بردن فقر و فاصله طبقاتی کار ساده‌ای نیست و در یک جامعه آرمانی محقق می‌شود که البته چنین جامعه‌ای هم از دسترس و تصور و واقعیت بسیار دور است.»

مخالفت وزیر کشور با مصوبه شورای شهر

مطابق مصوبه شورای شهر تهران: «تردد ۱ تا ۳ روز در ماه: پرداخت عوارض برابر با خودرو‌های پلاک تهران، تردد ۴ تا ۷ روز در ماه: محاسبه عوارض با ضریب ۱.۲، تردد ۷ تا ۱۰ روز در ماه: افزایش ضریب عوارض به ۱.۵، بیش از ۱۰ روز در ماه: دریافت عوارض با ضریب ۲ برابر.»، اما وزیر کشور به این تصمیم واکنش منفی نشان داده و مخالفت خود را اعلام کرده است. وی معتقد است که این تصمیم ممکن است برای بسیاری از افراد که به دلایل شغلی یا خانوادگی نیاز به تردد در تهران دارند، مشکلاتی ایجاد کند. همچنین تأکید کرده است که باید راهکار‌های جایگزین برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا در نظر گرفته شود، نه افزایش فشار مالی بر شهروندان غیربومی. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در واکنش به مخالفت‌های وزیر کشور، از این مصوبه دفاع کرده و تأکید کرده است که هدف آن، صرفاً تنظیم تردد خودرو‌های پلاک شهرستان است نه جلوگیری از ورود آن‌ها. این طرح با بررسی‌های کارشناسی تصویب شده و اجرای آن به شکلی خواهد بود که حقی از هیچ‌یک از شهروندان تضییع نشود. به گفته چمران، در صورتی که نیاز به اصلاحات باشد، امکان بازنگری در آن وجود دارد.

آیا این مصوبه اجرایی خواهد شد؟
با توجه به مخالفت وزیر کشور، احتمال دارد این مصوبه برای بررسی بیشتر به هیئت حل اختلاف ارسال شود. تصمیم‌گیری نهایی درباره اجرای این قانون، وابسته به هماهنگی بین شورای شهر، وزارت کشور و نهاد‌های مرتبط خواهد بود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از آرمان امروز، تاریخ انتشار: 14بهمن1403، کدخبر:78292، armandaily

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین