پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
۳۳ کارخانه‌ تولید آرد گلستان ظرفیت مناسبی برای رونق و جهش تولید، ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و کسب درآمد برای استان است اما برخی از این صنایع به دلیل مشکلات ناشی از کمبود مواد اولیه و نقدینگی با کمتر از نصف ظرفیت سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی فعالیت می‌کنند که برای حل آن چشم یاری به مساعدت مسوولان دارند.
شعارسال: ۳۳ کارخانه‌ تولید آرد گلستان ظرفیت مناسبی برای رونق و جهش تولید، ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و کسب درآمد برای استان است اما برخی از این صنایع به دلیل مشکلات ناشی از کمبود مواد اولیه و نقدینگی با کمتر از نصف ظرفیت سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی فعالیت می‌کنند که برای حل آن چشم یاری به مساعدت مسوولان دارند.
 
سالانه حدود ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان به زیر کشت گندم می‌رود و با تولید متوسط یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن، این استان جزو استان های برتر تولید گندم کشور قرار گرفته است.
 
کارشناسان معتقدند که گندم تولیدی گلستان به دلیل داشتن بالاترین میزان پروتئین (گلوتن)، بالاترین کیفیت را در بین گندم‌های تولیدی کشور دارد و به همین علت هرساله ۵۰ درصد گندم تولیدی استان برای بهبود کیفت آرد، راهی استان های کشور می‌شود.
 
به اعتقاد کارشناسان ظرفیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تنی تولید گندم در گلستان و ظرفیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی ذخیره گندم و تولید آرد استان در کنار ظرفیت واردات این محصول از قزاقستان و امکان تبدیل آن به آرد و صادرات آن به کشورهای همسایه، فرصت ارزشمندی برای رونق تولید و جهش آن در گلستان در صورت حمایت از این بخش است.
 
مالک یک واحد تولیدی آرد در شرق گلستان گفت که ظرفیت فعلی تولید آرد استان برای تحقق شعار رونق و جهش تولید کافی است زیرا بخش قابل توجهی از واحدهای تولید آرد از تجهیزات مدرن برخوردارند که می‌توانند از آن برای تولید آرد با کیفیت و صادرات به کشورهای منطقه استفاده کنند.
 
محمدرضا نشاطی که ۴۰ سال در صنعت آرد کشور فعالیت می کند ادامه داد: هیچ یک از کارخانه‌های آرد به تنهایی قادر به واردات گندم نیستند زیرا اعتبار مالی بالایی نیاز دارد و علاوه بر آن واردات گندم در مقیاس پایین به صرفه نیست.
 
وی با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی می‌تواند پس از واردات گندم آن‌را برحسب نیاز و تقاضای در اختیار کارخانه های آرد قرار دهد افزود: تبدیل این گندم‌ها به آرد علاوه بر کمک به سرپا نگه داشتن کارخانه های آرد و ایجاد فرصت های جدید شغلی، امکان صادرات محصول تولیدی به کشورهای همسایه را فراهم و ارز قابل توجهی را نصیب کشور خواهد کرد.
 
نشاطی اضافه کرد: بازارهای منطقه ظرفیت خوبی برای صادرات آرد ایران هستند به عنوان مثال عراق سالانه به ۳ میلیون تن آرد نیاز دارد و سوریه و افغانستان و برخی کشورهای آفریقایی مانند سومالی و سودان هم نیازمند این محصول هستند که ایران می‌تواند با واردات گندم و تبدیل آن به آرد، علاوه بر تامین نیاز این کشورها، تولید داخلی را با جهش قابل توجه روبه رو کند.
 
وی ادامه داد: ظرفیت‌های ایجاد شده در بخش آرد گلستان جزو سرمایه‌های ملی است که با استفاده حداکثری از آن، مزایای زیادی از جمله افزایش ظرفیت اشتغال و ارزش افزوده عاید استان و کشور خواهد شد.
 
این فعال صنعت تولید آرد گلستان گفت: مسوولان کشور و گلستان می‌توانند با اعتماد بیشتر به بخش خصوصی و دادن برخی تسهیلات بانکی بدون کارمزد یا با کارمزد پایین، بخشودگی و معافیت مالیاتی و گمرکی و نیز استفاده از نظرات و تجربیات فعالان این بخش، زمینه رفع مشکلات و مسایل حوزه تولید و رونق و جهش را فراهم کنند.
 
مالک کارخانه آرد زاهدی گلستان هم به ایرنا گفت: گلستان افزون بر ۳۰ کارخانه آرد دارد که محصول تولیدی این واحدها برای جمعیت ۲ میلیون نفری زیاد است و به همین دلیل بخش قابل توجهی از ظرفیت تولید این واحدها خالی است.
 
عسیی زاهدی افزود: ماهانه ۱۴ هزار تن گندم یارانه‌ای با قیمت هر کیلوگرم ۶ هزار و ۶۵۰ ریال و مقدار۲۰ تا ۲۵ هزار تن گندم نیمه یارانه‌ای با قیمت هر کیلوگرم ۹ هزار ریال توسط کارخانه های آرد گلستان تبدیل به آرد می‌شود که با این تولیدات باز هم ظرفیت خالی کارخانه‌های آرد استان تکمیل نمی‌شود.
 
زاهدی گفت: برای افزایش تولید و رسیدن به ظرفیت تکمیل کارخانه های آرد باید صادرات این محصول در دستور کار قرار بگیرد.
 
وی افزود: برخی کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، ترکمنستان و پاکستان به سالانه ۱۰ میلیون تن آرد نیاز دارند که ترکیه با پیشدستی و مذاکره بهتر، بازار این کشورها را در اختیار گرفت و دست ایران از این مقصد پرسود کوتاه ماند.
 
این فعال حوزه تولید آرد گلستان ادامه داد: اگر به ظرفیت خالی کارخانه‌های آرد استان با واردات گندم و صادرات آرد توجه شده و سرمایه گذاری و حمایت لازم بر روی آن صورت گیرد، ایجاد اشتغال و درآمد و ارزش افزوده این بخش حداقل به ۲ برابر مقدار فعلی خواهد رسید.
 
درهمین پیوند معاون بازرگانی مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان به ایرنا گفت: درحال حاضر ۳۳ واحد تولید آرد در استان مجوز دارند که ۴ واحد تعطیل است و بقیه هم به طور میانگین با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت مشغول کار هستند.
 
محمدرضا افشار افزود: هم اکنون آرد تولیدی این استان علاوه بر نیاز داخلی گلستان به ۲۶ استان کشور نیز ارسال می‌شود.
 
وی با اشاره به میانگین تولید سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در گلستان اضافه کرد: هرساله افزون بر ۵۰ درصد گندم تولیدی استان به دلیل مرغوبیت بالای آن و با هدف ارتقای کیفت آرد کشور، به دیگر استان‌های منتقل می‌شود.
 
افشار با اشاره به خالی بودن افزون بر ۵۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های آرد گلستان گفت: این ظرفیت خالی را می‌توان از طریق سهم داخلی و یا وارد کردن گندم به صورت عبور موقت از کشورهای همسایه بویژه قزاقستان و تبدیل آن به آرد و صادرات آن پر کرد.
 
معاون بازرگانی مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان همچنین گفت: در صورت واردات گندم به صورت عبور موقت، علاوه بر رونق تولید و ۲ برابر شدن ظرفیت اشتغال پایدار در این واحدها، ارزش افزوده و درآمد خوبی از محل صادرات نصیب کشور و استان می‌شود.
 
افشار به ظرفیت ذخیره گندم در گلستان اشاره کرد و افزود: درحال حاضر ظرفیت ذخیره گندم در مخازن و سیلوهای دولتی و خصوصی استان، یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن است که از این ظرفیت فقط ۳۱۷ هزار تن آن دولتی و مابقی متعلق به بخش غیردولتی است.
 
ظرفیت خالی افزون بر ۵۰ درصدی کارخانه‌های تولید آرد گلستان باتوجه به زیرساخت‌های موجود این صنعت، وجود خط ریلی بین المللی اینچه برون به کشورهای ترکمنستان و قزاقستان و بازار مصرف کشورهای منطقه، فرصت مناسب رونق تولید و جهش این بخش است که باید با رفع کمبودهای موجود، رسیدن به چشم انداز مورد نظر این بخش مورد توجه قرار گیرد.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری   ایرنا  ،تاریخ انتشار: 24 فروردین    1399،کدخبر  : 83741887  ،www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین