پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۷۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
گلستان با دارا بودن رتبه دوم تولید گندم کشور متأسفانه از صنایع مرتبط با فراوری گندم در استان محروم است در حالیکه ایجاد صنایع فرآوری مرتبط با گندم می‎تواند زمینه‌ساز اشتغال و رونق تولید در این استان محروم باشد.

شعار سال: گلستان یکی از قطب‎های کشاورزی کشور محسوب می‎شود که در تولید برخی محصولات استراتژیک از جمله گندم و تحقق خودکفایی این محصول نقش مهمی را ایفا می‎کند.

تولید بیش از یک میلیون تن گندم در سال و از سویی مرغوبیت گندم گلستان به دلیل داشتنگلوتنبالا یکی از ظرفیت‎های مهم برای توسعه صنایع مرتبط بافراوریاین محصول محسوب می‎شود با این وجود گلستان با دارا بودن رتبه دوم تولید گندم کشور متأسفانه از صنایع مرتبط بافراوریگندم در استان محروم است در حالیکه ایجاد صنایعفراوریمرتبط با گندم می‎تواند زمینه ساز اشتغال و رونق تولید در این استان محروم باشد.

*عدم سرمایه گذاری مناسب برای ایجاد صنایعفراوریگندم

در همین رابطه معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان دلیل اصلی نبود صنایعفراوریگندم در استان را سیاستگذاری‎های کلان برای توزیع این محصول عنوان کرد و در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: در حالیکه بیش از یک میلیون تن گندم در گلستان تولید می‎شود اما هنوز صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول در استان ایجاد نشده است در واقع سیاست‎های کلانی که در زمینه گندم، آرد و نان در سطح کشور وجود دارد محدودیت‎هایی را برای گندم و تبدیل آن به آرد ایجاد کرده است.

حسینطلوعیانتصریح کرد: با دارا بودن ظرفیت‎های صنعتی در گلستان و انجام تمهیدات لازم، تمام گندم تولیدی در استان توسط واحدهای صنعتی خریداری، به صورت مکانیزه نگهداری و در استان تبدیل به آرد خواهد شد.

وی ادامه داد: زیرساخت‎های صنعتی برای خریداری گندم و تولید آرد وجود دارد اما سیاست‎های توزیع گندم و آرد در سطح کشور انجام می‎شود از این رو تاکنون سرمایه‎گذاری مناسبی در زمینه صنایعفراوریگندم در استان ایجاد نشده است.

*فعالیت کارخانه‎های آرد گلستان با ظرفیت کمتر از 30 درصد

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: به دلیل اتخاذ سیاست‎های کشوری برای توزیع گندم و آرد بسیاری از کارخانه‎های آرد استان با ظرفیت کمتر از 30 درصد فعالیت می‎کنند در سال‎های اخیر تعداد کارخانه‎های آرد افزایش یافته که این امر موجب کاهش توزیع گندم بین کارخانه‎های آرد شده است در واقع اگر برای کارخانه‎های آرد سهمیه دولتی لحاظ شود بسیاری از کارخانه‎های باید با ظرفیت 10 درصد فعالیت کنند اما از سال گذشتهسهمیهآزاد گندم به کارخانه‎ها داده می‎شود تا از گندم به صورت نامحدود استفاده شود و کارخانه‎های بتوانند از ظرفیت فنی خود استفاده کنند.

طلوعیانخاطرنشان کرد: اگر کارخانه‎های آرد بخواهند از ظرفیت کامل خود استفاده کنند سرمایه در گردش در فصل مورد نظر باید فراهم باشداگر چهسیستم بانکی در چند سال گذشته همکاری خوبی با واحدهای صنعتی داشته اما سقف معینی برای اعطای تسهیلات دارند از طرفی سرمایه در گردش واحدهای صنعتی که خواستار خریداری گندم هستند نسبتأ بالا می‎باشد و این حجم پول در استان و در فصل خرید نمی‎تواند فراهم باشد.

وی بیان کرد: برای ایجاد صنایعفرآوریگندم در گلستان باید در سیاست‎های سینوسی گندم، آرد و نانتجدیدنظرشود.

*اتخاذ سیاست‎های مناسب برای ایجاد صنایعفرآوریگندم

یک دکترا مدیریت در استان معتقد است گلستان با دارا بودن رتبه دوم تولید گندم در کشور و مرغویبت منحصر به فرد این محصول می‎تواند از صنایع مرتبط بافرآوریگندم برخوردار باشد.

جوادقلیچلیدر گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: البته برای راه اندازی یک واحد صنعتی به چند فاکتور اساسی از جمله سرمایه، سرمایه در گردش بالا و برنامه مناسب برای بازاریابی و فروش محصولات نیاز داریم که مهمترین فاکتور، بحث بازاریابی و فروش است چرا که عمده کارخانه‎های آرد استان با ظرفیت کمتر از 30 درصد فعالیت می‎کنند.

وی افزود: از طرفی زنجیره تولید گندم در استان ما کامل نیست در واقع در گلستان کارخانه‎ای که آرد را به محصولات مرغوب همچون کیک و کلوچه تبدیل کند وجود ندارد.

دکترا مدیریت خاطرنشان کرد:اگرچهبرخیمسوولانبرای ایجاد صنایعفرآوریمرتبط با گندم و خرید اغلب گندم تولیدی استان توسط واحدهای صنعتی گلستان تلاش کردند اما باید نتیجه این تلاش‎ها را بر سر سفره مردم دید تا زمانی که کارخانه‎های ما با ظرفیت پایین فعالیت می‎کنند گندم گلستان به صورت خام در استان‎های دیگر آرد خواهد شد که این امر نتیجه‎ای جز کمبود نقدینگی و کاهش تولید در استان در پی نخواهد داشت.

قلیچلیبا بیان اینکه محور اصلی اقتصاد گلستان بر پایه کشاورزی شکل گرفته است افزود: گندم یکی از محصولات مهم و استراتژیک در سطح کشور محسوب می‎شود برای خودکفایی در تولید گندم باید سیاست‎هایی اتخاذ شود تا شاهد رونق بازار و تولید در استان باشیم.

وی ابراز کرد: محور اقتصاد گلستان کشاورزی و تولید گندم است اما متأسفانه این استان از صنایعفرآوریاین محصول محروم می‎باشد کوچکترین اقدامی که می‎توان برای رونق این استان انجام داد تبدیل گندم به آرد است که این امر نیز در استان انجام نمی‎شود.

بر اساس این گزارش، گلستان با دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب برای کشت انواع محصولات،پرورش دام و طیور، دارا بودن جاذبه‎های تاریخی و محیط‎های مناسب گردشگری برای جذب توریست متأسفانه در سال‎های اخیر به دلایلی از جمله سو مدیریت از قافله توسعه عقب مانده است بعد از گذشت 20 سال از منفک شدن این استان از مازندران هم‎چنان شاهد محرومیت این استان در جنبه‎های مختلف هستیم متأسفانه در این سالها ظرفیت‎های استان از چشم برخیمسوولانپنهان ماند که این امر منجر به کاهش اشتغال، کاهش درآمد سرانه، بیکاری و چندین معضل اجتماعی در استان شده است، در این میان یکی از ظرفیت‎های مهم استان که می‎تواند به رفع مشکلات اقتصادی گلستان در شرایط حاضر کمک شایانی داشته باشد ایجاد صنایعفرآوریمرتبط با گندم است با این وجود به گفتهمسوولاناستانی، سیاست‎های کلان مانع از توزیع و خرید گندم تولید شده استان بین کارخانه‎های آرد می‎شود اما این دلیل نمی‎تواند عاملی برای توقف تلاشمسوولانذیربط در جهت ایجاد صنایعفرآوریگندم باشد چرا که جوانان گلستانی امروز بیش از گذشته نیازمند به اشتغال هستند و ایجاد این صنایع می‎تواند گرهگشای بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی در گلستان باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 14دی 96، کدمطلب:۱۳۹۶۱۰۱۲۰۰۰۶۰۰، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین