پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۷۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید، با بیان این که باید تحول جدی در حوزه علمیه و در فقه شیعه و رساله‌های عملیه ایجاد شود گفت: الان رساله‌های عملیه و فقها به بسیاری از موضوعات قرآنی مانند جهاد، موضوعات سیاست و اقتصاد اسلامی و ... نپرداخته است.

شعارسال: این مرجع تقلید روز پنج‌شنبه در مراسم بیستمین سال تاسیس موسسه دارالحدیث گفت: این شجره طیبه دارای ثمرات بسیار مهمی بوده است و نویسندگان این تحقیقات دارای قلمی روان و ذوقی سرشار هستند، هم‌چنین تالیفات آیت الله ری شهری مانند خورشید می‌درخشد.

وی افزود: سفره معارف اسلامی که امروز ایجاد شده در پرتو تلاش علمای شیعه در طول تاریخ است که از صاحبان اصول گرفته تا صاحبان کتب اربعه و بعد از آن شکل گرفته است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در مراحل بعدی نیز تنظیم و ... با زحمات فراوان علمای دیگری ایجاد شد و در گام سوم نیز تفسیر و تبیین احادیث صورت گرفت و راه اجتهاد در پیش علما گشوده شد و فقه با استفاده از معارف اهل بیت توسعه یافت تا فقه مقارن و جواهری در دوره معاصر ایجاد شد.

این استاد حوزه عنوان کرد: آن چه در قرآن و اخبار اهل بیت بود به فقه نیامد و آنچه آمد به میان مردم نیامد؛ این دو کار بر زمین مانده است؛ نمونه آن جهاد است که عزت و عظمت اسلام مرهون جهاد در راه خداست و در آیات و احادیث اهل بیت (ع) فوق‌العاده مهم است اما در کتب فقهی، این مساله بسیار کمرنگ بحث شده است.

آیت الله نوری همدانی بیان کرد: در این کتب فقط سه نوع جهاد بحث شده و اکثرا این طور گفته‌اند که جهاد در زمان غیبت معصوم جایی ندارد؛ در حالی که هشت نوع جهاد وجود دارد که یکی از آن برداشتن حکومت طاغوت و برپایی حکومت صالح و اسلامی است.

این مرجع تقلید عنوان کرد: دومین جهاد، جهاد در برابر ظلم و ظالمان است؛ سوم قیام برای نجات مستضعفان از زیر سلطه مستکبران است؛ چهارمین نوع، برقراری عدل و قسط است، پنجم برای از بین بردن فتنه و فساد است، ششم، هر وقت حقی از شما ضایع شد باید جهاد و حق را استیفا کرد ولی در طول تاریخ فقهای ما در این زمینه‌ها بحث نکرده‌اند.

او افزود: اسلام می‌فرماید مسلمین باید آنقدر قدرتمند شوند که اگر امروز مثلا عربستان به یمن زور می‌گوید باید دخالت کنند و جلوی این تجاوزات را بگیرند.

آیت الله نوری همدانی اظهار کرد: صاحب جواهر طرفدار جدی ولایت فقیه است ولی می‌فرماید ما با وجود کمک مردم و تجهیز نمی‌توانیم جیوشی را برای قیام و جهاد داشته باشیم و وقتی به بحث مرزبانی می‌رسد رباط را مستحب می‌داند و دلیلی برای وجوب حفظ مرزهای اسلامی برنمی شمارد اما علامه طباطبایی (ره) درباره آیه 200 سوره آل عمران، 50 صفحه مطلب می‌نویسد و بر مرزبانی تاکید دارد.

وی ادامه داد: علامه می‌فرماید اسلام مردم را مخاطب قرار داده و می‌خواهد مردمی قدرتمند ایجاد کند که یهود و نصارا را اولیاء خود نگیرند؛ هم‌چنین ولایت فقیه را بحث می‌کند زیرا جامعه مدیر و مدیریت صحیح لازم دارد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: همین فقه امروزی با قرآن و اهل بیت (ع) اختلاف زیادی دارد که باز به عنوان نمونه امر به معروف بحث قرآنی بسیار مهمی است که احادیث زیادی هم داریم اما در مباحث فقها یا عنوان نشده و یا کم عنوان شده است.

وی ادامه داد: در همین بحث امر به معروف روایاتی درباره سنن پروردگار داریم، خدا این عالم را ریل‌گذاری کرده است و فرموده که تخلف از این سنن عامل بدبختی و انحطاط است اما متاسفانه هنوز هم در کشور علوم انسانی غربی تدریس می‌شود در حالی که باید علوم انسانی براساس همین سنن الهی و اسلامی نوشته شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: رهبری بارها علوم انسانی را تذکر داده‌اند ولی هنوز این مساله به وجود نیامده است؛ مباحثی مانند انفال و موضوعات اقتصادی قرآن به صورت گسترده عنوان شده اما در مباحث فقها حرفی از آن به میان نیامده است؛ راه سیاست و فرهنگ و اقتصاد و ... در قرآن به وجود آمده اما باید با فکر و اندیشه تحولی در حوزه ایجاد شود ولی این تحول به وجود نیامده است و باید قدم‌های جامعی برداریم.

نوری همدانی بیان کرد: باید سراغ مردم برویم؛ آیا امروز در رساله‌های ما صحبتی از سیاست و فرهنگ و اقتصاد اسلامی هست؟ دو کار باید بشود یکی آن چه در آیات قرآن و احادیث است اکثرا به فقه ما نیامده است و این فقه در حوزه تدریس می‌شود که باید بیاید و از طرفی آن چه را هم که آمده است به مردم معرفی نشده است. باید به مردم بهای بیش‌تری بدهیم زیرا اگر امروز نظام ولایی قوی در کشور حاکم است، علت آن حمایت مردم است.

وی افزود: هزاران نفر از مردم به جبهه رفتند و امروز هم میلیون‌ها نفر عاشق شهادت هستند و امام (ره) هم با تکیه بر مردم توانست انقلاب را پیروز کند، بنابر این باید سراغ مردم برویم.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در میان مسلمین، گریز از عمل نیست و اگر مدیریت صحیح داشته باشیم می‌توان قدرت بسیار عظیم و صحیح در جهان اسلام ایجاد کرد، زیرا وظیفه تربیت مردم بر عهده طلاب و حوزه است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار خبر 14 اسفند 1394 ، کدمطلب: 94121408897، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین