پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۴۵۱
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
موج اول سيل که اين روزها همچنان در صدر اخبار ايران است، در اولين روزهاي سال 98 استان گلستان و شهرهايي مثل گميشان و آق‌قلا را درنورديد. چند روز بعد که موج ديگري از بارش‌هاي ويرانگر استان‌هاي لرستان و در ادامه خوزستان را هدف گرفت، به‌دليل حجم بالاي تخريب‌ها توجه افکار عمومي و رسانه‌ها را به اين سو کشاند و اخبار آق‌قلا هر روز كم‌رنگ‌تر از روز قبل شد. هرچند اين روز‌ها تمرکز روی بخش‌هاي جنوبي کشور است، بااين‌حال شهرهاي سيل‌زده شمال مانند آق‌قلا همچنان گرفتار تبعات مخرب سيل هستند.

شعار سال: بيش از 25 روز از سيل در آق‌قلا مي‌گذرد، جلوي ورود آب به اين شهر گرفته شده است و آب در بسياري از مناطق آن فروكش كرده؛ اما مردم همچنان در ميان گل‌ولاي زندگي مي‌كنند و شرايط بهداشتي مناسبي ندارند و اگر مسئولان به آن توجه نكنند، مي‌‌تواند بحران جديدي را در اين منطقه ايجاد كند.
ترس از آينده
مريم علي‌محمدي، دبير جمعيت امام علي در مازندران كه از دوم فروردين در آق‌قلا حضور دارد و به مردم سيل‌زده كمك مي‌كند، دراين‌باره مي‌گويد «درحال‌حاضر از فاز توزيع اقلام گذر كرده‌ايم، هرچند همچنان افرادي در مناطق حضور دارند و بين خانواده‌هايي كه ممكن است نياز ويژه داشته باشند، اقلام توزيع مي‌كنند. الان بهداشت و نشست خانه‌ها دو مسئله بسيار مهم در اين مناطق هستند كه ما تمركز اصلي خود را روي آنها گذاشته‌ايم، بسياري از خانه‌ها در آق‌قلا و روستاهاي اطراف آن نشست كرده و قابل سكونت نيست. بيشتر مردم از كمپ خارج شده‌اند، البته مردم از اين اتفاق ناراضي بودند، به‌دليل اينكه خانه‌هايشان قابل سكونت نيست، از طرفي هم سياست مسئولان اين بود كه زودتر مردم را به زندگي عادي خود برگردانند. به خانواده‌هايي كه از كمپ خارج شده‌اند، چادر داده شده است و برخي روي پشت‌بام و برخي روي گل‌‌و‌لاي حياط خانه‌شان چادرها را بنا كرده‌اند. برخي حتي نمي‌دانند چادر را بايد كجا بنا كنند. با مردم منطقه كه صحبت مي‌كرديم از بلاتكليفي‌ بسيار ناراحت هستند. بعضي از آنها مي‌گفتند هنگامي كه در خانه راه مي‌روند صدا‌هايي از ديوار شنيده مي‌شود و هر لحظه احتمال مي‌دهند خانه روي سرشان خراب شوند.»
اين امدادگر داوطلب ادامه مي‌دهد «همچنان مسئله بهداشت در اين مناطق بسيار پررنگ است و شرايط را پيچيده‌تر كرده است. تعدادي مي‌گفتند چاه‌هاي فاضلابشان پر شده است و نمي‌دانند بايد چه كار كنند. در محله‌هاي آق‌قلا مسئله فاضلاب‌ها بسيار مهم است، چون چاه بسياري از خانه‌ها پر شده است. تعدادي از آنها براي دستشويي و حمام به خانه دوستان و آشنايانشان كه منزلشان كمتر آسيب ديده است مي‌روند. لجن‌كش‌ها در شهر در رفت‌‌و‌آمد هستند و به خارج‌كردن گل‌ولاي از منازل كمك مي‌كنند؛ اما در برخي خانه‌ها با وجود اينكه لجن‌كش هم آب آن را خالي كرده بو،د باز هم آب بالا آمد و بايد مدتي از آن بگذرد تا بتوانيم آب اين منازل را خالي كنيم. مسئولان اعلام كردند آهك‌پاشي‌ها در مناطق آغاز شده است، من اطلاع دقيقي از آن ندارم اما با توجه به شرايط بايد به آن سرعت بخشيده شود.»
به گفته علي‌محمدي مردم همچنان نگران هستند؛ او دراين‌باره مي‌گويد «هنوز هم كه با مردم صحبت مي‌كنيم، آنها از روز‌هاي آينده مي‌ترسند، به‌دليل اينكه گفته شده بارندگي جديدي از روز‌‌هاي يكشنبه و دوشنبه در منطقه آغاز مي‌شود، تعدادي از مردم دوست ندارند خانه‌هاي خود را پاك‌سازي و گل‌ولاي آن را خارج كنند و به روال عادي برگردند، چون فكر مي‌كنند بار ديگر سيل زندگي‌شان را ويران مي‌كند و اين فشار رواني همچنان روي آنهاست كه ما سعي كرديم با تيم‌هاي روان‌شناسي كه با ما كار مي‌كنند كمي اين بار رواني را كم كنيم. علاوه بر اين در اين مدت گروه‌هاي شناسايي ما سعي کردند در مناطق دورتر افراد و همچنين زنانی را كه شرايط ويژه دارند، شناسایی کنند تا بتوانيم به آنها كمك‌ كنيم.»

هدايت آب به بيرون شهر
تخليه آب با پمپ‌هاي پرقدرت از محله‌هاي آق‌قلا به کانال و هدايت آن به بيرون از شهر در حال انجام است و به گفته مسئولان به‌زودي شاهد رفع کامل آب‌گرفتگي ناشي از سيل خواهيم بود. «امانگلدي‌ ضمير» فرماندار آق‌قلا با بيان اينكه 500 خانوار در كمپ‌هاي موقت هستند، در اين خصوص مي‌گويد «وضعيت رو به عادي‌شدن است، چهار روز است كه با سنگربندي و چهار كيلومتر حفر كانال جلوي ورود آب به شهر آق‌قلا را گرفته‌ايم و آب موجود در شهر را نيز به بيرون از شهر هدايت كرديم. ما از 16 فروردين شروع به اين كار كرديم كه به دليل شرايط نامساعد توانستيم پس از حدود چهار روز آن را به پايان برسانيم. در حال حاضر آب، برق و گاز در همه محله‌ها برقرار شده است. از طرف ديگر از طريق پمپ‌ها و ايجاد حفر كانال كوچك محله به محله مانداب‌ها را تخليه مي‌كنيم.»

نياز شهر به لجن‌کش
سيل كه به آق‌قلا آمد حدود 70، 80 درصد شهر زير آب فرو رفت، در برخي مناطق آب به بالاي دوو‌نيم متر هم رسيد و قايق جاي ماشين را در اين شهر گرفت. حالا به گفته مسئولان در بيشتر مناطق شهر آب فروكش كرده اما همچنان سطح آب بالاست. «امان‌دردي كلته» شهردار آق‌قلا نيز دراين‌باره مي‌گويد «حدود 15 تا 20 درصد شهر آق‌قلا همچنان در آب فرو رفته اما در بيشتر مناطق شهر آب فروكش كرده است. شهروندان كم‌كم در حال بازگشت به خانه‌هايشان هستند. ساختمان‌هايي كه حدود 22 روز زير آب بودند، احتمال ريزش دارند و چندان ايمن نيستند همچنين جابه‌جايي گل‌ولايي كه در سطح شهر هست چندان راحت نيست. در حال حاضر بيشترين مشكلي كه با آن روبه‌رو هستيم جمع‌آوري گل‌ولاي و زباله‌هاست كه براي رفع آن به لجن‌كش نياز داريم».به گفته او حدود دوهزارو 500 نفر از شهروندان همچنان در كمپ‌هاي موقت زندگي مي‌كنند. حدود دو روز است كه كارشناسان براي بررسي ايمني ساختمان‌ها به محلات آق‌قلا مي‌روند و خانه‌هايي كه احتمال ريزش دارند را بررسي مي‌كنند. اگر استحكام بناي خانه افرادي كه در كمپ حضور دارند تأييد شود مي‌توانند به خانه‌هايشان بازگردند.به گفته شهردار آق‌قلا آب در برخي مناطق همچنان در سطح بالايي قرار دارد. او دراين‌باره مي‌افزايد «شمال شهر آق‌قلا همچنان زير آب است. برخي مناطق مانند حكيم‌‌آباد، كل‌آباد، ايركا و ايثار همچنان حدود 50 سانتي‌متر زير آب هستند. ميزان خسارتي كه به شهر وارد شده، در حال بررسي است اما تاكنون ميزان دقيق آن محاسبه نشده است. تقريبا بين 70 تا 80 درصد شهر زير آب بود و ماندگاري آب بسيار زياد بود و احتمال مي‌رود بسياري از زيرساخت‌ها در اين مناطق آسيب‌ ديده باشد.»
او با بيان اينكه اميدواريم آق‌قلا فراموش نشود، گفت: «از همان روز‌هاي اول نيرو‌هاي مردمي، نيروهاي انتظامي، آتش‌نشان‌ها، نيروهاي شهرداري و هلال‌احمر از شهر‌هاي مختلف به آق‌قلا آمدند و به ما كمك كردند، متأسفانه پس از آق‌قلا سيل به استان‌هاي ديگري از كشور آسيب زد و در اين شرايط با توجه به وضعيت سيل در كشور برخي از نيرو‌ها براي كمك‌رساني به ديگر استان‌ها رفتند كه اميدواريم به زودي مشكلات اين استان‌ها برطرف شود. با وجوداین همچنان تعدادي از نيرو‌هاي داوطلب و نيروهاي برخي ارگان‌هاي دولتي در آق‌قلا باقي مانده‌اند و در حال كمك به مردم هستند». يكي ديگر از معضلات اين شهر جابه‌جايي گل‌ولاي به بيرون از شهر است. آقاي كلته دراين‌باره مي‌افزايد: «سايت زباله در شمال آق‌قلا وجود داشت كه زباله‌هاي استان گلستان و مازندران به آن منتقل مي‌شدند؛ اين راه درحال‌حاضر بسته شده است اما ظرفيت كافي براي زباله‌هاي آق‌قلا را ندارد كه اين مي‌تواند تهديدي براي سلامتي مردم باشد. اگر هوا آفتابي شود شرايط بدتر خواهد شد. از دو روز پيش تاكنون تعداد زيادي مگس به گند‌اب‌هاي موجود يورش آورده‌‌اند كه ما انتظار داريم ارگان‌هاي ذي‌صلاح در اين زمينه به ما كمك كنند.»

خسارت به بخش کشاورزی
سيل ويرانگر در استان گلستان در حالي تخريب و خسارت‌هاي گسترده به بار آورد که براساس آمارهاي اعلام‌شده از سوي سازمان جهاد کشاورزي اين استان شمالي در سال زراعي 96 97 در توليد 15 محصول کشاورزي رتبه‌هاي اول تا چهارم کشور را کسب کرد.به عنوان مثال اين استان در توليد سويا با 60.3 درصد، خاويار با 56 درصد و دانه روغني کلزا با 34 درصد از توليد کشور، دارنده رتبه اول است.
گلستان همچنين در توليد گندم و گوشت مرغ هر کدام با 10 درصد، جو با 7.1 درصد و آفتابگردان با 23 درصد از توليد کشور در رتبه دوم، توليد پنبه با 12.6 درصد، توتون با 14.3 درصد، پيله تر ابريشم با 17 درصد از توليد کشور در رتبه سوم، توليد شلتوک (برنج) با 10 درصد، هلو با 7.5 درصد، آلو قطره طلا با 5.8 درصد و خرمالو با 10 درصد از توليد کشور در رتبه چهارم و در توليد زيتون با 4.9 درصد از کل توليد کشور در رتبه ششم قرار دارد. همچنين در سال زراعي 96 97، توليدات کشاورزي استان در حوزه‌هاي دام، زراعت، باغباني، شيلات و آبزيان و جنگل و مرتع به چهارميليون‌و 983 هزار تن افزايش يافت.اين حجم از توليد محصولات کشاورزي را 214 هزار خانوار بهره‌بردار بخش کشاورزي گلستان شامل 38 درصد اشتغال خالص استان که در 667 هزار هکتار زمين زراعي مشغول فعاليت هستند، توليد مي‌کنند.استان گلستان در مجموع با داشتن 667 هزار هکتار زمين زراعي، 30 هزار هکتار باغ، سه ميليون واحد دامي، 970 واحد مرغداري، 482 هزار هکتار جنگل، 862 هزار هکتار مرتع و دسترسي به 110 کيلومتر ساحل درياي خزر، از قطب‌هاي مهم کشاورزي ايران است و کشاورزان اين استان پنج درصد کل توليد انواع محصولات کشاورزي کشور را برعهده دارند.با درنظرگرفتن همين حجم از توليد و وابستگي اهالي گلستان به توليدات کشاورزي و دامي مي‌توان پيش‌بيني و تحليل کرد که سيلي که ابتداي امسال دامن اين استان شمالي را گرفت تا چه اندازه به توليدات کشاورزي و دامي خسارت وارد كرده است و این مسئله تا چه اندازه زندگی و زیست اجتماعی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 25 فروردین 98، شماره: 3402


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین