پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۰۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
اکنون که یک هفته از سیل در شیراز می‌گذرد و محله سعدی با تلاش بی‌وقفه‌ی مردم، دانشجویان و بسیجیان رنگ زندگی به خود گرفته دانشجویان جهادگر وظیفه‌ی خود را تمام شده نمی‌دانند.

شعارسال: شیراز شهری است که در طول رشد کرده، ابتدا و انتهایش به 40 کیلومتر می‌رسد و پهنایش از 15 تا 30 کیلومتر متفاوت است؛ شهری که با یک‌هزار و 268 کیلومتر مساحت در بخش مرکزی استان فارس و محصور بین کوه‌های نسبتا مرتفع جای خوش کرده همچون دشتی است در میان کوه‌ها، رودخانه‌ای خشک و فصلی دارد که پس از عبور دادن آب از دل شهر به دریاچه مهارلو در جنوب شرقی این شهر می‌ریزد.

شیراز سال‌هاست خشکسالی را تجربه کرده اما فروردین امسال بارش باران بهاری، اتفاق ناگواری را برای مردم و مسافران این شهر جنت‌طراز رقم زد، آب‌هایی که سرگردان به دنبال راه خود بودند هر آنچه در مسیر بود با خود بردند و داغ 19 نفر از هموطنان را بر دل نهادند.

علت سیل پنجمین روز و ششمین روز فروردین هرچه که بود در کنار تمام آسیب‌ها و خسارت‌هایی که به بار آورد و مسافران و شهروندان به ویژه ساکنان محله محروم سعدی را غمگین و داغدار کرد، اما همدلی و دلسوزی و مهربانی مردم شیراز را بار دیگر به رخ جهانیان کشید.

در کوچه پس کوچه‌هاي محله محروم سعدي، غروب خورشيد اکنون رنگ ديگري دارد، رنگ ترس و ناامیدی جای خود را به رنگ امید و همدلی داده است. اگرچه غصه‌ی فقر و محروميت همشهریان راه گلو را بسته اما حضور گروه‌های مختلف مردم که با جان و دل برای بهبود وضعیت ساکنان این محله‌ی سیل‌زده در تلاشند و شب و روز نمی‌‌شناسند، از این غصه می‌کاهد.

در این میان دانشجویانی که ایام نوروز فارغ از درس و دانشگاه و بحث و کلاس باید در کنار خانواده، تعطیلات را بگذرانند از همان ساعات اولیه رخ دادن سیل، دل به دریا زدند و حضور در کنار ساکنان محله سعدی برای کمک به آنها را به هر برنامه‌ای ترجیح دادند.

محله سعدی با آن خانه‌های کوچک، سال‌هاست به نماد فقر مالي و فرهنگي شيراز جنت‌طراز بدل شده و با حضور در این محله، محروميت را با تمام وجود باور خواهي کرد.

روزهای پس از سیل زمانی که خشم آب فرو نشست و گل و لای سیلاب در کوچه‌های سعدی برجای ماند و خانه‌های مردم که پرآب بود، کمتر کسی تصور می‌کرد این خانه‌ها و خیابان‌ها سر و سامان بگیرد اما مهربانی مردم و سیل محبت‌‌های آنها تمام محله سعدی را غرق در عشق و همدلی کرد.


به گفته اسماعیل قزل سفلی، مسئول بسیج دانشجویی استان فارس، برای ارائه خدمات بهتر به مردم محله و تسریع در امر خدمت‌رسانی و پاکسازی، این محله بلوک‌بندی و کوچه‌های 17 و 19 و 21 وفایی به بسیج دانشجویی واگذار شد و با فراخوانی در فضای مجازی، تمام دانشجویان جهادگر در این محله متمرکز شدند تا علاوه بر کمک به دیگر نهادها و اقشار مردم، امور این کوچه‌ها را از صفر تا صد انجام دهند.

قزل‌سفلی با تصریح اینکه سیل باعث شد برخی خانه‌ها تا بیش از یک‌ونیم متر زیر آب برود، گفت: تا ارتفاع 40 سانتی‌متر گل و لای در خانه‌ها فرونشست کرده بود که به همت دانشجویان جهادگر تمام خانه‌ها تمیز و گل و لای از خیابان‌ها پاک شد.

مسئول بسیج دانشجویی استان فارس با تاکید بر اینکه دانشجویان تمام توان خود را به کار گرفتند تا مردم هر چه سریع‌تر به زندگی عادی خود بازگردند، خاطرنشان کرد: تمام مردم شیراز از اقشار مختلف سنگ تمام گذاشتند و به کمک سیل‌زدگان شهرشان آمدند و این اشتیاق مردم برای کمک، خستگی را از تن می‌زداید.

میثم فضل‌الله پور، مدیر بسیج سازندگی ناحیه بسیج دانشجویی استان فارس، نیز درباره حضور دانشجویان در محله سعدی از ساعات ابتدایی وقوع سیل، اظهار کرد: گروه‌های جهادی که پیش از وقوع سیل شیراز برای خدمات‌رسانی به مردم برنامه‌ریزی کرده بودند پس از این حادثه‌ی تلخ برای خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده شتافتند.

به گفته وی بیش از ۲۰ گروه دانشجویی در ایام نوروز امسال به خدمت‌رسانی در مناطق محروم استان فارس پرداختند و محله سعدی یکی از مناطقی بود که به سبب وقوع سیل نیاز فوری به کمک داشت و دانشجویان جهادگر فعالیت و کمک‌رسانی به این منطقه را در اولویت قرار دادند.


یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز که سراپا گِلی شده بود با خنده گفت: من همیشه سعی کردم از خانه تکانی فرار کنم اما امسال تمام زیر کار دررفتن‌هایم جبران شد و تجربه‌ی کمک به مردم شهرم منحصر به فرد بود. تجربه‌ای که باعث شد سال‌های آینده با مرور این خاطرات در خانه‌تکانی کمک کنم.

دانشجوی دیگری که انگار مسئول پیگیری انجام کارها در یکی از کوچه‌های سعدی بود با شور و نشاط وصف‌ناشدنی در مورد کارهایی که انجام داده بودند توضیح داد و گفت: وقتی این کوچه را به ما تحویل دادند همان ابتدا خانه‌ها را بازدید و آسیب‌های هر یک را بررسی کردیم و پس از تمیزکردن کوچه، با اجازه صاحبخانه، نظافت منزل و توزیع بسته غذایی و پوشاک انجام شد.

وی با اشاره به محروم بودن مردم در این محله، افزود: برخی از خانواده‌ها تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند که این خانواده‌ها به نهادهای مرتبط معرفی شدند و بخشی از امور مانند جمع‌آوری و انتقال فرش‌ها به قالیشویی و تعمیر وسایل منزل و یا برق ساختمان‌ها نیز به واسطه حضور دلگرم‌کننده‌ی مردم به آنها واگذار شد.

بنا بر این گزارش، گروه‌های جهادی دانشگاه‌های استان فارس روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته در محلات و مناطق محروم حضور می‌یابند تا اموری مانند تعمیر منزل، امور درمانی، برنامه‌های فرهنگی و غیره را انجام دهند؛ اکنون به واسطه حضور در محله سعدی، اطلاعاتی از خانواده‌های بی‌بضاعت جمع‌آوری شده که در قالب این برنامه پیگیری خواهد شد.

اکنون که یک هفته از سیل در شیراز می‌گذرد و محله سعدی با تلاش بی‌وقفه‌ی مردم، دانشجویان و بسیجیان رنگ زندگی به خود گرفته دانشجویان جهادگر وظیفه‌ی خود را تمام شده نمی‌دانند و می‌گویند: مطالبه‌گری از دستگاه‌های مربوطه وظیفه ماست تا از افراد تحت پوشش حمایت کند. لازم است بنیاد مسکن و دیگر دستگاه‌ها ورود کنند و یا بانک‌هایی که معرفی می‌شوند به وظیفه خود عمل کنند و خسارت‌های وارده به مردم جبران شود.

با وجود عشق مردم به شهرشان و به هموطنانشان می‌توان محلات محروم همچون سعدی را به امن‌ترين نقطه تبديل کرد که در هيچ کجايش رنگ و بوی فقر و محروميت وجود نداشته باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 14فروردین 1398 ، کدخبر:754941 ،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین