پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۵۴۰
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
عبد صالح خداوند متعال تقاضای فرزندی صالح می‌کند و منادی او را به پسری بردبار و حلیم بشارت می‌دهد. آنگاه که فرزند دلبند و جگرگوشه او به عنفوان جوانی رسید، مأموریتی سخت و بسیار بزرگ او را فراگرفت. او باید فرزند خود را قربانی نماید. امر حق را لبیک گفت.

شعار سال: عبد صالح خداوند متعال تقاضای فرزندی صالح می‌کند و منادی او را به پسری بردبار و حلیم بشارت می‌دهد. آنگاه که فرزند دلبند و جگرگوشه او به عنفوان جوانی رسید، مأموریتی سخت و بسیار بزرگ او را فراگرفت. او باید فرزند خود را قربانی نماید و در این راه به دعوت حق لبیک گوید تا از این صبر و ایثار خود صداقت ابراهیمی و پاداش اخروی و عزت دنیوی بر سر زبان‌ها افتد و این‌بار ابراهیم بت‌شکن با ذبح فرزند خود به ابلیس فائق آید و قرن‌ها در ذهن‌ها بماند که او به ابتلا عظیم مبتلا شد و از این فرصت به مقام رفیع دست یافت.

آری، عید سعید قربان نشانی است بس عظیم که به یادگار از پدری مهربان و کهنسال از دیرباز بر اثر امتثال امر پرودگار و تحقق لبیک اللهم‌لبیک‌گویان نبی مرسل و مؤمن برجای مانده است.

از این گذر به پاره‌ای از درس‌ها و عبرت‌های ابراهیمی سلام‌الله علیه که می‌تواند اسباب ترقی و رشد انسان‌ها را به تصویر بکشد اشاره می‌کنیم.

نکته اول: درخواست و دعاهای بشری هم دنیا‌طلب است و هم آخرت‌محور.

از طرفی او عبد صالح و فرزندی توانمند می‌خواهد و طرف دیگرش غلامی حلیم (سوره صافات آیه 101-100) فرزند باید جوانب اجتماعی و معیشتی را بپیماید و در فراز و نشیب‌های زندگی روزمره پیروزمندانه طی مسیر نماید و این مستلزم حلم و شکیبایی و عزم راسخی است که امروزه بسیار سهم عظیمی در پیشبرد زندگانی جوامع بشری دارد و از طرفی باید زندگی توأمان با معنویت و ارتباط با حقیقت عالم و سرچشمه‌ همه خوبی‌ها و زیبایی باشد و آن کسی نیست جز خالق یکتا و بی‌همتا که دامان پر مهر و عطوفتش آرام‌بخش هر بی‌پناه و درمانده‌ای است، چرا که می‌فرماید: «آنان که ایمان آورده‌اند، دل‌هایشان به یاد خدا آرامش می‌یابد. (سوره الرعد آیه28)

این ارتباط با هسته مرکزی جود و سخا به ارمغان خواهد داشت سود و طوبی را، و به‌راستی حسن مآب در سایه‌سار این پُل و ارتباط با معبود تحقق می‌یابد. (سوره الرعد آیه 29)

نکته دوم: اگرچه سن مأموریت و آزمودن نبی مرسل و عبد صالحی چون ابراهیم در کهنسالی است اما نباید فراموش شود که همگان باید سر تعظیم به ابتلائات و آزمون‌های الهی فرود آوریم و این امتحانات نه زمان‌شناس است و نه مکان و شرایط یکنواختی دارا خواهد بود.

مأموریت‌های الهی بسته به خواسته‌‌های بشری نبوده و نخواهد بود، آنچه که قطعی است همگان باید در مشق الهی شرکت نموده و با اتکال و اتکاء به او به سوالات و ابتلائات الهی پاسخ صحیح دهند. از صدر عالم آغاز شده است؛ یعنی از حضرت آدم سلام‌‌الله علیه گرفته تا قیامت، چرا که می‌فرماید: آیا مردم اینگونه پنداشته‌اند که چون بگویند‌ ایمان آوردیم، رها شوند و دیگر آزمایش نشوند؟ (سوره عنکبوت آیه2)‌

نکته سوم: به حسب گرانی و سنگینی آزمون درجه و درجات هم مختلف خواهد بود، از فرزند گذشتن و دست به این آهنگ ایثار و ذبح فرزند نواختن در پی خواهد داشت. ذبح عظیم و فلسفه بزرگ عید سعید قربان که تداعی‌بخش عظمت حضرت ابراهیم خلیل است. آنجا که می‌فرماید: و او را به ذبحی بزرگ بازخریدیم (سوره صافات آیه 107) درود خداوند بر مردانی که در جبهه اسلام و حقیقت نظام توحیدی از آنچه در درون و چنته داشتند مضایقه نکردند و علیه ابلیس و دشمنان مردم عالم به کار بستند و قطعا خداوند جزای محسنین و نیکان را مضاعف و چندین برابر افزون خواهد داد؛ چراکه در فرهنگ اسلام و قرآن آمده است: معوض باید در قبال احسان یا برابر و یا افزون از آن باشد. (سوره الرحمن آیه60 و سوره بقره آیه245 و سوره حدید آیه 11)

کلام آخر: در نگاه قرآن و منظر عمومی مردم تا قیامت اگر عملی صادقانه و بی‌ریا و برای رهایی از کالبد و پوسته نفس و هواخواهی صورت‌ پذیرد، خداوند به آن عمل دو اثر گرانسنگ و گرانمایه را اعطا می‌نماید؛ اول آنکه او را بر سر زبان‌ها قرار می‌دهد و چون ریلی بر سر راه خوبان معرفی می‌نماید و دوم آن است که بشر و جنس عوام و خواص مردم در همه أزمنه و أمکنه به‌لحاظ اینکه انسان ذاتا تعالی‌خواه و تنوع‌طلب است با دیدن عوامل رشد و اسباب هدایت پی به توانایی و قوای بالقوه خود خواهد برد که می‌شود در راستای تکریم مردم به تعظیم شعائر اسلامی پرداخت و از هردو لذت برد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 30 مرداد 97، کد مطلب: 27812، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین