پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۸۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
عضو فرهنگستان علوم ایران گفت: با قطع نظر از دستهای پشت پرده اجنبی در جنایتهای رخ داده در کشورهای اسلامی، می‌توان ریشه این جنایات را در کج‌فهمی‌های دینی و برداشت غلط از ظواهر دین دانست.

شعار سال: آیت الله سیدمصطفی محقق داماد، در هفتمین کنفرانس مجمع جهانی اسلام در یزد با اشاره به جنایت‌هایی که به نام اسلام، خدا و پیامبر اسلام (ص) در جهان اسلام در حال وقوع است، اظهار داشت: اینکه دست‌های اجنبی در این جریانات وجود دارد، جای انکار ندارد و منکر این نیستیم که ایادی اجنبی و دست جنایتکار اسرائیل غاصب در پشت پرده این جنایات است.

وی افزود: با قطع نظر از دست های پشت پرده اجنبی، باید پرسید آنها که به خود مواد منفجره می بندند تا دیگران را بکشند و مساجد و بقاع متبرکه را ویران کنند، ریشه در چه جریانی دارند.

محقق داماد تاکید کرد: ریشه این اتفاقات و جنایت‌ها در کج فهمی های دینی و برداشتهای غلط از ظواهر دین است و جای شک ندارد که اگر کسی در آیات قرآن تدبر و ژرف اندیشی نداشته باشد، نتیجه ای جز این نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: جای انکار وجود ندارد که بسیاری از روایات شیعه و سنی را اگر کسی درست نفهمد و استنباط صحیحی از آن نداشته باشد، نتیجه ای جز جنایت نخواهد داشت که نمونه آن همین برده سازی از برخی روایات است.

محقق داماد خاطرنشان کرد: اگر جامعه انسانی را به نام قرآن به مومن و کافر تقسیم کنیم، جنگ بشری الی الابد ادامه خواهد داشت و تا زمانی که ایمان و کفر را به قلوب انسانها واگذار نکنیم و در امور شهروندی، امور قلبی را دخالت دهیم و به قلب یکدیگر چنگ اندازی کنیم، این مسائل و مشکلات تا ابد ادامه خواهد داشت.

استاد فقه، حقوق و فلسفه بیان کرد: قرآن برای فهم قرآن و سنت، متد و روش ارائه داده و تا زمانی که این روش را پیشه خود نکنیم، کج اندیشی دینی ادامه خواهد داشت.

وی، جهالت به نام خدا را از خطرناکترین نوع جهالت‌ها دانست و اظهار داشت: روش فهم قرآن، تدبر در قرآن و ژرف اندیشی در آن است و لازم است فهم عقلانی دین را ملاک عمل قرار دهیم.

محقق داماد تصریح کرد: بچه‌های بدبختی که مواد منفجره به خود می بندند، آیا کسی هست که به آنها بگوید که خدایی که تو به نام او این اقدام را انجام می‌دهی، آیا خدای عادلی است یا این درخواست خدا، عین ظلم است؟

وی افزود: این اقدام نتیجه برداشت غلط از ظواهر دین و ظاهر قرآن و حدیث است و عده ای به واقع به نام دین خود را وارد این مهلکه کرده اند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران تاکید کرد: برای جلوگیری از هرگونه کج فهمی دینی باید معیار فهم از قرآن تدبر و معیار فهم حدیث، استنباط باشد در غیر این‌صورت هرکس دین را به زعم خود برداشت کرده و به بیراهه می رود و به گمان خود به دستور خدا و دین، زندگی خود و مردم را به ویرانی می کشد.

وی در پایان سخنان خود خطاب به مهمانان خارجی این کنفرانس گفت، زندگی مردم یزد نماد زندگی ایرانی است و اگر رسانه ملی ما سبک زندگی مردم یزد را به دنیا معرفی می کرد، اکنون در زندگی‌های مردم ما این همه مشکلات اقتصادی وجود نداشت.

هفتمین کنفرانس مجمع جهان اسلام سه شنبه و چهارشنبه با حضور ۱۰۰ نفر از اندیشمندان و متفکران جهان اسلام به میزبانی یزد برگزار می شود

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 4 خرداد 1395، کد مطلب: 3666608:www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین