پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۸۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
فصل تابستان شروعی برای سفرهای برون استانی است اما این سفرها در استان خوزستان به دلیل شروع گرما بیشتر از سایر استان ها به چشم می آید. این در حالی است که افزایش قیمت بلیت شرکت های مسافری بر این سفرها سایه افکنده است.

شعارسال: گران بودن سفر هوایی و بالا بودن بلیت هواپیما، افزایش نرخ شرکتهای اتوبوسرانی، گرانی هتل و تورهای تفریحی عاملی شده تا بسیاری از خانواده‌های ایرانی و خوزستانی قید سفر تابستانه را بزنند.

این در حالی است که در سال‌های نه چندان دور سفر در کشور چندان گران نبود و با یک چمدان کوچک و حداقل کرایه یک اتاق و بلیت بسیاری از خانواده‌ها سفری کم خرج را انجام می‌دادند.

کرایه‌های سرسام آور اتوبوس‌های برون استانی معضلی برای مسافران

فرشاد کوراوند یکی از مسافران پایانه شرق اهواز اظهار داشت: نحوه ارائه خدمات از سوی شرکت‌های مسافربری باتوجه به افزایش نرخ بلیت‌ها نه تنها بهتر نشده است بلکه رضایت بخش هم نیست.

وی با اشاره به افزایش نرخ بلیت اتوبوس‌ در سال جاری نسبت به پارسال و کاهش سرویس دهی به مسافر گفت: امسال با افزایش قیمت بلیت حدود ۷۰۰ هزار ریالی اتوبوس در مسیر اهواز به اصفهان توان خرید بلی، از سوی مسافران کاهش یافته است این در حالی است که سال گذشته این مسیر را با برخی شرکتهای اتوبوسرانی با قیمت ۵۰۰ هزار ریال طی می‌کردیم.

کوراوند افزود: در برخی از اتوبوس‌ها بهداشت داخل کابین رعایت نمی‌شود به نحوی که روکش صندلی‌های اتوبوس کثیف و غیر بهداشتی است و برخی از اتوبوس‌ها در بین راه برای صرف غذا در رستوران‌هایی توقف می‌کنند که غذای بی کیفیت و گران ارائه می‌دهند، ضمن اینکه از وضعیت سرویس بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند.

رقیه میری وضعیت نرخ بلیت شرکت‌های اتوبوسرانی را گران عنوان کرد و گفت: هزینه بالای کرایه اتوبوس در مسیر اهواز - تهران و عکس آن با قیمتی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال برای یک دانشجو بسیار سنگین است و پرداخت آن برای خیلی از دانشجو ها مقدور نیست. وی گفت: در طول یک ماه هشت بار این مسیر را طی می‌کنم و بیش از ۹میلیون و ۶۰۰ هزار ریال در طول ترم هزینه تردد باید پرداخت نمایم.

میری ادامه داد: استفاده از خطوط ریلی هزینه تردد را کمی کاهش می‌دهد اما تهیه بلیت در زمان‌های مورد نظر سخت است و به ناچار از اتوبوس‌های این مسیر استفاده می‌کنم.

وی وضعیت توقفگاه‌های بین راهی اتوبوس‌ها را نامطلوب عنوان کرد و گفت: طی چند سالی که در این مسیر تردد می‌کنم توقفگاه‌های اتوبوس‌ها در طول مسیر به دلخواه راننده است و گاهی اوقات در رستوران‌های بین راهی که از وضعیت سرویس بهداشتی و کیفیت پایین غذا بر خوردار هستند توقف می‌کنند.

جواد میر حسینی استاد دانشگاهی که در طول ماه بین سه تا چهار روز در مسیر اهواز - اصفهان تردد می‌کند  اظهار داشت: اتوبوس‌های این مسیر از وضعیت مطلوبی برخوردارند اما برخی رانندگان به دلیل اینکه مسیر را کوتاه‌تر کنند با سرعت بالایی مسیر را طی می‌کنند که خطر ساز است.

میرحسینی کرایه بالای حمل مسافر را از جمله مشکلات اتوبوسرانی عنوان کرد و اظهار داشت: هزینه بالای اتوبوس‌های بین شهری باعث پدیدار شدن مشکلات تحصیلی برای دانشجو ها خواهد شد به نحوی که دانشجو های شهرستانی گاهی به دلیل پرداخت کرایه در طول ترم با غیبت فراوان مواجه خواهند شد که خود عاملی برای ضعف در آموزش است.

این استاد دانشگاه افزود: بلیت مسیر اهواز به اصفهان هیچ‌گونه ثبات قیمتی ندارد در برخی ایام تا ۴۰۰ هزار ریال به فروش می‌رسد، این در حالی است که بیشتر اوقات به خصوص در روزهای شنبه و پنج شنبه به دلیل تردد بیشتر مسافر قیمت هر بلیت به ۸۰۰ هزار ریال هم می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: اگر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که متولی بخش اتوبوسرانی است برای دانشجو ها تخفیفی ویژه در نظر بگیرد تا این قشر بتواند در تردد خود با کاهش هزینه روبرو شوند کمک شایانی در امر تحصیل دانشجو ها خواهد داشت.

مجتبی نوروزی دانشجوی کارشناسی ارشد تهران با اشاره به قیمت بلیت یک میلیون و ۱۶۰ هزار ریالی اهواز به تهران اظهار داشت: طی یک ترم حدود ۱۲ بار مسیر اهواز - تهران و بر عکس را طی می‌کنم که علاوه بر هزینه بالای کرایه حمل و نقل در این مسیر، خدماتی که دریافت می‌کنیم به هیچ وجه مطلوب نیست.

وی ادامه داد: خیلی از مواقع شرکت‌های مسافری بلیت خود را با تخفیف ۲۰ تا ۴۰ درصدی ارائه می‌دهند، این تغییر و عدم ثبات قیمت‌ها ناشی از رقابت بین شرکت‌های مسافری است منتهی در برخی مواقع به دلیل کاهش نوروزی از مجتمع‌های خدمات رفاهی برای مسافران گفت و افزود: نظافت، کندی حرکت و نداشتن برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیق برای حرکت از مبدا موجب شده است تا برای استفاده از این وسیله حمل‌ونقل عمومی رغبت کمتری داشته باشم.

وی بیان کرد: باید هزینه حمل‌ونقل عمومی ارزان‌تر از استفاده وسیله شخصی باشد تا مردم و مسافران تشویق شوند و از این ناوگان برای تردد استفاده کنند و از پارامترهای دسترسی آسان و ارزان که از شاخصه‌های مهم ناوگان حمل‌ونقل عمومی است برای تشویق مردم استفاده کرد.

افزایش قیمت قطعات خودروها دغدغه رانندگان خودروهای عمومی

مجتبی امیرحسینی راننده اتوبوس پایانه شرق اهواز از هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری خودروی خود سخن گفت و اظهار داشت: تعمیر برخی قطعات اتوبوس به قدری بالاست که دیگر توان خرید قطعه و حتی تعمیر آن را نداریم به طور مثال تأمین یک قطعه اتوبوس (واتر پمپ) حدود ۱۵۰ میلیون ریال است که در صورت خرابی خودرو توان تعمیر آن را نداریم.

امیر حسینی نرخ کرایه‌ها را متناسب با تورم عنوان کردو افزود: طی ۲ تا سه سال گذشته قیمت اجناس و قطعات بسیار افزایش پیدا کرده و به نسبت بها ی بلیت متناسب با تورم هیچ‌گونه افزایشی نداشته هر چند سال گذشته ۲۰ درصد نرخ بلیت افزایش داشت اما در واقع هیچ تأثیری در روند تهیه و حفظ و نگهداری خودرو نداشته است.

مدیر شرکت مسافربری پیک صبا در استان خوزستان با اشاره به مشکلات موجود در ناوگان اتوبوسرانی گفت: عرضه و تقاضا در شرکت‌های اتوبوسرانی با هم همخوانی ندارند و هزینه‌های جانبی از جمله تعمیر، سرویس و نگهداری خودرو، تأمین لاستیک، تعویض روغن و… به حدی بالا است که افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه‌ها به هیچ وجه جوابگوی دارندگان اتوبوس را نمی‌دهد.

فرج الله قلاوند وجود دلالان پایتختی را عاملی برای نابودی شرکت‌های اتوبوسرانی و آشفتگی قیمت بلیت در بازار عنوان کرد و اظهار داشت: شرکت‌های مسافری در تهران بابت بلیت‌های دریافتی از هر مسافر مبلغی حدود ۲۰۰ هزار ریال کم کرده و مابقی آن را به راننده می‌دهند که خلاف قانون است اما به دلیل اینکه هیچ‌گونه مرجعی برای رسیدگی به این قضیه وجود ندارد همچنان به این روند ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: راننده به خاطر اینکه مسافر برای اتوبوس خود بگیرد به ناچار با این گونه شرکت‌ها و دلالان می‌سازد و همین عامل باعث می‌شود در مجموع کل بهای مسافر مبلغ قابل توجهی کاسته شود.

بلیت چند ماهه اتوبوس‌های مسافر بری یک حلقه لاستیک هم نشد

قلاوند با اشاره به توزیع لاستیک به اتوبوس داران افزود: اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان به تمام اتوبوس داران یک جفت لاستیک چینی اختصاص داده، که علاوه بر تعداد کم از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است، و بیشتر اتوبوس‌ها با طی کردن حدود ۴۵ هزار کیلومتر نیاز به تعویض لاستیک‌ها را دارند.

قلاوند افزود: شرکت پیک سفر با حدود ۱۷۰ اتوبوس و ۳۰۰ راننده، کمک راننده، نیرو خدماتی و دفتری فعالیت می‌کند که بیش از ۷۰۰ نفر از این راه ارتزاق می‌کنند، که در صورت ادامه این روند کمبود قطعات و هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری خودرو برخی از این دستگاه‌ها از کار افتاده و شرکت تعطیل خواهد شد.

وی بیان کرد: دولت با در اختیار قراردادن تسهیلات به شکل وام‌های کم بهره می‌تواند کمک قابل توجهی به بخش اتوبوسرانی درخصوص تأمین هزینه‌های جانبی خودرو داشته باشد تا این صنف فعال که روزانه با جان هزاران نفر سروکار دارد زنده نگه داشته شود.

مسئول انجمن صنفی شرکتهای مسافر بری شمال غرب خوزستان با بیان اینکه شرکت‌های فروش بلیت اینترنتی باعث بی نظمی در قیمت‌ها شده‌اند اظهار داشت: برخی شرکت‌های مسافری قیمت بلیت را به دلیل جذب مسافر بیشتر با تخفیف بیش از ۴۰ درصد به فروش می‌رسانند که عاملی بر بی نظمی بها بلیت ارائه شده می‌شود.

محمود فتاحی افزایش نرخ بلیت را کارشناسی نشده عنوان کرد و گفت: نرخ بلیت باید در شهرستان‌های مختلف متناسب با توان مالی آن منطقه باشد، و برای جبران قیمت بلیت نسبت به سایر مناطق استان بسته حمایتی برای راننده درنظر گرفته شود. ازاین طریق کمک به شهروندان آن منطقه وراننده برای جبران هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری خودرو شده است.

افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس‌های برون استانی در سال ۱۳۹۸

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با بیان اینکه در استان ۱۷۴ شرکت مسافربری وجود دارد اظهار داشت: ناوگان اتوبوسرانی استان خوزستان سه هزار و۱۰۴ اتوبوس با ۶ هزار و۵۹۳ راننده فعالیت و خدمات جابجایی مسافر را انجام می‌دهند.

غلامعباس بهرامی نیا از افزایش نرخ کرایه‌ها در سال ۹۸ گفت و ادامه داد: نرخ کرایه‌های ناوگان اتوبوسرانی در سال ۹۸ از اسفند ماه پارسال ۲۰ درصد افزایش داشته است که کلیه شرکت‌ها بر اساس نرخ مصوب باید عمل کنند و با شرکت‌هایی که خلاف مقررات عمل کنند بر خورد خواهد شد.

سهمیه ۹ درصدی لاستیک استان خوزستان در کشور

بهرامی نیا با اشاره به توزیع لاستیک و روغن به اتوبوس‌های حمل ونقل عمومی برون شهری گفت: اتوبوس و کامیون‌های حمل و نقل عمومی از طریق معرفی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان به واحدهای فروش معرفی می‌شوند و می‌توانند سهمیه لاستیک خود را دریافت کنند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از توزیع سهمیه لاستیک خبر داد و گفت: توزیع لاستیک بین اتوبوس‌ها به صورت سهمیه‌ای بر اساس مکانیسم میزان کارکرد رانندگان است.

وی خاطر نشان کرد: ۹ درصد سهمیه توزیع لاستیک در کشور به استان خوزستان اختصاص دارد که با افزایش این سهمیه تعداد بیشتری لاستیک بین رانندگان و خودروهای حمل و نقل عمومی توزیع خواهدشد.

بر اساس آمار به دست آمده از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان طی ۲ ماهه اول سال ۱۳۹۸ تعداد ۸۴۴ هزار ۵۰۷ مسافر از استان به مقصد سایر نقاط کشور جابجا شده‌اند که این آمار نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش داشته است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 10تیر1398 ، کدخبر: 83360445: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین