پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵
بیشتر جراحان انجام عمل لیزر چشم را برای کودکان توصیه نمی‌کنند مگر در موارد خاص. چشم کودک تا دوران بزرگسالی و در حدود سن 18 سالگی شکل نمی‌گیرد. از آنجا که چشم کودکان دائماً در حال تغییر و رشد است، در صورت انجام عمل‌های جراحی، بهبود بینایی آنها موقتی خواهد بود.

شعارسال: میلیون‌ها نفر عمل لیزر چشم را انجام می‌دهند زیرا عملی است بی‌خطر و اثربخش که باعث بهبود بینایی می‌شود. با این که بهترین سن برای انجام این عمل بین 18 تا 21 سالگی است اما بسیاری از افراد متعجب خواهند شد اگر بفهمند که انجام این عمل در کودکان نیز می‌تواند مؤثر باشد. به همین ترتیب بسیاری از افراد که سن آنها بالای 40 سال است مشتاقند که بدانند آیا انجام این درمان برای آنها با توجه به سنی که دارند مناسب هست یا نه. زمانی که در مورد مناسب بودن عمل جراحی لیزر چشم صحبت می‌شود باید به یاد داشته باشیم که هر نسلی نیازها و مسائل خاص خود را در مورد بینایی دارد.

یک جراح عیوب انکساری چشم می‌تواند به سؤالات شما در مورد سن و عمل لیزر چشم پاسخ دهد. در کلینیک چشم‌پزشکی دکتر یادگاری قبل از این که شما تحت عمل لیزر چشم قرار بگیرید با شما مشاوره می‌شود. متخصص در جلسه مشاوره در مورد سوابق پزشکی و سوابق خانوادگی شما صحبت کرده و چشم‌های شما را معاینه می‌کند تا تعیین کند که آیا شما شرایط انجام عمل لیزر چشم را دارید یا نه و همچنین مشخص کند که انجام چه نوع عملی برای شما مناسب است. به منظور کسب آگاهی بیشتر درباره سن مناسب و شرایط لازم برای جراحی لیزر چشم و یا رزرو نوبت در کلینیک چشم‌پزشکی دکتر یادگاری می‌توانید با شماره‌های 02156377075 و 02188196544 تماس حاصل فرمایید.

معیارها

معیارهایی وجود دارد که با شناخت آنها می‌توان تعیین نمود که آیا انجام عمل لیزر چشم برای یک فرد مناسب هست یا نه. برخی از این معیارها عبارتند از:

شما باید در زمان انجام عمل لیزر چشم حداقل 18 سال داشته باشید

در وهله اول، دلیل قرار دادن شرط حداقل سن برای انجام عمل لیزر چشم این است که شرایط و عیوب انکساری چشم مانند نزدیک ‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم ثابت شده باشند و پس از انجام عمل لیزر چشم وخیم‌تر نشوند. به خصوص بیشتر افرادی که به دلیل نزدیک ‌بینی عمل لیزر چشم را انجام می‌دهند ممکن است در دوران جوانی و اوایل بزرگسالی عوارض چشمی آنها تشدید شود. بهترین روش این است که یک سال قبل از انجام عمل لیزر چشم، دو مرتبه در سال چشم‌های خود را معاینه کنید.

معیارهای دیگر

داشتن یک نسخه ثابت در طول یک سال

عدم ابتلا به بیماری‌های چشم در گذشته که ممکن است باعث ایجاد اشکال در نتایج عمل‌های لیزیک و لازک یا پی آر کی شود.

عدم وجود سابقه ابتلا به بیماری‌های چشم مانند قوز قرنیه در خانواده

باردار نبودن (هورمون‌ها می‌توانند باعث ایجاد تغییراتی در چشم شوند)

این فهرست همه چیز را شامل نمی‌شود و به همین دلیل باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

آیا عمل لیزر چشم را می‌توان برای کودکان انجام داد؟

بیشتر جراحان انجام عمل لیزر چشم را برای کودکان توصیه نمی‌کنند مگر در موارد خاص. چشم کودک تا دوران بزرگسالی و در حدود سن 18 سالگی شکل نمی‌گیرد. از آنجا که چشم کودکان دائماً در حال تغییر و رشد است، در صورت انجام عمل‌های جراحی، بهبود بینایی آنها موقتی خواهد بود. در واقع، کودکی که تحت عمل لیزر چشم قرار می‌گیرد باید دوباره عمل‌های جراحی اصلاحی را نیز انجام دهد. به علاوه، جراحی معمولاً روی بزرگسالان انجام می‌شود که به طور کامل هوشیار هستند، کودکان بیقرار باید تحت آرام‌بخش‌های قوی این عمل را انجام دهند.

همچنین مدارک کمی وجود دارد که تأیید کند که انجام عمل لیزر چشم در کودکان بی‌خطر و مؤثر است. برخی جراحان ممکن است عمل لیزر چشم را برای کودکانی که بیماری‌های شدید بینایی مانند تنبلی چشم دارند انجام دهند. به طور معمول برای کودکان مبتلا به تنبلی چشم استفاده از عینک یا لنزهای تماسی یا بستن چشم سالم برای تحریک چشم تنبل و بهبود بینایی آن توصیه می‌شود. در صورتی که این درمان‌های اولیه مؤثر واقع نشد ممکن است پزشک انجام عمل لیزر چشم را برای کودک توصیه کند.

آیا انجام عمل لیزر چشم برای نوجوانان مناسب است؟

با این که عمل لیزر چشم یک عمل بی‌خطر و مؤثر برای بهبود بینایی است اما انجام آن روی افراد زیر 18 سال توصیه نمی‌شود. در برخی موارد، ممکن است چشم یک فرد تا سن 21 سالگی به طور کامل شکل نگرفته باشد. اگر نوجوانی که چشم‌های او هنوز به طور کامل شکل نگرفته است این عمل را انجام دهد، نتایج حاصله موقتی بوده و باید در آینده نیز دوباره عمل‌های اصلاحی دیگری را انجام دهد. بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که قبل از انجام عمل لیزر، چشم‌ها باید به مدت دو سال وضعیت ثابتی داشته باشند. عمل لیزر چشم برای نوجوانان نیز مانند کودکان مناسب نیست زیرا بیماری درمان شده یعنی ضعف بینایی فرایندی است که ادامه می‌یابد.

آیا سنین میانسالی برای انجام عمل لیزر چشم بسیار دیر است؟

بیمارانی که نزدیک به 40 سال دارند و چشم‌های آنها به دلیل بیماری‌هایی نظیر پیرچشمی ضعیف شده است نمی‌توانند عمل لیزر چشم را انجام دهند. پیرچشمی زمانی ایجاد می‌شود که لنزهای طبیعی چشم انعطاف خود را از دست می‌دهند و نمی‌تواند بین اجسام دور و نزدیک تمایز قائل شود و در نتیجه این افراد برای مطالعه به عینک نیاز پیدا می‌کنند. این بخشی طبیعی از روند افزایش سن است و به مرور زمان تشدید می‌شود.

عمل لیزر چشم بر عضلات کانونی چشم تأثیر نمی‌گذارد و بنابراین نمی‌تواند پیرچشمی را اصلاح کند. به هر حال، از آنجا که با عمل لیزر چشم می‌توان هم دید دور و هم دید نزدیک را اصلاح کرد اما بیماران مبتلا به پیرچشمی به جای آن باید درمان تک چشمی را انجام دهند. در این روش جراحی یک چشم اصلاحی می‌شود تا بتواند بر اجسام نزدیک تمرکز نماید و یکی دیگر از چشم‌ها هم برای دیدن اشیا دور تنظیم می‌شود. مغز به مرور زمان خود را با این تغییرات بینایی در دو چشم تطبیق می‌دهد.

بیمارانی که درمان تک چشمی را انجام می‌دهند باید متوجه باشند که باید برای بهبود بینایی از عینک استفاده کنند. همچنین آنها می‌توانند از لنزهای تماسی یا عینک‌های مخصوصی که نتایج بعد از عمل را شبیه‌سازی می‌کنند، استفاده نمایند تا مطمئن شوند که می‌توانند اثرات غیرقابل جراحی را تحمل کنند.

بیماران مبتلا به پیرچشمی که می‌توانند درمان تک چشمی را انجام دهند باید از روش‌ها و تکنیک‌های دیگر استفاده کنند. در عمل کاشت لنزهای داخل چشمی، لنز طبیعی داخل چشم برداشته شده و یک لنز جدید از طریق ایجاد یک شکاف داخل چشم قرار داده می‌شود تا هم دید نزدیک و هم دید دور بهبود یابد. از روش‌های دیگر می‌توان به کراتوپلاستی هدایتی که در آن از امواج رادیو فرکانسی برای تغییر شکل قرنیه استفاده می‌شود و به بهبود دید و بینایی فرد کمک می‌کند اشاره کرد. قبل از این که تصمیم به انجام عمل بگیرید باید در مورد درمان تک چشمی، استفاده از لنزهای داخل چشمی و همه عمل‌های اصلاح بینایی با جراح مشورت کرده و پس از بررسی و ارزیابی شرایط شما، روش مناسب انتخاب شود.

آیا انجام عمل لیزر چشم برای سالمندان مناسب است؟

بیماران سالمند معمولاً از بیماری‌های مرتبط با پیری مانند آب مروارید رنج می‌برند که نمی‌توان آنها را با کمک عمل لیزر چشم درمان کرد و بنابراین ممکن است واجد شرایط برای انجام عمل لیزر چشم نباشند. آب مروارید زمانی ایجاد می‌شود که لنزهای طبیعی در چشم ابری می‌شوند و در نتیجه فرد دچار تاری دید می‌شود. این بیماری یکی از دلایل از دست رفتن بینایی در میان افراد سالمند است. بیمارانی که چشم آنها دچار بیماری آب مروارید شده است باید عمل جراحی کاتاراکت را انجام دهند که در آن لنزهای طبیعی چشم با لنزهای مصنوعی جایگزین می‌شوند. در عمل جراحی آب مروارید لنزهای ابری چشم برداشته می‌شود تا دید فرد روشن شود در بیشتر موارد دید بیمار پس از انجام عمل جراحی کاتاراکت به تنهایی بهبود می‌یابد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دکتر یادگاری، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: - : www.dr-yadegari.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین