پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۴۱۴۲۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
هفت سال بعد از آغاز اجرای طرح تقاطع غیر همسطح ورودی شهر قدس، مسوولان همچنان برای تکمیل آن تعلل می‌کنند و عضو شورای شهر قدس اعتقاد دارد وزارت راه وشهرسازی با وارونه کردن واقعیت، دیگران را مقصر جلوه می‌دهد.

شعار سال: زمانی که کلنگ ساخت پل غیرهمسطح شهر قدس به زمین زده شد مردم این شهر تصور نمی‌کردند حتی پس از 7 سال چشم انتظار بهره برداری از این پل باشند. این پروژه که از سال 1389 با مصوبه هیات دولت عملیاتی شده، قرار بود دوساله تکمیل شود اما به رغم چند مرحله تغییر نقشه و سازه و با وجود وعده های پی درپی مسوولان هنوز به بهره برداری نرسیده است.

تقاطع غیرهمسطح سه راهی شهرقدس درحدود 20 کیلومتری غرب تهران در ورودی اصلی این شهر و برای عبور از روی بزرگراه فتح و راه آهن تهران ـ تبریز احداث می شود. با توجه به بار ترافیکی ورودی شهر، در سفر ریاست جمهوری وقت به شهر قدس، احداث تقاطع غیرهمسطح با طول ۶۸۰ متر و عرض ۲۶ متر برنامه ریزی و عملیات ساخت آن از سال ۸۹ آغاز شد. در حال حاضر این تقاطع با بزرگراه فتح به صورت همسطح است و به عنوان یکی از مهم ترین گره های ترافیکی اصلی این منطقه، موجب اختلال در جریان عبور و مرور خودروها در بزرگراه فتح و خطرات غیرقابل پیش‌بینی برای مردم شهر در عبور از این بزرگراه و خط راه آهن می باشد.

مسیر خروجی این پل پس از 3 سال از آغاز عملیات اجرایی در اواخر سال 92 به بهره‌برداری رسید اما مسیر ورودی آن پس 7 سال هنوز به سرانجامی نرسیده تا یک پای این پل همچنان لنگ بماند به طوری که مردم عطای آن را به لقایش بخشیده و آرزو دارند که ایکاش چنین پروژه ای هیچگاه کلید نمی خورد.

با گشتی در میان مردم این شهر همسایه پایتخت درمی یابیم که چقدر از به درازا کشیده شدن تکمیل این پل در ورودی اصلی شهرشان دلگیر و ناخشنودند. شهر قدسی‌ها در تمام این سال‌ها شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های مشابه در شهرهای اطراف خود بوده‌اند؛ پروژه‌هایی که حتی بعد از پل شهر قدس آغاز شده بودند، افتتاح شده‌اند!

7 سال زمان برای ساخت چنین طرح‌هایی زمان بسیار طولانی‌ای است، این در حالی است که دورنمای روشنی نیز برای تکمیل آن وجود ندارد و مشخص نیست چند سال دیگر باید مردم ستون‌های نیمه‌کاره و داربست‌های زنگ‌زده این پل را نظاره کنند! این امر موجب شده این پروژه به یکی از پیرترین طرح های عمرانی در سراسر کشور تبدیل شود. از سوی دیگر، در پی طولانی شدن روند ساخت این تقاطع، نگرانی‌هایی در رابطه با مستهلک شدن سازه‌های پل به لحاظ استانداردهای مهندسی وجود دارد.

این پروژه یک طرح ملی بوده و منابع و اعتبارات آن در اختیار وزارت راه و شهرسازی است. به جرات می توان گفت یکی از علل اصلی طولانی شدن روند ساخت این پل همین موضوع است، چرا که از یک سو وزارت راه و شهرسازی دولت دهم با تعلل در عمل به تعهدات خود در این طرح، دوران خود را به پایان رسانده و گویا وزارت فعلی نیز علاقه‌ای به اجرای مصوبات دولت قبل ندارد و از سوی دیگر مجموعه مدیریت شهری شهر قدس مسوولیت خود را به دلیل ملی بودن طرح، حداقلی قلمداد می کنند. مسوولان شهر در پاسخ به مطالبات شهروندان، همواره تلاش‌های خود را در این زمینه معطوف به تصمیمات مقامات دولتی دانسته‌اند.

با توجه به گفته‌های اخیر مسوولان، به نظر می‌رسد تقاطع غیرهمسطح «نیمه کاره» شهر قدس اکنون متولی مشخصی ندارد و نوعی تقابل میان مسوولان دولتی و شهری بر سر تامین اعتبارات این پروژه وجود دارد. چندی پیش زهرا حسینی، عضو شورای اسلامی شهر قدس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود: «پروژه ورودی شهر یک پروژه ملی است و بودجه و اعتبارات آن بر عهده وزارت راه و شهر‌سازی است اما مردم از ما به عنوان نماینده خود در شورای اسلامی شهر انتظار دارند که این مشکل را بر طرف کنیم.»

همچنین نادر محمدزاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اخیرا گفته که: «تامین مالی پروژه تقاطع غیرهمسطح قدس به دلیل قرار داشتن در محدوده شهر بر عهده شهرداری [قدس] است که در مرحله جدید شهرداری همکاری مالی نداشته و بخشی از تامین مالی هم از راه اسناد خزانه بوده است.»

محمدزاده پودینه:چرا حافظه کوتاه مدت و بلندمدت دوستان وزارت راه و شهرسازی دچار مشکل می‌شود؟


در همین رابطه، خدابخش محمدزاده پودینه، عضو شورای اسلامی شهر قدس در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهر قدس در پاسخ به این سوال که آخرین وعده مسوولان برای تکمیل پل ورودی شهر قدس آبان ماه سال جاری اعلام شده بود اما چرا مانند وعده‌های پیشین عملی نشد، اظهار داشت: از همه مسوولان بخصوص جناب آقای محمدزاده، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گلایه زیادی دارم که به تازگی مسوولیت این اداره را بر عهده گرفته اند و طی اظهاراتی آب پاکی را روی دست مردم ریختند. معلوم نیست ایشان با استناد به چه چیزی این حرف ها را زده اند و چرا حافظه کوتاه مدت و بلندمدت دوستان دچار تغییراتی می‌شود. این پل طفل سر راهی نیست که کسی بخواهد با احساسات یک جمعیت چهارصد هزار نفری بازی کند و از مسوولیتی که دارد به راحتی شانه خالی کند.

وی با بیان اینکه دوره چهارم شورای اسلامی شهر قدس در حالی شهریور ماه سال 92 کار خود را شروع کرد که حتی قسمت خروجی این پل هم راه‌اندازی نشده بود، گفت: به همین خاطر شورای شهر به دلیل احساس مسوولیت به این پروژه ورود کرد. در آن زمان پیشنهاد شد به دلیل اینکه شهرداری و شورای شهر بر اساس بند ز ماده 174 قانون برنامه توسعه پنجم ممنوعیت دارند که به دستگاه‌های اجرایی کمک کنند، بخشی از این پروژه از حوزه اختیارات اداره کل راه و شهرسازی خارج و به شهرداری قدس واگذار شود.

عضو شورای اسلامی شهر قدس افزود: مقرر شد در یک مرحله 4 میلیارد و در مرحله بعد 6 میلیارد -3 میلیارد توسط شهرداری و 3 میلیارد اداره راه و شهرسازی استان- به پروژه تزریق شود. ما 3 میلیارد خود را پرداخت کردیم اما بقیه مسوولان به تعهدات خود عمل نکردند. در سفر ریاست جمهوری به شهرستان نیز ایشان عنوان داشتند این پل دارای کد اعتباری شده و اعتبار مورد نیاز تخصیص خواهد یافت، اما هر چه زمان گذشت شاهد اخبار متناقضی در این رابطه بودیم.

محمدزاده پودینه با بیان اینکه بعد از مدتی دوباره دست‌ها به سوی شورای شهر دراز شد و درخواست داشتند 3 میلیارد تومان دیگر به پیمانکار پرداخت شود، گفت: این موضوع برخلاف ضوابط و قوانین بود چرا که پیمانکار پروژه قراردادی با ما ندارد، بلکه پیمانکار راه و شهرسازی است. این پروژه اگر پروژه‌ای شهرستانی بود، ریاست جمهوری برای آن اعتبار تخصیص نمی‌داد. معلوم نیست آقای محمدزاده این حرف‌ها را به چه منظور زده‌اند که این وظیفه شهرداری و شورای شهر است. در طول تمام این سال ها که پروژه آغاز شده هیچ قراردادی با شهرداری امضا نشده است.

وی خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: جناب آقای محمدزاده! یکی از دلایل خاص ساخت این تقاطع غیرهمسطح، راه آهن تهران-تبریز است که متعلق به وزارت راه و شهرسازی است و جنابعالی مدیرکل راه و شهرسازی استان هستید و وظیفه تامین امنیت شهروندان برعهده شماست.

عضو شورای شهرقدس افزود: به واسطه وجود این خط آهن طی سال های گذشته قربانیان زیادی داشته‌ایم. همچنین این خط آهن ترافیک زیادی را ایجاد می‌کرد که گاها به بزرگراه فتح که از بزرگراه‌های مهم کشور است انتقال پیدا می کرد. این مشکلات موجب شد در نهایت تصمیم به ایجاد تقاطع غیرهمسطح گرفته شود. چطور در تهران و منطقه 18 اداره راه و شهرسازی استان، وزارت راه و شهرسازی را مجاب کرد که راه آهن را به زیر زمین منتقل کنند؟ آیا خون مردم تهران رنگین‌تر از مردم شهر قدس است؟

عضو شورای اسلامی شهر قدس افزود: در اظهارات خود گفتید برای احداث کمربندی در اسلامشهر و شهرهای دیگر 500 میلیارد تومان تخصیص خواهد یافت، آیا برای پروژه ای به این عظمت 25 میلیارد تومان برای شما پول زیادی است؟ لطفا یک نسخه از قراردادی را که شهرداری پذیرفته است پروژه را تقبل کند، جهت شفاف سازی ارائه دهید. ما هم قبول داریم که منابع مالی دولت ضعیف است اما قرار نیست از مسوولیت‌های خود شانه خالی کنیم. این موضوع به هیچ‌وجه نه وظیفه ما بوده و نه خواهد بود. آقای محمدزاده اگر مسوولیتی را پذیرفته اند بهتر است همه مردم استان را به یک چشم نگاه کند.

محمدزاده پودینه در پاسخ به اینکه چه دورنمایی برای تکمیل و راه اندازی تقاطع غیرهمسطح شهر قدس متصورید، اظهار داشت: با توجه به صحبت های مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران کار خیلی سخت شده است و آینده خوبی برای این پروژه متصور نیستم.

چه کسی مقصر است؟

اظهارات و موضع‌گیری مسوولان شهری و استانی نشان می‌دهد مردم شهر قدس حالا حالاها باید منتظر تکمیل این پروژه باشند و فعلا ترافیک روزانه در ورودی شهر را تحمل کنند. هیچ‌کس همت نمی‌کند تا این طرح که قسمت اعظم آن کامل شده تمام شود. شاید در زمان افتتاح کامل این طرح، سازه‌های پل غیرهمسطح ورودی شهر قدس جزو سازه‌های فرسوده محسوب شود و نوزادان امروز، مردان و زنانی میان‌سال شده باشند!

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وب سایت شخصی مهندس خدابخش محمدزاده پودینه، تاریخ انتشار 22 آبان 95، کد مطلب:: www.mohandespoudineh.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین