پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۴۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۸
در صورتی که طرح جابه‌جایی روستای «میراحمد غریبی ها» از بخش سادات حسینی شهرستان ایذه خوزستان که در حاشیه سد کارون 3 واقع است، بزودی انجام نشود، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد یک بحران شدید در این منطقه خواهیم بود.

شعارسال: «مسعود انصاریان» مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان  اظهار داشت: روستای مذکور در زمره مناطق خطرناک به لحاظ سکونت قرار گرفته و از آنجایی که احتمال به خطر افتادن جان روستاییان وجود دارد، جابه‌جایی این روستا از چند ماه گذشته در دستور کار بنیاد مسکن استان قرار گرفته است.

انصاریان افزود: از آنجا که کار جابه‌جایی ساکنان برای ما اولویت بسیاری دارد، مشاور کار خود را سریع آغاز کرده و در حال حاضر طرح جابه‌جایی روستا تهیه شده و انتظار داریم تا 2 هفته دیگر در کمیته فنی طرح‌های هادی روستایی به تصویب برسد. وی به مردم این روستا قول داد که به محض تصویب طرح در این کمیته، کار ساخت روستا در نقطه جدید کلید خواهد خورد.

مدیر کل بنیاد مسکن خوزستان خاطرنشان کرد: همه استعلام‌های لازم برای جابه جایی این روستا از قبل گرفته شده و همه دستگاه‌های ذیربط اعم از آب و برق و محیط زیست آن را تأیید کرده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. منطقه‌ای که قرار است ساکنان روستای «میر احمد» به آن منتقل شوند 15 هکتار وسعت دارد و در 3 کیلومتری مکان فعلی روستا قرار دارد، تا روستاییان از زمین‌های زراعی خود دور نشوند. به‌گفته وی، این روستا 105 واحد مسکونی دارد که بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد، 48 واحد آن در منطقه پر خطر قرار دارد، لذا در طرح جابه جایی و در نخستین مرحله، کار ساخت برای صاحبان این واحدها آغاز خواهد شد.

انصاری تأکید کرد: کار تسطیح زمین و آماده‌سازی نیز به طور کامل از سوی بنیاد مسکن پرداخت می‌شود.

وی از اهالی این روستا خواست، این بنیاد را در کار جابه جایی یاری دهند تا خدای ناکرده خطری جان خانواده آنان را تهدید نکند. گفتنی است، به روستاییان برای ساخت خانه‌های جدیدشان 25 میلیون تومان وام با کارمزد 5 درصد تعلق می‌گیرد.

اعتبارات لازم پرداخت می‌شود

«کیامرث حاجی زاده»، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز در این زمینه، اظهار داشت: باتوجه به بررسی‌های انجام شده احتمال رانش زمین در این روستا وجود دارد و مردم آن باید جا به جا شوند. محل جدید برای انتقال این روستا جانمایی شده و در صورت اتمام مطالعات از سوی بنیاد مسکن، اعتبارات لازم در خصوص این طرح مصوب خواهد شد و در اختیار نهادهای مربوطه قرار خواهد گرفت. همچنین زمانی که طرح کارشناسی ارائه شود، جابه‌جایی با اولویت نقاط پرخطر، آغاز خواهد شد.

حاجی‌زاده یادآورشد: هر چند اولویت برای اجرای این طرح نقاط پرحادثه است، اما تا جابه‌جایی کامل، نظارت‌ها ادامه خواهد داشت و در حال حاضر در انتظار ارائه طرح نهایی از سوی بنیاد مسکن هستیم.

توزیع چادر برای مواقع بحرانی

حاجی‌زاده تأکید کرد: با توجه به اینکه زمین‌های زراعی اهالی در نزدیکی روستا قرار دارد، در جانمایی مکان جدید این موضوع نیز لحاظ شده و نزدیک‌ترین مکان برای سکونت اهالی انتخاب شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه جابه‌جایی این روستا در شورای بحران خوزستان مصوب شده، گفت: ستاد بحران استان تعداد زیادی چادر در اختیار فرمانداری ایذه قرار داده تا در صورت بروز حادثه این چادرها در اختیار مردم قرار بگیرد؛ البته پیگیری‌های این طرح انجام شده و بزودی آغاز خواهد شد.

آمادگی برای اجرای زیرساخت‌های روستا

درهمین حال، «مصطفی سمالی زاده» فرماندار ایذه هم اظهار داشت: این روستا به‌صورت نواری است و حدود 50 خانواده آن در نزدیکی رودخانه مستقر هستند که خطر بیشتری آنان را تهدید می‌کند که اولویت جابه‌جایی با این خانواده هاست، اما 100 خانواده دیگر روستا نیز مشمول این طرح می‌شوند. در حال حاضر بسیاری از خانه‌های این روستا، ترک برداشته‌ و با توجه به حساسیت اوضاع هرچه سریع‌تراین روستا جابه‌جا خواهد شد؛ البته تمهیدات لازم در خصوص خطرات احتمالی نیز در نظر گرفته شده است.

فرماندارایذه هزینه‌های تهیه زمین و زیرساخت‌های آب، برق و... را از دغدغه‌های اصلی مردم برای اجرای این طرح دانست و افزود: فرمانداری برای اجرای این طرح زمین رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار داده است. در نظر داریم کار لوله کشی آب، برق رسانی و دیگر ساخت و سازها‌ را نیز به طور رایگان انجام دهیم، تا روستاییان هزینه‌ای در این زمینه پرداخت نکنند؛ البته همکاری روستاییان از نکات مهمی است که بارها بر آن تأکید شده و در واقع برای اجرای این طرح و اجرای زیرساخت‌ها، روستاییان مهم‌ترین نقش را دارند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 10دی1397 ، کدخبر: 495497: www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
1
از این مناطق در ایران کم نیستن باید در سطح کلان به این موضوع پرداخت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین