پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۱
باستان‌شناسان بر این باورند که سد کریت به مدت حدود 550 سال، افتخار بزرگترین سد قوسی جهان را به خود اختصاص داده‌است .پروفسور هانری گویلر،‌ متخصص قنات‌های باستانی و کسی که ۳۰ سال روی قنات‌های ایرانی کار کرده معتقد است سد کریت در دوره ایلخانان ساخته شده‌است. یعنی حدود 700 سال قبل. یعقوب دانش دوست هم در این نظریه با او هم عقیده‌است اما از آن‌جایی که شواهدی تاریخی از مرمت این سد در اواسط قرن پنجم وجود دارد، احتمالا تاریخ ساخت آن بیش از ۷۰۰ سال است. شاید برای همین است که برخی کارشناسان معتقدند این سد در دوره اسلامی و حدود ۱۰۰۰ سال قبل ساخته شده‌است.

شعار سال: اطلاعات درستی درباره تاریخ ساخت سد کریت در دست نیست، اما شواهد باستان‌شناسی و مطالعات تاریخی تا اندازه‌ای حدود زمان ساخت آن را آشکار کرده‌است.

پروفسور هانری گویلر،‌ متخصص قنات‌های باستانی و کسی که ۳۰ سال روی قنات‌های ایرانی کار کرده معتقد است سد کریت در دوره ایلخانان ساخته شده‌است. یعنی حدود 700 سال قبل. یعقوب دانش دوست هم در این نظریه با او هم عقیده‌است اما از آن‌جایی که شواهدی تاریخی از مرمت این سد در اواسط قرن پنجم وجود دارد، احتمالا تاریخ ساخت آن بیش از ۷۰۰ سال است. شاید برای همین است که برخی کارشناسان معتقدند این سد در دوره اسلامی و حدود ۱۰۰۰ سال قبل ساخته شده‌است.

تعداد بازدید : 111

سد کریت در فاصله 56 کیلومتری جاده طبس به دیهوک واقع شده‌است. در نزدیکی روستایی به نام چیروک. تقریبا امروز سد قابل مشاهده نیست. حتی وقتی روی تاج سد بتونی کریت می‌ایستید هم نمی‌توانید به درستی سد تاریخی را ببینید. این اثر منحصربه فرد معماری ایران، لابلای انبوه میله‌های داربست مدفون شده‌است. داربست‌‌هایی که گفته می‌شود 10 سال است این‌جا هستند.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری عصر ایران ، تاریخ انتشار 4    آذر    98، کد خبر:   699772، www.asriran.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین