پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۴۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
در حالی «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد زیر باد و باران در حال فرسودگی و نابودی است که مسئولان میراث فرهنگی می‌گویند برای حفاظت از این اثر تاریخی اعتبار ندارند.

شعارسال: در حالی «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد زیر باد و باران در حال فرسودگی و نابودی است که مسئولان میراث فرهنگی می‌گویند برای حفاظت از این اثر تاریخی اعتبار ندارند.

سنگ‌نوشته، نوشته‌ای تاریخی بر سنگی مکعبی شکل است که به‌صورت یکپارچه متصل به صخره‌ای طبیعی در مرکز شهر خرم‌آباد (ضلع شرقی - خیابان شریعتی) و در مسیر قدیمی شاپور خواست به خوزستان قرار دارد و نمادی از فرهنگ غنی مردمان این سرزمین است.

ارتفاع متون کتیبه دار با احتساب دوپله در چهار ضلع سنگ‌نوشته، ۳۴۴ سانتیمتر است، این کتیبه به خط کوفی و زبان فارسی دورتادور ستون سنگی تحریر شده است که درگذشته به «بردنوشته» معروف بوده است. کتیبه با «بسم‌الله» شروع‌شده و موضوع آن مربوط به‌حکم امیر اسفهسالار کبیر ظهیرالدین و الدوله معین الاسلام طغرل لتکین ابوسعید برسق در خصوص بخشش علفچر درچراگاه های شاپور خواست و ممنوعیت برخی سنت‌هایی ناپسند در عهد سلطنت ملکشاه سلجوقی به تاریخ ۵۱۳ هجری قمری است.

* حک شدن وعده‌های مسئولان بر روی بدن «سنگ‌نوشته»

«سنگ‌نوشته» خرم‌آباد این روزها حال‌وروز خوشی ندارد، عدم حفاظت و ساماندهی از این اثر تاریخی موجب شده تا شاهد فرسودگی و تخریب آن باشیم و در این میان بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی لرستان نسبت به وضعیت این اثر تاریخی قابل‌تأمل است.

پیش‌ازاین در تاریخ ۱۰ تیرماه سال ۹۱ عباس گودرزی مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در رابطه با حفاظت از این اثر تاریخی گفته بود: این سنگ‌نوشته تاریخی در خیابان دکتر شریعتی خرم‌آباد و در مرکز شهر واقع‌شده که این مسئله، کار حفاظت از آن را دشوار می‌کند.

وی افزود: در هفته گذشته و پس از بازدیدهایی که از این اثر داشتیم، تصمیم گرفته شد تا برای حفاظت از این اثر شاخص و تاریخی، قابی شیشه‌ای بر روی آن نصب شود که این طرح در اسرع وقت اجرایی شد.

گودرزی تصریح کرد: در این بازدیدها همچنین مصوب شد تا در کنار این سنگ‌نوشته، تابلویی با عنوان معرفی اثر نصب شود تا گردشگران در بازدید از آن، اطلاعات کافی را درباره پیشینه اثر به دست آورند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان همچنین از نورپردازی این اثر تاریخی در آینده نزدیک خبر داد.

* مسئولان: اعتبار نداریم!

اما امروز بعد از گذشت پنج سال نه‌تنها از نصب قاب شیشه‌ای در اطراف این اثر تاریخی خبری نیست، بلکه شاهد فرسودگی و تخریب آن در سایه بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی استان هستیم.

زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در رابطه با برنامه میراث فرهنگی برای حفاظت از این اثر تاریخی به خبرنگار مهر گفت: یکی از برنامه‌های ما ساماندهی و حفاظت از این اثر تاریخی است.

وی بابیان اینکه برای حفاظت از این اثر تاریخی نیازمند به اعتبار هستیم گفت: مقرر بوده که تا بهمن‌ماه امسال در این زمینه از محل اعتبارات ملی برای ساماندهی و حفاظت از این اثر تاریخی اعتبار لازم اختصاص یابد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان تأکید کرد: ما منتظر تخصیص اعتبار در این رابطه هستیم و اگر به ما اعتبار بدهند اقدام به حفاظت از «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد خواهیم کرد.

حال باید تن نحیف «سنگ‌نوشته» خرم‌آباد در زیر باد و باران و در کنار خیابان شریعتی خرم‌آباد منتظر بماند تا شاید مسئولان اعتباری برای حفاظت از آن اختصاص دهند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 11 بهمن 1396، کدخبر: 4215247، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
همه دنبال داشتن یه اثر تاریخی برای جذب توریستن ما داریم میگیم اعتبار نداریم ازش نگهداری کنیم.تو بلیط گرونتر کنیم.به شهر برسیم تا توریست خارجی بیشتر بباد.
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین