پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
تهدید رئیس‌جمهور امریکا به تخریب اماکن فرهنگی ایران، با توجه به مغایرت صریح با قطعنامه ۲۳۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد تبعات محتوم حقوقی و قضایی برای دولت امریکا خواهد داشت.

شعار سال: حسین گل محمدی طی یادداشتی نوشت: تهدید اخیر توئیتی ترامپ علیه اماکن فرهنگی ایران پرده‌ای دیگر از چهره ضدبشری رئیس‌جمهور امریکا برای جهانیان به نمایش گذاشت. تهدید به نشانه‌گیری و تخریب مکان‌های فرهنگی یک کشور مصداق روشن تهدید به اقدامِ جنایت جنگی است و اینکه رئیس‌جمهور یک دولتِ مدعی دموکراسی با صراحت چنین ادعایی را مطرح می‌کند نه فقط نشان از خوی جنگ‌طلبانه بلکه حاکی از دشمنی او با مقوله فرهنگ و تمدن است، البته با توجه به خروج او از یونسکو چنین رویکردی چندان هم غریب به نظر نمی‌رسد.

از کسی که در آغازین روز‌های سال نوی میلادی که باید توأم با پیام‌های صلح و دوستی میان ملل باشد، به راحتی و به طور آشکار دستور ترور دولتی یک فرمانده ارشد نظامی را در یک کشور ثالث و مستقل می‌دهد و مبنای تعامل او با کشور‌ها نیز عواید و منافع آلوده ناشی از تجارت سلاح است نمی‌توان انتظار داشت چیزی از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی تمدن‌های جهانی درک کند. این نگرش رئیس‌جمهور امریکا حتی اگر در حد تهدید باقی بماند همان نگاه افراطی گروه‌های تکفیری است، با این تفاوت که آنان مدعای دموکراسی و آزادیخواهی ندارند، ولی ترامپ همواره چنین ادعا‌هایی را مطرح می‌کند، اما حالا با صراحت و علنی تهدید به تخریب اماکن فرهنگی کرده و این یعنی اعلان جنگ علیه میراث بشری جهان.

تهدید رئیس‌جمهور امریکا به تخریب اماکن فرهنگی ایران، با توجه به مغایرت صریح با قطعنامه ۲۳۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۱۷ تصویب شد، تبعات محتوم حقوقی و قضایی برای دولت امریکا خواهد داشت، زیرا بر اساس این قطعنامه حمله به مراکز فرهنگی جنایت جنگی محسوب می‌شود. این رفتار ترامپ همچنین نقض آشکار کنوانسیون یونسکو مـربـوط به حـمایت امـوال فرهنگی هنگام جنگ مصوب ۱۹۵۴ در لاهه است. در تعریف بین‌المللی اموال و اماکن فرهنگی شامل موزه‌ها، مقابر، آرشیوها، کتابخانه‌ها و دیگر مکان‌های تاریخی و فرهنگی است که طبق آیین‌نامه سال ۱۹۵۴ در زمان جنگ تحت حمایت بین‌المللی بوده و تهدید آن‌ها خلاف کنوانسیون بین‌المللی است، اما این تهدید چه کاملاً واقعی و چه بیان آرزو‌های توخالی یک تاجر اسلحه باشد بی‌تردید از سوی جامعه جهانی باید در نطفه خفه شود، زیرا چنین برخورد‌هایی صرفاً تهدید فرهنگ یک ملت نیست بلکه تهدید به از بین بردن میراث و تاریخ کل بشریت است و در واقع مخاطبِ تهدید ترامپ کل جهان است و نه فقط ایران.

بی‌تردید برخورد‌های امروز امریکا استمرار دشمنی‌های ۴۰ سال گذشته است. اگر امریکای امروز همان امریکای ۴۰ سال پیش است نباید فراموش کنند که ما نیز همان ملتیم و همچون همیشه با اتحاد، همدلی و استقامت می‌توانیم توان و اقتدار خود را در همه عرصه‌ها و به ویژه حوزه‌های فرهنگی و تمدنی به رخ بکشیم. جهان بار‌ها به احترام فرهنگ ایران تعظیم کرده است و ما نیز به احترام این فرهنگِ عظیم، در برابر هر گونه تهدید قیام می‌کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ 19 دی 98، کد مطلب: 7202657: www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین