پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۹۶۱۷
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
با بروز سیل در گلستان، گفته می‌شود که حدود ۳۸ میلیارد تومان خسارت به میراث فرهنگی این استان وارد شده. در این میان دیوار گرگان همچنان زیر آب است.ابراهیم کریمی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان) درخصوص آخرین وضعیت میراث فرهنگی استان گفت: باتوجه به بارندگی‌های اخیر و سیل مهیبی که در استان گلستان آمد، بر اساس برآوردهای انجام شده به حوزه میراث فرهنگی در حدود ۳۸ میلیارد تومان خسارت وارد شده است. عمده خسارت‌ها در چند پروژه مهم مانند شهر جرجان، برج قابووس و پل آق قلا است؛ چنانکه سیل و بارندگی به کارگاه‌های کاوش در شهر جرجان آسیب وارد کرده، البته بر اثر سیل، شیء خاصی پیدا نشد.

شعار سال: نوروز ۹۸ با اخبار وقوع سیل و تخریب میراث فرهنگی در بیشتر استان‌های کشور همراه بود. هر روز خبرها از تخریب و آسیب‌‌دیدگی بخشی‌هایی از کشور حکایت داشتند و در کنار از بین رفتن زندگی مردم در میان گل و لای سیل، شاهد تخریب میراث فرهنگی و در معرض خطر قرار گرفتن میواریث جهانی ایران نیز بودیم.

در این میان شاید بتوان از استان گلستان به عنوان یکی از نخستین استان‌هایی نام برد که درگیر سیل شد. استانی که نه تنها بافت تاریخی شهرها و تعداد زیادی از بناهای تاریخی را در دل خود جای داده بلکه دربرگیرنده گنبد قابووس به عنوان یکی از آثار میراث جهانی ایران است.

ابراهیم کریمی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان) درخصوص آخرین وضعیت میراث فرهنگی استان گفت: باتوجه به بارندگی‌های اخیر و سیل مهیبی که در استان گلستان آمد، بر اساس برآوردهای انجام شده به حوزه میراث فرهنگی در حدود ۳۸ میلیارد تومان خسارت وارد شده است. عمده خسارت‌ها در چند پروژه مهم مانند شهر جرجان، برج قابووس و پل آق قلا است؛ چنانکه سیل و بارندگی به کارگاه‌های کاوش در شهر جرجان آسیب وارد کرده، البته بر اثر سیل، شیء خاصی پیدا نشد.

به گفته او، برج قابووس دچار نم و رطوبت زدگی شده و باید میزان رطوبت مورد بررسی قرار گیرد. همچنین باید روی استحکام بخشی این میراث جهانی کار شود. البته تپه‌ای که برج قابووس روی آن بنا شده، دچار نشست نشده و از این بابت مشکلی نداریم.

کریمی درخصوص آخرین وضعیت پل تاریخی آق قلا گفت: در بخش‌هایی از این پل شاهد نشست هستیم که در واقع این بخش‌ها، اساس پل آق قلا نبودند و در حاشیه پل قرار دارند و در واقع دیواره‌های آن است و می‌توان گفت،‌ اصل پل آسیب ندیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در ادامه به خالد نبی و گورستان تاریخی آن اشاره کرد و ادامه داد: راه دسترسی به این مجموعه در چند نقطه از بین رفته است. البته اکنون به‌طور موقت بازگشایی شده. راه پله‌هایی که ایجاد کرده بودیم نیز دچار صدمه شده. همچنین می‌توان گفت موزه‌های استان گلستان دچار آسیب شده‌اند و گاها شاهد ریزش سقف تعدادی از موزه‌ها و نفوذ بارندگی به داخل آنها هستیم. با این وجود هیچیک از آثاری که در موزه‌های استان نگهداری می‌شوند، آسیب ندیدند.

آسیب ۲۰ درصدی به بافت تاریخی گرگان

به گفته او، بر اثر سیل و بارندگی‌‌های اخیر، حدود ۲۰ درصد از بافت بافت تاریخی گرگان آسیب دیده‌اند و نیاز به مرمت دارد. بافت گمیشان نیز دچار آسیب شده است. البته شاهد یک مورد ریزش بخشی از ساختمان در بافت تاریخی گمیشان و گرگان بودیم.

کریمی درخصوص وضعیت دیوار گرگان نیز گفت: هم اکنون بخش زیادی از دیوار گرگان زیر آب است و نمی‌توان درخصوص وضعیت آن صحبتی کرد. مطمئن هستم به ساختار آن برای ثبت جهانی آسیبی وارد نشده چراکه آبی که به دیوار گرگان رسید، شدت زیادی نداشت و آب روانی است که سبب شسته شدن و آسیب رسیدن به دیوار گرگان نمی‌شود.

البته او تصریح کرد: مسیر کانالی که جدیدا در حال احداث آن هستند با هماهنگی‌های انجام شده با سپاه، به نوعی تنظیم شد که از دیوار گرگان عبور نکند و بدین ترتیب مشکلی برای ارائه پرونده ثبت جهانی دیوار گرگان به یونسکو نخواهیم داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان خاطرنشان کرد: استان‌های شمالی به لحاظ اقلیم و آب و هوایی که دارند، باید به لحاظ تخصیص اعتبارات و مرمت آثار تاریخی آن بیشتر مورد توجه قرار گیرند. چراکه رطوبت و بارندگی در این استان‌ها زیاد است. اگر بتوانیم توجه ویژه به اعتبارات مرمتی میراث فرهنگی استان‌های شمالی داشته باشیم، قطعا در آینده نگرانی‌های کمتری نسبت به تخریب‌های این‌چنینی خواهیم داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران تاریخ انتشار 17فروردین 98، کد خبر: 746660، www.ilna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین