پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
دعا امری است مورد تاکید اسلام اما دعانویسی مشروط بر آیات و روایات مستند، مورد تایید است و شخص دعانویس بایستی از دانش کافی برای استفاده از این منابع برخوردار باشد.

شعارسال : دعانویسی از دیرباز تا کنون وجود داشته و برخی با اعتقاد برای حل مشکلاتشان به دعانویسان مراجعه می کنند تا شاید گره ای از مشکلاتشان باز شود. در دین مبین اسلام نیز بر اهیمت دعا و توسل به اهل بیت(ع) برای رفع گرفتاری ها تاکید شده است اما این موضوع در سال های گذشته رو به گسترش رفته است و برخی با عوام فریبی خود را دعانویس معرفی کرده اند که تخصص این کار را ندارند و صرفا به دید درآمد زایی به آن نگاه می کنند.

هرچند در اصل دعانویسی که بر اساس آیات و رویات است نمی توان خدشه ای وارد کرد اما گسترش دعانویسان بی سواد، خط و مرز تشخیص سره از ناسره را سخت کرده است و به راحتی نمی توان تشخیص داد که چه کسی بر مدار حق فعالیت می کند.

*دعانویسی نیازمند جایگاه و دانش خاص/ برخی عقاید مردم را به بازی گرفته اند


آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان با بیان اینکه اصل دعانویسی از قدیم وجود داشته، اظهار داشت: برخی از دعاها، آیات و سوره‌های قرآن در برخی از امراض و مشکلات اثر دارد.

وی با تاکید بر اینکه فردی که دعا نویسی را انجام می‌دهد باید دارای جایگاه و دانش خاصی باشد، افزود: برخی از افراد در جامعه کنونی که عقاید مردم را به بازی گرفته و مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: برای مثال می‌توان از برخی از آیات سوره آل عمران برای درمان نازایی استفاده کرد که البته نوع نگارش دعا و روش استفاده آن باید به روش‌های خاصی انجام شود.


*دعانویس خاصیرا تایید نمی کنم

حجت الاسلام والمسلمین صالحیان رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان، نیز در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان مبنی بر تایید یا رد دعانویسی گفت: ما از خود نظری نداریم و در این زمینه باید دید نظر مراجع تقلید چیست.

وی همچنین تایید شخص خاص دعانویسی را از جانب خودش تکذیب کرد.

*دعانویسان مردم را به خدا نزدیک تر کنند نه به خودشان

حجت الاسلام محمد حسین ایرانی امام جمعه دامنه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان با بیان اینکه دعانویسی به شرط اینکه طبق آیات قرآنی و با منبع معتبر از ائمه اطهار(ع) باشد ایرادی ندارد، گفت: باید ببینیم آیا دعانویسان توانسته اند برای خودشان و مشکلاتشان کاری انجام دهند؟ اگر کسی مدعی است که با دعانویسی می تواند دیگران را خوشبخت کند ابتدا باید برای خودش کاری کند.

وی با بیان اینکه مردم برای دریافت صحت کار دعانویسانی که مدعی هستند از غیب هم خبر دارند بهتر است از آنان سئولات ساده ای بپرسند و ببینند آیا دعانویس جواب آن را می داند یا خیر.

امام جمعه دامنه با تاکید بر اینکه هیچ گونه نگاه مثبت یا منفی نسبت به موضوع دعانویسی ندارد و تنها شرط صحت این کار استفاده از آیات و روایات مستند است، گفت: دعانویسان باید مردم را به خدا نزدیک تر کنند نه به خودشان. برای مثال یک دعانویس در تهران برای کسانی که نماز نمی خوانند کاری انجام نمی دهد و آن ها را به سمت خدا و اقامه نماز برای گشایش مشکلاتشان رهنمون می سازد. اما متاسفانه برخی دعانویسان برای حل مشکلات مراجعه کننده را برای چندین بار مجبور به مراجعه می کند تا پول بیشتری دریافت کند.

وی با بیان اینکه شهر دامنه یک منطقه سنتی و بومی است و ورود افراد غیربومی با لباس های روز در این شهر باعث بروز مشکلاتی خواهد شد، اظهار داشت: با واسطه اعلام کرده ام که برای این کار بهتر است مکانی در حاشیه شهر در نظر گرفته شود که در بازدید عموم مردم محلی نباشد و برای استقرار مراجعه کنندگان نیز جایگاهی تعبیه شود که در کوچه و خیابان رها نباشند.

*رمالی و کارهای از این دست مصداق بارز کلاهبرداری است

مرتضی باصریان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فریدن، نیز در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه در جلسات متعدد نسبت به موضوع دعانویسی در شهرستان صحبت هایی شده است اما هیچ گونه شکایتی از شخص دعانویسی تا کنون نشده است، گفت: رمالی و کارهای از این دست مصداق بارز کلاهبرداری است و در صورت دریافت گزارش مکتوب نسبت به صدور حکم قضایی فورا اقدام خواهد شد.


گفتنی است رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره فرموده اند:اگر دعاها از ائمه اطهار (عليهم‌السلام) نقل و روايت شده باشند و يا مضامين آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همانگونه که تبرّک جستن به دعاهای مشکوک به اين اميد که از معصوم (عليه‌السلام) باشند، اشکال ندارد.

همچنین آیت الله مکارم شیرازی در این رابطه فرمودند: نوشتن دعاهایی که از حضرات معصومین (ع) رسیده و در کتب معتبر موجود است اشکالی ندارد ولی دعانویسی حرفه‌ای، که شغل افراد سودجوست، صحیح نیست و غالب کتاب‌هایی که به آن استناد می‌کنند اعتباری ندارند و کسب درآمد از این راه جایز نیست.

آیت الله سیستانی نیز فرموده اند: برای هیچ موضوعی نمی‌توان به دعانویس مراجعه کرد، وقتی کتاب‌های ادعیه که در رأس آن «مفاتیح الجنان» قرار گرفته و به این خوبی راهنمایی می‌کند دیگر مراجعه به دعانویس لازم نیست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری شبستان ، تاریخ انتشار سه شنبه24 شهریور 1394 ، کد مطلب : 486219 : www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین