پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۶۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۹
کلاله، سرزمینی سرشار از جذابیت‌های بیشمار؛ از آرامگاه خالدنبی تا بخشی از طبیعت زیبای پارک ملی گلستان و چشمه‌هایی زلال مانند زاو و آق سو بوده که این روزها میزبان گردشگران و مسافران نوروزی است.

شعار سال: شهرستان کلاله در شرق استان گلستان واقع شده و میزبان اقوام مختلف از فارس ها و بلوچ‌ها گرفته تا کرمانج‌ها و ترکمنان و شاهرودی‌هاست. سرزمینی پهناور که در بهار زیباترین مناظر طبیعی را می‌توان در جای‌جای آن تجربه کرد.

کلاله دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است که مشهورترین آن آرامگاه خالد نبی است.

زیارتگاه خالدنبی کلاله

در کوه‌های شمالی روستای گوگجه و در محدوده دهستان تمران (تمر قره‌قوزی) بر فراز ارتفاعات گوگجه داغ، آرامگاه خالد بن سنان قرار دارد. این زیارتگاه در شمال شرقی شهرستان کلاله واقع شده و منسوب به خالد بن سنان معروف به خالدنبی است که یکی از اولیاء بزرگ و انبیاء دوره فترت بوده و آخرین مبلغ دین مسیح به شمار می رود که مردم را به دین و آیین مسیحیت دعوت می کرد.

این مکان مقدس در دورترین و بلندترین نقطه منطقه جرجان و در بالای قله کوهی قرار دارد که این کوه از طرف شرق به کوه های باباشملک و از جهت شمال، جنوب و غرب به هزار دره اطراف پیوسته است. به طوری که وقتی از بلندای آرامگاه خالدنبی به دامنه شمالی نگاه کنیم، تپه ماهورها و چین خوردگی‌های طبیعی که به امواج فرو نشسته دریا شباهت دارد، کاملا محسوس است.

آرامگاه خالد بن‌سنان، علاوه بر جنبه مذهبی و تاریخی آن از نظر چشم انداز طبیعی نیز می‌تواند بهترین تفرجگاه برای بهره‌مند شدن مواهب خدادادی باشد. در کنار این طبیعت زیبا در طرف شرق و جنوب و جنوب شرقی آرامگاه در منطقه ای نسبتا وسیع سنگ هایی باستانی با قدمت تاریخی قبل از اسلام به صورت میله ای و استوانه ای و چلیپا قرار دارد که به وسیله انسان تراشیده شده و با توجه به آثار موجود در منطقه، این آثار حکایت از آن دارد که هزاره پیشین در این منطقه تمدنی بوده است؛ که این خود یکی دیگر از جاذبه ها و دیدنی‌های این منطقه محسوب می‌شود.

گورستان اسرارآمیز

در این شهرستان، گورستانی با سنگ قبرهای منحصر به فرد و بی نظیر که تا 5 متر ارتفاع دارند و هنوز قدمت دقیق آنها معلوم نیست،وجود دارد. سنگ مزارهای گورستان خالد نبی که طول آنها حداقل بین نیم تا حداکثر 5 متر است با قطری بیش از 50 سانتیمتر و وزنی بالغ بر2 تن به صورت ایستاده و در شکل‌هایی تجریدی از سنگ یکپارچه حجاری و تراشیده شده است.

این سنگ‌مزارها که تعداد آنها به حدود 600 عدد می‌رسد در منطقه‌ای کوهستانی در شمال شرق استان گلستان قراردارد و منظره‌ای رازآلود را به تصویر کشیده‌اند.

چشمه زاو

چشمه زاو در روستای زاو و نزدیکی گرگانرود از توابع بخش پیشکمر و در فاصله 45 کیلومتری شهر کلاله واقع شده است . این چشمه با آبدهی بسیار زیبا و چشم‌اندازهای زیبا در میان یک محوطه جنگلی مصفا قرار گرفته که در ایام فروردین تا پایان تابستان محل استراحت و عزیمت خانواده ها و علاقمندان به طبیعت است.

چشمه آق‌سو

جنگل آق‌سو یکی از زیباترین مکان‌های تفریحی شهرستان کلاله به شمار می‌رود. این جنگل در شمال شرق شهرستان کلاله و بین روستای چهارمازو و روستای اجن سنگرلی واقع شده که دارای چشمه بزرگ و گوارایی است که آب آشامیدنی شهرستان کلاله از این چشمه تهیه می‌شود.

منطقه شکار ممنوع عزیزآباد

منطقه شکار ممنوع عزیزآباد در 24 کیلومتری شرق شهرستان کلاله واقع شده و مساحت آن در حدود 17 هزار هکتار است و بلندترین قسمت منطقه از سطح دریا 900 متر ارتفاع دارد. پستانداران ساکن در این منطقه بیش از 30 گونه هستند که شامل خرس قهوه‌ای، شغال، روباه، پلنگ، گرگ، سمور و غیره هستند.

علاوه براین گونه های مختلف پرندگان شامل قرقاول، پرندگان شکاری، شاهین سانان، کورکور سیاه، کرکس، سنقر و انواع گنجشک سانان در این منطقه حضور دارند. منطقه شکار ممنوع عزیزآباد یکی از عمده‌ترین زیستگاه‌‌های قرقاول به شمار می‌رود.

اقامتگاه بوم‌گردی خالدنبی

مجموعه اقامتگاه بوم‌گردی خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله 90 کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبدکاووس و 55 کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و 6 کیلومتری روستای گچی سو نزدیک آی تمر از توابع بخش مراوه‌تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده‌است.

قله کوه گوگجه داغ که در بین مردم به قله «قدرت» یاگوج به زبان ترکی نیز معروف است حدود 700 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

به دلیل دوری راه و نبود وسیله نقلیه و کمبود تسهیلات رفاهی در محل و همچنین گرمای شدید تابستان و سرمای زمستان، بهترین زمان برای دیدار از آن، ماه های فروردین و اردیبهشت است. در نزدیکی و پایین‌تر از بقعه خالد نبی، بقعه‌های عالم بابا و چوپان عطا و دره ای بنام پنج شیر و همچنین چشمه خضردندان قرار دارند.

طبق روایات رایج بین اهالی، عالم بابا پدر همسر خالد نبی و چوپان عطا، شبان خالد نبی یا یکی از اولیای گمنام و یا یکی از همراهان وی بوده است، که همگی آنها مورد توجه واحترام ترکمن ها هستند.

مسجد و مدرسه کریم ایشان

مسجد و مدرسه کریم ایشان در شرق کلاله و در روستای کریم ایشان واقع شده و از آثار دوره قاجار است. ساختمان آجری مسجد با نقشه مربع مستطیل بنا شده و شامل یک شبستان با سردرب ورودی است که سقف آن با 4 گنبد پوشیده شده؛ مدرسه نیز با آجر بنا شده و نمای خارجی سردرب ورودی آن با کاشی است.

درب ورودی مدرسه که فاقد ظرافت هنری است حاوی یک بیت شعر است که ماده تاریخ ساخت این مدرسه را روشن می کند. سال 1328 قمری ماده تاریخ در این مدرسه است، گویا برخی قطعات آن بعدها ساخته شده است. حیاط مدرسه 4 ضلعی است که در یکی از اضلاع آن حجره هایی ساخته اند و در زوایای اضلاع خارجی مدرسه برج های آجری و نیم دایره با آثار مناره های آجری به چشم می‌خورد. به‌ طور کلی این بنا در گذشته از استحکام قابل توجهی برخوردار بوده اما به مرور زمان به ویژه در زلزله سال 1348 خورشیدی، آسیب فراوان دید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 11 فروردین 97، کدمطلب: 1690319 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
باید محیط زیست در این مکان های توریستی نهایت رعایت تمیزی و اسیب نزدن به محیط زیست رو انجام بده
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین