پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۳۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
استاندار گلستان با بیان اینکه استفاده تجاری، گردشگری و صنعتی از دریای خزر نمی‌شود، گفت: ۵۰ درصد کشتی های خزر با پرچم ایران تردد می کنند.

شعارسال: هادی حق شناس، پیش از ظهر شنبه در نشست تخصصی دریای خزر اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که در گذشته مطرح شد، رژیم حقوقی دریایی خزر بود که حواشی زیادی به همراه داشت.

وی افزود: کنوانسیون حفاظت دریایی دریای خزر (کنوانسیون تهران) بعد از فروپاشی شوروی، در ژنو شروع شد و ۱۰ سال برای تصویب آن طول کشید تا مباحث شکل بگیرد و سال ۸۵ به مرحله اجرایی رسید.

حق شناس با بیان این که در ایران هنوز کنوانسیون و لایحه به مجلس نیامده و چند سال برای تصویب آن زمان نیاز است، گفت: مستند حقوقی برای سهم کشورها از دریا ذکر نشده و درست نیست که اظهارنظر در مورد مسائلی که حتی یک بار کنوانسیون را نخوانده ایم، انجام دهیم.

وی با بیان این که از ۲۱ مرداد ۸۵ این کنوانسیون الزام آور شد و در چند فصل و ماده، آماده شده است، ادامه داد: اصول پیشگیرانه و حفاظت از دریا در این کنوانسیون مطرح است.

حق شناس بیان کرد: این کنوانسیون از چهار پروتکل تشکیل شده که تنها یکی از آن ها مصوب و سه پروتکل دیگر در دست بررسی است.

استاندار گلستان گفت: محیط زیست باید در خدمت انسان و شهروندان باشد و اگر قرار بود این امر میسر نشود نیازی به آفرینش آن ها نبود اما این امر به این معنی نیست که هر طور که دوست داریم با طبیعت برخورد کنیم.

وی با تأکید بر حفظ منابع طبیعی مانند خاک، آب و هوا افزود: ۵۰ درصد کشتی های خزر با پرچم ایران تردد می کنند.

حق شناس اضافه کرد: از اول سال تاکنون ۵۷ میلیون تن بار در بنادر ایران تخلیه شده که از این مقدار ۵۵ میلیون تن آن در مناطق جنوبی و تنها دو میلیون تن در بنادر شمالی بوده است.

وی با بیان این که کمتر از چهار درصد از تخلیه بنادر کشور در منطقه شمالی اتفاق افتاده، تصریح کرد: نه نگاه بازرگانی و نه نگاه گردشگری به سمت دریای خزر نیست و تنها ایرانیان در آن شنا می کنند.

استاندار گلستان با بیان این که نه استفاده تفریحی و نه تجاری و صنعتی از دریا می شود، عنوان کرد: حتی صنعت اسکراپ به دلیل مسائل زیست محیطی در دریای خزر وجود ندارد.

وی با اشاره به این که ۶ درصد گاز و چهار درصد نفت جهان در این منطقه قرار دارد، گفت: عمق دریا در سمت ایران بیشتر از سایر مناطق است و در سال ۱۳۵۶ که آب سه متر پایین آمد و یا زمانی که آب بالا رفت، ما کمترین آسیب را دیدم.

حق شناس گفت: برخی تبخیر و کاهش ورودی آب ولگا را دلیل تغییرات سطح آب خزر ذکر می کنند اما این امر قطعی نیست.

وی ضمن انتقاد از عدم استفاده از منابع دریای خزر به بحران کم آبی در ایران اشاره کرد و گفت: درست است که سیل، آمار کم آبی را به فراموشی سپرده اما یک سوم میانگین بارندگی جهان در کشور اتفاق افتاده و باید فکر اساسی در این زمینه کرد.

وی با بیان این که با تغییرات زیست محیطی و خشک شدن خلیج، ریزگردها کل استان را تهدید می کند، گفت: لایروبی در مسأله زیست محیطی آخرین راه حل است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:19مرداد1398 ، کدخبر: 4688847: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
0
0
مستند حقوقی برای سهم کشورها از دریا ذکر نشده و درست نیست که اظهارنظر در مورد مسائلی که حتی یک بار کنوانسیون را نخوانده ایم، انجام دهیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین