پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۹۳۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
در روزهاى اخیر و در راستاى تنظیم بازار، فروشگاه هاى بزرگ شهر گوشت گوساله منجمد وارداتى توزیع مى‌کنند اما دخالت دلالان مانع توزیع عادلانه کالاهای اساسی در بین شهروندان شیرازی شده است.

شعار سال: کافى است سرى به خیابان‌هاى شیراز بزنید و از مقابل فروشگاه‌هاى بزرگ عبور کنید، صف‌هاى طولانى مملو از جمعیتى را مشاهده خواهید کرد که براى خرید گوشت انتظار مى‌کشند ، برخى هم در آخر دست خالى به خانه‌هاى خود باز مى‌گردند. البته در این جمعیت افرادی هم پیدا می‌شوند که پس از یکبار گرفتن گوشت دوباره وارد صف می‌شوند.

انحصاری بودن این صف‌ها در دست عده‌ای خاص از دیگر نکاتی است که به خوبی مشهود است به‌طوری‌ که افراد به صورت دسته جمعی و خانوادگی در این صف‌ها حضور دارند.

توزیع روزانه حدود سه و نیم الى جهار تن گوشت منجمد

آن طور که مقصودى ناظر سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در توزیع گوشت مى‌گوید: دلالان گوشت در شیراز کارگرانى را به خدمت خود در آورده‌اند که این افراد به صورت شبکه‌اى در فروشگاه های توزیع گوشت حضور دارند.

ناظر سازمان صنعت،معدن و تجارت فارس در توزیع گوشت با بیان اینکه در حال حاضر گوشت به اندازه کافى وارد استان می شود، مى گوید:در دو روز گذشته دو کانتینر گوشت از بندرعباس وارد شیراز شد اما ورود دلال‌ها به این بخش مشکلاتى را ایجاد کرده است.

رضا مقصودى با بیان اینکه سازمان‌هاى نظارتى اعلام کرده‌اند که به هیچ طریق نمى‌توانیم این افراد را مهار کنیم، ادامه مى‌دهد: اگرچه بازرسانى که در این بخش فعالیت مى کنند تدابیر ویژه‌اى را براى مهار این موضوع در نظر گرفته‌اند، اما بازهم نتوانسته از ورود دلالان به این بخش جلوگیری کنند.

وى با بیان اینکه سهمیه گوشت کبابى‌ها و بیرون برها در هفته یک بسته پنج کیلوگرمی است، مى‌گوید: به گفته صاحبان بیرون برها و کبابى‌ها دلالان هر کیلو گوشت را با قیمت 29 هزار تومان از فروشگاه‌ها خریدارى مى‌کنند و با قیمتى بالغ بر 44 الى 45 هزار تومان در اختیار کبابى ها و بیرون برها قرار مى دهند.

مقصودى با بیان اینکه در آمد کارگران دلالان و افرادى که درصف ها مى ایستند، روزانه 120 هزار تومان است، ادامه مى دهد: این افراد باخرید هر بسته گوشت 10 هزار تومان کسب مى کنند.

ناظر سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در توزیع گوشت تصریح مى کند: با بررسى از وضع تراکنش دستگاه هاى پوز فروشگاه ها متوجه شدیم که یک نفر از صبح تا ظهر 37 بار اقدام به خرید گوشت کرده بود این در حالیست یکى از دلال‌ها که خانم است 17 کارگر را به اختیار خود گرفته است.

وى ادامه مى دهد: با توجه به اینکه قیمت هر کیلو گوشت منجمد گوسفندى وارداتى 37 الى 40 هزار تومان است، بنابراین مغازه دارها و بیرون برها ترجیح می دهند از گوشت منجمد برزیلی استفاده کنند.


لزوم ورود سیستم های نظارتی

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزى مجلس هم در ادامه به میزان واردات گوشت به کشور اشاره مى‌کند و مى‌گوید: سالانه حدود 100 الى 150 هزار تن گوشت گوساله از کشورهایى مانند برزیل، نیوزلند، استرالیا و.... وارد کشور مى شود.

على اکبرى با بیان اینکه شرکت پشتیبانى امور دام، گوشت هاى وارداتى را از طریق فروشگاه هاى زنجیره اى، شبکه هاى تعاونى و ... توزیع مى کند و در اختیار مصرف کنندگان قرار مى دهد، مى گوید: اختلاف قیمت که تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز در کشور به وجود آمد باعثشد عده‌اى از افراد از این فرصت سوء استفاده کنند و بعد از خرید گوشت آنها را به مغازه‌هایى مانند فست فودها و ... بفروشند که این یک امر غیر قانونى است.

نماینده شیراز در مجلس بیان مى کند: برای جلوگیرى از سودجویی دلالان در بخش گوشت،باید سیستم‌های نظارتى فعالیت خود را دقیق‌تر انجام دهند.

مردم به سختی خرید می‌ کنند

على یکى از خریداران گوشت منجمد و وارداتى مى‌گوید: چندین دفعه است، در طول یک ماه اخیر براى خرید گوشت منجمد دولتى مراجعه کردم، اما هنوز موفق به دریافت حتى یک بسته گوشت نشدم، بعد از پیگیرى هاى متعدد، کارمند فروشگاه شماره موبایلم را دریافت کرده و قرار شده به محض آمدن گوشت خبرم کند.

وى مى افزاید: حق دارمکه بتوانم کالاهاى اساسى و مورد نیاز خانواده ام را با قیمت هاى منصفانه خریدارى کنم، انتظارم این است، که حداقل مایحتاج خانواده ها افزایش قیمت نداشته باشد و مجبور نشویم براى خرید ارزان‌تر گوشت و یا کالاى دیگر صف هاى طولانى بایستیم .

وى بیان مى کند: وقتى به فروشگاه مراجعه کردم با صف طولانى مواجه شدم و چون براى ماندن در این صف برنامه ریزى نکرده بودم به خانه برگشتم اما بعدازظهر همان روز که مجدد مراجعه کردم گوشت تمام شده بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ 25 دی 97، کد مطلب: 714506:www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین