پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۳۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
به نظر می‎رسد گروه کوچکی در تقابل کامل با جریان علمی و قانونی کشور، در حال ارتکاب اقدامات غیر اخلاقی و غیر قابل باوری در حوزه مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته هستند.

شعارسال: حمایت قاطبه دانشگاهیان و فرهیختگان از تلاش به دستیابی به فناوریهای جدید از جمله زیست فناوری و مهندسی ژنتیک و تولید ملی محصولات تراریخته که تجلی آن در بیانیههای انجمنهای علمی ذیربط، قطعنامههای همایشهای معتبر ملی و بین المللی و مقالات متعدد دانشمندان کشورمان قابل مشاهده است؛ همواره درخور تحسین و تقدیر بوده است. اما به نظر میرسد گروه کوچکی در تقابل کامل با جریان علمی و قانونی کشور، در حال ارتکاب اقدامات غیر اخلاقی و غیر قابل باوری در حوزه مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته هستند. به عنوان نمونه این گروه در یکی از آخرین اقدامات خود در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز) سال ۱۳۹۸ کلیه رشتههای امتحانی گروه آزمایشی کشاورزی و منابع طبیعی (دفترچه شماره ۲) به طرح سوالاتی نادرست در مورد مهندسی ژنتیک گیاهی پرداخته است. انجمن علمی ژنتیک با ارسال نامهای به رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به این اقدام غیر اخلاقی اعتراض کرده است. متن کامل این نامه را که در اختیار مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران قرار گرفته است در پایین بخوانید.

بسمه تعالی

رئیس محترم سازمان سنجش و آموزش کشور

جناب آقای دکتر ابراهیم خدایی

سلامعلیکم.

با احترام، پیرو برگزاری آزمون سنجش استعداد تحصیلی آزمون ورودی دکتری نیمه متمرکز سال ۱۳۹۸(کلیه رشته‏های امتحانی گروه آزمایشی کشاورزی و منابع طبیعی) که مورخ ۳ اسفند ۱۳۹۷ برگزار گردید، مواردی دور از انتظار در محتوای آزمون ملاحظه شد که مورد اعتراض بخشی از جامعه علمی و اعضای این انجمن واقع گردید، لذا مراتب در جلسه هیئت مدیره انجمن مطرح و اهم موارد بشرح زیر باستحضار میرسد:

۱- در بخش اول، متنی غیر علمی ارائه شدهاست که کاملاً یکجانبه و سراسر در جهت تخریب و القای شبهه نسبت به فناوریهای نوین زیستی (بیوتکنولوژی) و دستاوردهای مهندسی ژنتیک در کشاورزی و تولید محصولات اصلاح شده ژنتیکی میپردازد که هم اینک مهمترین فناوری در تولید غذا در کل جهان محسوب میگردد.

۲- پاسخهای چند گزینهای سـؤالات نیز به صورت کلی و غیر علمی تهیه شده و طبعاً داوطلب برای عدم حذف بدلیل تفاوت دیدگاه با طراح سـؤال، مجبور به انتخاب پاسخی میشود که طراح سـؤالات انتظار داشته و القاء نمودهاست بنابراین، داوطلب حق اظهارنظر علمی و مستقل خود را نداشته و طبعاً سنجش استعدادی هم صورت نخواهدگرفت.

۳- متن دوم ارائه شده در زمینه محصولات ارگانیک بود، به نحوی که تبلیغ مستقیم این محصولات محسوب ‏شده و در مقابل محصولات تراریخته مطرح شدهاست، در حالیکه این دیدگاه هم از منطق به دور بوده و پیشرفت کشاورزی، تحقق خوداتکایی و امنیت غذایی، مستلزم بهرهگیری حداکثری از تمام روشها و فرصتها و ظرفیتهای علمی متداول و نوین میباشد.

انتظار می‏رفت متون انتخابی، کاملاً منصفانه، علمی و در جهت سیاست‏های کلان کشور انتخاب شوند و شایسته است سازمان سنجش کشور کمافیالسابق به عنوان سازمانی کاملاً علمی و مستقل عمل نموده و به دور از هر گونه شائبه و بر مبنای مستندات علمی، متون و سـؤالات آزمونها را طراحی نماید.

در خاتمه انجمن ژنتیک ایران با بیش از یکهزار عضو متخصص و سابقه نیم قرن خدمت صادقانه به کشور عزیزمان، از جنابعالی که از فرهیختگان آموزش عالی کشور هستید انتظار دارد برای جلوگیری از آسیب بیشتر به اعتماد ملی نسبت به آن سازمان و احتراز از تضییع حقوق داوطلبان محترم، دستور پیگیری مجدانه موضوع را صادر نموده و در صورت لزوم، نظر دانشکده‏های کشاورزی و انجمن‏های علمی تخصصی، در خصوص این رفتار غیرعلمی را استعلام فرمایید.

برای شما و همه خدمتگزاران صادق در عرصههای علم و فناوری توفیقات روز افزون را از خداوند منان خواستارم.

و من الله التوفیق

دکتر محمود تولایی

رئیس انجمن ژنتیک ایران

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران ، تاریخ 22 اسفند 1397 ، کدخبر: ۱۵۰۰۱ ، www.irbic.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
0
0
بالاخره یک تشکل علمی پیدا شد که به درد دل ما رسیدگی کنه. خدا رو شکر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین