پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۸۵۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
با گذشت یک سال از اجرای طرح رنگ آمیزی دیوارهای محله نواب قزوین، در مورد ساختمانهای رنگی و رنگین کمانی این محله نظرات مختلفی وجود دارد.

شعارسال: رنگ مؤلفه ای بصری و بیانی بسیار مهم از زندگی معاصر شهری است که به علت بی توجهی به قابلیت های تعاملی آن در محیط و نبود شناخت زمینه های شهری و هویتی مورد غفلت قرار گرفته است.

رنگ از جمله خصوصیاتی است که در کنار شکل، ابعاد، جنسیت و بافت هر شی، حجم یا فضای آن را به ما می شناساند. در محیط شهری رنگ را همه جا می توان دید؛ در بدنه و نمای ساختمانها، پوشش بام، کف سازی ها، مبلمان شهری، فضای سبز، خودروها و حتی آسمان شهر و رنگ آمیزی لباس افراد که همگی نقش مهمی در تعیین چهره رنگی شهر دارند.

رنگ علاوه بر اینکه بیان احساس ما است، بیان احساس شهر هم هست، رنگها می توانند زندگی شهری را سرزنده و شاد یا غمگین و سرد نشان دهند. همچنین به کارگیری رنگهای مناسب باعث برجسته کردن زیبایی های شهر یا در جایی باعث پنهان سازی عیوب طراحی می شود. به همین خاطر شهرداری قزوین نزدیک به یک سال پیش تصمیم گرفت با رنگ آمیزی ۳ هزار و۲۰۰ مترمربع از دیوارهای حاشیه رودخانه نواب، نگاه مردمان مینودری را به تاثیر رنگ در زیباسازی فضای شهری جلب کند تا بتواند ضمن قابل تحمل کردن چهره نقاط محرومی مانند محله نواب، زمینه باز آرایی نماهای شهری را با استفاده از رنگ در جای جای کهن شهر قزوین فراهم کند.

ارتقای نشاط اجتماعی هدف اجرای طرح رنگ آمیزی

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان قزوین  با بیان اینکه وجود رنگ های شاد عاملی محرک در ایجاد نشاط اجتماعی است، گفت: برای الگوسازی و افزایش سطح نشاط اجتماعی در شهر قزوین با مطالعاتی که در شهرهای مختلف دنیا با فرهنگ و تاریخ مشابه داشتیم، طرح رنگ آمیزی حاشیه رودخانه نواب را اجرا کردیم.

مهدیه سادات میرناصری با یادآوری اینکه محله نواب از از نقاط کم برخوردار شهر است و در بافت فرسوده قرار دارد، افزود: در واقع هدف از اجرای این طرح ارتقای سطح نشاط اجتماعی اهالی و سکنه محله نواب قزوین است.

وی با اشاره به آثار مثبت اجرای این طرح، ادامه داد: اجرای چنین طرحی سبب به وجود آمدن انگیزه در ساکنان و در پی آن جلب مشارکت و احساس تعلق در شهروندان مینودری برای ادامه اجرای چنین طرح هایی و همین طور حفظ و نگهداری از محلات قدیمی و تاریخی می شود.

لزوم مشارکت شهروندان برای تکمیل طرح

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان قزوین، مداخله های کم هزینه در بافت های فرسوده، کهنه و ناکارآمد را در زمره شیوه های محرک توسعه در شهرها برشمرد و گفت: بنا داریم در ادامه انجام این طرح، با همکاری اهالی محله میزان فضای سبز این منطقه را بیشتر کرده و کاربری های نشاط آور بیشتری را در این ناحیه تعریف و اجرا کنیم.

میرناصری، رشد و اعتلای چنین طرحهایی را در گرو مشارکت همگانی و همدلانه شهروندان دانست و اضافه کرد: همشهریان می توانند با انجام تهمیدات ساده ای مثل گذاشتن گلدان در کنار پنجرهایی که رو به شهر باز می شوند، به زیبا شدن بناها و نماهای شهری کمک کنند.

میرناصری با ذکر این نکته که معماری ایرانی ذاتاً درون گراست، گفت: اغلب رنگ های به کار رفته در ساختمانهای ما شامل تونالیته های مختلف رنگ خاکستری و ناشی از مصالحی مانند بتون و سنگ است که سبب شده، مردم ما به چنین رنگ هایی در نماهای خود عادت کنند و کمتر به دنبال به کارگیری رنگهای شاد در نماهای ساختمان باشند.

وی ادامه داد: باید کاری کنیم که همه ساختمانهای ما اعم از اداری، تجاری و مسکونی بیش از گذشته از رنگهای شاد در ظاهر و نمای خود استفاده کنند تا حداقل از این طریق بتوانیم قدری روحیه و نشاط به جامعه تزریق کنیم.

انرژی مثبت نماهای زیبای شهری

یک سازنده مسکن ، ضمن یادآوری اینکه زیباسازی فضای بیرونی ساختمان و نمای ساختمان به زیباتر شدن خیابان محله زندگی و شهر کمک می‌کند، بیان کرد: این کار اثر بسزایی در افزایش سبک زندگی و کیفیت زندگی می‌گذارد و شما می‌توانید با این کار روحیه خود و خانواده را تغییر دهید و انرژی مثبت ایجاد کنید.

یاسر منصوری با ذکر اینکه انتخاب رنگ نامناسب برای نمای ساختمان می‌تواند موجب از بین رفتن جلوه نمای خانه و ناهمگونی آن شود، گفت: در چند دهه اخیر استفاده طراحان و معماران از نماهایی در طرح ‌های متفاوت بسیار گسترش یافته و آرامش و زیبایی را به ارمغان آورده است.

منطبق نبودن طرح با فلسفه ابداع آن

از سوی دیگر، یک کارشناس معماری با بیان اینکه مطالعات هنری اجرای طرح های متفاوت نماهای شهری تضمین کننده بقای آنهاست، به خبرنگار مهر گفت: رنگ آمیزی کردن دیوارها به شکلی که در محله نواب قزوین صورت گرفته، به تنهایی نمی تواند تاثیر ماندگاری در ایجاد نشاط اجتماعی داشته باشد؛ چرا که در این طرح، ظرف با مظروف متناسب نیست.

سید محسن حسینی با تاکید بر لزوم آگاهی از فلسفه اجرای چنین طرح هایی برای اجرای درست آنها، افزود: معمولاً این طرح ها در آن دسته از شهرها و روستاهای گردشگر پذیر جهان اجرا شده که درب و نمای خانه رو به شهر بوده، نه مانند خیابان نواب پشت به شهر که همین مشکل سبب شده اجرای این طرح بسیار پرعیب به نظر برسد.

وی ادامه داد: اگر به خانه هایی که در ممالک مختلف اروپایی با این طرح رنگ آمیزی شده اند، دقت کنیم متوجه می شویم که این طرح برای خانه هایی اجرا شده که اولاً از نظر ظاهری زیبا بوده، ثانیاً نمای آنها مبتی بر هویت اصیل معماری آن منطقه طراحی شده و ثالثاً نما و ارتفاع منازل با هم هماهنگ و همسان بوده است.

حسینی، همچنین وجود رودخانه، دریا و دریاچه را از جاذبه های اجرای چنین طرحی دانست و تصریح کرد: رودخانه ای که از میان محله نواب می گذرد، به لحاظ حریم سازی اصلاً زیبا نیست و در بیشتر روزهای سال بدون آب است و در ضمن آب شفافی ندارد که بتواند با انعکاس نماهای رنگ آمیزی شده جلوه این طرح را دوچندان کند.

با این همه رنگ آمیزی دیوارها در مناطق کم برخودار در صورتی می تواند به افزایش شور و نشاط اجتماعی در چنین نقاطی کمک کند که نیازهای ابتدایی و ساده چنین محله هایی از جمله فضای سبز، پارکینگ و بافت منظم شهری حل شود تا شادابی رنگ ها با حال درونی این محلات هم تطابق داشته باشد. چرا که اصل تطابق حال و قال یا درون و برون یکی از ویژگی های ممتاز فلسفه و عرفان اسلامی و ایرانی است که همواره مورد توجه معماران بزرگ ایرانی و مسلمان در همه دوران ها بوده است و جلوه رنگارنگ آن را هم می توان در فضاهایی مانند میدان نقش جهان اصفهان دید.

ایده ابتکاری رنگ آمیزی شهری می تواند شور و نشاط و شادابی شهروندان را موجب شود و این خلاقیت در برخی کشورها مانند پورتوریکو نیز اجرایی شده و مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و در قزوین نیز می توان با توسعه این روش و بهره گیری از ابزارهای فرح بخش مانند نور، آب نما و رنگ فضای بهتری را در شهر ایجاد کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 16مهر1398 ، کدخبر: 4739910: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین