پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 29
کد خبر: ۳۹۳۱۹۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر با اشاره به واگذاری یک ملک توسط شهرداری تهران به یک شرکت ایرانی برای تامین ارز مورد نیاز خرید ۲ هزار اتوبوس برقی از چین، گفت: پایبند نبودن اتوبوس‌سازان داخلی به تعهدات خود، عامل اصلی محقق نشدن وعده شهردار پایتخت در زمینه اضافه شدن حداقل یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در طول سال ۱۴۰۲ به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت بوده است.، شهرداری یکی از املاک خود را بشکل تهاتر به یک شرکت ایرانی واگذار کرده تا به‌جای آن، ارز مورد نیاز برای هزینه پیش‌پرداخت خرید این اتوبوس‌ها از طرف آن شرکت به طرف‌های چینی پرداخت شود و ... . سوال اینجاست که اسناد شفاف سازی این تهاتر کجاست؟ اتفاقا تهاتر یکی از شیرین ترین روش های دارای پتانسیل مبادرت به فسادهای احتمالی می باشد.

شعارسال: «سید محمد آقامیری»، نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره نحوه تامین منابع مالی خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی از شرکت‌های چینی توضیح داد: بخشی از بودجه مورد نیاز برای خرید اتوبوس‌های برقی مانند خرید واگن‌های مترو از کشور چین توسط دولت و از مسیر پیش‌بینی‌شده برای فاینانس واردات واگن‌ها تامین خواهد شد، اما بخش دیگری از منابع مالی مورد نیاز برای خرید اتوبوس‌های برقی نیز باید توسط خود شهرداری تهران تامین شود و مدیریت شهری در این خصوص، مسیر تامین منابع از طریق غیرنقد را در پیش گرفته است.

جزئیات واگذاری ملک به یک شرکت ایرانی برای تامین ارزِ خرید ۲ هزار اتوبوس برقی از چین + اسناد شفاف سازی تهاتر کجاست جناب آقامیری ؟

وی افزود: با توجه به این که مدیریت شهری تهران مسیر مستقیمی برای فاینانس کردن مبلغ مورد نظر به شرکت‌های چینی تولیدکننده اتوبوس‌های برقی ندارد، شهرداری یکی از املاک خود را به یک شرکت ایرانی واگذار کرده است تا به‌جای آن، ارز مورد نیاز برای هزینه پیش‌پرداخت خرید این اتوبوس‌ها از طرف آن شرکت به طرف‌های چینی پرداخت شود. روال تهاتر املاک با شرکت‌های تامین‌کننده ارز توسط مدیریت شهری پایتخت از گذشته نیز مرسوم بوده و یکی از روش‌های قانونی تامین درآمد‌های غیرنقد شهرداری تهران محسوب می‌شود؛ همان‌طور که بخشی از مبلغ خرید اتوبوس‌های تولیدکنندگان داخلی نیز از طریق غیرنقد تامین شده است.

اتوبوس‌های برقی چینی همین حالا آماده تحویل به ایران است

آقامیری با بیان این که شهرداری تهران در ابتدا قصد داشت که یک هزار دستگاه اتوبوس برقی و یک هزار دستگاه اتوبوس گازی که از سوخت CNG استفاده می‌کند را از طرف‌های چینی بخرد، اظهار داشت: بعد از این که شهردار تهران از سفر چین بازگشت و جلساتی را با اعضای مسئولان دولتی برگزار کرد و پس از این که هیات‌هایی از چین به کشورمان آمدند و با شهردار پایتخت دیدار کردند، با درخواست وزیر محترم صمت قرار شد که در راستای تسریع روند برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت، تمام ۲ هزار دستگاه اتوبوس وارداتی از چین، برقی باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در حال حاضر تفاهم‌های اولیه با شرکت‌های چینی مختلف انجام شده است تا در مجموع ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی از این شرکت‌ها خریداری شود. همین حالا همه این اتوبوس‌ها در انبار کارخانجات تولیدکننده آن‌ها در چین موجود و آماده تحویل به ایران است و به محض طی شدن فرآیند‌های مالی و اداری مربوطه، این اتوبوس‌ها وارد کشورمان خواهند شد و می‌توانند وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت شوند. این در حالی است که مدت زیادی زمان می‌برد تا اتوبوس‌سازان داخلی بتواند این تعداد اتوبوس را برای شهرداری تهران تولید کنند.

شهرداری به تمام تعهدات مالی خود نسبت به اتوبوس‌سازان داخلی پایبند بوده است

آقامیری با تاکید بر این که کُند پیش رفتن روند تولید اتوبوس توسط کارخانجات داخلی، باعث شد که شهرداری تهران به سمت تامین بخشی از اتوبوس‌های مورد نیاز ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت از کشور‌های خارجی پیش برود، عنوان کرد: وعده اولیه شهردار محترم تهران این بود که در طول سال ۱۴۰۲، حداقل یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت خواهد شد، اما از ابتدای سال تا امروز تنها حدود ۳۱۴ اتوبوس جدید وارد ناوگان شده است؛ علت اصلی محقق نشدن وعده شهردار نیز پایبند نبودن تولیدکنندگان داخلی به تعهدات خود برای تحویل به‌موقع اتوبوس‌ها بوده است.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر ادامه داد: شهرداری تهران تمام مبالغ لازم برای پیش پرداخت قرارداد‌های خرید اتوبوس را به ۵ شرکت اتوبوس‌ساز داخلی را پرداخت کرده و به تعهدات مالی خود نسبت به این شرکت‌ها پایبند بوده است تا این دوستان بعدا گلایه نکنند که چرا شهرداری به‌دنبال خرید اتوبوس از شرکت‌های خارجی رفته و نسبت به تولید داخل بی‌توجه بوده است، اما با توجه به این که وضعیت کمبود اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت به‌شدت بحرانی است، مدیریت شهری نیاز دارد که هرچه زودتر، چه از مسیر تولید و چه از مسیر واردات، این کمبود را جبران کند.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که اتوبوس‌های شرکت‌های چینی همین حالا آماده تحویل است، به نظر می‌رسد که واردات این اتوبوس‌ها بتواند در آینده‌ای نه‌چندان دور، بخشی از مشکلات کمبود اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران را رفع کند؛ بخصوص که این اتوبوس‌ها برقی هستند و ورود آن‌ها به خطوط اتوبوسرانی پایتخت، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 27آذر1402، کدخبر: 1428307، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: سید محمد آقامیری ، خرید ۲ هزار اتوبوس برقی از چین ، برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی ، اتوبوس برقی ، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ، نحوه تامین منابع مالی خرید ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی ، خرید واگن‌های مترو از کشور چین ، خرید اتوبوس‌های برقی ، مدیریت شهری ، خرید اتوبوس برقی از چین ، اتوبوس‌های برقی چینی ، کمبود اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران ، توضیحات سید محمد آقامیری نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ، جزئیات واگذاری ملک به یک شرکت ایرانی برای تامین ارزِ خرید ۲ هزار اتوبوس برقی از چین ، واگذاری ملک برای خرید اتوبوس ، تهاتر ملک شهرداری با پیش پرداخت خرید اتوبوس از چین ، مشکلات اتوبوس سازان داخلی ، مشکلات خرید اتوبوس از سازندگان داخلی ، عدم پایبندی سازندگان داخلی ، شفاف سازی خرید اتوبوس از چین توسط شهرداری تهران ، سرفصل مالی خرید اتوبوس از چین ، آماده تحویل بودن اتوبوس های چینی ، تعهدات مالی شهرداری برای اتوبوس سازان ، خرید اتوبوس از چین ، تکمیل ناوگان عمومی اتوبوس شهری در تهران
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین