پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۸۳۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱
حجت الاسلام باقری اردستانی گفت:یکی از ویژگی های بارز آیت الله خوشوقت این بود که هرکس باهرسن وشغلی می‌توانست به راحتی هر سوال یا مشکلی را دارد مطرح و در کوتاه‌ترین جمله جواب آن را دریافت کند.

شعارسال: به مناسبت پنجمین سالگرد ارتحال عالم ربانی و استاد اخلاق تهران آیت‌الله حاج شیخ عزیزالله خوشوقت(ره) با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمهدی باقری اردستانی، مسئول مؤسسه فرهنگی هنری محبین صاحب‌الأمر(عج) (مرکز حفظ و نشر آثار آیت‌الله خوشوقت (ره) گفتگویی انجام دادیم که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید؛

*به عنوان اولین سوال بفرمائید که از چه سالی با آیت الله خوشوقت (ره) آشنا شدید و در چه دروس ایشان شرکت می‌کردید؟

با تشکیل مدرسه علمیه حضرت صاحب الأمر(عج) در تابستان ۱۳۸۳ بنده به عنوان مسئول آموزش مدرسه و یکی از اعضا در مدرسه مشغول خدمت و تحصیل شدم و آیت‌الله خوشوقت (ره) به عنوان استاد اخلاق مدرسه هر پنجشنبه در مدرسه حاضر بودند و توفیق حضور در درس ایشان را داشتیم.

*ویژگی برجسته آیت الله خوشوقت (ره) را بفرمایید؟

مهم‌ترین ویژگی ایشان تواضع و مردم‌داری است (یعنی با خوشرویی در دسترس بودن برای تمامی افراد جامعه) که این مسأله معمولا در بین علما و مخصوصا در بین عرفا کمتر دیده شده است. شاخصه تواضع برای این بود که هر کس با هر عنوان و هر شغل و هر سن می‌توانست به راحتی هر سوال یا مشکلی را دارد مطرح کرده و در کوتاه‌ترین جمله جواب آن را دریافت کند و تحقق این کار فقط در خانه خدا امکان دارد لذا ایشان عالمی مسجدمحور بود و ساعات طولانی به غیر نماز با عناوین مختلف مانند جلسات روضه، عزاداری، ختم صلوات، پرسش و پاسخ و.. در مسجد حضور داشتند.

*کیفیت رابطه آیت الله خوشوقت (ره) با حضرت امام (ره) چگونه بود؟

اطلاعات بنده در این مورد محدود است که می‌فرمودند هفت سال درس خارج فقه و اصول امام شرکت کرده‌اند و ارتباط محکمی با استادشان داشته‌اند، به گونه‌ای که بعد از انقلاب اسلامی مرحوم امام (ره) آقای خوشوقت (ره) را به عنوان یکی از اعضای ستاد شورای انقلاب فرهنگی منصوب نموده بودند که نشان از شناخت کامل امام نسبت به ایشان بوده است.

*کیفیت رابطه حاج آقا خوشوقت(ره) با مقام معظم رهبری چگونه بود؟

ارتباط دائمی و ملاقات‌های مستمری با مقام معظم رهبری داشته‌اند و به کرات در درس‌های اخلاق می‌فرمودند اگر همه به حرف‌های مقام معظم رهبری گوش می‌دادند تمام مشکلات مملکت ما حل می‌شد و همیشه مدافع ولایت فقیه  و رهبری بودند.

*چرا درس اخلاق و نمازهای آیت الله خوشوقت (ره) همه اقشار شرکت می‌کردند و در دل مردم می‌نشست؟

مسجد خانه خداست، برای هر کسی که به دنبال دردِ دل با خدای خود باشد بهترین مکان است، اما نقشِ محوری را امام جماعت مسجد دارد که حضور دائمی در نمازها داشته باشد و به مأمومین توجه خاص کند و در حد توانش به دنبال حل مشکلات آنها  مخصوصا مشکلات روحی و معنوی  باشد و این مستلزم حضور بسیار پر رنگ امام جماعت در مسجد است و این خصوصیت در منش و روش آیت‌الله خوشوقت (ره) کاملا مشهود بود. ایشان بیش از ۵۰ سال در اختیار عموم مردم بودند و برای دیدارشان کافی بود در هنگام برپایی نماز جماعت در مسجد حاضر می‌شدید ایشان آنجا مشغول عبادت و خدمت به مردم بودند.

*خاطره‌ای از ایشان دارید بفرمایید؟

تمام اوقاتی که در خدمتشان بودم همه سخنانشان خاطره است خصوصا تاکید ایشان به تقوا که همان ترک محرمات و شروع راه بندگی است همیشه آویزه‌ی گوشمان است.سیر و سلوک ایشان را کسی می‌داند که خود اهل سیر و سلوک باشد نه امثال بنده. اما ظاهر این بود که سیر و سلوک ایشان بسیار سهل و آسان است که در ابتدایش بندگی خدا و انتهایش رسیدن به قرب الهی است. اگر فردی به عنوان بنده خدا قبول کرد که خدا بهترین راه کمال را برایش طراحی کرده است با اطاعت از فرامین او به راحتی در خط بندگی قرار می‌گیرد و به بالاترین مراحل کمال خواهد رسید.

اگر فهمی از کلمات خدا و روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) برای ما شکل گرفته باشد همه به برکت درس‌های اخلاق  آیت‌الله خوشوقت (ره) می‌باشد. عارف کامل  آیت‌الله خوشوقت (ره) تمام عمر شریف خود را خالصانه وقف تربیت و هدایت مردم  به خصوص جوانان به سوی خدا کرد. روحش شاد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری  مهر، تاریخ انتشار27بهمن 96، کدخبر: 4228905 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
توضع و مردم داری
واقعا اگه همین ویژگی رو فقط روحانیون داشته باشن میتونن محبوبیتشونو افزایش بدن
ا.ف75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
خدا همه ی زحمتکشان این انقلاب را ببخشد و بیامرزد ، ایشان یکی از بهترین یاران امام بودند و برای این نظام زحمات بسیاری کشیدند
ا.ح75
جابروو
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
به قول خبر جدیدی که تو مجازیاتم پخش شده آخوند اگر اخوند باشد جایش در دل مردم است
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین