پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۸۳۲۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
درواقع می‌توان گفت متأسفانه حوزه مسائل زنان‌ همواره دستمایه‌ای برای مسئولین بوده است تا از آن طریق همراهی خود را با جریان‌های سیاسی مختلف ابراز کرده و بعضاً از حمایت‌های نیمی از اعضای جامعه برخوردار شوند. همین مسئله هم دلیل اصلی عدم حل‌وفصل بسیاری از مشکلات و نابسامانی‌های جامعه زنان شده است و آنان را با وعده‌ها و سخنان و قوانینی روبه‌رو کرده که مشخص نیست با کدام رویکرد و پژوهش علمی برای آنان اظهار شده و اعمال می‌شود.

شعار سال: وعده احراز 10 درصد پست‌های مدیریتی شهرداری تهران برای زنان آن‌هم در میانه مسائل حاشیه‌برانگیز سهمیه‌بندی جنسیتی آزمون‌های استخدامی و وعده‌های تسهیل شرایط شغلی زنان، از آن دست مسائلی است که البته باعث امید و انگیزه میان بیش از 700 هزار نفر زن جویای کار شد، اما نکته قابل‌تأمل چگونگی عملی و اجرایی‌شدن این دست از وعده‌هاست.

چندی پیش شهردار تهران با تأکید بر نقش مهم بانوان در اداره امور از برنامه‌ریزی شهرداری برای احراز پست‌های مدیریتی توسط بانوان خبر داد و گفت: 10 درصد پست‌های این شهرداری به بانوان واگذار می‌شود.

محمدباقر قالیباف در آیین جشن نگین آفرینش نقش بانوان را در انجام کارهای مدیریتی بسیار مهم دانست و افزود: حضور زنان در محیط‌های کاری باید به‌گونه‌ای باشد که کرامت آنان حفظ شود. وی بابیان این‌که بانوان چه در محیط کاری و چه در محیط خانواده باید احساس امنیت و راحتی داشته باشند خاطرنشان کرد: این امر به معنای پیش‌گیری از تزلزل خانواده و تحکیم بنیان آن است.

شهردار تهران با تأکید بر این‌که هیچ نقشی برای زنان مهم‌تر از نقش مادری نیست و ضربه به این نقش ظلم به رشد جامعه و منابع انسانی است، گفت: نگاه ابزاری به زنان شکست‌خورده است. پیش از انقلاب زنان نقشی در مسائل بنیادی و اساسی جامعه نداشتند؛ درحالی‌که امروز آن‌ها در مسائل مهم و بنیادی حضور فعال دارند.

*وعده‌هایی بدون پیشینه و پسینه

وعده احراز 10 درصد پست‌های مدیریتی شهرداری تهران برای زنان آن‌هم در میانه مسائل حاشیه‌برانگیز سهمیه‌بندی جنسیتی آزمون‌های استخدامی و وعده‌های تسهیل شرایط شغلی زنان، از آن دست مسائلی است که البته باعث امید و انگیزه میان بیش از 700 هزار نفر زن جویای کار شد، اما نکته قابل‌تأمل چگونگی عملی و اجرایی‌شدن این دست از وعده‌هاست.

(در همین زمینه: تلاش معاون امور زنان برای ایجاد فرصت‌های شغلی برابر و خلأ وجود تسهیلات شغلی برای زنان کارمند)

به‌عبارت‌دیگر وعده‌هایی که بدون اجرایی‌شدن تنها در حد حرف و سخن باقی می‌مانند، نه‌تنها باعث بدبینی و بی‌اعتمادی مردم به مسئولین می‌شوند، بلکه باعث مطالبه‌آفرینی برای زنانی می‌گردند که زندگی روزمره‌شان با قوانینی شغلی و برنامه‌ریزی‌های مسئولین جهت می‌یابد.

هم‌چنین از منظرگاه دیگر می‌توان به عدم وجود نگاه کارشناسی به آمارها و وعده‌ها خصوصاً در حوزه زنان اشاره کرد. قابل‌توجه خواهد بود اگر در میان وعده اشتغال 10 درصدی زنان در پست‌های مدیریتی شهرداری به این سؤال هم پاسخ داده می‌شد که دلیل اختصاص عدد 10 به زنان جویای کار چیست؟؛ آیا تحقیق و مطالعه‌ای در زمینه نیازسنجی بخش‌های مختلف شهرداری برای حضور زنان صورت گرفته است؟؛ یا این عدد در رابطه با بیکاری گسترده زنان در یک پژوهش به‌دست‌آمده است؟؛ این اشتغال قرار است در کدام بخش‌های شهرداری باشد؟؛ از چه طریقی زنان می‌توانند برای احراز پست‌های شغلی شهرداری اقدام کنند؟؛ دلیل اشاره به حضور زنان در پست‌های مدیریتی آیا کم‌رنگ بودن نقش زنان در این سمت‌ها در شهرداری است یا دلایل دیگری دارد؟!

درواقع می‌توان گفت متأسفانه حوزه مسائل زنان‌ همواره دستمایه‌ای برای مسئولین بوده است تا از آن طریق همراهی خود را با جریان‌های سیاسی مختلف ابراز کرده و بعضاً از حمایت‌های نیمی از اعضای جامعه برخوردار شوند. همین مسئله هم دلیل اصلی عدم حل‌وفصل بسیاری از مشکلات و نابسامانی‌های جامعه زنان شده است و آنان را با وعده‌ها و سخنان و قوانینی روبه‌رو کرده که مشخص نیست با کدام رویکرد و پژوهش علمی برای آنان اظهار شده و اعمال می‌شود.

البته که درنهایت باید به این نکته اشاره کرد که شهردار تهران‌ هم‌چنین در بخش‌های دیگری از سخنان خود به زمینه پیشینه مدیریتی خود اشاره و خاطرنشان کرد: در حوزه پلیس نیز هنگامی‌که فرمانده بودم انتقادات زیادی در مورد ورود زنان پلیس مطرح بود، اما با تلاش بنده و پشتیبانی مقام معظم رهبری، این اتفاق رخ داد؛ چراکه معتقد بودم حتماً افسری آموزش‌دیده که مراحل انتظامی را طی کرده باشد، در کلانتری‌ها حضورداشته باشد که اگر زنی بنا به دلایلی به کلانتری مراجعه کرد، احساس آرامش داشته باشد. قالیباف بابیان این‌که متأسفانه محیط‌های شهری مردانه است، گفت: حتماً تلاش می‌کنیم با توجه به جمعیت بانوان در شهر تهران، خدماتی خوب و صادقانه به آن‌ها ارائه دهیم.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مهرخانه، تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1394، کد مطلب: ۱۷۲۳۲:www. mehrkhane.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین