پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۰۰۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۶
براساس جدیدترین گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC)، مشارکت بخش سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی ایران از ۳/ ۷درصد در سال ۲۰۱۷ به ۵/ ۶درصد در سال ۲۰۱۸ میلادی رسیده است؛ این درحالی است که پیش‌بینی می‌شد درصد این مشارکت به ۷/ ۶ در سالی که گذشت برسد.رقم مشارکت سفر و گردشگری در GDP کل اقتصاد کشور قریب به ۱۱۵۹ هزار میلیارد ریال، معادل ۲۸میلیارد دلار (با نرخ ۴۱۰۰تومان) اعلام شده است. این درحالی است که سال گذشته این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده بود مجموع مشارکت سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور به بیش از ۱۴۳۷هزار میلیارد ریال برسد. در عین حال، این رقم در سال گذشته ۱۰۱۸ هزار میلیارد ریال بود.

شعار سال: رقم مشارکت سفر و گردشگری در GDP کل اقتصاد کشور قریب به ۱۱۵۹ هزار میلیارد ریال، معادل ۲۸میلیارد دلار (با نرخ ۴۱۰۰تومان) اعلام شده است. این درحالی است که سال گذشته این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده بود مجموع مشارکت سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور به بیش از ۱۴۳۷هزار میلیارد ریال برسد. در عین حال، این رقم در سال گذشته ۱۰۱۸ هزار میلیارد ریال بود. اما بخش سفر و گردشگری سهمی ۴/ ۱۰ درصدی از تولید ناخالص داخلی جهان در ۲۰۱۸ داشته است. در همین حال، افزایش مداوم شمار خانوار طبقه متوسط و رشد قابل‌توجه مخارج جهانی مصرف‌کنندگان، بار دیگر کمک کرد تا رشد این بخش با رسیدن به سطح ۹/ ۳ درصد، از رشد اقتصادی جهان برای هشتمین سال پیاپی پیشی بگیرد.

کاهش مشارکت در اشتغال

طبق گزارش WTTC، مشارکت کل بخش سفر و گردشگری در اشتغال کشور یک میلیون و ۳۴۴هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی در سال ۲۰۱۸ بوده است؛ رقمی که به معنای سهم ۴/ ۵درصدی این بخش از کل اشتغال کشور است. با این همه سال گذشته WTTC پیش‌بینی کرده بود تعداد فرصت‌های شغلی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به گردشگری و سفر مربوط هستند، در سال ۲۰۱۸ به یک‌میلیون و ۶۵۴هزار و ۵۰۰مورد برسد. در همین حال، گزارش سال پیش نشان می‌داد که مجموع سهم مشارکت مستقیم و غیرمستقیم حوزه گردشگری در بازار اشتغال ایران یک میلیون و ۵۷۷ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی را دربرمی‌گرفت که ۱/ ۶ درصد از کل مشاغل را شامل می‌شد.

سهم از صادرات

براساس گزارش این نهاد بین‌المللی سفر، بازدیدکنندگان ورودی ایران در سال ۲۰۱۸، ۱۶۸هزار و ۹۵۴ میلیارد ریال، معادل ۱/ ۴ میلیارد دلار در ایران هزینه کرده‌اند؛ رقمی که ۴درصد از کل صادرات کشور را دربرمی‌گیرد. این درحالی است که این هزینه‌کرد در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۱۵۰ هزار و ۸۵۹ میلیارد ریال برابر با ۶/ ۴ میلیارد دلار ثبت شده بود و ۹/ ۳ درصد از کل صادرات کشور را تشکیل می‌داد. حالا طبق گزارش سال ۲۰۱۸، انتظار می‌رود در سال‌جاری میلادی تعداد گردشگران ورودی به ایران به رقم ۵/ ۶میلیون نفر برسد.

مقاصد و مبادی برتر

اما از میان گردشگران ورودی که تعداد آنها در این گزارش تصریح نشده است، مسافران عراقی با ۲۴ درصد، گردشگران آذربایجانی با ۱۷ درصد، ترکیه‌ای‌ها با ۸درصد، پاکستانی‌ها با ۴درصد و بحرینی‌ها با ۲درصد در صدر قرار گرفته‌اند. ۴۶درصد باقی‌مانده نیز از سایر کشورها به ایران وارد شده‌اند. در همین حال، ۴۱درصد از گردشگران ایرانی در سال ۲۰۱۸ به مقصد ترکیه، ۱۸درصد به مقصد عراق، ۱۱درصد به مقصد امارات متحده‌عربی، ۴درصد به مقصد سوریه، ۴درصد به مقصد ارمنستان و ۲۲درصد باقی‌مانده نیز به دیگر کشورها سفر کرده‌اند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد ۹۳درصد هزینه‌کردهای سفر مربوط به سفرهای تفریحی و ۷درصد دیگر مربوط به سفرهای کاری بوده است. این نسبت‌ها در سال ۲۰۱۷، ۵/ ۹۲ درصد به ۵/ ۷درصد بوده است. در همین حال، ۷۹درصد از هزینه‌کردها مربوط به سفرهای داخلی و ۲۱ درصد مربوط به سفرهای بین‌المللی بوده است. این نسبت نیز در سال ۲۰۱۷، ۳/ ۷۸ و ۷/ ۲۱ اندازه‌گیری شده بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ انتشار 19 فروردین 98، کد خبر: 3512249، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
0
0
با این نوسانات ارز سفرهای حارجی کمتر شده باید جذب تروریست داشته باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین