پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۸
لوتئین به نام "ویتامین چشم" یک نوع از آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی است که برای محافظت از سلامتی چشم شناخته شده است. درست مثل بسیاری از انواع آنتی اکسیدان ها ، لوتیین در غذاهای رنگارنگ مانند میوه ها و سبزیجات یافت می شود ، مخصوصا سبزیجات برگدار و پرتقال.

شعارسال: در کنار دیگر آنتی اکسیدان های چشمگیر که zeaxanthin نامیده می شود، لوتیئن در غذاهای ضد التهابی ، مبارزه با سرطان مانند کلم ، کلم بروکلی و بسیاری دیگر سبزیجات، زرده تخم مرغ و مرکبات فراوان است که این امر به محافظت چشم از استرس اکسیداتیو کمک می کند.

به طور متوسط افرادی که رژیم غذایی آمریکایی دارند ، احتمالا ، کمبود آنتی اکسیدان های مهم مانند لوتئین دارند. بدن انسان نمی تواند به تنهایی سنتز لوتئین یا زاکسنتین را تولید کند، بدین معنا که ما باید این مواد مغذی مهم را از رژیم غذایی یا با مصرف بعضی از مکمل ها به دست آوریم. مصرف کردن مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات برای بدن مفید است .

اگرچه بهتر است که به طور طبیعی از غذای سالم و به میزان کافی استفاده شود ، ممکن است بعضی از افراد برای کمک به افزایش میزان لوتئین از مکمل های غذایی یا غذاهای غنی شده و نوشیدنی نیز استفاده کنند. آیا مکمل ها برای رسیدن به لوتئین مورد نیاز بدن واقعا ضروری هستند؟ احتمالا نه ، اما در کل ما هنوز در راه درک کامل مزایای لوتئین از نظر پیشگیری از بیماری،ارتباطش با متابولیسم و مقدار دوز مورد نیاز هستیم.

چگونه لوتئین کار می کند؟

هنگامی که ما غذا می خوریم یا به مکمل لوتیئن می خوریم ، در قسمت های مختلف بدن لوتئین قرار دارد به ویژه قسمتی از چشم که ماکولا و لنز نامیده می شود. در حقیقت، بیش از 600 نوع مختلف کاروتنوئیدهای موجود در طبیعت وجود دارد، اما فقط حدود 20 نوعشان برای چشم لازم است. از 20 مورد، لوتئین و zeaxanthin تنها دو مورد هستند که در مقادیر بالایی در قسمت macular چشم ها سپرده می شوند.

توانایی های آنتی اکسیدانی لوتئین شامل ، مبارزه با آسیب های رادیکال آزاد ناشی از نور آبی یا قرار گرفتن در معرض آفتاب، رژیم غذایی نامناسب و سایر عوامل است که خطر ابتلا به زوال بینایی یا اختلالات مربوط به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را افزایش می دهد. در این فرآیند ، آنتی اکسیدان ها مانند لوتئین در حالی که رشد سلول های بدخیم را متوقف می کنند سلول های سالم را حفظ می کنند.

در داخل چشم ، یکی از مهمترین وظایف لنز، جمع آوری و تمرکز نور روی شبکیه است ، که دقیقا به همین دلیل لنز باید باقی بماند و از کدر شدن که نشانگر آب مروارید است ، آزاد باشد. دلیل اصلی این که لنز کدر می شود، آسیبی است که به علت اکسیداسیون ایجاد میشود ، به همین دلیل ما باید آنتی اکسیدان ها را برای کمک به رادیکال های آزاد خنثی کنیم.

حتی در افرادی که دارای آسیب های چشم هستند ، از جمله مقدار زیادی لوتئین در رژیم غذایی خود، می تواند مانع از پیشرفت بیماری و آسیب دیدگی بیشتر شود. اما لوتئین برای افراد مسن مفید نیست ، اقدامات پیشگیرانه کلید اصلی حفظ بینایی شما و سلامت چشم است. هر دو افراد سالخورده و جوان باید مقدار زیادی لوتئین را مصرف کنند تا خطر آسیب اکسیداتیو را کاهش دهند که می تواند منجر به اختلالات شود.

گرچه لوتئین و دیگر کاروتنوئید ها برای چشمان شما بسیار مهم هستند ، اما مزایای لوتئین فقط در مورد چشم نیست. علاوه بر حفاظت از چشم ها، لوتئین نیز برای کمک به پیشگیری از بیماری های پوستی ، انواع مختلف سرطان از جمله سرطان کولون و پستان ، دیابت نوع 2 و عوامل خطرزا مرتبط با بیماری های قلبی و عروقی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اینکه بدانید کدام مواد خوراکی دارای بیشترین مقدار لوتئین عستند که برای تقویت چشم و سلامت چشم مناسب است پیشنهاد میشود به مقاله " 7 ماده خوراکی برای سلامت چشم " مراجعه نمایید .

5 مورد از مزایای لوتئین

1. لوتئین محافظت میکند در برابر اختلالات چشمي مثل آب مروارید

لوتئین یک درمان طبیعی برای دژنراسیون ماکولا (AMD) یا همان تباهی لکه زرد محسوب می شود که به عنوان شایع ترین علت نابینایی در افراد مسن مطرح است. برآوردها نشان می دهد که بیش از 25 میلیون نفر در سراسر جهان تحت تاثیر دژنراسیون ماکولا یا آب مروارید مرتبط با سن قرار دارند، به ویژه افراد بالای 55 سال و بالاتر در کشورهای صنعتی غربی. متاسفانه ، انتظار می رود میزان بروز AMD تا سال 2025 به میزان سه برابر افزایش یابد به گفته انجمن آمریکایی Optometric!

لوتئین با فیلتر کردن یک درصد از نور ناشی از نور UV موج کوتاه مدت که منفی بر قسمت های ظریف چشم مانند شبکیه (ماکولا) تاثیر می گذارد، چشم را محافظت می کند. محققان دانشگاه هاروارد دریافتند که مکمل 6 میلی گرم روزانه لوتئین می تواند به طور متوسط 43 درصد خطر ابتلا به ماکولا را کاهش دهد.

به طور مشابه، مطالعات دیگر نشان می دهد مصرف رژیم غذایی لوتئین و زاکسنتین همراه با ویتامین E سودمند است که به طور قابل توجهی کاهش خطر ایجاد کاتاراکت همراه است. در حالی که تحقیق هنوز در مراحل اولیه است، مصرف لوتئین سه بار در هفته تا دو سال به بهبود دید در افراد مسن مبتلا به آب مروارید کمک میکند. سایر مزایای لوتئین برای سلامت چشم عبارتند از: کاهش خستگی چشم ، حساسیت به نور و حساسیت نور ، کمک به نگه داشتن لنز و شبکیه در تراکم مناسب ، تقویت بافت چشم و کمک به بهتر شدن بینایی .

برای هر فردی مزایای لوتئین متفاوت است. ممکن است که برای برخی افراد حتی با مصرف نسبتا بالا از غذاهای آنتی اکسیدان بالا، خون آنها به اندازه کافی مواد مغذی مانند لوتئین داشته باشد ، اما آزمایش بافت ها در داخل چشم آنها نشان خواهد داد که سطح تراکم شبکیه چشمشان هنوز کم است.

خوشبختانه، پزشکان اکنون توانایی اندازه گیری سطح رنگدانه مکمل رنگ لوتئین در چشم افراد را دارند تا تعیین کنند که آیا آنها در معرض خطر افزایش بیماری هستند. با انجام یک آزمایش چگالی نوری رنگدانه ماکولا (MPOD) پزشکان می توانند توصیه های تغذیه ای تخصصی برای لوتئین و سایر مواد مغذی محافظ را براساس پاسخ های فردی، استعدادهای ژنتیکی و عوامل سبک زندگی ارائه دهند.

2. لوتئین کمک می کند تا از سلامت پوست حفظ شود

علاوه بر این که در رنگدانه های چشم ما یافت می شود، کاروتنوئید ها از جمله لوتیئن و زاکسنتین نیز در داخل پوست وجود دارند. برای حفظ سلامت پوست و مبارزه با سرطان پوست، لوتئین به فیلتر کردن طول موج های با انرژی بالا نور مرئی کمک می کند که میزان استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. برخی مطالعات حیوانی نشان می دهد که لوتئین به طور قابل توجهی در مقابل آسیب های پوستی ناشی از نور، مانند علائم پیری و سرطان پوست بالقوه پوست محافظت می کند.

3. لوتئین می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد

بر اساس برخی مطالعات حیوانی، سطوح بالاتر لوتئین و سایر کاروتنوئید در خون با مشکلات کمتری در کنترل قند خون و خطر ابتلا به دیابت یا عوارض مرتبط، مرتبط است. در سال 2000 آزمایش روی موش های دیابتی متوجه شد که مکمل لوتیئن و DHA (یک نوع مهم اسید چرب امگا 3) به عادت دادن همه تغییرات بیوشیمیایی ناشی از دیابت کمک می کند.

در مقایسه با کنترل موشهای صحرایی که لوتئین و DHA مصرف نکردند ، موش های دیابتی با مصرف مکمل ها با کاهش میزان استرس اکسیداتیو و کاهش آسیب به شبکیه چشم مواجه شدند ، گرچه تحت شرایط هیپرگلیسمی قرار داشتند.

4. کاهش خطر ابتلا به سرطان با مصرف لوتئین

برخی شواهد نشان می دهد که افرادی که از رژیم غذایی خود بیشتر لوتئین دریافت می کنند، میزان خطر ابتلا به سرطان سینه ، روده بزرگ ، سرطان دهانه رحم و ریه را پایین می آورند. دقیقا نمی دانیم ارتباط لوتئین و سرطان با یکدیگر چگونه است ، مطالعات همبستگی نشان داده است که بزرگسالان با سطوح بالاتری از لوتئین در خون، خطر ابتلا به سرطان های مختلف را به وجود می آورند.

لوتئین ممکن است به عنوان یک درمان سرطانی طبیعی به علت این واقعیت باشد که غذاهای غنی از لوتئین (مانند سبزیجات برگ و میوه های مرکبات) همچنین سایر آنتی اکسیدان های مفید و مواد مغذی را فراهم می کنند که باعث کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می شوند. با این حال، در این زمان، تحقیقات بیشتری برای کمک به ما به طور کامل درک اثرات لوتئین و دیگر کاروتنوئید ها بر سلامتی سرطان ، ایمنی ، هورمونی و قلب و عروق ، مستقل از سایر مواد مغذی که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود ، مورد نیاز است.

5. لوتئین می تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند

برخی از مطالعات نشان می دهد کاروتنوئیدهای گزانتوفیل شامل لوتئین می توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی کمک کنند. لوتئین دارای اثرات محافظتی و ضد سرطانی است ، هنوز کسی نمیداند لوتئین سلامت قلب را چگونه بهبود می بخشد. از آنجا که لوتئین دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است، به نظر می رسد که با کاهش التهاب ، که یکی از دلایل بیماری های قلبی عروقی است، به سلامت قلب میافزاید.

مطالعات انجام شده توسط دانشگاه جنوب کالیفرنیا نشان می دهد که سطح پایین لوتئین در خون ممکن است به ضخامت دیواره های شريانی کمک کند. کمبود لوتئین باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مسدود شدن شریان های کاروتید می شود که می تواند منجر به حملات قلبی شود. مطالعات مشاهدات USC نشان می دهد افرادی که دارای بالاترین سطح لوتئین در خون هستند، کمتر از پلاکت در شریان ها تجویز می شوند، مخالفش نیز صادق است: غذاهای غنی از پروتئین غنی از لوتئین که غذای آنها را می خورد، بیشتر شبیه به شریان ها می شود.

محققان بر روی اثرات لوتئین بر روی شریانهای انسانی که در طی عمل جراحی برداشته شده بودند تحقیق کردند و متوجه شدند گروهی که لوتئین مصرف کردند در مقایسه با گروهی که مصرف نکردند التهاب کمتر و مسدود شدن شریانشان کمتر بود .

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت آتف، تاریخ انتشار:- ، کدخبر: - : www.ateph.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین