پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۲۰۵
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۷
سازمان گردشگری جهانی ملل متحد (UNWTO)، با انتشار گزارشی اعلام کرد: گردشگری از چهار مسیر این قدرت را دارد که کشورها را در رشد مثبت اقتصادی پشتیبانی کند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» بازار توریست جهانی در سال ۲۰۱۸، با چهار شیوه «سبقت در رشد درآمد گردشگری از تولید ناخالص جهانی»، «سبقت رشد درآمد گردشگری از درآمد صادرات کالا»، «جایگاه بالای درآمد در گروه‌های صادرات جهانی» و «اثر گردشگری در مثبت شدن تراز تجاری» توانست از نرخ رشد اقتصاد جهانی پیشی بگیرد.

شعار سال: یش‌بینی دو سال قبل سازمان گردشگری جهانی مبنی‌بر رشد فزاینده ورود گردشگران خارجی و درآمد حاصل از آن در سال ۲۰۱۸ محقق شد و موجب پیشی گرفتن نرخ رشد بخش گردشگری از نرخ رشد اقتصاد جهانی شد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» تغییر و تحول بازار گردشگری خارجی در سال ۲۰۱۸، تحت‌تاثیر «تقاضای گردشگری پایدار» برای مقاصد گردشگری جهان و همچنین «بهبود شرایط کشورهایی با سابقه مشکل امنیتی» بوده است. سازمان گردشگری جهانی تعداد ورودی گردشگری خارجی را یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر اعلام کرد که از رشد ۴/ ۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ برخوردار بوده است. این رشد ۵ درصدی ورودی گردشگران خارجی، باعث رشد درآمدهای حاصل از گردشگری با مبلغی بالغ‌بر ۱۷۰۰ میلیارد دلار شده است. افزایش در ورودی و درآمدهای گردشگری جهانی در سال ۲۰۱۸ منجر به رشد و کسب سود بسیار در اقتصادهای نوظهور و پیشرفته شده است. محیط مطلوب در اقتصاد جهانی، رشد صنعت گردشگری را به‌دنبال داشت. براساس آمار سازمان گردشگری جهانی و صندوق بین‌المللی پول، برای هفتمین سال متوالی، کل درآمد گردشگری بین‌المللی سریع‌تر از درآمد صادرات کالا رشد کرده است. درآمدهای حاصل از گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۱۸، رقمی معادل ۴/ ۴ درصد رشد کرد، این در حالی است که تولید ناخالص داخلی جهان ۶/ ۳ درصد رشد داشته که این نرخ رشد در سال ۲۰۱۷ نیز برای درآمد گردشگری ۲/ ۵درصد و تولید ناخالص داخلی جهان ۸/ ۳درصد بوده است.

بنا بر اعلام سازمان گردشگری جهانی و سازمان تجارت جهانی، بازار گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ شاهد افزایش ۱۲۱ میلیارد دلار درآمد در مقایسه با سال ۲۰۱۷ بود. درآمدهای گردشگری براساس ۱۵۰۰ میلیارد دلار درآمد از ورودی گردشگران بین‌المللی و ۲۵۶ میلیارد دلار درحمل و نقل مسافران جهان تشکیل شده است که با توجه به این آمار می‌توان گفت گردشگری جهانی، روزانه ۵ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند. گردشگری یکی از مولفه‌های مهم تنوع در صادرات برای اقتصادهای نوظهور و پیشرفته معرفی شده است و دارای ظرفیت‌های گسترده برای جبران کسری تراز تجاری و جبران درآمدهای ضعیف‌تر در صادرات کالا و خدمات دیگر است. درآمد صادرات گردشگری بین‌المللی منبع مهمی برای درآمد بین‌المللی در بسیاری از مقاصد جهان است. گردشگری به‌عنوان سومین گروه بزرگ صادراتی با کسب درآمد ۱۵۸۶ میلیارد دلار پس از مواد شیمیایی (۱۹۹۳ میلیارد دلار) و سوخت (۱۹۶۰ میلیارد دلار) و بالاتر از محصولات خودرویی (۱۴۷۰ میلیارد دلار) و مواد غذایی (۱۴۶۸ میلیارد دلار) قرار گرفته است.

با توجه به گزارش سازمان گردشگری جهانی، رشد گردشگری بین‌المللی منجر به تضمین مدیریت موثر و ایجاد شیوه‌ای پایدار با اثرات مطلوب شده و از اهمیت بسیاری برخوردار است که به‌عنوان وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و ایجاد آینده‌ای بهتر برای همگان در نظر گرفته شده است. در سیاست‌های گردشگری الگوهای مصرف و تولید پایدار در چهار بخش توسعه پایدار به‌عنوان هدف، بهره‌وری منابع ارتباط پایداری و رقابت و پایداری گسترده ادغام شده است. با توجه به رشد ورودی و درآمد گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۱۸، بازار جذب توریست خارجی با هزینه‌های مقرون به صرفه به لحاظ هزینه اقامت و خرید در کشور مقصد، تسهیل ویزا، مدل‌های کسب‌و‌کار جدید و پیشرفت‌های تکنولوژی به‌عنوان یک نیروی جهانی برای رشد و توسعه اقتصادی، ایجاد مشاغل بیشتر و بهتر و نوآوری و کارآفرینی به‌شمار می‌رود.

بنا بر اعلام سازمان گردشگری جهانی، آسیا و اقیانوسیه و به‌دنبال آن آفریقا در سال گذشته میلادی با ۷ درصد رشد ورودی گردشگری خارجی، بیشترین رشد در ورودی گردشگری بین‌المللی را ثبت کرده‌اند. در بخش آسیا و اقیانوسیه، شمال شرقی و جنوب شرقی آسیا از رشد فزاینده‌ای برخوردار بوده است و ایران در بخش جنوب آسیا با ۹/ ۴۹ درصد رشد تعداد گردشگران خارجی همراه بوده اما سهم آن از درآمدهای گردشگری در آسیا و اقیانوسیه زیر یک درصد بوده است. بعد از آن اروپا با ۵ درصد، خاورمیانه ۴ درصد و آمریکا ۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. اروپا با ۵۱ درصد نیمی از ورودی‌های جهان را به خود اختصاص داده و آسیا و اقیانوسیه با ۲۵ درصد، حدود یک‌چهارم، در رده دوم قرار گرفت و آمریکا با ۱۵ درصد، آفریقا با ۵ درصد و خاورمیانه با ۴درصد، ورودی گردشگران بین‌المللی را به خود اختصاص دادند.

بنابر آمار سازمان گردشگری جهانی، ۳۹ درصد درآمد حاصل از گردشگری بین‌المللی به اروپا تعلق دارد. آسیا و اقیانوسیه با رشدی فزاینده، ۳۰ درصد از درآمد گردشگری جهان را به خود اختصاص داد، آمریکا بدون رشد درآمدی همانند سال ۲۰۱۷ رقم ۲۳ درصد از درآمد گردشگری را کسب کرد، خاورمیانه با توجه به رقابت کشورهای وابسته به اقتصاد نفتی برای توسعه صنعت گردشگری با رشدی ۴ درصدی توانست ۵ درصد از درآمد گردشگری جهانی را به‌دست آورد و سهم آفریقا از این درآمد جهانی ۳ درصد بوده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 24 شهریور 98، کد خبر: 3571255، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین