پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۲۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۹
این روزها رویدادهای شهرستان کازرون به واسطه طرح موضوع تفکیک آن و تشکیل شهرستان جدید در کانون توجه افکار عمومی منطقه قرار دارد.

شعارسال: از آبان ماه پارسال شایع شد که طرحی در وزارت کشور در دست بررسی است که بر مبنای آن، بخش های کوهمره نودان و چنارشاهیجان از کازرون جدا شوند و شهرستان جدیدی به نام 'کوه چنار' (ترکیبی از نام دو بخش شکل دهنده آن) ایجاد شود.

شهر کازرون به عنوان مرکزاین شهرستان 120 کیلومتر با شیراز فاصله دارد و در مجاورت مسیر ارتباطی استان فارس به بوشهر واقع است. مناطق کوهمره نودان و چنارشاهیجان (قائمیه) نیز مابین شهرهای شیراز و کازرون واقع هستند.

در شبکه های اجتماعی از موضوع تفکیک شهرستان کازرون، برداشت هایی با عناوین تجزیه، تفکیک و .. شده و تعابیری همچون لزوم حفظ یکپارچگی و ... مطرح شده است.

استفاده نادرست از واژه تجزیه در ارتباط با تقسیمات کشوری در سطح یک شهرستان به نوبه خود نشان دهنده آن است که در وقایع اخیر منطقه، فضای احساسی از گفتمان قانون و بررسی کارشناسی پررنگ تر شده است.

این در حالی است که مباحث مربوط به تغییرات در تقسیمات کشوری، به طور طبیعی در مدار قانون و بنا بر بررسی های کارشناسی برای توسعه هر یک از مناطق صورت می گیرد و در صورتی کام مردم مناطق ذینفع را شیرین می کند که با نگاه دوراندیشانه و به دور از دیدگاه های فردی، قومیتی و سیاسی، صورت گیرد و تنها منافع ملی و منطقه ای را دنبال کند.

استان فارس در 2 دهه گذشته شاهد تغییرات در تقسیمات کشوری و تشکیل شهرستان های جدید بوده است و البته به تناسب فرایندهای پیموده شده، گاه وارد فضای احساسی شده و گاه نیز در بستر آرام دنبال شده است.

آخرین تغییر صورت گرفته در نقشه استان فارس، شکل گیری شهرستان کوار با تفکیک آن از شهرستان شیراز بوده است و قبل از آن، شهرستان های گراش و پاسارگاد از مناطق همجوار ارتقا یافتند.

استان فارس که از نظر وسعت رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است، در نتیجه تغییرات اخیر در تقسیمات کشوری، هم اینک متشکل از 29 شهرستان است تا با این آمار در صدر استان های کشور قرار گیرد.

این نوشتار در مقام دفاع یا نفی تغییرات در تقسیمات کشوری استان فارس نیست، چرا که این موضوع باید در بستری کارشناسی آسیب شناسی شود و این که آیا این تغییرات، به نوبه خود زمینه ساز توسعه و آبادانی در مناطق مورد نظر بوده است یا خیر.

این روزها در حالی موضوع طرح تفکیک مناطقی از شهرستان کازرون و تشکیل شهرستان جدید مطرح است که خبری از پیوست های فرهنگی - اجتماعی و رسانه ای آن نیست، موضوعی که همواره در سخنرانی ها امری مطلوب و ملزوم فرایند توسعه معرفی شده است.

در چنین فضایی، رفتار و گفتار برخی افراد در کازرون در زمینه ایجاد شهرستانی جدید به ناخشنودی مردم منجر شده است. روشن نبودن زوایای موضوع سبب شکل گیری دیدگاه بدبینانه در کازرون نسبت به این تغییرات شده است، آنجایی که مردم منطقه احساس می کنند احتمال دارد مکان های تاریخی و هویتی این شهرستان از آن تفکیک شوند.

واکنش مردم به صورت تجمع، مراجعه به فرمانداری و همچنین دلجویی امام جمعه کازرون از این افراد جلوه گر شده است.

ابراهیم استوار میمندی فرماندار کازرون در این باره به ایرنا گفته است: موضوع ایجادشهرستان جدید با نام کوه چنار در حد حرف است و اگر هم به فرض محقق شود، مناطق امامزاده سید حسین (ع) و بیشابور – اثر تاریخی به یادگارمانده از دوران ساسانیان- از کازرون جدا نخواهد شد.

با این حال برخی کسبه کازرون و گروه های دیگر با مراجعه دسته جمعی به فرمانداری شهرستان اعلام کردند به این سخنان با دیده شک می نگرند.

به دنبال برگزاری تجمع هایی اعتراضی در کازرون، حجت الاسلام محمد خرسند امام جمعه این شهرستان 31 فروردین ماه امسال در جمع نمازگزاران جمعه این شهر اعلام کرد:از افرادی که به طرح تقسیم کازرون اعتراض دارند، درخواست می شود دیگر تجمعی برپا نکنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در این باره گفت: ارتقای بخش ها به فرمانداری با توجه به اختصاص ردیف اعتباری مستقل به آنها به توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر استان کمک می کند و در بحث ارتقای بخش ها در شهرستان کازرون نیز تمام جوانب امر در نظر گرفته شده است.

هادی پژوهش جهرمی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به مباحث مطرح شده درباره ارتقای بخش هایی از شهرستان کازرون به شهرستان جدید افزود: به نظر می رسد عده ای با اهداف مختلف از احساسات پاک مردم و عدم آگاهی آنها نسبت به دلایل انجام این کار و اینکه این ارتقا به نفع مردم است سوء استفاده و اقدام به تحریک مردم می کنند.

وی ادامه داد: بحث تقسیمات کشوری و ارتقا همواره با حساسیت هایی همراه است و انجام آن روند آرامی را طی نمی کند.

به گفته پژوهش جهرمی ، دولت در مقطعی باب تقسیمات کشوری را بسته بود اما به دنبال باز شدن این باب، استان فارس نیز برای اینکه از این فرصت پیش آمده عقب نماند پیشنهاد ارتقای چندین بخش را در دستور کار قرار داد که از جمله می توان به ارتقای بخش های کوهمره نودان و چنارشاهیجان (قائمیه) کازرون و تشکیل شهرستان کوه چنار اشاره کرد.

او اظهارکرد: آنچه که مسئولان در بحث ارتقای بخش ها همواره مدنظر دارند حفظ حقوق مردم و بهتر شدن شرایط است و چنانچه احساس شود که بخشی شرایط ارتقا ندارد و یا ارتقا به ضرر مردم آن بخش و شهرستان تمام می شود این کار قطعا دنبال نخواهد شد.

معاون استانداری فارس ادامه داد: به مردم اطمینان می دهیم که انجام این کار با مطالعه و کار کارشناسی انجام خواهد شد و مواردی از جمله حفظ تنگ چوگان، شهر بیشابور، دهستان انارستان، دشت برم و امامزاده حسین (ع) برای کازرون نیز قطعا لحاظ خواهد شد.

وی گفت: استاندار فارس نیز تاکید ویژه دارند که تمام این موارد در بحث ارتقا به دقت رعایت شده و اعمال شود و هم اینک کار ترسیم نقشه دقیق این ارتقا در دستور کار کارشناسان تقسیمات کشوری استان قرار گرفته است.

جدیدترین سخنان در ارتباط با موضوع تفکیک کازرون را معاون اول رئیس جمهوری مطرح کرده است.

اسحاق جهانگیری روز شنبه اول اردیبهشت ماه جاری در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید در این باره گفت: اتفاق اخیر در کازرون باید حل شود، مردم این شهرستان چرا باید در خیابان باشند وعده ای هم موج سواری کنند و شعار دهند .

معاون اول رئیس جمهوری اظهار کرد: حرف مردم را باید شنید و هرگونه تصمیمی باید تصمیم مردم باشد، اگر لازم باشد من هم در این شهر حضور می یابم.

مجموعه سخنان مقام های ارشد اجرایی کشور و استان فارس به نوعی پاسخ روشنی به گزاره هایی است که این روزها با عناوین تجزیه، تفکیک، لزوم حفظ یکپارچگی کازرون در شبکه های اجتماعی رد و بدل می شود.

این سخنان همچنین التیام بخش احساسات پاک مردم کازرون است، آنجا که مسئولان دولت تدبیر و امید به مردم در زمینه حفظ حقوق مردم و بهتر شدن شرایط نوید داده اند و انجام شدن تغییرات در تقسیمات کشوری را منوط به این امر دانسته اند.

بررسی شعارها و مطالبات مردم کازرون در تجمع ها و حضور میدانی در خیابان های این شهر نشان می دهد که مباحث ساختارشکنانه مطرح نشده است. این موضوع از پختگی، درک و موقعیت شناسی مردم این منطقه حکایت دارد که اجازه برداشت های ناروا از مطالباتشان را نداده اند و بدون دلیل نیست که مقام معظم رهبری در سفر اردیبهشت ماه 1387 به استان فارس در جمع مردم این شهر حضور یافتند و از کازرون به عنوان شهری شاخص و به یادماندنی در تاریخ معاصر یاد کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای در این سفر فرمودند: 'در دوران تجاوز دولت استعمارگر انگلیس به خلیج فارس، کازرونیها جایگاه بزرگی را در مبارزه به خودشان اختصاص دادند. در دوران نهضت ملی شدنِ نفت، در تبعیت از مرحوم آیت‌اللَّه کاشانی (ره) این مردم نقش آفریدند. در پانزدهم خرداد، مردم کازرون جزو مردم شهرهایی بودند که حضور برجسته و روشنی را از خود نشان دادند. در سال آخر مبارزات و نزدیک پیروزی انقلاب هم جوانان کازرونی و مردم مؤمن این دیار در مقابله‌ با رژیم طاغوت آن چنان استقامتی، آن چنان قیامی از خود نشان دادند که در میان یازده شهری که در سرتاسر کشور در آنها حکومت نظامی اعلام شد، یکی شهر کازرون بود؛ این خیلی اهمیت دارد. در همان دوره هم باز کازرون شهدایی را تقدیم کرد. در وادی علم و ادب و تربیتِ انسانهای برجسته هم تاریخ گذشته کازرون، تاریخ پر افتخاری است؛ علاوه بر اینکه نسبت سلمان فارسی - چهره‌ شاخصِ زنده‌ برجسته‌ همیشگیِ تاریخ اسلام - این صحابی بزرگوار به این منطقه هم خود مایه‌ افتخار است.'

بررسی رویدادهای اخیر کازرون نیز در چنین بستر و فضایی قابل تحلیل است. هرچند برخی شبکه های معاند نظام از حضور مردم در خیابان های کازرون به وجد آمدند اما آنها نتوانستند این موضوع را کتمان کنند که پیام مردم، همسویی با خارج مرزها نیست.

سعه صدر و آستانه تحمل نیروهای انتظامی و امنیتی در تعامل با خواسته مردم کازرون - هرچند تجمع های شکل گرفته با مجوز قانونی نبوده است- نیز در خور تامل است و جز در یک مورد برخورد فیزیکی که فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بابت آن عذرخواهی کرد، مواردی از نقض حقوق شهروندی گزارش نشده است.

برخی دیدگاه ها در ارتباط با رویدادهای کازرون، پرهیز از نگاه فردی و شخصی و جلوگیری از پیوند خوردن موضوع مهمی مثل تقسیمات کشوری با آن را یادآوری می کند.

امروز اگر پای صحبت مردم منطقه بنشینیم، آنها با اشاره به رفت و آمدهای گسترده دیگر نمایندگان استان فارس همراه با مسئولان ارشد اجرایی به حوزه های انتخابیه شان، بر این باور هستند که باید حضور مسئولان در کازرون پررنگ تر شود. مردم کازرون نیز توقع دارند که اگر قرار نیست در منطقه شان فرودگاه احداث شود، تونل 'محرم' کامل شود تا این شهر از بن بست خارج شود و مشکلات زیرساختی این منطقه برطرف شود تا رونق اقتصاد و معیشت مردم تضمین گردد.

از دیگر سو، امروز خواسته مردم در تاکید معاون اول رئیس جمهوری و استاندار فارس و همچنین سخن و کلام معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری تبلور یافته است که حقوق مردم در هر گونه تغییرات در تقسیمات کشوری لحاظ خواهد شد.

اینجاست که ضرورت تدوین پیوست های فرهنگی و رسانه ای برای طرح تغییرات تقسیمات کشوری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. طرحی که بازگوکننده ابعاد مختلف طرح همراه استدلال کارشناسی باشد و مزایا و منافع این تغییرات را برای مردم این مناطق بیان کند.

چه بسا مردم کازرون از پس تغییرات نفع بیشتری ببرند و مردم منطقه چنارشاهیجان نفع کمتری؛ پاسخ این سوال را بررسی های کارشناسی بیان می کند.

این روزها، ذخایر انرژی در شهرستان کازرون شرایط نویدبخش را برای آینده این شهرستان رقم زده است و شاید جدایی مناطقی از این شهرستان که از این ذخایر انرژی بهره مند نیست، بتواند توسعه بهتری در این شهرستان در سال های آینده رقم بزند، چرا که این اعتبار در منطقه محدودتری هزینه می شود.

و چه بهتر که نگاه ها، ملی و فراسوی تقسیمات شهرستانی و استانی باشد. همچنانکه امروز اگر استان فارس از نظر تلفات جاده ای، جایگاه نخست کشور را به خود اختصاص داده است، بخشی از آن به خاطر راه ها و جاده های پرخطری است که در شهرستان کازرون قرار دارند.

اگر بنا باشد که تغییرات در تقسیمات جغرافیایی این منطقه، راه های ارتباطی این منطقه در غرب فارس را به راه هایی امن و کم خطر تبدیل کند، به طور قطع، آثار مثبت اجتماعی، اقتصادی، روانی و حتی فردی آن متوجه همه مردم ایران می شود. اینجاست که سخن از لزوم حفظ یکپارچگی برای منافع مشترک است، همان موضوعی که مردم کازرون در قبل و بعد از انقلاب اسلامی فریاد زده اند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 4اردیبهشت1397 ، کدخبر: 82896109: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
اینکه یک عدهمسیول بر خلاف نمیل مردم میخوان یک کاری را انجام دخند معلومه که مشکل ایجاد می کند
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین