شعار سال: خداوند درتشریح صفات اهل ایمان میفرماید: الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاة واتوا الزکاة وامروا بالمعروف ونهوا عن المنکرآنگاه که ما در زمین قدرت را به دست مؤمنان میسپاریم، نماز راحیات میبخشند، از داشتههایشان زکات میدهند و امر به معروف و نهی از منکر میکنند. در روایات امر به معروف و نهی از منکر ملاک دینداری شناحته شده است.
از بزرگترین و مهمترین مصادیق امر به معروف و نهی از منکر، امر و نهی صاحبان قدرت و عالمان دینی در مواقع لزوم است. در روایات صلاح و فساد مردم در گرو صلاح و فساد مسئولان حکومت و عالمان دین دانسته شده است؛ چنانکه رهبر انقلاب نیز در سخنانی خطاب به مردم فرمودند «شما مردم ما مسئولان را باید امر کنید به صلاح و کار صحیح»
هرگاه حاکمیت به هردلیل انجام این فریضه را پرهزینه و دشوار نماید یا موانع پیش رویان را که اغلب توسط مسئولان خاطی برقرار میشود، برندارد، درحقیقت با مانع شدن از انجام این فریضه تدریجاً مشروعیت دینیاش کاهش خواهد یافت؛ چرا که تعریف حکومت اهل ایمان که بر اساس اقامه دین است کمتر و کمتر در باره این حاکمیت صدق خواهد کرد.
از طرفی فرو بردن نخبگان در سکوت و لاک دفاعی و به تقیه واداشتن آنان به معنی سوق دادنشان به تمایلات هنجارشکنانه و براندازانه است چرا که تقیه شیوه نرم براندازی است در مقابل امر به معروف و نهی از منکر که اصلاح از موضع کرامت نفس، آزادمنشی و آمریت است
در حاکمیت دینی مردم حق براندازی حاکم عادل را ندارند و وظیفه مردم درقبال اشکالات اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر است و تنها زمانی که قدرت در دست حاکم جور وظلم باشد، براندازی مصداق امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود. حکومت دینی باید در نظر داشته باشد که پرهزینه کردن انتقاد و محدود کردن آزادی های سیاسی به معنی وارد کردن نخبگان در مسیر تقیه و براندازی نرم، یا ترویج ستمپذیری و دورکردن مردم از انسانیت و اسلام است. فراموش نکنیم دستورات اسلام فطری است، یعنی میل به اصلاح یک نیاز فطری در تمام ابناء بشر و تأمین نیاز فطرت لازمه کمال-جویی انسان است. در راستای کمال جویی هر گاه فضا برای اصلاح بسته شود، انسان اصلاح گر به دنبال شکستن چارچوبها میرود.
با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 9 فروردین 1395، کد مطلب: 341165:www. alef.ir